Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ooststellingwerf houdende regels omtrent klankbordgesprekken burgemeester en raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Ooststellingwerf houdende regels omtrent klankbordgesprekken burgemeester en raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019)
CiteertitelVerordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 86 van de Gemeentewet
  3. artikel 147 van de Gemeentewet
  4. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2019nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2019-318507

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ooststellingwerf houdende regels omtrent klankbordgesprekken burgemeester en raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019)

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

 

nr.

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 19 november 2019;

 

gelet op artikelen 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

gelet op de ‘Handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en

afscheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 1 mei 2016’;

 

gelet op de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 29 september 2017’;

 

b e s l u i t :

 

  • 1.

    De commissie klankbordgesprekken in te stellen, voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De volgende fractievoorzitters als commissieleden van de commissie klankbordgesprekken te benoemen: Henk Dongstra/ OoststellingwerfsBelang, Simon ter Heide/ Ter Heide, Berend Leistra/ ChristenUnie, Jelke Nijboer/ PvdA, Wolter Slager/ Wij Lokaal.

  • 3.

    De verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019 vast te stellen.

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: klankbordgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie, samengesteld uit leden van de raad, die het klankbordgesprek voert;

  • c.

    informanten: derden van zowel binnen als buiten de gemeente die de commissie kunnen

  • informeren over de rollen van de burgemeester waar de raad minder goed zicht op heeft;

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koning in de Provincie Friesland.

Artikel 2. Taak

De commissie voert tenminste eenmaal per jaar een klankbordgesprek met de burgemeester.

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf fractievoorzitters van de gemeenteraad.

  • 2.

    De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 3.

    De commissie laat zich informeren door de overige fractievoorzitters.

  • 4.

    De commissie kan zich laten informeren door informanten.

Artikel 4. Voorzitterschap van de commissie

  • 1.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4.

    De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikelen 84 en 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    Gesprekspartners voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen commissieleden gebruik maken van hun eigen kennis en ervaring, informatie van andere raadsleden, openbare bronnen en van de door dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van informanten. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 3.

    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van artikel 9 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding gewaarborgd blijft bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    De voorgaande artikelen welke zien op de geheimhouding zijn van overeenkomstige toepassing op de raadsleden, de griffier (of diens plaatsvervanger), de informanten en een mogelijke externe gespreksleider.

Artikel 6. Voorbereiding gesprek

  • 1.

    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voorzover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien.

  • 2.

    Het gesprek wordt voorbereid in het presidium. De overige fractievoorzitters krijgen de gelegenheid om input te geven aan de leden van de commissie.

  • 3.

    De leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 4.

    De commissie bepaalt tijdig, voor het opstellen van de agenda, in samenspraak met de burgemeester, welke informanten geraadpleegd zullen worden, welke informatie aan hen zal worden gevraagd en op welke wijze deze informatie zal worden verwerkt. Artikel 5 lid 2 van deze verordening is op de betrokken informanten van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een uitnodiging. In de uitnodiging worden in ieder geval de plaats, het tijdstip, de agenda en bespreekpunten vermeld.

Artikel 7. Het gesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

  • de burgemeester:

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn/haar rol in het presidium;

    • b.

      in het proces van dualisme en bestuurlijke vernieuwing;

    • c.

      als voorzitter van het college;

    • d.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      die invulling geeft aan het functioneren van de zogeheten driehoek van burgemeester, gemeentesecretaris en griffier.

    • f.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • g.

      en zijn/haar contacten met inwoners, organisaties en bedrijven;

    • h.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie en Rijk;

    • i.

      en zijn/haar contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • j.

      en zijn/haar nevenfuncties en integriteit;

    • k.

      en zijn/haar, aan de profielschets gerelateerde, competenties;

    • l.

      alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten;

    • m.

      zijn/haar doelen en ambities voor de komende periode;

    • n.

      de afspraken in het kader van het functioneren van de burgemeester uit de vorige gesprekken/ die voor de toekomst worden vastgelegd.

  • 5.

    Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken, om eerder gemaakt afspraken te evalueren, en te spreken over het functioneren van de raad en de ontwikkelingen van de gemeente.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1.

    Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt.

  • 2.

    Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm opgesteld en voorts door de leden van de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 3.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats, en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 4.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 5.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

  • 6.

    De overige fractievoorzitters krijgen vertrouwelijk een mondelinge terugkoppeling van de in het gesprek gemaakte afspraken in het presidium.

Artikel 9. Archivering

De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

Artikel 10. Inwerkingtreden en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Ooststellingwerf 2019.

Besloten in de openbare vergadering van 17 december 2019

, griffier

, voorzitter.