Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent reglement burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2019) |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2019 | nieuwe regeling | 29-10-2019 | 19.051700 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen; gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en de Algemene wet bestuursrecht; besluiten vast te stellen: het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand
Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:
Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee (artikel 16, lid 1, Boek 1 BW) De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.
Het benoemen van een onbezoldigd babs is gemandateerd aan het afdelingshoofd Dienstverlening. Om de kwaliteit te waarborgen zal de eigen gekozen buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand bij voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap door een medewerker burgerzaken uitgebreide instructies/ aanwijzingen krijgen waar op gelet moet worden, waaronder het officiële gedeelte;
Artikel 5 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand
De leidinggevende van de afdeling Dienstverlening, is belast met de leiding van het bureau van de
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend: voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zondag (zie voor de tijden www.schagen.nl). voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak (ziewww.schagen.nl.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistratie kunnen op ieder tijdstip van de dag worden voltrokken. Vinden deze buiten de vastgestelde openingstijden, zoals bedoeld in het eerste lid onder a, plaats, dan moet uiterlijk zes weken voor de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie hiervoor schriftelijk verzoek worden ingediend bij de afdeling Dienstverlening.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 29 oktober 2019.
De burgemeester,
De secretaris,
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand Schagen 2019
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximumgevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het hoofd van de afdeling Dienstverlening wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De nieuwe Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2: Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand Schagen 2016 lid 1, stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Dienstverlening tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Dit is niet van toepassing voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierin wordt uitleg gegeven in artikel 3 van het reglement burgerlijke stand.
Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Dienstverlening Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Het derde lid geeft aan dat bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, een verzoek kunnen indienen voor het benoemen van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hiervoor is de bevoegdheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemandateerd aan het afdelingshoofd Dienstverlening. Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.
Sinds 30 juli 2013 is het besluit genomen voor het vrijstellen van locaties. Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan.
Artikel 5: Leiding van de dienst
Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het afdelingshoofd van de afdeling Dienstverlening aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.
De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college van Burgemeester en Wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald.
Artikel 7: Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van rechten wegens de verrichtingen van den ambtenaar van den burgerlijke stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Schagen geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid. Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat een van de betrokkenen in de Basisregistratie Personen van Schagen is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze voltrekking.
In uitzonderingsgevallen kan het gerechtvaardigd zijn om af te wijken van deze regeling. Individuele omstandigheden kunnen er toe leiden dat er een uitzondering gemaakt wordt op bovenstaande artikelen.