Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Meppel houdende regels omtrent speelautomatenhallen (Verordening Speelautomatenhallen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Meppel houdende regels omtrent speelautomatenhallen (Verordening Speelautomatenhallen)
CiteertitelVerordening Speelautomatenhallen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening speelautomatenhallen, zoals laatstelijk gewijzigd bij nr. 2010-1608.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. Wet op de kansspelen
  3. Speelautomatenbesluit 2000
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-01-2020nieuwe regeling

31-10-2019

gmb-2020-870

Raadsbesluit nr. 212098

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Meppel houdende regels omtrent speelautomatenhallen (Verordening Speelautomatenhallen)

De Raad der gemeente Meppel;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 3 september 2019 ;

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, art. 149; de Wet op de kansspelen, het Speelautomatenbesluit 2000

 

b e s l u i t:

  • I.

    De Verordening Speelautomatenhallen vast te stellen

  • II.

    De verordening speelautomatenhallen, zoals laatstelijk gewijzigd bij nr. 2010-1608 in te trekken

 

Verordening Speelautomatenhallen

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de wet op de Kansspelen;

  • b.

    Speelautomatenbesluit 2000: KB van 23 mei 2000, Stb. 224, houdende regels ter uitvoering van titel Va van de wet, zoals gewijzigd bij besluit van 20 januari 2014, Stb. 2014, 34;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    speelautomaat: een automaat als omschreven in artikel 30, aanhef en onder a van de wet;

  • e.

    behendigheidsautomaat: een automaat als omschreven in artikel 30 aanhef en onder b van de wet;

  • f.

    kansspelautomaat: een automaat als omschreven in artikel 30, aanhef en onder c van de wet;

  • g.

    speelautomatenhal: een inrichting, als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b, van de wet;

  • h.

    ondernemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de speelautomatenhal exploiteert;

  • i.

    beheerder: degene die met het dagelijks toezicht en de onmiddellijke leiding in de speelautomatenhal is belast;

  • j.

    openbare weg: alle voor het openbare rij- of wegverkeer openstaande wegen of paden, daaronder begrepen de daarin liggende bruggen en duikers, de tot die wegen behorende bermen en zijkanten, alsmede kampeerplaatsen en de aan de wegen of paden liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen.

Hoofdstuk 2 Verbodsbepaling en vergunningplicht

Artikel 2 Vergunningverlening

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een speelautomatenhal te vestigen of te exploiteren.

  • 2.

    De burgemeester kan voor maximaal 1 speelautomatenhal een vergunning verlenen.

  • 3.

    Een vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal wordt uitsluitend voor een bepaalde termijn van 15 jaar verleend. Aanvragen voor een onbepaalde termijn worden geweigerd.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders stellen nadere regels vast ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om voor een vergunning in aanmerking te komen, waarbij in elk geval regels worden gesteld over:

    • a.

      De inhoud en wijze van indiening van de aanvraag

    • b.

      De verdelings- en toekenningsprocedure voor een vergunning

    • c.

      De gebieden die voor vestiging van een speelautomatenhal in aanmerking kunnen komen

  • 5.

    In een speelautomatenhal mogen maximaal 200 kansspelautomaten worden opgesteld zodanig dat daarmee een maximum aantal spelersplaatsen van 200 kan worden bereikt.

Artikel 3 Indieningsvereisten

De ondernemer dient de vergunning aan te vragen onder overlegging van:

  • a.

    een plattegrond van de speelautomatenhal met daarop weergegeven de indeling, de oppervlaktematen, de wijze van opstelling van de speelautomaten, het type speelautomaten en het aantal speelautomaten;

  • b.

    Een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

  • c.

    een ingevuld Bibob-vragenformulier, met daarbij inbegrepen de stukken waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering is gemoeid en wie de financier is;

  • d.

    een verklaring omtrent het gedrag van de ondernemer dan wel, indien de ondernemer een rechtspersoon is, van degene(n) die de onderneming krachtens de (eventueel bij te voegen) statuten vertegenwoordigt (en) en van de beheerder;

  • e.

    een document waaruit blijkt dat de aanvrager gerechtigd is om over de ruimte te beschikken;

  • f.

