Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Verordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019
CiteertitelVerordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

regeling vervangt de Verordening rechtspositie raads-en commissieleden en fractieondersteuning gemeente Maastricht 2018

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-01-202001-01-201901-01-2021nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-7494

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019

 

DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,

 

organisatieonderdeel Raadsgriffie, no. 2019-35314;

 

BESLUIT:

 

De Verordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019 vast te stellen met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019;

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • reglement van orde: reglement van orde gemeenteraad Maastricht.

  • fractie: fracties zoals bedoeld in het reglement van orde gemeenteraad Maastricht.

 

Artikel 2. Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 6648,47 (2019) voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bijdrage van € 2483,87 (2019) per raadszetel.

  • 3.

    De fracties dienen een afzonderlijke ten name van de fractie staande bankrekening ten behoeve van de fractieondersteuning te gebruiken.

  • 4.

    De bedragen uit het tweede lid worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de consumentenprijsindex.

 

Artikel 3. Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    In bijlage 1 is nader invulling gegeven aan welke uitgaven de bijdrage wel en niet mag worden besteed.

 

Artikel 4. Voorschot bijdrage fractieondersteuning

  • 1.

    Het vaste deel van de bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van een kalenderjaar als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt. Het bedrag per fractielid wordt in 3 termijnen respectievelijk vóór 1 mei, 1 juli en 1 oktober als voorschot uitbetaald.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar conform de termijnen als voornoemd in lid 1.

  • 3.

    Indien in enig jaar voor een bepaald bedrag bestedingen hebben plaatsgevonden die niet in overeenstemming zijn met deze verordening, dient de fractie ervoor zorg te dragen dat het banktegoed van de fractie met dit bedrag wordt aangevuld.

  • 4.

    Indien in enig jaar bestedingen hebben plaatsgevonden die niet in overeenstemming zijn met deze verordening, wordt de bevoorschotting in de daarop volgende kwartalen en/of jaren voor het bedrag van de onrechtmatige besteding bevroren tot dat dit bedrag op het banktegoed van de fractie is aangezuiverd. In het geval dat de fractie niet overgaat tot het terugstorten van het te veel dan wel onjuist uitgegeven bedrag c.q. bijdrage kan op enig moment de bevoorschotting worden bevroren.

 

Artikel 5. Reserve

  • 1.

    De fractie reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage ter besteding door die fractie in volgende jaren.

  • 2.

    De reserve bedraagt maximaal 10.000 euro.

  • 3.

    De vorming van een negatieve reserve is niet toegestaan.

  • 4.

    Als in enig jaar de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere en dient het meerdere na vaststelling van de reserve door de gemeenteraad terstond aan de gemeente te worden teruggestort.

  • 5.

    De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 6.

    Keert de fractie niet terug na de verkiezingen dan wel er naar het oordeel van de raad geen fractie is die als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd, vervalt het recht op de reserve en dient die terstond aan de gemeente te worden teruggestort.

 

Artikel 6. Gevolgen splitsen fractie

  • 1.

    Bij afsplitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 2, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2.

    Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het eerste lid met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de schriftelijke mededeling daarvan aan de voorzitter van de raad conform reglement van orde.

  • 3.

    Bij splitsing van een fractie wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

 

Artikel 7. Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning.

  • 2.

    Deze verantwoording bestaat uit:

    • a.

      Een (digitaal) overzicht met uitgaven conform bijlage 3.

    • b.

      Alle bonnen van de uitgaven voorzien van een (in verband met de leesbaarheid niet handgeschreven) geleideformulier conform bijlage 2.

    • c.

      De accountantsverklaring van het jaar voorafgaand aan het controlejaar.

    • d.

      Alle rekeningafschriften van het afgelopen jaar.

  • Het overzicht met uitgaven wordt jaarlijks gepubliceerd bij de vast te stellen controleverklaringen.

  • 3.

    Controle van het verslag vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt advies uit aan de raad.

  • 4.

    De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen, c.q. bijdrage vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn.

    • b.

      de wijziging van de reserve.

    • c.

      de resterende reserve.

    • d.

      de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

  • 5.

    Indien niet aan lid 1 of lid 2 wordt voldaan, wordt de bevoorschotting in de daarop volgende kwartalen bevroren.

  • 6.

    In het geval een fractie niet meer vertegenwoordigd is in de gemeenteraad is deze fractie pas gerechtigd om haar bankrekening op te heffen nadat de laatste eindafrekening is afgerond en controle heeft plaatsgevonden. De verantwoordelijkheid voor de eindafrekening rust bij het laatste fractielid, c.q. de laatste fractieleden, die hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de bedragen c.q. bijdrage die de fractie op basis van deze verordening aan de gemeente verschuldigd is.

 

Artikel 8 Toepassing Awb

Artikel 4:2 Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

 

Artikel 9 Beslissing raad

In het geval deze verordening in bepaalde situaties niet of niet genoegzaam voorziet, of er onduidelijkheid over de interpretatie van deze verordening is, beslist de raad op voorstel van de commissie B&V.

 

Artikel 10 Intrekking oude regeling

De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden en fractieondersteuning gemeente Maastricht 2018 wordt ingetrokken.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019.

