Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Meppel houdende regels omtrent speelautomatenhallen (Verordening Speelautomatenhallen) |
Citeertitel | Verordening Speelautomatenhallen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening speelautomatenhallen, zoals laatstelijk gewijzigd bij nr. 2010-1608.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2020 | nieuwe regeling | 31-10-2019 | Raadsbesluit nr. 212098 |
Hoofdstuk 2 Verbodsbepaling en vergunningplicht
Artikel 7 Wijziging vergunning
Indien een overeenkomstig artikel 6, eerste lid onder c, in de vergunning vermelde beheerder de hoedanigheid van beheerder heeft verloren, dient de ondernemer onder overlegging van de in artikel 3, onder d, genoemde bescheiden een wijziging van de vergunning aan te vragen binnen twee weken nadat de in artikel 3 onder d bedoelde verklaring omtrent het gedrag aan hem is verzonden.
Artikel 9 Wisseling ondernemer
In alle gevallen van wisseling van ondernemer dient binnen 4 weken na overname van de speelautomatenhal te worden aangegeven dat de nieuwe ondernemer voldoet aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 3 van deze verordening, overeenkomstig het gestelde in artikel 5, eerste lid, van deze verordening.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Het bevoegd gezag kan gelet op de handhaving van de in deze verordening gestelde bepalingen en voorschriften, krachtens artikel 125 van de Gemeentewet juncto de artikelen 5.21 en 5.32 van de Awb, respectievelijk bestuursdwang toepassen dan wel een dwangsom opleggen.
Met het toezicht op de naleving van het bij deze verordening bepaalde zijn belast bij besluit van het college aan te wijzen personen, ieder voor zover het feiten betreft die in de aanwijzing zijn vermeld.
Artikel 12 Opsporing strafbare feiten
De opsporing van de in artikel 16 strafbaar gestelde feiten is, naast de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering genoemde ambtenaren, opgedragen aan hen die door de burgemeester en wethouders met de zorg voor de naleving van deze verordening zijn belast, ieder voor zover het de feiten betreft die in de aanwijzing zijn vermeld en voor zover zij krachtens artikel 142, lid 2 van het Wetboek van Strafvordering opsporingsbevoegdheid hebben gekregen.
Artikel 13 Betreding door toezichthouder
Zij die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften, zijn te allen tijde bevoegd tot het betreden van een speelautomatenhal, desnoods tegen de wil van de ondernemer en beheerder.
Artikel 14 Aanwezigheid vergunning in inrichting
De ondernemer of beheerder van een krachtens deze verordening verleende vergunning is verplicht deze in de inrichting aanwezig te hebben en op eerste vordering van degenen, die belast zijn met het toezicht of de opsporing van overtredingen van deze verordening terstond aan hen ter inzage af te geven.
Artikel 15 Verbod verstrekking onjuiste/onvolledige gegevens
Het is verboden ter zake van een aanvraag om vergunning onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken.
Sinds de laatste wijziging van deze verordening zijn de Wet op de kansspelen en het speelautomatenbesluit 2000 gewijzigd.
De belangrijkste wijziging is dat nu bij verordening moet worden vastgelegd welk aantal speelautomaten per speelautomatenhal toegestaan wordt. Daarnaast is het systeem veranderd. Voortaan verleent de burgemeester niet meer een exploitatievergunning maar een vergunning speelautomatenhal en een aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten. De Kansspelautoriteit verleent nu de exploitativergunning.
Het college van burgemeester en wethouders kan krachtens deze verordening nadere regels vaststellen voor het verlenen van een vergunning voor exploitatie van een speelautomatenhal. De regels gaan over de te voeren procedure voor het zorgvuldig verlenen van een schaarse vergunning. Door de bevoegdheid voor het geven van deze regels bij verordening te regelen kunnen algemeen verbindende voorschriften worden gegeven. Deze hebben een sterkere werking dan beleidsregels. Bij beleidsregels bestaat namelijk de verplichting voor het bestuursorgaan om te beoordelen of daarvan moet worden afgeweken in het specifieke geval. Een algemeen verbindend voorschrift heeft een sterkere werking; daarvan mag niet worden afgeweken.
