Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent de heffing en invordering afvalstoffenheffing (Verordening afvalstoffenheffing gemeente Beekdaelen 2020) |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing gemeente Beekdaelen 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Gewijzigde verordening afvalstoffenheffing gemeente Nuth 2018 en het Besluit beleidsregels reductie afvalstoffenheffing op grond van medische indicatie 2017 gemeente Nuth van de voormalige gemeente Nuth, de Gewijzigde verordening reinigingsheffingen gemeente Schinnen 2018 en de Beleidsregel voor het tegemoetkomen van belastingplichtigen met extra afval in verband met incontinentie en/of stoma gemeente Schinnen van de voormalige gemeente Schinnen en de Gewijzigde verordening afvalstoffenheffing gemeente Onderbanken 2018 van de voormalige gemeente Onderbanken.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.
artikel 15.33 van de Wet milieubeheer
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2019 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 23-12-2019 |
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 5 Reductie heffing medisch afval
De belastingplichtige als bedoeld in artikel 3 komt in aanmerking voor vermindering voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1, onderdelen 2c t/m 2e, onderdelen 3a en 3b en onderdeel 4 van de in artikel 4 bedoelde tarieventabel, indien belastingplichtige als gevolg van chronische ziekte of handicap of chronische ziekte of handicap van personen die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moeten aanbieden aan de gemeentelijke inzameldienst.
De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor vermindering op grond van het eerste lid, dient uiterlijk binnen 6 weken na dagtekening van de opgelegde belasting, zoals bedoeld in het eerste lid, een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij de heffingsambtenaar. Bij dit verzoek dient een schriftelijke verklaring van de huisarts of medisch specialist te worden overlegd, waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of handicap extra afval wordt aangeboden.
Met betrekking tot de belasting die per belastingjaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 onderdeel 4 en onderdeel 6 lid b en c en hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing van de belasting bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1 van de tarieventabel voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking van het tweede lid geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later;
De "Gewijzigde verordening afvalstoffenheffing gemeente Nuth 2018, van 27 november 2018", de "Gewijzigde verordening reinigingsheffingen gemeente Schinnen 2018 van 29 november 2018”,de "Gewijzigde verordening afvalstoffenheffing gemeente Onderbanken 2018 van 29 november 2018”, het “Besluit beleidsregels reductie afvalstoffenheffing op grond van medische indicatie 2017 gemeente Nuth van 15 november 2017” en de “Beleidsregel voor het tegemoetkomen van belastingplichtigen met extra afval in verband met incontinentie en/of stoma gemeente Schinnen van 7 juli 2015” worden ingetrokken met ingang van de in artikel 11, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 23 december 2019.
De griffier,
Mevr. B.W.E. v.d. Wijst-Triepels
De voorzitter,
dhr. ing. E. Geurts
behorende bij de "Verordening afvalstoffenheffing gemeente Beekdaelen 2020”
Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2019,