Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van leges 2020 |
Citeertitel | Legesverordening 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belasting, leges |
Deze regeling vervangt de regeling 'Legesverordening 2019'
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2020 | 01-01-2021 | Tarieventabel (titel 1, hfst. 2) | 14-01-2020 | Onbekend | |
01-01-2020 | 01-02-2020 | Nieuwe regeling | 10-12-2019 | Onbekend |
De raad van de gemeente Boxtel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 2019;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking die verband houdt met grootschalige tijdelijke activiteiten (evenementen) met niet commerciële doeleinden die een lokaal belang dienen en een duidelijk p.r.-element bevatten, voor wat betreft de leges zoals genoemd in de volgende onderdelen van de bij deze verordening behorende tarieventabel: 1.19.9.1, 1.15.1, 1.16.1, 1.18.3, 1.19.5, 1.19.6, 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.2.1, 3.5.1.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijzigingen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 11, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 10 december 2019.
De gemeenteraad van Boxtel,
de griffier,
mw. I.H.M. Smits
de voorzitter,
R.S. van Meygaarden
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2020
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister n.v.t.
Hoofdstuk 6 Vervallen (Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 12 Leegstandwet n.v.t.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie n.v.t.
Hoofdstuk 14 Vervallen (Markten)
Hoofdstuk 15 Vervallen (Winkeltijdenwet)
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen n.v.t.
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Tarieven gemerkt met * vallen onder de wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 9 van de Legesverordening.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen*
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Dit hoofdstuk is vervallen op 1 januari 2019.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken*
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 5 (Marktstandplaatsen).
Dit hoofdstuk is vervallen en overgebracht naar titel 3, hoofdstuk 6 (Winkeltijdenwet).
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Bijlage - Overzicht als bedoeld in onderdeel 2.1.1.1.1 van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2020
Toelichting wijzigingen, behorende bij de Legesverordening 2020.
De verordening is aangepast conform de wijzigingen die onlangs in de modelverordening van de VNG zijn aangebracht. De (belangrijkste) wijzigingen worden hierna toegelicht.
Het artikel is geschrapt waarin is opgenomen dat het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges. Dit is conform de huidige modelverordening waarin de betreffende bepaling ook is geschrapt. De aanduiding 'nadere regels' heeft een andere kwalificatie (delegatie) dan met de bepaling beoogd werd. Bij invoering van de Derde tranche Algemene wet bestuursrecht is een aantal regelgevende bevoegdheden van de raad overgegaan op het college. De VNG heeft toen de bepaling over het geven van nadere regels door het college in de modelverordeningen gemeentelijke belastingen opgenomen. Dit is gebeurd om duidelijk te maken dat er naast de belastingverordening nog andere regels over de heffing en de invordering van gemeentelijke belastingen (kunnen) gelden. Het ging daarbij niet om de gedelegeerde bevoegdheid om nadere regels te stellen, maar om bevoegdheden die het college ook zonder deze bepaling heeft. Gelet op de kwalificatie van 'nadere regels' en het gegeven dat er ook nog uitvoerings- en beleidsregels over de heffing en de invordering bestaan, is de bepaling over het geven van nadere regels door het college, opgenomen in artikel 10, geschrapt. In verband hiermee zijn de artikelen 11, 12 en 13 vernummerd in respectievelijk 10, 11 en 12.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
De tarieven met een wettelijk maximum zijn reeds in overeenstemming met de thans geldende bedragen. Voor 2020 zijn (nog) geen definitieve wijzigingen bekendgemaakt.
Het tarief voor een rijbewijs is aangepast aan het wettelijk maximum dat met ingang van 2020 van toepassing is. Het tarief wordt dan € 40,65 (was € 39,45).
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Onder 1.4.2.2 is een tariefbepaling opgenomen voor het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats. Het tarief is gelijk gesteld aan het standaardtarief voor en verstrekking uit de basisregistratie personen (€ 12,00).
