Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Rijssen-Holten 2020 |
Citeertitel | Organisatieverordening van de griffie Rijssen-Holten 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 107e van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-01-2020 | 01-01-2020 | deze verordening vervangt de Organisatieverordening 2011 | 19-12-2019 | 2019-0126 |
De raad van de gemeente Rijssen-Holten
- gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 25 november 2019;
- gelet op artikel 107e eerste lid, van de Gemeentewet;
- gezien de bespreking in het presidium van 9 december 2019;
‘Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Rijssen-Holten 2020’:
In deze verordening wordt verstaan onder:
griffier: de op grond van artikel 107 van de Gemeentewet door de raad benoemde functionaris of diens plaatsvervangers;
andere bij de griffie werkzame werknemers de onder de verantwoordelijkheid van de griffier functionerende andere werknemers van de griffie;
griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de andere werknemers van de griffie;
werkgeverscommissie: de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde
commissie waaraan de werkgeversfunctie van de raad met betrekking tot de griffie is gedelegeerd, met uitzondering van de bevoegdheid van de raad tot benoeming, schorsing en ontslag van de griffier.
Artikel 2 Organisatie van de griffie
De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatie
van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.
De formatie van de griffie bedraagt 2,5 fte en is onderverdeeld in:
• 1,0 fte Griffier (normfunctie griffier II)
• 1,5 fte Administratieve ondersteuning (normfunctie medewerker administratief & secretarieel II)
Binnen deze 1,5 fte voor administratieve ondersteuning is rekening gehouden met 0,2 fte aan administratieve ondersteuning ten behoeve van de rekenkamerfunctie.
De Cao Gemeenten en het Personeelshandboek Rijssen-Holten zoals deze op dit moment zijn vastgesteld en in de toekomst (gewijzigd) worden vastgesteld, zijn van toepassing op de griffier en de andere bij de griffie werkzame werknemers.
Het budget van de griffie maakt onderdeel uit van de programmabegroting. De griffier overlegt met het presidium over de besteding hiervan.
De griffier kan afspraken over dienstverlening maken met het college of de gemeentesecretaris voor het gebruik van binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente. bestaande ondersteunende faciliteiten op het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg
Besluit genomen in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Rijssen-Holten
op 19 december 2019
drs. G.H. Veerman, A.C. Hofland
griffier, voorzitter
Toelichting organisatieverordening griffie 2020
Organisatiedoelstelling griffie
De griffie biedt de raad en raadscommissies logistieke, procedurele en inhoudelijke ondersteuning om zo de politieke besluitvorming volgens de regels van de democratische rechtstaat tot stand te laten komen.
De griffie voert hierbij het secretariaat van de verschillende door de raad ingestelde gremia en de griffier is eerste adviseur van raad, raadscommissies, werkgroepen en presidium.
De griffie vormt daarbij de schakel tussen de volksvertegenwoordiging enerzijds en het college / de ambtelijke organisatie van de gemeente anderzijds. Daarnaast vervult de griffie een informatieve functie naar de inwoners van de gemeente toe die hun belangen onder de aandacht willen brengen van de politiek.
De griffie streeft naar een transparant en goed gefaciliteerd besluitvormingsproces waarin de volksvertegenwoordiging de weging van de bestuurlijke dilemma’s helder maakt voor de inwoners.
In artikel 107e, eerste lid van de Gemeentewet is de raad de mogelijkheid geboden regels te stellen over de organisatie van de griffie. De raad legt deze regels vast in een organisatieverordening.
Artikel 2 Organisatie van de griffie
Het is van belang dat de raad stilstaat bij wat voor een soort griffie hij als ondersteuning wenst te hebben en dus welke functies hij wenst te zien ingevuld. In dat kader is het van belang de organisatiedoelstellingen te benoemen en de formatie van de griffie te bepalen.
De organisatie van de griffie sluit aan op de wensen en behoefte van de raad aan ondersteuning. De griffie bestaat uit de wettelijk verplichte griffier. Deze functionaris heeft een formatie omvang van 1.0 fte. Daarnaast heeft de griffie 1,5 fte aan administratieve ondersteuning. Dat is inclusief de 0,2 fte ondersteuning voor de rekenkamer. De rekenkamerfunctie is opgedragen aan de Stichting Rekenkamer West-Twente, waarin 4 gemeenten (Rijssen-Holten, Hellendoorn, Twenterand en Wierden) samenwerken. De griffier van Rijssen-Holten vervult in de stichting de functie van secretaris/penningmeester.
De raad heeft de aansturing van de griffie neergelegd bij de werkgeverscommissie. Deze commissie is verantwoordelijk voor het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier. De raad kan verder op basis van de wettelijke instructie de griffier aansturen. De griffier legt verantwoording af aan de werkgeverscommissie over het functioneren van de griffie. De werkgeverscommissie is een door de raad ingestelde commissie ex artikel 83 van de Gemeentewet en kent een eigen wettelijke regeling.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Het is niet efficiënt en doelmatig dat de griffier alle uit de arbeidsvoorwaardenregelingen en de hierop gebaseerde personele besluiten voortvloeiende technische uitvoeringshandelingen verricht. Dat geldt evenzeer voor overige bedrijfsvoering technische handelingen (huisvesting, financiën, e.d.). Daarnaast is het ook van belang de advisering en de overige ondersteuning, bijvoorbeeld op het gebied van personeel en organisatie, te regelen.
Tot nu toe vindt ondersteuning van de griffie in goed overleg plaats en zijn afspraken hierover niet nodig.
Mocht in de toekomst verschil van inzicht ontstaan over de mate van ondersteuning, dan biedt dit artikel een handvat om afspraken hierover te maken.
In het kader van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) moet de gemeente, als publiekrechtelijke rechtspersoon, worden aangemerkt als ondernemer. De griffie en de ambtelijke organisatie van de gemeente kunnen beiden worden beschouwd als onderneming en de griffier en de gemeentesecretaris als bestuurder in de zin van de WOR.
Artikelen 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, inwerkingtreding en citeertitel