Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2020 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | 16-03-2021 | Vervangende regeling | 19-12-2019 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. adviescommissie: commissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet;
b. bestuurscommissie: commissie zoals bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet;
c. commissielid: raadslid of fractiemedewerker;
d. commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
e. commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
f. college: het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
g. DB Presidium: het dagelijks bestuur van het presidium als bedoeld in het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van de gemeente Utrecht;
h. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
i. presidium: het presidium als bedoeld in artikel 3 van Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van de gemeente Utrecht
j. raad: de gemeenteraad van Utrecht;
k. raadscommissie: commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;
l. voorzitter: de voorzitter van de raadscommissie of diens plaatsvervanger.
De benaming en de taak van de raadscommissies
Artikel 3: Benaming en portefeuilleonderdelen raadscommissies
Het vaststellen en wijzigen van het aantal raadscommissies, de benaming ervan en de daarin ondergebrachte portefeuille- en/of beleidsonderdelen is een bevoegdheid van het presidium.
Artikel 4: Procesondersteuning
Om de kwaliteit van debat in de raadscommissies en de besluitvorming in de raad te versterken, is er ter ondersteuning van dit proces:
De samenstelling en de werkwijze van de raadscommissies
De fractie meldt een fractiemedewerker aan bij de griffier. De aanmelding wordt ter goedkeuring aan het DB Presidium voorgelegd. Tegen het oordeel van het DB Presidium kan bezwaar worden gemaakt bij het presidium. De artikelen 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een fractiemedewerker. Na goedkeuring door het DB Presidium wordt de fractiemedewerker ingeschreven in het openbare register van fractiemedewerkers.
Artikel 9: Afvaardiging commissieleden
Een fractie bepaalt zelf welke raadsleden en fractiemedewerkers zij als commissielid naar de vergaderingen van de raadscommissie(s) afvaardigen. De fracties melden de griffie de namen van die raadsleden en fractiemedewerkers die op maillijsten en op de verzendlijsten voor de vergaderstukken dienen te komen.
Een vergadering van een raadscommissie wordt niet gehouden als niet, behalve de commissievoorzitter, tenminste drie commissieleden uit drie verschillende fracties, welke fracties tezamen minimaal 50% van het totale aantal zetels in de raad vertegenwoordigen, aanwezig zijn. Wanneer tengevolge van de toepassing van deze bepaling een vergadering geen doorgang heeft gevonden, wordt binnen twee weken een nieuwe vergadering gehouden, ongeacht het aantal dan aanwezige commissieleden. In deze vergadering worden uitsluitend onderwerpen behandeld die voor de eerste vergadering aan de orde waren gesteld.
Regelen betrekking hebbend op de raadscommissies
Artikel 16: Openbaar of geheim
Ten aan zien van stukken, die ter behandeling in een besloten vergadering zijn overgelegd, het verhandelde in en de notulen van een besloten vergadering, is voor wat de geheimhouding betreft artikel 34 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Utrecht van toepassing, met dien verstande dat in de plaats van de raad de betreffende raadscommissie treedt en de geheimhouding niet geldt tegenover raadsleden, de burgemeester, wethouders, (commissie)griffier en gemeentesecretaris. Evenmin zijn laatstbedoelde notulen geheim voor de bij een besloten vergadering aanwezige andere personen voor zover betreft de verslaggeving van die onderdelen, waarvan deze personen de behandeling hebben bijgewoond.
Een persoon, niet zijnde lid van de raadscommissie, die het woord wenst te voeren ter toelichting van zijn standpunt ten behoeve van een aan de orde zijnde agendapunt in een commissievergadering, kan dat enkel doen in een mogelijk met het betreffende onderwerp samenhangende raadsinformatiebijeenkomst welke plaatsvindt voorafgaand aan de commissievergadering.
Afdeling III OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 20: Geluid en beeldregistraties
Derden die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluids- en/of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, wordt de wijze van werken van een raadscommissie en de orde van commissievergaderingen ingericht overeenkomstige het, voor overeenstemmende gevallen, bepaalde in de Gemeentewet en in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Gemeenteraad van de gemeente Utrecht. Bij twijfel omtrent de toepassing van deze verordening beslist de raadscommissie op voorstel van de commissievoorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 19 december 2019.
De griffier, De burgemeester,
Mr M. van Hall Mr. J.H.C. van Zanen
Toelichting op de Verordening op de Raadscommissies 2020
1. een algemene toelichting op de aanleiding tot aanpassing van de verordening;
2. waar nodig een toelichting op een aantal specifieke artikelen in de verordening.
De verordening bevat de uitwerking van het in december 2019 door het presidium genomen besluit met betrekking tot aanpassing van de werkwijze van de raad en de raadscommissies. De overige doorgevoerde wijzigingen betreffen enkel technische wijzigingen (verwoording huidige praktijk, verduidelijking teksten en hanteren eenduidige terminologie).
Artikelsgewijze toelichting (alleen m.b.t. die artikelen waarvoor een nadere toelichting wenselijk is)
Artikel 6 lid 2 (raadsinformatiebijeenkomsten)
De raadsinformatiebijeenkomsten vinden in de regel plaats op dinsdagavond waarbij drie raadsinformatiebijeenkomsten parallel aan elkaar kunnen plaatsvinden.
Artikel 8 (fractiemedewerkers)
De procedure voor aanmelding en goedkeuring van fractiemedewerkers alsmede de op hen van toepassing zijnde voorwaarden zijn nu verankerd in deze verordening. Om door een fractie aangewezen te kunnen worden als lid van een raadscommissie dient een fractiemedewerker in Utrecht woonachtig te zijn. Het Reglement op de fractiemedewerkers 2004 is ingetrokken.
Conform het raadsbesluit tot vaststelling van deze verordening en de spreektijdregeling als bedoeld in artikel 15 lid 1, is de minutenverdeling per uur als volgt: SBU en PVV (2), CDA, PvdD, DENK, CU, S&S en SP (2,5), PvdA (3), VVD (3,5), D66 (4), GroenLinks (4,5), college (12) en diversen (14).
Op basis van de door de procedurecommissie vastgestelde behandeltijden voor vergaderingen van raadscommissies en deze spreektijdregeling, wordt de spreektijd per fractie voor een raadscommissievergadering bepaald. Wanneer er zich een aanleiding voordoet om de spreektijdregeling te herzien, wordt deze door het presidium vastgesteld.