Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020
CiteertitelMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020
Externe bijlagenToelichting mandaatbesluit SWF 2020 Bijlage 6 - Overzicht mandaten aan externen Bijlage 7 Ondermandaten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2019-317997

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Súdwest-Fryslân, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen het navolgende Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris van Súdwest-Fryslân, tevens algemeen directeur van de gemeente;

  • b.

    directeur: lid van de directie dat een organisatieonderdeel aanstuurt als hiërarchisch leidinggevende en/of een programma c.q. opgave aanstuurt als eindverantwoordelijke;

  • c.

    teammanager: degene die een team aanstuurt als hiërarchisch leidinggevende, hieronder wordt mede begrepen de manager van concern control;

  • d.

    programmamanager: medewerker van het team Ontwikkelen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een programma;

  • e.

    opgavemanager: medewerker van het team Ontwikkelen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een opgave;

  • f.

    projectmanager: een medewerker van het team Ontwikkelen die een project aanstuurt;

  • g.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • h.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Artikel 2 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende bevoegdheden, met uitzondering van de in bijlage 1 opgenomen bevoegdheden.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hem ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 3 Mandaat directeuren

  • 1.

    De aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de directeuren, met uitzondering van:

    • a.

      de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend;

    • b.

      de in bijlage 3 opgenomen bevoegdheden.

  • 2.

    De directeuren maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van bevoegdheden die behoren tot hun werkterrein.

  • 3.

    De directeuren zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hen ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 4 Mandaat overige functionarissen

  • 1.

    De aan de directeuren gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan:

    • a.

      de teammanagers;

    • b.

      de programmamanagers/opgavemanagers;

    • c.

      de projectmanagers.

  • met uitzondering van de in bijlage 4 genoemde opgenomen bevoegdheden.

  • 2.

    De teammanagers als bedoeld in het eerste lid, onder a, maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van hun team.

  • 3.

    De programmamanagers/opgavemanagers als bedoeld in het eerste lid, onder b, maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het programma/ de opgave en binnen het voor het programma/ de opgave of programma-/ opgaveonderdeel toegekende budget. Daarbij geldt dat programmamanagers / opgavemanagers bevoegd zijn tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht voor:

    • a.

      een levering of dienst waarbij de totale waarde van de opdracht kleiner is dan € 50.000 exclusief BTW (inclusief eventuele opties en eventuele verlengingen van het contract).

  • 4.

    De projectmanagers als bedoeld in het eerste lid, onder c, maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het programma of programmaonderdeel en binnen het voor het programma of programmaonderdeel toegekende budget. Daarbij geldt dat projectmanagers bevoegd zijn tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht voor:

    • a.

      een levering of dienst waarbij de totale waarde van de opdracht kleiner is dan € 50.000 exclusief BTW (inclusief eventuele opties en eventuele verlengingen van het contract).

  • 5.

    De in bijlage 2 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen.

  • 6.

    Onder het mandaat aan de programmamanagers/opgavemanagers en projectmanagers zijn niet begrepen opdrachten voor werken en personeelsaangelegenheden.

 

Artikel 5 Ondermandaat

  • 1.

    De teammanagers alsmede de manager van concerncontrol zijn, nadat zij dit hebben voorgelegd aan de directie, bevoegd de onder hen ressorterende medewerkers ondermandaat te verlenen, met uitzondering van de in bijlage 5 opgenomen bevoegdheden.

  • 2.

    Het verlenen van ondermandaat geschiedt schriftelijk en wordt als bijlage aan dit mandaatbesluit gevoegd.

  • 3.

    Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 6 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Geen mandaat wordt verleend indien artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.

  • 2.

    Het vermelde in dit mandaatbesluit laat hetgeen in de Budgethoudersregeling staat onverlet.

 

Artikel 7 Instructies

Het bestuursorgaan kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

 

Artikel 8 Voorafgaand overleg met college/portefeuillehouder/burgemeester

De mandaathouder maakt in ieder geval niet eerder gebruik van zijn bevoegdheid, dan na overleg met het college/portefeuillehouder/ burgemeester indien:

  • a.

    het bestuursorgaan, dan wel de portefeuillehouder dit heeft kenbaar gemaakt;

  • b.

    het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;

  • c.

    het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

  • d.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid of kan leiden.

 

Artikel 9 Ondertekening

  • 1.