    Een bewijs dat in de speelautomatenhal sprake is van een toegangscontrole die aansluit bij het landelijk beleid;

  • g.

    Bescheiden waaruit blijkt dat aan de krachtens artikel 30d, vierde lid, onder b van de Wet gestelde eis inzake kennis en inzicht met betrekking tot het gebruik van speelautomaten en de daaraan verbonden risico’s van gokverslaving wordt voldaan;

  • h.

    Een bewijs van lidmaatschap van de VAN Speelautomaten brancheorganisatie;

  • i.

    Een bewijs (waaronder in ieder geval de aanvraag voor een Dekra-keur certificaat) waaruit blijkt dat de ondernemer voornemens is in het eerste jaar van de exploitatie van de speelautomatenhal een Dekra-keur-certificaat te verkrijgen.

Artikel 4 Beslistermijn

  • 1.

    De burgemeester beslist binnen 8 weken na de datum waarop hij de aanvraag met bijbehorende bescheiden heeft ontvangen. De beslissing kan éénmaal voor ten hoogste 8 weken worden verdaagd.

  • 2.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing

Artikel 5 Vergunning voorwaarden en gebruik

  • 1.

    De vergunning wordt gesteld ten name van de ondernemer en is gedurende de looptijd van de vergunning overdraagbaar aan de partij die aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 3 van deze verordening kan voldoen.

  • 2.

    In de vergunning wordt de naam van de beheerder vermeld.

  • 3.

    Aan de vergunning worden voorschriften en beperkingen verbonden. Deze hebben in elk geval betrekking op:

    • a.

      De sluitingstijden van de speelautomatenhal;

    • b.

      Het toezicht in en om de speelautomatenhal;

    • c.

      Het aantal en type speelautomaten dat mag worden opgesteld;

    • d.

      De exploitatie en inrichting van de hal;

    • e.

      De toegangscontrole en het toegangsbewijs;

    • f.

      De reclame;

    • g.

      Het Dekra-keur-certificaat van de speelautomatenhal/VAN-lidmaatschap ondernemer.

  • 4.

    Indien een vergunning is verleend en tevens een omgevingsvergunning dient te worden verkregen mag van een exploitatievergunning op basis van deze verordening geen gebruik worden gemaakt totdat de omgevingsvergunning is verleend.

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1.

    De vergunning wordt geweigerd, indien:

    • a.

      het maximaal aantal af te geven vergunningen voor speelautomatenhallen is verleend.

    • b.

      de speelautomatenhal niet uitsluitend rechtstreeks vanaf de weg voor het publiek toegankelijk is;

    • c.

      de beheerder(s) de leeftijd van 25 jaar nog niet heeft (hebben) bereikt;

    • d.

      de ondernemer of beheerder(s) onder curatele staat (staan) of bewind is ingesteld over één of meer aan hen toebehorende goederen, als bedoeld in Boek 1, titel 19, van het Burgerlijk Wetboek;

    • e.

      door de aanwezigheid van de speelautomatenhal naar het oordeel van de burgemeester de leef- en woonsituatie in de naaste omgeving of het karakter van de winkelstraat/winkelbuurt op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed;

    • f.

      de exploitatie of vestiging van de speelautomatenhal strijd oplevert met het geldende bestemmingsplan en het college kan niet een principebesluit nemen om mee te werken aan wijziging van bestemmingsplan;

    • g.

      de speelautomatenhal is gevestigd buiten het gebied als bedoeld in artikel 2 lid 4 van deze verordening.

  • 2.

    De burgemeester kan ontheffing verlenen van het leeftijdsvereiste, gesteld in het vorige lid, onder c.

Artikel 7 Wijziging vergunning

  • 1.

    Indien een overeenkomstig artikel 6, eerste lid onder c, in de vergunning vermelde beheerder de hoedanigheid van beheerder heeft verloren, dient de ondernemer onder overlegging van de in artikel 3, onder d, genoemde bescheiden een wijziging van de vergunning aan te vragen binnen twee weken nadat de in artikel 3 onder d bedoelde verklaring omtrent het gedrag aan hem is verzonden.

