Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020
CiteertitelUitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

26-11-2019

gmb-2019-320409

1206495

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor toezicht en handhaving.

 

1.2 Doel van het uitvoeringsplan

Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen. Hierin moet het VTH-beleidsplan worden uitgewerkt en worden aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten door ons het komende jaar worden uitgevoerd, daarbij rekening houdend met de door ons gestelde doelen. Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook de taken in het kader van de APV, de DHW en bijzondere wetten in het VTH-beleidsplan en dus ook in het uitvoeringsprogramma mee te nemen.

 

Dit is het Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving voor het jaar 2019 en 2020. In dit uitvoeringsplan is vastgelegd welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving op het gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.

 

1.3 Relevante ontwikkelingen

In het VTH-beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2019 en 2020.

 

1.3.1 Wet VTH

Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.

 

1.3.2 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2021.

 

1.3.3 Omgevingswet

In de begroting 2019 is opgenomen dat wij klantgericht adviseren op vergunningverlening bouwaanvragen (ruimtelijke initiatieven). Het betreft hier een ontwikkeling naar nog meer integraal werken conform de Omgevingswet van ons verlangd. Hier wordt de komende jaren naar toegewerkt.

2. Uitvoering

2.1 Inleiding

Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van toezicht en handhaving. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt. Voor de gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA’s) zijn geen uitvoeringsdoelstellingen in het VTH-beleidsplan opgenomen omdat dit niet verplicht is op grond van de Wet VTH en het Bor. Om de integraliteit te bevorderen is ervoor gekozen om ook de taken van de GOA’s in dit uitvoeringsprogramma op te nemen.

De werkzaamheden zijn onderverdeeld in programmatisch- en thematisch toezicht en handhaving en daarnaast de afhandeling van meldingen, klachten en verzoeken om handhaving en het toezicht dat hiervoor wordt uitgevoerd.

 

2.2 Uitvoeringsdoelstellingen werkvoorraad

Activiteit

Aantallen bestaand

Controle frequentie

Verwachte aantallen 2019

Urenbesteding toezicht

Urenbesteding handhaving

Programmatisch toezicht- en handhaving

 

 

 

 

 

Onder Wkb bouwbesluittoetsvrije bouwwerken

 

0

 

-

87

90

 

Onder Wkb gevolgklasse 1 bouwwerken

0

-

204

585

 

Onder Wkb gevolgklasse 2 en 3 bouwwerken (m.u.v. monumenten)

0

-

31

230

 

Monumenten

0

-

20

100

 

Sloopmeldingen

0

-

50

30

 

Binnenplanse afwijking (strijdig gebruik)

0

-

7

20

 

Buitenplanse kleine afwijking (strijdig gebruik)

0

-

102

300

 

Afwijkingen binnen vastgesteld beleid

0

-

25

75

 

Buitenplanse afwijking

0

-

4

10

 

Tijdelijke afwijking

0

-

4

10

 

Kappen

0

-

43

0

 

Meldingsplichtige evenementen

0

-

136

0

 

Evenementen A

0

-

128

157

200

Evenementen B

0

-

30

185

158

Evenementen C

0

-

0

0

 

DHW inrichting commercieel

109

1,5

29

900

100

DHW inrichting para commercieel

67

4

3

600

40

Milieumeldingen cat. 1 en 2

954

1/6

60

1500

140

Milieumeldingen cat. 3

86

1/2

0

50

 

Overige aanvragen

0

-

137

0

60

Thematisch en externe aanleiding

 

Vragen, klachten, meldingen

 

 

 

470 (bouwen) + 404 (dhw/milieu)

280

Legalisatie en controles naleving

 

 

 

1520 (bouwen)

770

Toezicht- en handhavingsprojecten

 

 

 

560 (bouwen) + 304 (dhw/milieu)

280

Totaal benodigde uren

8100

2028

 

2.3 Uitvoeringsdoelstellingen

In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van toezicht en handhaving een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.