Een vergunning voor een speelautomatenhal is een schaars recht. Volgens artikel 2 van de verordening kan in Meppel vergunning worden verleend voor maximaal één speelautomatenhal. Omdat een vergunning voor een schaars recht een economische waarde heeft is het nodig om een transparante procedure te doorlopen bij het verlenen ervan. Er is jurisprudentie ontstaan in 2016 ( ABRS 2 november 2016, ECLI:NL:RVS:2016:2927) die een aantal voorwaarden stelt aan de procedure. De burgemeester heeft in eerdergenoemde nadere regels 1 een procedure vastgelegd om zijn bevoegdheid tot vergunning verlening binnen de regels van deze jurisprudentie uit te oefenen. De nadere regels voorzien in:
Er ligt een koppeling tussen de nadere regels en deze verordening. De termijn van de vergunning is nu dwingend rechtelijk opgenomen in artikel 2. De tijdelijkheid is een voortvloeisel uit de aangehaalde jurisprudentie. Immers er moet steeds weer een moment zijn dat er een kans is voor ondernemers om mee te dingen naar een vrijgevallen vergunning. De termijn van 15 jaar is gebaseerd op het advies van de VAN branchevereniging van eigenaren van speelautomatenhallen aan de VNG. Zij hebben berekend dat 15 jaar een noodzakelijke termijn is om gedane investeringen in een locatie te kunnen terugverdienen.
De wet schrijft in artikel 30c lid 2 voor dat de gemeenteraad bij verordening het maximum aantal speelautomaten vastlegt dat maximaal per inrichting mag worden geplaatst. De Kansspelautoriteit adviseert gemeenten in haar ‘’’wegwijzer speelautomaten voor gemeenten d.d. 29 augustus 2018 om ook een bepaling op te nemen over het maximum aantal spelersplaatsen omdat tegenwoordig automaten op de markt zijn die gelegenheid bieden aan meer spelers tegelijkertijd om te spelen.
Tot nu toe is er in de Verordening speelautomatenhallen bepaald dat er maximaal 1 inrichting mag zijn in Meppel en in de verordening is het aantal automaten hiervan niet gemaximeerd. De huidige vergunning was aangevraagd en vergund op maximaal 100 automaten. Gezien de ontwikkelingen in de branche naar grotere voorzieningen waarin meer afwisseling kan worden geboden en hogere belevingskwaliteit gewenst is wordt voorgesteld om nu maximaal 200 automaten toe te staan. Hiermee wordt voorzien in een reële mogelijkheid van een verdienmodel voor de exploitant die de vergunning krijgt dat aansluit bij de marktontwikkelingen van de laatste jaren. Om een grens aan het maximum aantal spelersplaatsen te stellen is gekozen om bij het gebruik van kansspelautomaten voor meerspelers het aantal spelersplaatsen niet toe te laten nemen. De ondernemer is natuurlijk geheel vrij in zijn keuze hoe hij tot maximaal 200 spelersplaatsen komt. Dat kan met maximaal 200 speelautomaten, maar een andere verdeling kan ook.
Dit artikel geeft een aantal vereisten voor een geldige aanvraag aan. Op een plattegrond van een speelautomatenhal kan duidelijk worden op welke manier de ondernemer differentieert in zijn aanbod ter voorkoming van verslaving. Verder wordt gevraagd om bewijsstukken waaruit blijkt wie de ondernemer is, dat hij in staat en bevoegd is om een onderneming te drijven op de beoogde locatie, dat hij beschikt over een legale financiering, en dat hij streeft naar hoge kwaliteit en veiligheid in de speelautomatenhal.
De beslistermijn was in de oude verordening 12 weken. Dit is veranderd in 8 weken omdat de hoofdregel van art 4:13 lid 2 Awb van toepassing is. Nu de wet op de kansspelen (Wok) geen termijn noemt voor het nemen van een besluit geldt een redelijk termijn van 8 weken. Hiervan kan niet bij verordening worden afgeweken, de positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen is een facultatieve regeling die van toepassing is als het bij wettelijk voorschrift is bepaald. De wet op de kansspelen verklaart hem niet van toepassing. Ten overvloede wordt hier expliciet bepaald dat de regeling niet van toepassing is, om misverstanden daarover te voorkomen.
