Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de adviescommissie Controle en Financiën van de gemeente Utrecht |
Citeertitel | Verordening adviescommissie Controle en Financiën |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-08-2022 | Aanpassing artikel 1, sub f | 07-07-2022 | |||
31-01-2020 | 15-08-2022 | Vervangende regeling | 19-12-2019 |
Artikel 3 Doelstelling en taken adviescommissie
De adviescommissie brengt advies uit respectievelijk kan advies uitbrengen aan de raad en haar raadscommissies over inhoud en proces van alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid, verantwoording en controle, een en ander zoals nader beschreven en vastgelegd in de door de raad op grond van artikel 212 respectievelijk artikel 213 Gemeentewet vastgestelde financiële verordening respectievelijk controleverordening. Advisering door de adviescommissie kan onder meer zien op:
De behandeling, de opbouw en kwaliteit, en de vaststelling van de jaarstukken, de voorjaarsnota en de programmabegroting waaronder tevens begrepen technische begrotingsaanpassingen, alsmede de overige documenten die jaarlijks door het college op grond van de financiële verordening aan de raad worden voorgelegd;
Artikel 4 Accountant en Rekenkamer
De adviescommissie stelt jaarlijks een jaarplan vast en vergadert in beginsel overeenkomstig het vastgestelde jaarplan of zo dikwijls als door de voorzitter nodig wordt geacht om een goede uitvoering te kunnen geven aan de taak van de adviescommissie zoals beschreven in artikel 2 van onderhavige verordening.
Artikel 6 Besluitvorming en advisering
1. De adviescommissie brengt haar adviezen schriftelijk uit en zendt deze ter kennisgeving aan de raad en/of (een) raadscommissie(s), een en ander afhankelijk van het onderwerp van het advies.
2. Raadsvoorstellen die door de adviescommissie van advies worden voorzien zullen via behandeling in (een van) de raadscommissie(s) ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
3. Indien de adviescommissie niet tot een eensluidend advies komt, wordt ook het van de meerderheid afwijkende standpunt verwoord in het advies.
4. De adviescommissie kan besluiten nemen als de meerderheid van het aantal leden en of plaatsvervangende leden aanwezig is. De adviescommissie beslist bij meerderheid van stemmen van leden en plaatsvervangende leden. Wanneer niet het vereiste aantal leden en of plaatsvervangende leden voor besluitvorming aanwezig is of wanneer de stemmen staken, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de dan aanwezige leden een besluit nemen.
Artikel 7 Bevoegdheden adviescommissie
De adviescommissie is bevoegd schriftelijk dan wel mondeling inlichtingen te vragen aan de burgemeester, de wethouders en de ambtenaren van de gemeente Utrecht. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de adviescommissie de burgemeester, de wethouders en/of de ambtenaren ter vergadering uitnodigen.
Artikel 9 Uitleg, inwerkingtreding en citeertitel
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag gelegen vijf weken na publicatie in het gemeenteblad. Op dat moment vervalt de Verordening subcommissie controle en financiën zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 11 januari 2007, waarin opgenomen het raadsbesluit van 25 november 2010 (Gemeenteblad van Utrecht 2010, nr. 125).
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 19 december 2019.
De griffier, De voorzitter,
mr. M. van Hall mr. J.H.C. van Zanen
Toelichting op de Verordening op de adviescommissie Controle en Financiën
De adviescommissie is een a-politiek adviesorgaan van gemeenteraad. De adviescommissie bestaat uit minimaal vijf leden. Alle fracties kunnen worden vertegenwoordigd in de adviescommissie, maar per fractie kan maximaal één raadslid lid zijn van de adviescommissie. Een lid van de adviescommissie kan zich laten vervangen door een ander raadslid van dezelfde fractie of een commissielid (als bedoeld in de Verordening op de raadcommissies) van dezelfde fractie. De leden hoeven niet noodzakelijk de financiële specialisten van de fractie te zijn. Immers, controle is een verantwoordelijkheid van de hele raad.
In artikel 3 wordt het doel van de adviescommissie geformuleerd. De adviescommissie coördineert het controle-instrumentarium van de raad en bereidt de (publieke) controle door de raad inhoudelijk voor. De commissie kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de raad over álle activiteiten die van belang zijn voor de raad om de kaderstellende en controlerende taak van de raad verder te versterken. De (voorbereiding van) behandeling van de jaarstukken neemt daarbij een belangrijke plek in. Het vaststellen van de jaarstukken is immers voor de raad het belangrijkste moment in de begrotings- en verantwoordingscyclus om controle uit te oefenen. Bij de voorbereiding van de behandeling van de jaarstukken hoort de opdrachtverlening aan de accountant. Maar ook andere controle-instrumenten kunnen hiertoe worden ingezet. Maar de commissie heeft ook een adviserende rol bij de voorjaarnota, de programmabegroting en allerlei financiële beleidsnota’s. In artikel 3 is een niet limitatief overzicht opgenomen van taken die de commissie op zich kan nemen om uitvoering te geven de doelstelling: het versterken van de controlerende taak van de raad.