 

 

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstellingen te bereiken

Wijze van toetsing

Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit

1

Urenreductie realiseren bij de programmatische inzet zodat meer thematisch toezicht kan plaats vinden

500 uur

- meer risico gestuurd toezicht

- monitoren en sturen vanuit teamleider

Meer thematisch toezicht

2

Periodiek toezicht altijd Integraal uitvoeren

100%

- acties afstemmen met elkaar en ketenpartners

- steekproeven door teamleider

Integraal toezicht

3

Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan

50% van de benodigde opleidingen uitgevoerd

- organiseren in-company trainingen

- opstellen opleidingsplan

- bijhouden trainingen in overzicht kritieke massa

Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa

4

Binnen 3 werkdagen na indienen klacht/ melding/ verzoek om informatie of handhaving wordt contact opgenomen

100%

- De dossierhouder houdt de planning in de gaten

- monitoren in het zaaksysteem

Goede en transparante dienstverlening

5

Op een verzoek om handhaving wordt binnen de wettelijke beslistermijn besloten

100%

- jurist houdt de planning in de gaten

- monitoren in het zaaksysteem

Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen.

6

Hoog percentage handhavingsbesluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven.

95%

- Volgen van opleidingen/ cursussen

- monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

7

Hoog percentage handhavingsbesluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State

95%

- Volgen van opleidingen/ cursussen

- monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

 

 

8

Helft van de geconstateerde overtredingen wordt beëindigd na goed overleg met de toezichthouders

50%

- dossierhouders nemen contact op

- senior dossierhouder ziet hier op toe

- registreren van contact

- steekproeven door teamleider

Goede communicatie met burgers

9

Hoog percentage verleende vergunningen dat wordt afgehandeld

90%

- dossierhouders nemen contact op

- senior dossierhouder ziet hier op toe

- registreren van toezicht

- steekproeven door teamleider

Naleefgedrag stimuleren

10

Bij evenementen met een hoog risico (C) wordt altijd toezicht gehouden

100%

- dossierhouders nemen contact op

- senior dossierhouder ziet hier op toe

- registreren van het toezicht

Bevorderen goed naleefgedrag

11

Toezicht vindt plaats conform het Integraal Toezichtprotocol

90%

- Volgen van opleidingen/ cursussen

- monitoren door teamleider

Kwalitatief goed en transparant toezicht

12

Bij aanvraag DHW vergunning worden eerst de inrichtingseisen getoetst alvorens vergunning wordt verleend

100%

- dossierhouders nemen contact op

- senior dossierhouder ziet hier op toe

- registreren van het toezicht

Rechtmatige vergunningverlening

13

Bij nalevingsonderzoeken (1x per 2 jaar) laten de sectoren een stijgende lijn zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW.

80%

- senior dossierhouder ziet hier op toe

- monitoren door teamleider

Bevorderen goed naleefgedrag

2.4 Uitvoering Team Gemeentelijke opsporingsambtenaren

 

2.4.1 Reguliere taken en thema’s

Het optreden van de gemeentelijke opsporingsambtenaren (hierna: GOA’s) van Team Toezicht heeft als doel de leefbaarheid in de openbare ruimte te bevorderen door het gevoel van veiligheid te verbeteren en veelvoorkomende kleine criminaliteit en leefbaarheid overtredingen te voorkomen.

Veiligheid en leefbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het gemeentebestuur wil voorkomen

dat een leefbaarheidsvraagstuk een veiligheidsvraagstuk wordt. Dit doet het gemeentebestuur onder andere door in te zetten op de leefbaarheid in de wijken, bijvoorbeeld door gericht toezicht en

handhaving in de openbare ruimte. De situatie bepaalt het optreden van de GOA’s. De mogelijkheden variëren van preventie (voorkomen, aanspreken, waarschuwen) tot repressie, zoals het opmaken proces verbaal (strafrecht en APV gerelateerd), het aanzeggen van beschikkingen (bekeuring veelvoorkomende kleine verkeersovertredingen) en het opleggen van naheffingsaanslagen (bekeuring betaald parkeren). Minder frequent vindt ook bestuursrechtelijke handhaving plaats naar aanleiding van constateringen van de GOA’s (zoals het opleggen van een kort aanlijnplicht voor een hinderlijke of gevaarlijke hond) en handhavingsbrieven naar aanleiding van controle van vergunningen.