  • 2.

    De vergunning vervalt indien geen aanvraag tot wijziging van de vergunning is ingediend binnen zes maanden na het verlies van de hoedanigheid als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 8 Intrekking vergunning

De burgemeester kan de vergunning intrekken:

  • a.

    indien blijkt dat de vergunning ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

  • b.

    indien de omstandigheden of inzichten op grond waarvan de vergunning is afgegeven zodanig zijn gewijzigd dat een situatie is ontstaan als bedoeld in artikel 6, onder e;

  • c.

    indien gehandeld wordt in strijd met aan de vergunning verbonden voorschriften en beperkingen;

  • d.

    indien de exploitatie van een speelautomatenhal voor een periode van langer dan zes maanden wordt onderbroken;

  • e.

    Indien het Dekra-keur-certificaat door de ondernemer in het eerste jaar van exploitatie van de speelautomatenhal niet wordt verkregen dan wel naderhand wordt verloren;

  • f.

    Indien niet wordt voldaan aan de voorschriften en beperkingen voortvloeiend uit wet- en regelgeving.

Artikel 9 Wisseling ondernemer

  • 1.

    Indien een ondernemer komt te overlijden dient, indien voortzetting van de exploitatie wordt beoogd, binnen 12 weken een nieuwe vergunning te worden aangevraagd.

  • 2.

    In alle gevallen van wisseling van ondernemer dient binnen 4 weken na overname van de speelautomatenhal te worden aangegeven dat de nieuwe ondernemer voldoet aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 3 van deze verordening, overeenkomstig het gestelde in artikel 5, eerste lid, van deze verordening.

  • 3.

    Zolang op een tijdig ingediende melding tot wijziging als bedoeld in het tweede lid afwijzend is gereageerd, is voortzetting van de exploitatie toegestaan, met inachtneming van de voorschriften en beperkingen.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 10 Handhaving

Het bevoegd gezag kan gelet op de handhaving van de in deze verordening gestelde bepalingen en voorschriften, krachtens artikel 125 van de Gemeentewet juncto de artikelen 5.21 en 5.32 van de Awb, respectievelijk bestuursdwang toepassen dan wel een dwangsom opleggen.

Artikel 11 Toezicht

Met het toezicht op de naleving van het bij deze verordening bepaalde zijn belast bij besluit van het college aan te wijzen personen, ieder voor zover het feiten betreft die in de aanwijzing zijn vermeld.

Artikel 12 Opsporing strafbare feiten

De opsporing van de in artikel 16 strafbaar gestelde feiten is, naast de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering genoemde ambtenaren, opgedragen aan hen die door de burgemeester en wethouders met de zorg voor de naleving van deze verordening zijn belast, ieder voor zover het de feiten betreft die in de aanwijzing zijn vermeld en voor zover zij krachtens artikel 142, lid 2 van het Wetboek van Strafvordering opsporingsbevoegdheid hebben gekregen.

Artikel 13 Betreding door toezichthouder

Zij die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften, zijn te allen tijde bevoegd tot het betreden van een speelautomatenhal, desnoods tegen de wil van de ondernemer en beheerder.

Artikel 14 Aanwezigheid vergunning in inrichting

De ondernemer of beheerder van een krachtens deze verordening verleende vergunning is verplicht deze in de inrichting aanwezig te hebben en op eerste vordering van degenen, die belast zijn met het toezicht of de opsporing van overtredingen van deze verordening terstond aan hen ter inzage af te geven.

Artikel 15 Verbod verstrekking onjuiste/onvolledige gegevens

Het is verboden ter zake van een aanvraag om vergunning onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken.

Artikel 16 Strafbaarstelling bij overtreding

  • 1.

    Overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

  • 2.

    Overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 17 Overgangsbepaling

  • 1.

    Vergunningen die zijn verleend onder de werking van de Verordening inzake speelautomatenhallen, vastgesteld op 18 februari 2010, en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze verordening, worden geacht verleend te zijn overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.

