Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van leges 2020 |
Citeertitel | Legesverordening 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belasting, leges |
Deze regeling vervangt de regeling 'Legesverordening 2019'
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2020 | 01-01-2021 | Tarieventabel (titel 1, hfst. 2) | 14-01-2020 | Onbekend | |
01-01-2020 | 01-02-2020 | Nieuwe regeling | 19-12-2019 | Onbekend |
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 2019;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een gevolg zijn van externe tarieven, welke één op één worden doorberekend als onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening, zoals:
Onderdeel 2.3.1.3 (verplicht advies agrarische commissie)
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijzigingen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
De ‘Legesverordening 2019’ van 20 december 2018, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 20 juni 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering 19 december 2019.
De gemeenteraad van Sint-Michielsgestel,
de griffier,
N.A. Hoogerbrug-van de Ven
de voorzitter,
H.J. Looijen
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2020
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens n.v.t.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie n.v.t.
Hoofdstuk 14 Vervallen (Marktstandplaatsen)
Hoofdstuk 15 Vervallen (Winkeltijdenwet)
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering n.v.t.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten n.v.t.
Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving n.v.t.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Seksbedrijven n.v.t.
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 5 (Markt)standplaatsen
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Hoofdstuk 8 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Tarieven gemerkt met * vallen onder de wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 10 van de Legesverordening.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen*
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken*
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 5 (Markt)standplaatsen).
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning*
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Hoofdstuk 8 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Bijlage - Overzicht als bedoeld in onderdeel 2.1.1.1.1 van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2020
Toelichting wijzigingen, behorende bij de Legesverordening 2020.
De verordening is aangepast conform de wijzigingen die onlangs in de modelverordening van de VNG zijn aangebracht. De (belangrijkste) wijzigingen worden hierna toegelicht.
De term ‘begripsomschrijvingen’ (artikel 1) is vervangen door: definities.
Verder is het artikel geschrapt waarin is opgenomen dat het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges. Dit is conform de huidige modelverordening waarin de betreffende bepaling ook is geschrapt. De aanduiding 'nadere regels' heeft een andere kwalificatie (delegatie) dan met de bepaling beoogd werd. Bij invoering van de Derde tranche Algemene wet bestuursrecht is een aantal regelgevende bevoegdheden van de raad overgegaan op het college. De VNG heeft toen de bepaling over het geven van nadere regels door het college in de modelverordeningen gemeentelijke belastingen opgenomen. Dit is gebeurd om duidelijk te maken dat er naast de belastingverordening nog andere regels over de heffing en de invordering van gemeentelijke belastingen (kunnen) gelden. Het ging daarbij niet om de gedelegeerde bevoegdheid om nadere regels te stellen, maar om bevoegdheden die het college ook zonder deze bepaling heeft. Gelet op de kwalificatie van 'nadere regels' en het gegeven dat er ook nog uitvoerings- en beleidsregels over de heffing en de invordering bestaan, is de bepaling over het geven van nadere regels door het college, opgenomen in artikel 11, geschrapt. In verband hiermee zijn de artikelen 12, 13 en 14 vernummerd in respectievelijk 11, 12 en 13.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Onder 1.1.6 is een tariefbepaling opgenomen wanneer voor een huwelijk/registratie van partnerschap eenmalig een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) wordt benoemd. Zonder beëindiging van de rechtbank bedraagt het tarief € 128,00 en met beëdiging € 193,00.
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
De tarieven met een wettelijk maximum zijn reeds in overeenstemming met de thans geldende bedragen. Voor 2020 zijn (nog) geen definitieve wijzigingen bekendgemaakt.
Het tarief voor een rijbewijs is aangepast aan het wettelijk maximum dat met ingang van 2020 van toepassing is. Het tarief wordt dan € 40,65 (was € 39,45).
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Onder 1.4.2.2 is een tariefbepaling opgenomen voor het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats. Het tarief is gelijk gesteld aan het standaardtarief voor en verstrekking uit de basisregistratie personen (€ 10,00).
Sinds 16 februari 2019 zijn er meertalige modelformulieren met betrekking tot geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap, woon- en/of verblijfplaats. Hiermee kunnen kosten voor vertaling worden bespaard. In het Legesbesluit akten burgerlijke stand zijn voor de meertalige modelformulieren betreffende de burgerlijke stand tarieven vastgesteld. Voor het meertalige modelformulier woon- en/of verblijfplaats is geen wettelijke tarief vastgesteld. Gemeenten kunnen hiervoor dus zelf een tarief vaststellen. Met het toevoegen van voornoemde tariefbepaling kunnen in deze leges worden berekend.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (bouwkosten)
De hoogte van de (basis)leges wordt bepaald door de bouwkosten en de bijbehorende tarieven (2.3.1.1). De bouwkosten worden gebaseerd op normbedragen die als bijlage bij de tarieventabel door de raad zijn vastgesteld. Deze bedragen worden jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de bedragen die jaarlijks worden vastgesteld door het Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB).
Uitgangspunt is om de tarieven trendmatig met 2,9% te verhogen.
De normbedragen die gebruikt worden om de bouwkosten te bepalen, liggen in 2020 5,4% hoger dan die van 2019. Daarom zijn de tarieven dusdanig aangepast dat gemiddeld genomen in 2020 een opbrengst wordt verkregen die 2,9% hoger ligt dan in 2019.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (Verplicht advies agrarische commissie)
De Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen heeft het tarief voor 2020 verhoogd naar € 750,00 exclusief BTW. Het legestarief zoals opgenomen in 2.3.1.3 is dienovereenkomstig aangepast.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Vanwege de privatisering van de markt zijn de tariefbepalingen in deze geschrapt (betreft 3.5.3 en 3.5.4). In verband hiermee is tevens de titel van dit hoofdstuk gewijzigd van ‘(Markt)standplaatsen’ in: Standplaatsen.