De GOA’s maken jaarlijks een prioritering van hun werkzaamheden. Het GOA-team wordt aangestuurd door het inzetten van uren op reguliere taken en op thema’s/prioriteiten voor het betreffende jaar.

Schematisch is dat als volgt inzichtelijk gemaakt:

 

Reguliere toezicht

Uren

 

Prioriteiten

Uren

1

APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen)

4340

1

Visserijwet

140

2

Gereguleerd parkeren

2940

2

Handhaving standplaatsen

420

3

Markten

560

3

Politiekids

112

4

Afval

560

4

Hinderlijk gestalde fietsen

420

5

Overige meldingen openbare ruimte

1820

5

Milieuacties

280

6

Weesfietsen/handhavingsfietsen

420

6

Staand wantvissen

280

7

Handhaving ligplaatsenbeleid

560

7

Kijk in de wijk

840

8

Controle Drank- en Horecawet

280

8

Overlast honden

1120

9

Controle Panbos

140

 

 

 

10

Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA)

420

 

 

 

Totaal

12040

Totaal

3612

 

Bovenstaande inzet past bij de doelstellingen uit de begroting van de gemeente Katwijk ‘thematisch toezicht op onder andere afval, parkeeroverlast en hondenoverlast’ en ‘Meer efficiënte handhaving Parkeerverordening in het gereguleerd parkeergebied Katwijk aan Zee’.

3. Borging uitvoering

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.

 

3.2 Borging middelen

Uit de tabel uit hoofdstuk 2 wordt duidelijk dat er op basis van de risicoanalyse een programmatische werkvoorraad wordt verwacht van 8400 uur voor toezicht omgevingsrecht en omgevingskwaliteit en 2128 voor handhaving in 2019. In de programmabegroting 2016-2020 (bijlage 1 personele middelen) en het VTH-beleidsplan is een capaciteit begroot van 8100 uur voor toezicht en 2028 uur voor handhaving. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor toezicht en handhaving.

 

3.3 VTH-organisatie

De uitvoering van de toezicht en handhaving vind plaats binnen het team vergunningen (juridische handhaving) het team toezicht en het team veiligheid en milieu, vallend onder de afdeling Ruimte en Veiligheid. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding is tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.

 

Figuur 1: Organogram RenV

 

3.3.1 Vastgelegde werkwijzen

Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.

 

3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners

Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. De voortgang van een hechtere samenwerking is een belangrijk element in de uitvoering van het toezicht en handhaving van de samenwerkende partners. Voorbeelden hiervan zijn versterking van het signaaltoezicht, de oog- en oorfunctie tussen gemeenten en partners en periodiek contact. Afspraken over doelstellingen en ambities moeten daarom goed worden gedeeld. Niet alleen op bestuurlijk niveau, maar ook op de werkvloer. Belangrijke ketenpartners zijn:

  • Omgevingsdienst West-Holland

  • Hoogheemraadschap Rijnland

  • Politie

  • Veiligheidsregio Hollands Midden

3.5 Bereikbaarheid buiten kantooruren

De gemeente heeft geen eigen calamiteitennummer voor beschikbaarheid buiten kantooruren. De politie beschikt over mobiele nummers van medewerkers die eventueel ingezet dienen te worden bij een calamiteit.

Bijlage 1: Projecten 2019 en 2020

Voor 2019 en 2020 zijn een aantal toezicht- en handhavingsprojecten in het programma opgenomen. Deze projecten komen voort uit de wens aandacht te kunnen geven aan relevante onderwerpen.

 

Onderstaande projecten hebben mede tot doel de samenwerking bij het toezicht te bevorderen en om waar mogelijk optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot integrale handhaving. Per project is een projectleider aangewezen die verantwoordelijk is voor een succesvolle uitwerking en uitvoering van het project.