 

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening fractieondersteuning gemeente Maastricht 2019.

 

Aldus besloten door de Raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 17 december 2019.

 

De Griffier,

J.L.L. Goossens.

 

De Voorzitter,

J.M. Penn-te Strake.

 

Bijlage 1: Uitvoeringsregels

Wat mag wel

Kosten website fractie

Vergoeding 100%. (ook bij een combinatie van fractie website en partij website)

Kosten nieuwjaarsbijeenkomst fractie

Vergoeding 100%. (ook partijleden mogen worden uitgenodigd)

Fractiebijeenkomsten

Alle kosten hiermee verband houdend kunnen worden vergoed o.a zaalhuur, consumpties, huurapparatuur.

Reiskosten raadsleden en commissieleden voor de fractie.

Vergoeding 100% maar alleen voor reiskosten buiten de gemeentegrenzen.

Informatie voor fracties en fractiekamer

 

Vergoeding 100% maar abonnementen voor individuele raadsleden mogen niet uit het fractiebudget worden betaald.

Politiek café e.d.

 

Als een politieke bijeenkomst in de stad wordt georganiseerd op initiatief van de fractie en het onderwerp betreft de lokale politiek of iets dat speelt in de stad, dan kunnen de kosten uit het fractiebudget betaald worden. De fractie informeert zich dan immers in de stad en/of raadpleegt de bevolking over een bepaalde kwestie.

Communicatiekosten fracties

 

Vergoeding 100% inclusief steunbetuigingen. Het moet duidelijk zijn dat de fractie verantwoordelijk is en de inhoud moet een relatie hebben met het raadswerk.

Inzet externe partijen ter ondersteuning van werkzaamheden fractie.

Als er een aantoonbare relatie bestaat tussen de financiële bijdrage en het geleverde product of de geleverde dienst mogen de kosten uit het fractiebudget betaald worden.

Representatiekosten

 

Maximaal EUR 50,00 p.p. per keer.

Vrijwilligers

 

Als er een aantoonbare relatie bestaat tussen de financiële bijdrage en het geleverde product of de geleverde dienst mogen de kosten uit het fractiebudget betaald worden.

Hiervoor de fiscale regels vrijwilligersvergoedingen volgen (2019: maximaal EUR 1.700,00 p.p p.j en maximaal 170 euro per maand en € 5,00 per uur). Extra bijdragen voor overige onkosten zijn niet toegestaan.

Werkgeverschapkosten t.b.v. fractiemedewerkers en vrijwilligers

 

Bijvoorbeeld scholingskosten fractiemedewerkers en vrijwilligers ter verbetering van het uitvoeren van de functie (functie gerichte scholing).

Opleidingen voor raads- en commissieleden inhoudelijk gerelateerd aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

 

 

Wat mag niet

Kosten website partij

Geen vergoeding.

Kosten

partijbijeenkomsten/ledenbijeenkomsten

Geen vergoeding.

Kosten werving raadsleden

Geen vergoeding.

Telefoonkosten raadsleden

Geen vergoeding want deze kosten vallen onder de onkostenvergoeding die raadsleden krijgen.

Kosten cursussen partijleden

Niet uit het fractiebudget, is partijgebonden. Fractiemedewerkers en vrijwilligers wel i.v.m. werkgeverschap.

Communicatiekosten partij

Geen vergoeding.

Representatiekosten zoals hiernaast vermeld

 

Geen vergoeding voor:

Interne relaties (cadeautjes etc. voor raadsleden uit de eigen fractie).

Afscheidsrecepties / borrels voor tussentijds vertrekkende raadsleden uit de eigen fractie.

Giften boven de 50 euro.

Uitgaven die in strijd zijn met wettelijke

bepalingen en overige regelingen.

Geen vergoeding.

 

Geen vergoeding tenzij dit is ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) op basis van een gespecificeerde, reële declaratie.

Uitgaven die reeds worden vergoed vanwege het rechtspositiebesluit of de verordening decentrale politieke ambtsdragers.

De vaste onkostenvergoeding is bedoeld voor de volgende onkosten (die dus niet gedeclareerd kunnen worden):

individuele consumpties buiten de werkplek (zoals koffie, thee, drankjes).

fooien in Nederland.

verjaardagsgebak, attenties en cadeaus voor naaste collega’s.

gelegenheidskleding, huur en reiniging van kleding, uitgaven voor persoonlijke verzorging.

activiteiten van, door of namens de politieke partij of daaraan.

abonnementen kranten en tijdschriften en vakliteratuur die thuis worden ontvangen.

(Bron: VNG)

Uitgaven in verband met of gericht op de verkiezingen.

 

 

 

bijlage 2: Geleideformulier

 

 

 

 

NR:……………………………………………………. (moet aansluiten op excelsheet)

 

Factuurdag:………………………………………….

 

Factuuromschrijving:……………………………………………….

 

Hoe draagt de uitgave bij aan het werk van de fractie:…………………………………………..

 

Op basis van welk onderdeel van de verordening/uitvoeringslijst komt de uitgave in aanmerking voor vergoeding:……………………………………………………