Sinds 16 februari 2019 zijn er meertalige modelformulieren met betrekking tot geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap, woon- en/of verblijfplaats. Hiermee kunnen kosten voor vertaling worden bespaard. In het Legesbesluit akten burgerlijke stand zijn voor de meertalige modelformulieren betreffende de burgerlijke stand tarieven vastgesteld. Voor het meertalige modelformulier woon- en/of verblijfplaats is geen wettelijke tarief vastgesteld. Gemeenten kunnen hiervoor dus zelf een tarief vaststellen. Met het toevoegen van voornoemde tariefbepaling kunnen in deze leges worden berekend.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
In dit hoofdstuk zijn onder meer de leges voor een gehandicaptenparkeerkaart opgenomen. Hierbij worden ook de kosten van de medische keuring doorberekend. Aangezien deze (externe) kosten in de loop van het jaar kunnen wijzigen, is het praktisch om in deze de zogenaamde begrotingsconstructie te hanteren. In de tarieventabel worden dan niet langer concrete tarieven genoemd. De aanvrager wordt op de hoogte gesteld van de kosten voordat de aanvraag in behandeling wordt. De betreffende tariefbepaling is hierop aangepast (zie onderdeel 1.18.2). Verder is ook het gemeentelijk tarief aangepast van € 0,00 naar € 28,70 (zie onderdeel 1.18.1.1). Dit bedrag strookt met de gemeentelijke kosten in deze. Sinds lange tijd werd voor een gehandicaptenparkeerkaart € 0,00 aan gemeentelijke leges berekend (exclusief keuringskosten). Hiervoor bestaat geen objectieve rechtvaardigingsgrond.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (bouwkosten)
De hoogte van de (basis)leges wordt bepaald door de bouwkosten en de bijbehorende tarieven (2.3.1.1). De bouwkosten worden gebaseerd op normbedragen die als bijlage bij de tarieventabel door de raad zijn vastgesteld. Deze bedragen worden jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de bedragen die jaarlijks worden vastgesteld door het Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB).
Uitgangspunt is om de tarieven trendmatig met 2,9% te verhogen.
De normbedragen die gebruikt worden om de bouwkosten te bepalen, liggen in 2020 5,4% hoger dan die van 2019. Daarom zijn de tarieven dusdanig aangepast dat gemiddeld genomen in 2020 een opbrengst wordt verkregen die 2,9% hoger ligt dan in 2019.
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
De Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen heeft het tarief voor 2020 verhoogd naar € 750,00 exclusief BTW. Het legestarief zoals opgenomen in 2.8 is dienovereenkomstig aangepast.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Tot nu toe wordt de hoogte van de leges voor evenementen afhankelijk gesteld van het aantal bezoekers. Bij minder dan 1.000 bezoekers wordt € 68,50 berekend en bij 1.000 of meer bezoekers € 103,50. Genoemde bedragen zijn bij lange na niet kostendekkend. Zeker als het gaat om de zogenaamde B (verhoogd risico) en C evenementen (risico). In de nieuwe tariefbepaling wordt een onderscheid gemaakt tussen A (regulier), B en C evenementen. De tarieven worden respectievelijk € 100, € 1.000 en € 8.000. Deze bedragen zijn gerelateerd aan de werkzaamheden per categorie (zie hierna) en de bijbehorende kosten. Ook is rekening gehouden met de tarieven en de werkwijze bij evenementen in omliggende gemeenten.
Toelichting werkzaamheden evenementen
Er worden in de gemeente Boxtel regelmatig zogenaamde B en C evenementen georganiseerd. Deze kwalificatie wordt bepaald door het toepassen van de risicoscan van de Veiligheidsregio.
Deze evenementen kosten uiteraard meer tijd om een zorgvuldige vergunning te kunnen verlenen dan een zogenaamd A Evenement.
Voor de B evenementen is er extra advies van politie en risicobeheersing nodig, moet een schouw door onze handhaving plaatsvinden en kunnen geluidsmetingen worden gedaan.
Voor de C evenementen is ook nog een advies van de Veiligheidsregio nodig, diverse multi-overleggen, met de organisatoren en onze adviesorganen. Is een uitgebreide schouw nodig en worden tijdens het evenement zogenaamde cmt overleggen gevoerd waarbij ook de medewerkers van Intergrale Veiligheid aanwezig zijn. Deze evenement vragen dan ook veel van de ambtelijke organisatie.