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Handhaving activiteiten op het strand

Doel

1. Reguliere controle doen op alle verleende vergunningen voor zowel jaarrond als seizoensgebonden bouwwerken.

2. Inventariseren vergunningsvrije bouwwerken.

3. Inventarisatie illegale situaties.

4. Legalisatieonderzoeken starten voor de illegale situaties

5. Handhaven overtredingen met betrekking tot bebouwingen op het strand.

6. Contactpersoon tussen de gemeente en de strandvlak exploitanten.

7. Betrokkenheid bij het vernieuwen van het bestemmingsplan.

 

De meeste bouwwerken op het strand zijn seizoensgebonden. Bij elke op- en afbouw van bouwwerken wordt gecontroleerd.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Drank en Horeca

Taak

Toezicht op verkoop alcoholhoudende drank aan minderjarigen

Doel

Terugdringen drankverkoop aan minderjarigen, verhogen naleving DHW bij alle sectoren ten opzichte van het nalevingspercentage in 2017. De gemiddelde naleving met ten minste 10% verhogen*

 

* Cijfers 2017: 70% horeca, 48% sport, 29% cafetaria, 37% slijterij, 59% supermarkt, 67% jongerencentra, 17% strand.

Gemiddeld 42% naleving.

 

NB: Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast (begin 2020).

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Bevuiling van woningen tegengaan

Doel

Een veilige en hygiënische woon- en leefomgeving voor de bewoners en omwonenden. Vervuilde woningen veroorzaken veel (stank)overlast voor de omwonenden. Dit project heeft betrekking op bekende bewoners en een lang lopende zaak.

1. Onderzoek naar het verleden en lopende zaken met betrekking tot beide woningen.

2. Samenwerking zoeken met de verschillende instanties zoals de zorginstellingen, brandweer, politie en andere.

3. Contact opnemen met bewoners en een opname maken van de huidige situatie.

4. Het schrijven een uitvoeringsplan naar aanleidingen van het onderzoek.

5. Aanschrijven bewoners van de vervuilde woningen

6. Controle op naleving aanschrijving.

Uitvoering onderzoek, opname en aanschrijving woningen in 2019. Controle op 2019 en nadere bezoek woningen zal doorgaan in 2020.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Inventarisatie opvallende overtredingen

Doel

Niet alle kleine en ongevaarlijke overtredingen kunnen ten allen tijde worden gehandhaafd. Dit heeft te maken met de prioriteren/urgentie van de situatie. Om de overtredingen inzichtelijk te hebben worden de overtredingen die opvallen geïnventariseerd door de toezichthouders. Aan de hand van deze gegevens kan er bepaald worden of er projectmatig gehandhaafd moet worden.

Het gaat hierbij om de volgende overtredingen:

Erfafscheidingen

Veranda’s

Bijbehorende bouwwerken

 

De inventarisatie zal zich voortzetten tot en met de intreding van de omgevingswet (januari 2021). Daarna zal de inventarisatie beoordeeld worden met de nieuwe wet- en regelgeving.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Controleren sportcomplexen met overkapte tribunes

Doel

Controle constructieve sterkte en veiligheid van de overkapping.

Naar aanleiding van de op 10 augustus 2019 ingestorte overkapping bij van de AZ stadion in Alkmaar worden alle overdekte tribunes beoordeeld op constructieve sterkte en veiligheid. Het streven is om dit onderzoek en de nodige aanschrijvingen in 2019 te realiseren.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Controle van aanlegsteigers Oegstgeesterkanaal

Doel

Er zijn tientallen aanlegsteigers die gebouwd zijn in het Oegstgeesterkanaal zonder de nodige omgevingsvergunning.

1. Het inventariseren van de illegaal geplaatste aanlegsteigers in het water.

2. Bepalen wie eigenaar en bevoegd gezag is. (gemeente, waterschap)

3. Onderzoek naar wet- en regelgeving met betrekking tot het plaatsen van een aanlegsteiger.

4. Beoordelen onderzoeksresultaten en een uitvoeringsplan maken met betrekking tot het handhaven.

De inventarisatie, onderzoek en beoordeling uitkomsten uitvoeren in 2019. Het daadwerkelijk handhaven zal waarschijnlijk uitgevoerd kunnen worden in 2020.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Controle woonwagenkamp Zuideinde

Doel

Naar aanleiding van een brand die is ontstaan wordt er onderzocht of er (brand)gevaarlijke situaties zijn.

