Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dongen

Mandaatregeling gemeente Dongen 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDongen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Dongen 2019
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-10-2023wijziging mandaatregeling

10-10-2023

gmb-2023-440924

16-06-202011-10-2023wijziging

19-05-2020

gmb-2020-149553

12-01-202016-06-2020nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-7142

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Dongen 2019

Uitgangspunten:

  • De gemeentelijke organisatie werkt zelforganiserend volgens de kernwaarden lef, vertrouwen, samen en toegevoegde waarde. Bij deze manier van werken past dat bevoegdheden laag in de organisatie worden neergelegd. Enerzijds omdat de bestuursorganen vertrouwen hebben in de kwaliteiten van de medewerkers en anderzijds omdat de bestuursorganen er op mogen vertrouwen dat alle medewerkers beschikken over voldoende bestuurlijke sensitiviteit om in voorkomende gevallen het bestuursorgaan zelf het besluit laten nemen (opschalen).

  • Dit betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden van het college van B&W en de burgemeester aan de medewerkers worden overgedragen (mandaat, volmacht), tenzij het college of de burgemeester besluiten dat een bevoegdheid zich niet leent voor mandatering of volmacht. Slechts in uitzonderlijke gevallen blijft mandaat/ volmacht aan de medewerkers achterwege.

  • De uitgangspunten gelden zowel voor mandaat (bestuursrechtelijk) als voor volmacht (privaatrechtelijk).

  • De uitzonderingen op de mandaten en volmachten worden neergelegd in een register waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen mandaat of volmacht. Dit houdt in dat de medewerkers niet bevoegd zijn ten aanzien van de besluiten die in het register zijn opgenomen. Alle niet in het register opgenomen bevoegdheden zijn in mandaat/volmacht overgedragen aan de medewerkers.

  • Waar wordt gesproken over "medewerker" wordt een medewerker, lid van een team, in dienst van de Gemeente Dongen dan wel gedetacheerd bij of ingehuurd door de gemeente Dongen bedoeld. Waar wordt gesproken over "medewerker" wordt bedoeld de medewerker die vanuit zijn functie of rol belast is met de werkzaamheden, taken of activiteiten.

  • Door het verstrekken van mandaten en volmachten wijzigt er niets in de hiërarchische verhoudingen. Dit houdt in dat daar waar de bevoegdheid door het bestuursorgaan rechtstreeks is gemandateerd (of volmacht is verstrekt) aan de medewerker ook de directeur bevoegd is tot het nemen van het besluit in mandaat (bij volmacht).

  • Het besluitmandaat (volmacht) en het ondertekeningsmandaat (volmacht) bevinden zich in één hand. Dit houdt in dat degene die het besluit in mandaat (volmacht) neemt ook degene is wiens naam en functie onder het besluit of de uitgaande brief staat. Uitzondering is de bevoegdheid van de burgemeester op grond van artikel 171 Gemeentewet. Voor dit onderdeel worden separate aanwijzingsbesluiten genomen.

  • Het besluitmandaat (volmacht) omvat naast de bevoegdheid tot het nemen van het besluit ook de uitoefening van bevoegdheden en handelingen ter voorbereiding of uitvoering van het besluit.

  • Bij de uitoefening van het mandaat (volmacht) wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten en verordeningen van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

  • Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd om het mandaat (de volmacht) in te trekken of in voorkomende gevallen zelf uit te oefenen.

  • De ondertekening van besluiten met een zogenaamde "natte" (digitale) handtekening vindt in principe niet meer plaats. Er wordt volstaan met het plaatsen van een ondertekeningsformat. Uitzonderingen hierop zijn: (arbeids)overeenkomsten, aanstellingsbesluiten, handhavingsbesluiten en besluiten met een zodanig bestuurlijk belang (besluiten niet in mandaat genomen) of juridische status dat ondertekening door het college van B&W of de burgemeester wenselijk is.

Besluit:

  • Het college van burgemeester en wethouders besluit een mandaat te verstrekken/volmacht te verlenen aan de medewerkers van de gemeente Dongen ten aanzien van alle besluiten en bevoegdheden met uitzondering van de in bijgevoegde register opgenomen bevoegdheden.

  • De burgemeester besluit een mandaat te verstrekken/volmacht te verlenen aan de medewerkers van de gemeente Dongen ten aanzien van alle besluiten en bevoegdheden met uitzondering van de in het bijgevoegde register opgenomen bevoegdheden.