  • 2.

    Aanvragen die zijn ingediend voor inwerkingtreding van deze verordening worden afgehandeld in overeenstemming met door burgemeester vastgestelde nadere regels.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Speelautomatenhallen.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare

raadsvergadering van

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting

Algemeen

Sinds de laatste wijziging van deze verordening zijn de Wet op de kansspelen en het speelautomatenbesluit 2000 gewijzigd.

De belangrijkste wijziging is dat nu bij verordening moet worden vastgelegd welk aantal speelautomaten per speelautomatenhal toegestaan wordt. Daarnaast is het systeem veranderd. Voortaan verleent de burgemeester niet meer een exploitatievergunning maar een vergunning speelautomatenhal en een aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten. De Kansspelautoriteit verleent nu de exploitativergunning.

Het college van burgemeester en wethouders kan krachtens deze verordening nadere regels vaststellen voor het verlenen van een vergunning voor exploitatie van een speelautomatenhal. De regels gaan over de te voeren procedure voor het zorgvuldig verlenen van een schaarse vergunning. Door de bevoegdheid voor het geven van deze regels bij verordening te regelen kunnen algemeen verbindende voorschriften worden gegeven. Deze hebben een sterkere werking dan beleidsregels. Bij beleidsregels bestaat namelijk de verplichting voor het bestuursorgaan om te beoordelen of daarvan moet worden afgeweken in het specifieke geval. Een algemeen verbindend voorschrift heeft een sterkere werking; daarvan mag niet worden afgeweken.

 

Artikel 1

Dit artikel spreekt voor zich

 

Artikel 2

Een vergunning voor een speelautomatenhal is een schaars recht. Volgens artikel 2 van de verordening kan in Meppel vergunning worden verleend voor maximaal één speelautomatenhal. Omdat een vergunning voor een schaars recht een economische waarde heeft is het nodig om een transparante procedure te doorlopen bij het verlenen ervan. Er is jurisprudentie ontstaan in 2016 ( ABRS 2 november 2016, ECLI:NL:RVS:2016:2927) die een aantal voorwaarden stelt aan de procedure. De burgemeester heeft in eerdergenoemde nadere regels 1 een procedure vastgelegd om zijn bevoegdheid tot vergunning verlening binnen de regels van deze jurisprudentie uit te oefenen. De nadere regels voorzien in:

  • -

    Een passende mate van openbaarheid over;

    • A.

      De beschikbaarheid van een vergunning

    • B.

      De verdelingsprocedure

    • C.

      Het aanvraagtijdvak

    • D.

      De toe te passen verdelingscriteria

Er ligt een koppeling tussen de nadere regels en deze verordening. De termijn van de vergunning is nu dwingend rechtelijk opgenomen in artikel 2. De tijdelijkheid is een voortvloeisel uit de aangehaalde jurisprudentie. Immers er moet steeds weer een moment zijn dat er een kans is voor ondernemers om mee te dingen naar een vrijgevallen vergunning. De termijn van 15 jaar is gebaseerd op het advies van de VAN branchevereniging van eigenaren van speelautomatenhallen aan de VNG. Zij hebben berekend dat 15 jaar een noodzakelijke termijn is om gedane investeringen in een locatie te kunnen terugverdienen.

 

De wet schrijft in artikel 30c lid 2 voor dat de gemeenteraad bij verordening het maximum aantal speelautomaten vastlegt dat maximaal per inrichting mag worden geplaatst. De Kansspelautoriteit adviseert gemeenten in haar ‘’’wegwijzer speelautomaten voor gemeenten d.d. 29 augustus 2018 om ook een bepaling op te nemen over het maximum aantal spelersplaatsen omdat tegenwoordig automaten op de markt zijn die gelegenheid bieden aan meer spelers tegelijkertijd om te spelen.