1. Opname en constateringen van de huidige situatie.

2. Onderzoek naar wet- en regelgeving met betrekking tot woonwagens en de richtlijnen voor standplaatsen (bouwbesluit & bestemmingsplan).

3. Brandweeradvies opvragen huidige situatie.

4. Naar aanleiding van onderzoeksresultaten bepalen welke maatregelen er getroffen zullen worden.

Het onderzoek afronden in 2019. De maatregelen zullen na afronding onderzoek bekend worden. Daarna zal er een uitvoeringsplan gemaakt worden.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Milieu

Taak

Controle op keuringen stookinstallaties bij scholen (2019) en verzorgingstehuizen en sportcomplexen en kerken (2020)

Doel

100% van deze bouwwerken moeten eind 2020 voldoen aan de keuringseisen voor hun stookinstallaties op veilig functioneren en verbranden.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht op overlast veroorzakende jeugd

Doel

Terugdringen van overlast door inzet van meer (opgeleide) jeugd-BOA’s/GOA’s in 2020 op vandalisme, geluidoverlast en alcoholmisbruik in de wijken en bij de sportvelden (conform het Coalitieakkoord).

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht op fietsparkeren centrum / strandafgangen Katwijk aan Zee

Doel

Bijdragen aan het terugdringen van overlast in 2020 door het parkeren van (brom)fietsen.

Inzet van fietscoaches om het parkeren van (brom)fietsen binnen de daarvoor bestemde plaatsen in goede banen te leiden. In 2018 heeft de inzet van fietscoaches duidelijk een gedragsverandering teweeg gebracht.

Resultaat

 

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht uitgaanscentrum op zaterdagavond.

Doel

Bijdragen aan een leefbaar centrum van Katwijk aan Zee op de zaterdagavonden in 2020 door het terugdringen van onder meer parkeeroverlast, hondenoverlast en uitgaanspubliek.

Structurele inzet GOA’s tot 22.00 uur in het hoogseizoen (1 april t/m 1 oktober) waarbij met name toezicht wordt gehouden op het gereguleerde parkeergebied, het gebruik van het centrum van Katwijk aan Zee en op de APV, zoals hondenoverlast en overlast door uitgaanspubliek.

Resultaat

 

Bijlage 2: Format evaluatie Toezicht- en handhaving

Klachten en meldingen

Aantal ontvangen klachten en meldingen

 

2019

2020

2021

2022

Overlast van bouw- en sloopwerkzaamheden

 

 

 

 

Vermoeden strijdig gebruik

 

 

 

 

Vermoeden bouwen zonder omgevingsvergunning

 

 

 

 

Totaal

 

 

 

 

Geluidsoverlast

 

 

 

 

Stankoverlast

 

 

 

 

Leefbaarheid

 

 

 

 

Overige

 

 

 

 

Totaal

 

 

 

 

Verkoop aan minderjarigen van alcoholhoudende drank

 

 

 

 

Overige klachten en meldingen

 

 

 

 

 

Percentage klachten en meldingen waarbij binnen 3 werkdagen contact is opgenomen

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

 

 

 

 

Milieu

100%

 

 

 

 

Drank- en horeca

100%

 

 

 

 

APV

100%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Toezicht

Percentage overtredingen die worden beëindigd na goed overleg met de toezichthouder

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

50%

 

 

 

 

Milieu

50%

 

 

 

 

Drank- en horeca

50%

 

 

 

 

APV

50%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage verleende vergunningen waarop toezicht is gehouden

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

90%

 

 

 

 

Milieu

90%

 

 

 

 

Drank- en horeca

90%

 

 

 

 

APV

90%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage toezicht bij evenementen

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

A-evenement

-

 

 

 

 

B-evenement

100%

 

 

 

 

C-evenement

100%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage toezicht dat plaats vindt conform het Integraal Toezichtsprotocol

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

IT protocol

90%*

 

 

 

 

* Het percentage is geen 100% omdat sommig toezicht dusdanig complex zijn dat het protocol hiervoor niet gebruikt kan worden.

