Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dongen

Budgethoudersregeling 2019 Gemeente Dongen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDongen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling 2019 Gemeente Dongen
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-314677.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-01-2020nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-7169

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling 2019 Gemeente Dongen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Budget:

Bedrag aan te besteden uitgaven met betrekking tot werken, leveringen en diensten en/of te genereren inkomsten voor een begrotingsjaar, inclusief de urenramingen, uitgesplitst naar de producten en/of projecten zoals vastgesteld in de programmabegroting voor dat jaar. Dit is inclusief vastgestelde investeringsbudgetten, reserves en voorzieningen, subsidies en uitkeringen;

Taakveld:

Eenheden waarin de programma's of de eenheden in overzichten en bedragen in het programmaplan van de programmabegroting conform voorschriften BBV zijn onderverdeeld;

Budgethouder:

De directie en griffier die verantwoordelijk zijn voor de juiste besteding en beheersing van het aan hen toegekende budget. De gemeentesecretaris benoemt de leden van de directie als budgethouder;

Budgetbeheerder:

Een medewerker, lid van een team, in dienst van de Gemeente Dongen dan wel gedetacheerd bij of ingehuurd door de gemeente Dongen, die bevoegd is tot het aangaan van verplichtingen en/of verantwoordelijk is voor het genereren van inkomsten, onder verantwoordelijkheid van de budgethouder;

Mandaat:

Waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat wordt tevens volmacht en het verrichten van feitelijke handelingen bedoeld.

Artikel 2 Budgethouder en budgetbeheerder

  • a.

    De budgethouder is bevoegd voor de budgetten zoals deze met de programmabegroting zijn vastgesteld. Het college en de burgemeester verlenen de budgethouder alle bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke, publiekrechtelijke en feitelijke handelingen waaronder het aangaan en ondertekenen van alle overeenkomsten in de ruimste zin van het woord die voor het realiseren van producten noodzakelijk zijn, tot een bedrag van de geldende Europese aanbestedingsdrempel voor leveringen en diensten per overeenkomst met een maximum van het betreffende budget vastgesteld met de programmabegroting.

  • b.

    Budgethouders kunnen besluiten om voor de verschillende werkvelden/ projecten één of meer budgetbeheerders (en een plaatsvervanger) aan te wijzen die - onder de blijvende verantwoordelijkheid van de leden van de directie - het budgethouderschap uitvoeren. Bij afwezigheid van de budgetbeheerder (dan wel zijn plaatsvervanger), treden de budgethouders in zijn plaats.

  • c.

    Indien een budgethouder binnen zijn bevoegdheid ondermandaat verleent aan een budgetbeheerder, of een plaatsvervanger aanwijst, zendt hij een afschrift van dit aanwijzingsbesluit naar het team Financiën dat hiervan een overzicht bijhoudt.

  • d.

    Indien een budgethouder binnen zijn bevoegdheid ondermandaat verleent aan een budgetbeheerder, of een plaatsvervanger aanwijst, worden tevens alle bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke, publiekrechtelijke en feitelijke handelingen waaronder het aangaan en ondertekenen van alle overeenkomsten in de ruimste zin van het woord die voor het realiseren van producten noodzakelijk zijn verleend aan de budgetbeheerder, tot een bedrag van € 50.000 per overeenkomst met een maximum van het betreffende budget vastgesteld met de programmabegroting.

  • e.

    Bij de besteding van het budget neemt de budgetbeheerder de volgende spelregels in acht:

    • Verplichtingen boven € 500,- schriftelijk vastleggen in de administratie

    • Verplichtingen die leiden tot een herverdeling van budgetten binnen een taakveld mogen slechts worden aangegaan nadat de budgethouder hiermee heeft ingestemd

    • Verplichtingen die leiden tot een herverdeling van budgetten tussen taakvelden mogen slechts worden aangegaan nadat de het College van Burgemeester en Wethouders hiermee heeft ingestemd

    • De regels die zijn vastgelegd in het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid

    • De bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen geldt voor zover een toereikend budget aanwezig is

    • Er mogen alleen contractuele verplichtingen aan worden gegaan die een begrotingsjaar overschrijden, als het werken en/of leveringen betreft, waarvan de uitvoering of levering dat begrotingsjaar overschrijdt en de uitvoering- of leveringsduur nadrukkelijk intern is overeengekomen. De directie stelt het overzicht van contractuele verplichtingen die dit betreft jaarlijks in december vast.

Artikel 3 Tussentijdse (management)rapportages en -informatie

  • a.

    Iedere twee maanden bespreken budgethouders, budgetbeheerders en financieel consulenten het verloop van de budgetten en de budgetafwijkingen.

  • b.

    Bij een dreigende budgetoverschrijding wordt gehandeld conform de Financiële Verordening 212 waarin het financieel beheer en de uitgangspunten voor het financiële beleid zijn vastgelegd.

  • c.

    De budgethouder verschaft het College van Burgemeester en Wethouders de benodigde gegevens om het College in staat te stellen om te voldoen aan de informatieplicht als bedoeld in de vigerende Financiële Verordening 212.

  • d.

    Ongeacht de periodieke rapportages is de budgethouder gehouden om in gevallen die daartoe aanleiding geven de directie onmiddellijk te informeren. Bij de signalering van budgetafwijkingen lopende het jaar doet de budgethouder in overleg met de financieel consulent voorstellen voor compensatie op die afwijking.

  • e.

    Ongeacht het gestelde in dit besluit kan het College van Burgemeester en Wethouders voor het begrotingsjaar besluiten tot een afwijkende rapportage- of informatiefrequentie.

Artikel 4 Overige bepalingen

  • a.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of daar waar afwijkingen zijn gewenst op deze regeling beslissen Burgemeester en Wethouders

  • b.

    Deze regeling treedt een dag na bekendmaking in werking.

  • c.

    De budgethoudersregeling 2018 wordt hiermee ingetrokken.

Aldus besloten in de vergadering van 17 december 2019.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen,

de secretaris, de burgemeester,

Mr. H.L.M. van Noort, Drs. M.C. Starmans-Gelijns