 

Tot nu toe is er in de Verordening speelautomatenhallen bepaald dat er maximaal 1 inrichting mag zijn in Meppel en in de verordening is het aantal automaten hiervan niet gemaximeerd. De huidige vergunning was aangevraagd en vergund op maximaal 100 automaten. Gezien de ontwikkelingen in de branche naar grotere voorzieningen waarin meer afwisseling kan worden geboden en hogere belevingskwaliteit gewenst is wordt voorgesteld om nu maximaal 200 automaten toe te staan. Hiermee wordt voorzien in een reële mogelijkheid van een verdienmodel voor de exploitant die de vergunning krijgt dat aansluit bij de marktontwikkelingen van de laatste jaren. Om een grens aan het maximum aantal spelersplaatsen te stellen is gekozen om bij het gebruik van kansspelautomaten voor meerspelers het aantal spelersplaatsen niet toe te laten nemen. De ondernemer is natuurlijk geheel vrij in zijn keuze hoe hij tot maximaal 200 spelersplaatsen komt. Dat kan met maximaal 200 speelautomaten, maar een andere verdeling kan ook.

 

Artikel 3 Indieningsvereisten

Dit artikel geeft een aantal vereisten voor een geldige aanvraag aan. Op een plattegrond van een speelautomatenhal kan duidelijk worden op welke manier de ondernemer differentieert in zijn aanbod ter voorkoming van verslaving. Verder wordt gevraagd om bewijsstukken waaruit blijkt wie de ondernemer is, dat hij in staat en bevoegd is om een onderneming te drijven op de beoogde locatie, dat hij beschikt over een legale financiering, en dat hij streeft naar hoge kwaliteit en veiligheid in de speelautomatenhal.

 

Artikel 4 Beslistermijn

De beslistermijn was in de oude verordening 12 weken. Dit is veranderd in 8 weken omdat de hoofdregel van art 4:13 lid 2 Awb van toepassing is. Nu de wet op de kansspelen (Wok) geen termijn noemt voor het nemen van een besluit geldt een redelijk termijn van 8 weken. Hiervan kan niet bij verordening worden afgeweken, de positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen is een facultatieve regeling die van toepassing is als het bij wettelijk voorschrift is bepaald. De wet op de kansspelen verklaart hem niet van toepassing. Ten overvloede wordt hier expliciet bepaald dat de regeling niet van toepassing is, om misverstanden daarover te voorkomen.

 

Artikel 5 Vergunning voorwaarden en gebruik

Een (schaarse) vergunning is een economisch waardevol object. Vandaar dat hij in principe overdraagbaar moet zijn aan een opvolgende eigenaar. De systematiek in Meppel is gewijzigd: voortaan vraagt de nieuwe eigenaar/ ondernemer geen nieuwe vergunning meer aan maar wordt de vergunning overgedragen mits de nieuwe ondernemer aan de indieningsvereisten kan voldoen. Voor het in gebruik hebben van een inrichting voor speelautomaten is ook een omgevingsvergunning vereist. De exploitatievergunning/aanwezigheidsvergunning voor de speelautomatenhal wordt verleend onder de voorwaarde dat een omgevingsvergunning wordt verkregen. Zolang de omgevingsvergunning niet verkregen is kan van de exploitatievergunning geen gebruik worden gemaakt.

 

Artikel 6 Weigeringsgronden

Dit artikel geeft aan wanneer een vergunning in elk geval niet kan worden verleend. Het gaat om formele vereisten die vestiging onmogelijk maken als daaraan niet is voldaan. Hier bovenop heeft de burgemeester volgens artikel 2 de bevoegdheid gekregen om nadere regels te stellen. In de nadere regels worden indieningseisen gesteld aan de aanvragen. De aanwezigheid van een ondernemingplan, preventieplan en veiligheidsplan is vereist. Ook wordt in de nadere regels een gebieden aangewezen waar een speelautomatenhal gevestigd mag worden. Daarbij wordt gelet op versterking van en samenhang met andere leisurefuncties.