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage aanvragen voor een DHW-vergunning waarbij de inrichtingseisen zijn getoetst alvorens de vergunning is verleend

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Toetsing inrichtingseisen bij DHW-aanvraag

100%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Bij nalevingsonderzoek (1x per 2 jaar) is een stijgende lijn te zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW

 

Nulsituatie*

2020

2022

Sportverenigingen

48%

 

 

Jongerencentra

67%

 

 

Supermarkten

59%

 

 

Strandpaviljoens

17%

 

 

Horeca

70%

 

 

Cafetaria

29%

 

 

Slijterijen

37%

 

 

*Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast. Dit zal begin 2020 worden opgepakt en kan effect hebben op de resultaten.

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Naleefdoelstellingen

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

80%

 

 

 

 

Brandveiligheid

95%

 

 

 

 

Milieu

70%

 

 

 

 

Drank- en horeca

60%

 

 

 

 

APV

80%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage periodiek toezicht dat integraal heeft plaatsgevonden

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

 

100%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

Handhaving

Verzoek om handhaving

 

2019

2020

2021

2022

Aantal ontvangen verzoeken om handhaving

 

 

 

 

Percentage verzoeken waarop binnen de wettelijke beslistermijn is besloten (doelstelling 100%)

 

 

 

 

 

Aantal handhavingsbesluiten

 

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

Waarschuwing (voorfase)

 

 

 

 

Last onder dwangsom

 

 

 

 

Bestuursdwang

 

 

 

 

Gedogen/legalisatie

 

 

 

 

Intrekken vergunning

 

 

 

 

Milieu

Waarschuwing (voorfase)

 

 

 

 

Last onder dwangsom

 

 

 

 

Bestuursdwang

 

 

 

 

Brandveiligheid

Waarschuwing (voorfase)

 

 

 

 

Last onder dwangsom

 

 

 

 

Bestuursdwang

 

 

 

 

Drank & Horeca

Waarschuwing

 

 

 

 

Bestuurlijke boete

 

 

 

 

APV

Waarschuwing

 

 

 

 

Last onder dwangsom

 

 

 

 

Bestuursdwang

 

 

 

 

 

Aantal procedures n.a.v. handhavingsbesluiten

 

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

Bezwaar

 

 

 

 

Beroep

 

 

 

 

Hoger beroep

 

 

 

 

Voorlopige voorziening

 

 

 

 

Milieu

Bezwaar

 

 

 

 

Beroep

 

 

 

 

Hoger beroep

 

 

 

 

Voorlopige voorziening

 

 

 

 

Brandveiligheid

Bezwaar

 

 

 

 

Beroep

 

 

 

 

Hoger beroep

 

 

 

 

Voorlopige voorziening

 

 

 

 

Drank & Horeca

Bezwaar

 

 

 

 

Beroep

 

 

 

 

Hoger beroep

 

 

 

 

Voorlopige voorziening

 

 

 

 

APV

Bezwaar

 

 

 

 

Beroep

 

 

 

 

Hoger beroep

 

 

 

 

Voorlopige voorziening

 

 

 

 

 

Percentage handhavingsbesluiten dat na de bezwaarprocedure in stand blijft

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

95%

 

 

 

 

Milieu

95%

 

 

 

 

Drank- en horeca

95%

 

 

 

 

APV

95%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage handhavingsbesluiten dat standhoudt bij de rechtbank / Raad van State

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

95%

 

 

 

 

Milieu

95%

 

 

 

 

Brandveiligheid

95%

 

 

 

 

Drank- en horeca

95%

 

 

 

 

APV

95%

 

 

 

 

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Overig

Urenreductie t.b.v thematisch onderzoek

 

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Urenreductie programmatische inzet ten gunste van thematisch toezicht

500 uur

 

 

 

 

 

Percentage opleidingsplan dat is uitgevoerd

 

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Benodigde opleiding

50%