  • De burgemeester besluit ten aanzien van de bevoegdheid op grond van artikel 171 Gemeentewet tot aanwijzing van de directeur c.q. medewerkers conform de in het register opgenomen bedragen.

 

In de lijst hieronder zijn de bevoegdheden opgenomen waarvoor (ten dele) een uitzondering geldt.

De lijst bevat de bevoegdheden waarvoor de medewerker helemaal niet bevoegd is, maar bijvoorbeeld alleen de gemeentesecretaris, de directeur of het college/burgemeester.

Daarnaast bevat de lijst de bevoegdheden waarin onder bepaalde omstandigheden of in bepaalde situaties een uitzondering op de bevoegdheid van de medewerker wordt gemaakt.

Register

Uitzonderingen op de gemeentelijke volmachten en mandaten:

Besluit

Wie is bevoegd?

Uitzondering

Wie is bij uitzondering bevoegd?

Bijzonderheden

Het aangaan van overeenkomsten inzake werken, leveringen en diensten en het verstrekken van opdrachten

Budgetbeheerder,

De bevoegdheden die uitgaan boven het maximum genoemd in de budgetregeling

College

De bevoegdheid is beperkt tot het maximum genoemd in de budgetregeling

Medewerker na afstemming met de budgetbeheerder (besteller)

Het ondertekenen van overeenkomsten op grond van artikel 171 Gemeentewet

Directeur

Overeenkomsten die de geldende Europese aanbestedingsdrempel voor leveringen en diensten te boven gaan

Burgemeester

Het betreft een bevoegdheid van de burgemeester en niet van het college

Medewerker

Overeenkomsten die een totale opdrachtwaarde van

€ 50.000 te boven gaan

Het nemen van beslissingen op bezwaarschriften

Medewerker

Beslissingen op bezwaar die gegrond zijn of waarbij contrair wordt gegaan.

College, Burgemeester

Op het bezwaarschrift mag niet krachtens mandaat worden besloten door degene die het primaire besluit in mandaat genomen heeft.

Het nemen van besluiten over personele aangelegenheden ter uitvoering van centrale c.q. decentrale regelingen (BW, Cao gemeenten en personeelshandboek)

Medewerker

Aanstellingsbesluiten en aangaan van arbeidsovereenkomsten medewerker (inclusief ondertekening)

Gemeentesecretaris

Ontslag op staande voet van de medewerker

Gemeentesecretaris

Aanstellings- en ontslagbesluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris en directeur

College

Ontslag op staande voet van de directeur

Gemeentesecretaris

Ontslag op staande voet van de gemeentesecretaris

Burgemeester

De uitvoering van de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften ten behoeve van het secretariaat van de bezwaarschriftenprocedure

De secretaris van de adviescommissie voor de bezwaarschriften

 

 

Deze bevoegdheid is slechts voorbehouden aan de medewerkers die als secretaris zijn aangewezen

De behandeling van klachten conform hoofdstuk 9 Awb

Gemeentesecretaris

Klachten over het college of de gemeentesecretaris

Burgemeester

 

Het nemen van besluiten die betrekking hebben op subsidiëring

Medewerker

Subsidiëring op basis van BCF en meerjarige subsidiëring van instellingen die niet in het subsidieprogramma zijn opgenomen

College

De basis voor deze besluitvorming is vastgelegd in het subsidieprogramma (inclusief subsidieplafonds), subsidieverordeningen en subsidiebeleid.

Het nemen van besluiten op basis van de Huisvestingsverordening

Medewerker

Besluiten op basis van artikel 18 lid 2 en 3, artikel 29, artikel 31, artikel 34, artikel 36

College

 

Het nemen van besluiten op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Bouwverordening, de Woningwet en het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken.

Na inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt dit: het nemen van besluiten op basis van de Omgevingswet, het Omgevingsplan, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

Medewerker

Besluiten die niet passen binnen de Beleidsregels voor het buitenplans afwijken van de regels van het bestemmingsplan gemeente Dongen, artikel 2.12, eerste lid onder a onder 2º van de Wabo

Na inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt dit: het nemen van besluiten in afwijking van of tot wijziging van het Omgevingsplan.

College

 

Het nemen van handhavingsbesluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsom, bestuursdwang) die verdere gaan dan het geven/verzenden van voorwaarschuwingen, het stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden, het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig op grond van artikel 170 van de Wegenverkeerswet, het overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat op grond van artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid en 174, eerste lid van de Wegenverkeerswet en het in verband hiermee verhalen van kosten.

 

 

College

Burgemeester