 

Artikel 7 Wijziging vergunning

Als een ondernemer de beheerder verliest, hetzij door overlijden, hetzij door vertrek, hoeft de ondernemer de bedrijfsuitoefening niet te staken, als binnen de aangegeven termijn een wijziging van de vergunning wordt aangevraagd. Het vervallen van de bestaande vergunning van rechtswege, betekent dat belanghebbenden hiertegen geen bezwaar of beroep kunnen aantekenen, aangezien van een beschikking geen sprake is. Het verdient aanbeveling schriftelijk mededeling te doen van de constatering, dat niet meer wordt voldaan aan de eisen die aan een beheerder worden gesteld. Daarbij kan erop gewezen worden dat een situatie dreigt waardoor de vergunning kan vervallen. De vaststelling van de termijnen is arbitrair. Voor de in het tweede lid gestelde termijn zou aansluiting kunnen worden gezocht bij artikel 33 sub a van de Drank- en Horecawet, waarvoor een soortgelijke situatie een termijn van zes maanden wordt gesteld na het verlies van bedoelde hoedanigheid.

 

Artikel 8 Intrekking vergunning

Met betrekking tot de in het eerste lid onder b genoemde intrekkingsgrond (intrekking in verband met gewijzigde omstandigheden of inzichten) zij opgemerkt, dat bij gebruikmaking daarvan de motivering aan zware eisen moet voldoen. Het betreft immers omstandigheden waarop de betrokken ondernemer doorgaans geen invloed kan uitoefenen. Voorts mag hij erop vertrouwen dat een aan hem verleende vergunning normaal gesproken in stand blijft temeer gelet op de financiële consequenties.

 

Met betrekking tot de in het eerste lid onder d genoemde intrekkingsgrond behoeft onderbreking van de exploitatie voor een periode langer dan in de bepaling genoemd niet in alle gevallen aanleiding te geven om de vergunning in te trekken. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan verbouwingen, die langere tijd blijken te vergen, of aan campings die buiten het seizoen gesloten zijn.

 

Gezien artikel 3 onder g is het overleggen van een bewijs, waaruit blijkt dat de ondernemer voornemens is in het eerste jaar van de exploitatie van de speelautomatenhal een DEKRA-keur-certificaat een van de vereisten betreffende de te overleggen bescheiden bij het indienen van de aanvraag. De DEKRA - certificering is ontwikkeld in samenspraak met diverse belanghebbenden en deskundigen op het gebied van speelautomaten. Teneinde de criteria voor de certificering vast te stellen zijn er intensieve contacten geweest tussen de sectie amusementscentra van de VAN Speelautomaten Brancheorganisatie, DEKRA, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Verslavingszorg, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Directie Criminaliteitspreventie van het Ministerie van Justitie. In overleg hebben zij de volgende criteria opgetekend:

  • kwaliteitsbeleid;

  • verantwoordelijkheden en bevoegdheden;

  • bezoekersservice;

  • uitvoering bedrijfsproces;

  • registratie;

  • documentenbeheer;

  • keuring speelautomaten;

  • correctie bedrijfsproces;

  • opleidingen / personeel;

  • klachtenbehandeling.

Halfjaarlijks worden door een externe instantie (DEKRA) audits uitgevoerd, teneinde te bezien of de betrokken onderneming c.q. speelautomatenhal aan de gestelde criteria voldoet en er worden veelal ook voorstellen gedaan om tot verbetering van alle bedrijfsprocessen te kunnen komen. DEKRA kan bovendien bepalen dat een ondernemer c.q. speelautomatenhal niet voldoet aan de gestelde criteria en haar goedkeuring verder onthouden aan een DEKRA - keurexploitatie.

 

De ondernemer krijgt vervolgens een herstelkans, maar als de ondernemer niet slaagt, zal het DEKRA - certificaat worden ingetrokken. In lid 1 sub e heeft het verlies van het DEKRA-keur-certificaat het gevolg dat de vergunning zal worden ingetrokken; op deze wijze vindt daarom een onafhankelijke externe controle op de bedrijfsexploitatie van de ondernemer plaats.

 

Het in het tweede lid bepaalde is gelijk aan de procedure in artikel 30 f, lid 4 van de Wet op de Kansspelen met betrekking tot intrekking van de aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten.

