Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leusden

Verordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020
CiteertitelVerordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
  3. Leerplichtwet 1969
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

12-12-2019

gmb-2019-320216

L227129

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020

Verordening van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de leerplichtambtenaar houdende regels omtrent de commissie die adviseert over de beslissing op bezwaren tegen besluiten Verordening commissie bezwaarschriften Leusden 2020

 

De raad, het college, de burgemeester en de leerplichtambtenaar van de gemeente Leusden;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gezien het collegevoorstel van 15 oktober 2019;

 

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Gemeentewet en de Leerplichtwet 1969;

BESLUITEN

 

over te gaan tot vaststelling van de volgende verordening:

 

Verordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste onafhankelijke commissie van advies voor de bezwaarschriften (7:13 Awb);

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie die adviseert over de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college, de burgemeester en de leerplichtambtenaar.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op het gebied van gemeentelijke belastingen en retributies, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en personeelsaangelegenheden.

  • 3.

    De commissie adviseert niet in gevallen waarin haar voorzitter op grond van artikel 10, tweede lid, met toepassing van artikel 7:3, aanhef en onder a of b, van de Awb, heeft besloten af te zien van het horen van een belanghebbende.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter(s) en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter(s) en de leden mogen geen deel uitmaken van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van deze gemeenten.

Artikel 3a Kamers

  • 1.

    De commissie heeft een persoonsgebonden kamer en een zaaksgebonden kamer.

  • 2.

    In de kamers worden de volgende categorieën bezwaarschriften behandeld:

    • a.

      persoonsgebonden kamer: aangelegenheden op het gebied van de sociale zekerheid, urgentieverklaringen, volksgezondheid/Wmo, gehandicaptenparkeerkaarten en daaraan gelijk te stellen categorieën;

    • b.

      zaaksgebonden kamer: alle bezwaren die niet door een andere kamer worden behandeld, tenzij de kamer anders beslist.

  • 3.

    Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden:

    • a.

      een voorzitter overeenkomstig artikel 7:13 Awb, zijnde de voorzitter of een van de leden van de commissie, uit haar midden aangewezen.

    • b.

      Ten minste twee andere leden, door de commissie aangewezen uit haar midden.

  • 4.

    De commissie wijst uit haar midden voor elk lid een plaatsvervanger aan.

  • 5.

    De kamer kan beslissen dat de behandeling van een bezwaarschrift door de commissie zal geschieden.

  • 6.

    De commissie kan andere kamers dan in het eerste lid genoemd instellen. De commissie stelt voor elke kamer vast welke categorie of categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 7.

    Op de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze verordening zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Secretariaat

De commissie beschikt over een ambtelijk secretariaat dat bestaat uit door het college aangewezen secretaris(sen).

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één maal herbenoemd te worden.

  • 2.

    De zittingstermijn van hem die wordt benoemd ter vervulling van een tussentijdse vacature, eindigt bij het verstrijken van de benoemingstermijn van degene in wiens plaats hij is getreden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in de leden 1 en 4.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken wordt zo snel mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Bemiddeling

De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens een zaak in behandeling wordt genomen. Het secretariaat verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter of de door het college aangewezen secretaris(sen):

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter of de door het college aangewezen secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Belanghebbenden en het verwerend orgaan worden door tenminste de voorzitter, of diens plaatsvervanger, en één lid gehoord.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    De zitting van de commissie vindt achter gesloten deuren plaats wat betreft bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen van deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. Beraadslaging vindt plaats door de voorzitter en twee leden en in aanwezigheid van de secretaris.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter, of diens plaatsvervanger, en de secretaris (digitaal) ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter de termijn van 12 weken, welke gaat lopen op de dag na het verstrijken van de bezwaartermijn, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing op bezwaar, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks voor 1 juni een verslag uit over haar werkzaamheden in het afgelopen kalenderjaar.

Artikel 20 Intrekking vorige verordening

De Verordening adviescommissie bezwaarschriften 2004, gewijzigd op 1 januari 2012 en 1 januari 2018, wordt ingetrokken.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening aangehaald als: Verordening adviescommissie bezwaarschriften Leusden 2020.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Leusden, d.d. 12 december 2019,

de gemeenteraad

de griffier,

mevrouw I.Schutte-van der Schans

de voorzitter,

de heer G.J.Bouwmeester

het college

de secretaris,

de burgemeester,

de burgemeester

de burgemeester,

de leerplichtambtenaar,