Artikel 5 Vergunning voorwaarden en gebruik
Een (schaarse) vergunning is een economisch waardevol object. Vandaar dat hij in principe overdraagbaar moet zijn aan een opvolgende eigenaar. De systematiek in Meppel is gewijzigd: voortaan vraagt de nieuwe eigenaar/ ondernemer geen nieuwe vergunning meer aan maar wordt de vergunning overgedragen mits de nieuwe ondernemer aan de indieningsvereisten kan voldoen. Voor het in gebruik hebben van een inrichting voor speelautomaten is ook een omgevingsvergunning vereist. De exploitatievergunning/aanwezigheidsvergunning voor de speelautomatenhal wordt verleend onder de voorwaarde dat een omgevingsvergunning wordt verkregen. Zolang de omgevingsvergunning niet verkregen is kan van de exploitatievergunning geen gebruik worden gemaakt.
Dit artikel geeft aan wanneer een vergunning in elk geval niet kan worden verleend. Het gaat om formele vereisten die vestiging onmogelijk maken als daaraan niet is voldaan. Hier bovenop heeft de burgemeester volgens artikel 2 de bevoegdheid gekregen om nadere regels te stellen. In de nadere regels worden indieningseisen gesteld aan de aanvragen. De aanwezigheid van een ondernemingplan, preventieplan en veiligheidsplan is vereist. Ook wordt in de nadere regels een gebieden aangewezen waar een speelautomatenhal gevestigd mag worden. Daarbij wordt gelet op versterking van en samenhang met andere leisurefuncties.
Artikel 7 Wijziging vergunning
Als een ondernemer de beheerder verliest, hetzij door overlijden, hetzij door vertrek, hoeft de ondernemer de bedrijfsuitoefening niet te staken, als binnen de aangegeven termijn een wijziging van de vergunning wordt aangevraagd. Het vervallen van de bestaande vergunning van rechtswege, betekent dat belanghebbenden hiertegen geen bezwaar of beroep kunnen aantekenen, aangezien van een beschikking geen sprake is. Het verdient aanbeveling schriftelijk mededeling te doen van de constatering, dat niet meer wordt voldaan aan de eisen die aan een beheerder worden gesteld. Daarbij kan erop gewezen worden dat een situatie dreigt waardoor de vergunning kan vervallen. De vaststelling van de termijnen is arbitrair. Voor de in het tweede lid gestelde termijn zou aansluiting kunnen worden gezocht bij artikel 33 sub a van de Drank- en Horecawet, waarvoor een soortgelijke situatie een termijn van zes maanden wordt gesteld na het verlies van bedoelde hoedanigheid.
Artikel 8 Intrekking vergunning
Met betrekking tot de in het eerste lid onder b genoemde intrekkingsgrond (intrekking in verband met gewijzigde omstandigheden of inzichten) zij opgemerkt, dat bij gebruikmaking daarvan de motivering aan zware eisen moet voldoen. Het betreft immers omstandigheden waarop de betrokken ondernemer doorgaans geen invloed kan uitoefenen. Voorts mag hij erop vertrouwen dat een aan hem verleende vergunning normaal gesproken in stand blijft temeer gelet op de financiële consequenties.
Met betrekking tot de in het eerste lid onder d genoemde intrekkingsgrond behoeft onderbreking van de exploitatie voor een periode langer dan in de bepaling genoemd niet in alle gevallen aanleiding te geven om de vergunning in te trekken. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan verbouwingen, die langere tijd blijken te vergen, of aan campings die buiten het seizoen gesloten zijn.
Gezien artikel 3 onder g is het overleggen van een bewijs, waaruit blijkt dat de ondernemer voornemens is in het eerste jaar van de exploitatie van de speelautomatenhal een DEKRA-keur-certificaat een van de vereisten betreffende de te overleggen bescheiden bij het indienen van de aanvraag. De DEKRA - certificering is ontwikkeld in samenspraak met diverse belanghebbenden en deskundigen op het gebied van speelautomaten. Teneinde de criteria voor de certificering vast te stellen zijn er intensieve contacten geweest tussen de sectie amusementscentra van de VAN Speelautomaten Brancheorganisatie, DEKRA, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Verslavingszorg, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Directie Criminaliteitspreventie van het Ministerie van Justitie. In overleg hebben zij de volgende criteria opgetekend:
Halfjaarlijks worden door een externe instantie (DEKRA) audits uitgevoerd, teneinde te bezien of de betrokken onderneming c.q. speelautomatenhal aan de gestelde criteria voldoet en er worden veelal ook voorstellen gedaan om tot verbetering van alle bedrijfsprocessen te kunnen komen. DEKRA kan bovendien bepalen dat een ondernemer c.q. speelautomatenhal niet voldoet aan de gestelde criteria en haar goedkeuring verder onthouden aan een DEKRA - keurexploitatie.