    De bevoegdheid om in mandaat beslissingen te nemen, impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    De stukken worden als volgt ondertekend:

  • namens het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

  •  

  • c.q.

  •  

  • namens de burgemeester van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

 

Artikel 10 Vervanging mandaathouder

  • 1.

    Bij afwezigheid van een directeur kan een ander directeur deze vervangen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een teammanager kan een andere teammanager deze vervangen.

  • 3.

    In de overige gevallen wordt de mandaathouder vervangen door de direct leidinggevende.

 

Artikel 11 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met mandaat gelijkgesteld volmacht en machtiging.

 

Artikel 12 Mandaat aan externen

Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht blijft voorbehouden aan de gemeentesecretaris. Deze verleende mandaten worden als bijlage 6 bij dit mandaatbesluit gevoegd.

 

Artikel 13 Wijzigingen

  • 1.

    Wijzigingen in het (onder)mandaatbesluit en het opstellen/wijzigen dienen in overleg met het team Juridische en Veiligheidszaken plaats te vinden.

  • 2.

    Het team Juridische en Veiligheidszaken draagt zorg voor een actuele geconsolideerde versie van het mandaatbesluit.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 2.

    Het ‘Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân’ zoals vastgesteld op 19 december 2017 wordt ingetrokken.

 

Artikel 15 Overgangsbepaling

De vastgestelde ondermandaatbesluiten worden geacht te zijn genomen op grond van het “Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020”.

 

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020".

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering op 17 december 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân,

de burgemeester,

mr. drs. J.A. de Vries

 

de secretaris,

P. Zondervan

 

Aldus vastgesteld op 19 december 2019,

de burgemeester,

mr. drs. J.A. de Vries

 

 

Bijlage 1

Behorende bij het besluit d.d. 17 december 2019

Bevoegdheden die ingevolge artikel 2, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften waarbij het advies van de bezwaarschriftencommissie niet opgevolgd wordt, tevens het nemen van besluiten op bezwaarschriften waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen (niet in mandaat).

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 5.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van het beleid en besluiten waarbij gebruik wordt gemaakt van een hardheidsclausule (m.u.v. bijlage 3 Personeelsaangelegenheden onder punt 14 en bijlage 2 Publiekrecht onder punt 2).

  • 6.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van subsidie waarvoor geen beleid/gemeentelijk voorschrift is vastgesteld voor een bedrag hoger dan € 5.000,-.

  • 7.

    Het vaststellen van subsidieplafonds.

  • 8.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade of nadeelcompensatie voor een bedrag hoger dan € 25.000,- en/of wanneer in afwijking van het advies van een wettelijke adviseur wordt geadviseerd.

  • 10.

    Het nemen van besluiten, indien ter voorbereiding van deze besluiten een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen zijn ingebracht.

  • 11.

    Het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

  • 12.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen, met uitzondering van het oninbaar verklaren van belastingen, met dien verstande dat de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot maximaal € 2.500,- kan nemen.

  • 13.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen met dien verstande dat aan de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen tot een maximum van € 5.000,- per aanslag kan nemen.

  • 14.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 15.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het besluit inhoudende een last tot inbewaring stelling (psychiatrisch ziekenhuis) in het kader van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen.

 

Bestuursrechtelijke procedures

Het nemen van besluiten om bezwaar, (administratief) beroep of hoger beroep aan te tekenen of een verzoek om wijziging of opheffing van een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens het gemeentebestuur in bestuursrechtelijke procedures.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het volgen van een Europese aanbesteding.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het staken of intrekken van een Europese aanbesteding.

 

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van PPS-constructies, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en vastgestelde kaders.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 4.

    Het afgeven van garanties.

  • 5.

    Het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.

  • 6.

    Het nemen van besluiten over de verkoop van gemeentelijk vastgoed onder de getaxeerde waarde met uitzondering van het bepaalde in bijlage 2 onder het kopje contracten punt 2.

     

Civiele procedures

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van een civiele procedure.

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente in civiele procedures.

  • 3.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.

  • 3.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 4.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag ad € 50.000,- voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

  • 6.

    Het besluit tot buiten invordering stellen van civielrechtelijke vorderingen, met dien verstande dat de portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot maximaal €2.500,- kan nemen.