 

Artikel 9 Wisseling ondernemer

Al in de toelichting bij artikel 5 is de overdraagbaarheid van de vergunning aan de orde gekomen. Aangezien de vergunning een persoonlijk karakter draagt en is gebonden aan de ondernemer die de speelautomatenhal exploiteert, is deze niet overdraagbaar. Aangezien een vergunning tot het vestigen en exploiteren van een speelautomatenhal een zekere financiële waarde vertegenwoordigt, is het wenselijk een regeling voor de ondernemer te creëren die het mogelijk maakt de door hem opgebouwde onderneming over te dragen c.q. de erfgenamen van de ondernemer ook natuurlijke persoon, de mogelijkheid te bieden de onderneming van de erflater voort te zetten.

 

Het eerste lid van dit artikel beoogt aan de erfgenamen bij overlijden van een ondernemer enig uitstel te geven om zich te beraden over de al dan niet voortzetting van het bedrijf. Als de voortzetting van de onderneming door de erfgenamen wordt beoogd, moeten zij binnen drie maanden na overlijden van de erflater een nieuwe vergunning aanvragen. In andere gevallen van wisseling van ondernemer, meer in het bijzonder met betrekking tot verkoop en vervreemding van de onderneming in haar diverse juridische hoedanigheden, moet binnen een maand na wisseling van de ondernemer een nieuwe vergunning worden aangevraagd. In beide in lid 1 en 2 vermelde situaties, behoeft in afwachting van een beslissing op de tijdige aanvraag de bedrijfsuitoefening niet te worden gestaakt, mits de aard van de inrichting en de overige omstandigheden ongewijzigd blijven, waarbij de voorschriften en beperkingen als vermeld in de van rechtswege vervallen vergunning als leidraad dienen.

 

Van belang is in dit kader op te merken dat onder "wisseling van ondernemerschap" de civielrechtelijke vervreemding van de onderneming wordt vervat.

 

Artikel 10 Handhaving

Hier moet gedacht worden aan de bestuursrechtelijke handhaving van de naleving van de vergunningvoorschriften gericht op het in overeenstemming brengen van de feitelijke situatie met de vergunde situatie.

 

Artikel 11 Toezicht

Het college neemt regelmatig een besluit over het aanwijzen van toezichthouders. Daarin staat op welke domeinen zij hun functie uitoefenen.

 

Artikel 12 Opsporing strafbare feiten

De gemeentelijke toezichthouders kunnen, voor zover zij over een opsporingsbevoegdheid beschikken, mede worden ingezet voor de opsporing van strafbare feiten in, rond en in verband met de speelautomatenhal.

 

Artikel 13 Betreding door de toezichthouder

De toezichthouders moeten, om hun werk te kunnen doen, toegang kunnen krijgen tot de speelautomatenhal. De ondernemer moet hieraan meewerken.

 

Artikel 14 Aanwezigheid van de vergunning in de inrichting

Hiermee worden de vergunningvoorschriften kenbaar gemaakt aan het publiek dat van de speelautomatenhal gebruik maakt.

 

Artikel 15 Verbod verstrekking onjuiste/onvolledige gegevens

Dit artikel spreekt voor zich

 

Artikel 16 Strafbaarstelling bij overtreding

In artikel 154 van de Gemeentewet is geregeld dat de gemeenteraad straf kan stellen op overtreding van haar verordening .

 

Artikel 17 Overgangsbepaling

Bij de overgang naar een nieuwe verordening is het de bedoeling dat alle voorschriften van de nieuwe verordening gaan gelden voor de bestaande reeds verleende vergunning. Hiermee gaat dus het nieuwe regime gelden voor de bestaande vergunning en kan een ondernemer zich niet beroepen op oud recht. Daartegenover kan een derde niet stellen dat de bestaande vergunning niet volgens de eisen van de nieuwe verordening is verleend, dat eventuele gebrek wordt met deze bepaling gerepareerd.

 


1

’’Nadere regels verdeling schaarse vergunningen en andere criteria voor de exploitatie van een speelautomatenhal gemeente Meppel. ‘’