De ondernemer krijgt vervolgens een herstelkans, maar als de ondernemer niet slaagt, zal het DEKRA - certificaat worden ingetrokken. In lid 1 sub e heeft het verlies van het DEKRA-keur-certificaat het gevolg dat de vergunning zal worden ingetrokken; op deze wijze vindt daarom een onafhankelijke externe controle op de bedrijfsexploitatie van de ondernemer plaats.
Het in het tweede lid bepaalde is gelijk aan de procedure in artikel 30 f, lid 4 van de Wet op de Kansspelen met betrekking tot intrekking van de aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten.
Artikel 9 Wisseling ondernemer
Al in de toelichting bij artikel 5 is de overdraagbaarheid van de vergunning aan de orde gekomen. Aangezien de vergunning een persoonlijk karakter draagt en is gebonden aan de ondernemer die de speelautomatenhal exploiteert, is deze niet overdraagbaar. Aangezien een vergunning tot het vestigen en exploiteren van een speelautomatenhal een zekere financiële waarde vertegenwoordigt, is het wenselijk een regeling voor de ondernemer te creëren die het mogelijk maakt de door hem opgebouwde onderneming over te dragen c.q. de erfgenamen van de ondernemer ook natuurlijke persoon, de mogelijkheid te bieden de onderneming van de erflater voort te zetten.
Het eerste lid van dit artikel beoogt aan de erfgenamen bij overlijden van een ondernemer enig uitstel te geven om zich te beraden over de al dan niet voortzetting van het bedrijf. Als de voortzetting van de onderneming door de erfgenamen wordt beoogd, moeten zij binnen drie maanden na overlijden van de erflater een nieuwe vergunning aanvragen. In andere gevallen van wisseling van ondernemer, meer in het bijzonder met betrekking tot verkoop en vervreemding van de onderneming in haar diverse juridische hoedanigheden, moet binnen een maand na wisseling van de ondernemer een nieuwe vergunning worden aangevraagd. In beide in lid 1 en 2 vermelde situaties, behoeft in afwachting van een beslissing op de tijdige aanvraag de bedrijfsuitoefening niet te worden gestaakt, mits de aard van de inrichting en de overige omstandigheden ongewijzigd blijven, waarbij de voorschriften en beperkingen als vermeld in de van rechtswege vervallen vergunning als leidraad dienen.
Van belang is in dit kader op te merken dat onder "wisseling van ondernemerschap" de civielrechtelijke vervreemding van de onderneming wordt vervat.
Hier moet gedacht worden aan de bestuursrechtelijke handhaving van de naleving van de vergunningvoorschriften gericht op het in overeenstemming brengen van de feitelijke situatie met de vergunde situatie.
Het college neemt regelmatig een besluit over het aanwijzen van toezichthouders. Daarin staat op welke domeinen zij hun functie uitoefenen.
Artikel 12 Opsporing strafbare feiten
De gemeentelijke toezichthouders kunnen, voor zover zij over een opsporingsbevoegdheid beschikken, mede worden ingezet voor de opsporing van strafbare feiten in, rond en in verband met de speelautomatenhal.
Artikel 13 Betreding door de toezichthouder
De toezichthouders moeten, om hun werk te kunnen doen, toegang kunnen krijgen tot de speelautomatenhal. De ondernemer moet hieraan meewerken.
Artikel 14 Aanwezigheid van de vergunning in de inrichting
Hiermee worden de vergunningvoorschriften kenbaar gemaakt aan het publiek dat van de speelautomatenhal gebruik maakt.
Artikel 15 Verbod verstrekking onjuiste/onvolledige gegevens
Artikel 16 Strafbaarstelling bij overtreding
In artikel 154 van de Gemeentewet is geregeld dat de gemeenteraad straf kan stellen op overtreding van haar verordening .
Bij de overgang naar een nieuwe verordening is het de bedoeling dat alle voorschriften van de nieuwe verordening gaan gelden voor de bestaande reeds verleende vergunning. Hiermee gaat dus het nieuwe regime gelden voor de bestaande vergunning en kan een ondernemer zich niet beroepen op oud recht. Daartegenover kan een derde niet stellen dat de bestaande vergunning niet volgens de eisen van de nieuwe verordening is verleend, dat eventuele gebrek wordt met deze bepaling gerepareerd.