 

Machtiging

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander publiekrechtelijke rechtspersoon of bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

 

B. Personeelsaangelegenheden

 

Bevoegdheden ten aanzien van individuele personeelsleden

  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris, zoals het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van (flexibele) beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting voor waar het nevenfuncties van de gemeentesecretaris betreft.

  • 3.

    Het vaststellen van de conversietabel.

 

C. Overige aangelegenheden
  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Súdwest-Fryslân in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet.

  • 6.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet. 

 

 

Bijlage 2

Behorende bij het besluit d.d. 17 december 2019

Bevoegdheden die ingevolge artikel 4, vijfde lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020 blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken en de teammanager van het team Informatievoorziening blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het doen van meldingen aan het College Bescherming Persoonsgegevens;

    • b.

      het nemen van beslissingen op verzoeken om informatie, één en ander in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming;

    • c.

      het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur;

    • d.

      de afhandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, waaronder begrepen de correspondentie met de Nationale Ombudsman.

  • 2.

    Aan de teammanager van het team Vergunningen blijft binnen het werkterrein van dit team voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van besluiten waarbij afgeweken wordt van het vastgestelde beleid en/of advies van de welstandscommissie, voor zover de portefeuillehouder heeft ingestemd.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken en de teammanager van het team Informatievoorziening blijft voorbehouden de bevoegdheid tot de afhandeling van klachten over aanbestedingen.

 

Contracten

  • 1.

    Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten t.b.v.

    • a.

      in beheer zijnde gebouwen, accommodaties, objecten etc. incl. inventaris, alsmede van gemeente-eigendommen waarvan de verzekering niet aan anderen is opgedragen;

    • b.

      machines, vervoermiddelen, gereedschappen e.d. die eigendom zijn van de gemeente;

    • c.

      bij de gemeente in dienst zijnde personeel of daarmee gelijk te stellen personen;

    • d.

      ter dekking van bepaalde risico’s bij de uitvoering van werken;

    • e.

      de aansprakelijkheid jegens de gemeente.

  • 2.

    Aan de wethouder kapitaalgoederen blijft voorbehouden de verkoop van gemeentelijk vastgoed voor een bedrag tussen 80% en 95% van de getaxeerde waarde. Vanaf een bedrag van minimaal 95% van de getaxeerde waarde is deze bevoegdheid voorbehouden aan de teammanager vastgoed.

     

  •  

  •  

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke handelingen

  • 1.

    Aan de (piket)ambtenaar rampenbestrijding / OvD Bevolkingszorg is voorbehouden om ten tijde van een buitengewone situatie tot en met GRIP 1 de algehele coördinatie te verzorgen voor alle in te zetten gemeentelijke diensten en daartoe de noodzakelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 2.

    Aan de teammanager Centrale dienstverlening blijft voorbehouden de toegang te ontzeggen tot gebouwen die in eigendom of in gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een kortere periode dan 12 weken met uitzondering van schoolgebouwen.

 

Machtiging

Niet van toepassing

 

B. Personeelsaangelegenheden

Aan de teammanager van team Human Resource blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aanvragen van een ontslagvergunning bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

Bijlage 3

Behorende bij het besluit d.d. 17 december 2019

Bevoegdheden die ingevolge artikel 3, eerste lid, sub b, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020 blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in rechtsgedingen en bij de hoorzittingen van de commissie voor de bezwaarschriften.

  • 2.

    Het terugvorderen en het lager vast stellen van een subsidie.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften, gericht aan het college dan wel de burgemeester conform het advies van de bezwaarschriftencommissie, met uitzondering van besluiten op bezwaarschriften waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen (niet in mandaat).

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het nemen van besluiten om af te wijken van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid. Afwijkingen van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid worden door de gemeentesecretaris gemeld aan het college.

 

Contracten

Het ontbinden van een overeenkomst.

 

Civiele procedures

Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in civiele procedures.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang lager dan € 10.000,-.

  • 2.

    Het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 12 weken en met uitzondering van schoolgebouwen.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

B. Personeelsaangelegenheden
  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de directeuren, zoals het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het beëindigen/opzeggen dan wel aanzeggen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van (flexibele) beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting voor waar het nevenfuncties van de directeuren betreft;

  • 3.

    Het vaststellen van functiewaardering.

  • 4.

    Het verlenen van ontslag inclusief ontslag op staande voet.

  • 5.

    Het schorsen van een medewerker als ordemaatregel.

  • 6.

