Organisatie | Weesp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weesp houdende regels over beleid pro forma-bezwaarschriften Weesp 2020 (Beleid pro forma-bezwaarschriften Weesp 2020) |
Citeertitel | Beleid pro forma-bezwaarschriften Weesp 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Artikel 1 Reikwijdte en definities
Dit beleid is van toepassing op alle gevallen waarin met betrekking tot de onroerendezaakbelastingen, roerende ruimtenbelastingen, de rioolheffing, de precariobelasting, de afvalstoffenheffing, de scheepvaartrechten, de lijkbezorgingsrechten, de marktgelden en de reclamebelasting een bezwaarschrift kan worden ingediend.
Ingevolge artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht dient een bezwaarschrift onder andere een motivering te bevatten. In de praktijk blijken bezwaarschriften niet altijd aan deze eis te voldoen. Soms is het enige dat belastingplichtigen melden, het feit dat zij bezwaar indienen.
Reeds bij de ontvangst van het bezwaarschrift wordt geconstateerd dat in het bezwaarschrift geen motivering wordt gegeven. Een dergelijk niet-gemotiveerd bezwaarschrift wordt in de praktijk ook wel een pro forma-bezwaarschrift genoemd. Veelal wordt door de bezwaarde in zijn of haar bezwaarschrift aangegeven dat er sprake is van een pro forma-bezwaarschrift. Zonder nadere motivering is het onmogelijk om het bezwaarschrift af te handelen.
De Algemene wet bestuursrecht biedt in artikel 6:6 de mogelijkheid een pro forma-bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren. Het gevolg hiervan zou zijn dat een bezwaarde zijn geschil niet meer inhoudelijk aan de rechter kan voorleggen.
Voordat echter daadwerkelijk tot niet-ontvankelijkverklaring kan worden overgaan, moet bezwaarde in de gelegenheid gesteld worden om zijn bezwaarschrift alsnog te motiveren.
De Algemene wet bestuursrecht noemt zelf geen termijnen voor motivering. De Memorie van Toelichting bij de Algemene wet bestuursrecht spreekt alleen van ‘een redelijke termijn’. Enerzijds dient de indiener een reële mogelijkheid tot herstel te hebben. Anderzijds dient daardoor, gelet op andere belangen, de procedure niet nodeloos vertraagd te worden. Hierop gelet is gekozen voor een algemene motiveringstermijn van 6 weken met een eventuele verlenging van 14 dagen.
Maakt bezwaarde geen gebruik van de mogelijkheid om zijn bezwaar alsnog te motiveren, dan wordt bezwaarde niet-ontvankelijk verklaard in zijn bezwaar.
2. Onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften
Soms worden bezwaarschriften ingediend waarin belastingplichtigen volstrekt onvoldoende aangeven wat de reden van hun bezwaar is of er wordt wel een motivering gegeven, maar deze wordt niet voldoende toegelicht. Tijdens de behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat het voor een nauwkeurige en correcte afhandeling van het bezwaarschrift absoluut noodzakelijk is om verdere informatie van de bezwaarde te verkrijgen.
Zonder verdere informatie kan het bezwaarschrift niet goed beoordeeld worden, hetgeen het nemen van een juiste beslissing bemoeilijkt. Het zondermeer afwijzen van een dergelijk bezwaar leidt tot onnodige beroepsprocedures. Om dit te voorkomen, is het van belang dat wij bezwaarden vragen hun bezwaarschrift aan te vullen.
Overigens wordt vrij snel aangenomen dat een bezwaar voldoende is gemotiveerd. Omwille van de eenduidigheid zijn de termijnen voor aanvulling gelijk aan de termijnen voor motivering van een pro forma-bezwaar.
Indien er uiteindelijk geen aanvulling volgt, wordt het bezwaarschrift afgehandeld aan de hand van de beschikbare gegevens.
3. Onderscheid pro forma-bezwaarschriften en onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften
Aangezien er in de behandeling en de consequenties van pro forma-bezwaarschriften en onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften belangrijke verschillen bestaan is het van belang, dat het onderscheid tussen beide categorieën van bezwaarschriften duidelijk is.
Het verschil tussen pro forma-bezwaarschriften en onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften bestaat met name hierin dat de eerste categorie totaal geen motivering bevat. De tweede categorie bevat wel een motivering, maar deze is onvoldoende of bevat onduidelijkheden.
Bij pro forma-bezwaarschriften is het dan ook bij ontvangst meteen duidelijk dat een motivering ontbreekt en wordt er tegelijk met de ontvangstbevestiging om een nadere motivering verzocht. Bij onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften wordt pas bij de behandeling van het bezwaarschrift duidelijk dat er iets aan de motivering schort en wordt de bezwaarde derhalve pas later verzocht om zijn bezwaar nader te motiveren.
4. Uitstel van motivering c.q. aanvulling
Soms is het voor bezwaarde niet mogelijk om zijn bezwaar binnen de algemene motiveringstermijn te motiveren of aan te vullen, bijvoorbeeld omdat hij afhankelijk is van medewerking en informatie van andere instanties. Het is dan mogelijk om verder uitstel van motivering te vragen. Per geval wordt dan vervolgens beoordeeld of uitstel inderdaad noodzakelijk is. De lengte van het uitstel wordt per geval bepaald.
5. Fasering reikwijdte beleidsregel
In verband met de uitvoeringstechnische consequenties zal deze beleidsregel alleen gelden voor de gemeentelijke belastingen en rechten, die door de Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam worden uitgevoerd voor de gemeente Weesp. In een latere fase kan dit nieuwe beleid ook op de resterende heffingen, waarvan de uitvoering bij andere diensten ligt, van toepassing worden.
6. Inwerkingtreding/overgangsbepaling
Als ingangsdatum voor het beleid ten aanzien van pro forma-bezwaarschriften en onvoldoende gemotiveerde bezwaarschriften is 1 januari 2020 gekozen.
Indien naar dit besluit wordt verwezen dan kan men verwijzen naar het Beleid pro-forma bezwaarschriften Weesp 2020.