    Het staken van het salaris.

  • 7.

    Het opleggen van (voorwaardelijke) disciplinaire straffen

  • 8.

    Gedwongen overplaatsing.

  • 9.

    Het opleggen van een verplichting tot het vergoeden van door de gemeente geleden schade.

  • 10.

    Het opleggen van de verplichting in of meer nabij zijn standplaats te gaan wonen.

  • 11.

    Het opleggen van de verplichting tot het betrekken van een dienstwoning.

  • 12.

    Het opdragen van andere werkzaamheden onder andere in tijden van oorlog.

  • 13.

    Het uitvoeren van de regeling klokkenluiders.

  • 14.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde (uitvoerings)regelingen.

  • 15.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte brugdagen.

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

Bijlage 4

Behorende bij het besluit d.d.17 december 2019

Bevoegdheden die ingevolge artikel 4, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020 blijven voorbehouden aan de directeuren.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

Niet van toepassing.

 

Privaatrecht

 

Aanbestedingen

Niet van toepassing.

 

Contracten

Niet van toepassing.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Niet van toepassing.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

B. Personeelsaangelegenheden
  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de teammanagers, zoals het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het opzeggen dan wel aanzeggen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij aanstelling, het toekennen van (flexibele) beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting voor waar het nevenfuncties van de teammanagers betreft.

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

Bijlage 5

Behorende bij het besluit d.d. 17 december 2019

Bevoegdheden die ingevolge artikel 5, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2020 blijven voorbehouden aan de teammanagers.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het toepassen, het weigeren toe te passen of het beëindigen van de toepassing van handhavingsinstrumenten, conform vastgesteld beleid.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidie conform vastgesteld beleid voor een bedrag hoger dan € 5.000,-.

  • 3.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van subsidie waarvoor geen beleid/gemeentelijk voorschrift is vastgesteld voor bedrag tot € 5.000, voor zover passend binnen de budgettaire kaders.

  • 4.

    Het aanvragen van vergunningen en ontheffingen en het doen van meldingen ten behoeve van de eigen organisatie.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie tot een bedrag van € 25.000 mits het besluit conform het advies van de wettelijke adviseur is.

  • 6.

    Het nemen van besluiten tot het aanvragen van subsidie ten behoeve van de gemeente.

  • 7.

    Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten die in behandeling zijn genomen.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen

  • 1.

    Het nemen van een gunningbesluit na een Europese, nationale dan wel meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten voor zover vallend binnen de toegekende budgetten.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het staken of intrekken van een aanbesteding voor zover anders dan een Europese aanbesteding.

 

Contracten

Niet van toepassing.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding tot een bedrag van € 50.000,-, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar worden overgedragen.

  • 2.

    Het namens de gemeente uitbrengen van een offerte voor een door de gemeente te verrichten levering of dienst.

  • 3.

    Het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een periode van maximaal 12 weken en met uitzondering van schoolgebouwen.

 

Machtiging

Behoudens verleende volmachten aan derden, het ondertekenen van notariële akten.

 

B. Personeelsaangelegenheden
  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de medewerkers, zoals het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het opzeggen dan wel aanzeggen van een arbeidsovereenkomst en het toekennen van een periodieke salarisverhoging.

  • 2.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van het toekennen van vergoedingen en toelagen.

  • 3.

    Het verlenen van ontslag wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

  • 4.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nagelaten betrekkingen van overleden ambtenaren.

  • 5.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd na proeftijdperiode.

  • 6.

    Het besluiten op het verzoek om wijziging van de arbeidstijd.

  • 7.

    Het inlenen van extern personeel.

  • 8.

    Het verlenen van bijzonder verlof.

  • 9.

    Het verlenen van studiefaciliteiten.

  • 10.

    Het verplicht stellen tot het volgen van een opleiding.

  • 11.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van het dragen van een uniform of dienstkleding.

  • 12.

    Het opleggen van een verbod om de werkzaamheden te vervullen in verband met:

    • a.

      het in contact staan met een persoon met een infectieziekte; of

    • b.

      het recentelijk in contact hebben gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 13.

    Het toekennen van een waarnemingsvergoeding aan medewerkers.

  • 14.

    Het toekennen van een (flexibele) beloning aan medewerkers.

  • 15.

    Uitvoering geven aan de verplichtingen voor waar het nevenfuncties van de medewerkers betreft.

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.