Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent reglement burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent reglement burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2019)
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2019nieuwe regeling

29-10-2019

gmb-2019-317711

19.051700

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent reglement burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2019)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen; gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en de Algemene wet bestuursrecht; besluiten vast te stellen: het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek van het Burgerlijk Wetboek (stb. 1993, 555);

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december1994 (Stb. 900);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1van het Burgerlijk Wetboek)

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: alle locaties, welke bij collegebesluit door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • 6.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand

Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

  • a.

    ambtenaren in dienst van de gemeente.

  • b.

    ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee (artikel 16, lid 1, Boek 1 BW) De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd, gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente en werkzaam op de afdeling Dienstverlening.

  • 2.

    De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:

    • a.

      bezoldigd buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode.

    • b.

      onbezoldigd buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon, die op verzoek van één of beide huwende of te registreren partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Schagen wordt benoemd.

  • 3.

    Het benoemen van een onbezoldigd babs is gemandateerd aan het afdelingshoofd Dienstverlening. Om de kwaliteit te waarborgen zal de eigen gekozen buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand bij voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap door een medewerker burgerzaken uitgebreide instructies/ aanwijzingen krijgen waar op gelet moet worden, waaronder het officiële gedeelte;

Artikel 4 Locatie

Hierop is het beleid “vrije huwelijkslocaties” van toepassing.

Artikel 5 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

De leidinggevende van de afdeling Dienstverlening, is belast met de leiding van het bureau van de

burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend: voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zondag (zie voor de tijden www.schagen.nl). voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak (ziewww.schagen.nl.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureauregulier gesloten is, voor het publiek beperkt worden geopend op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    Huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistratie kunnen op ieder tijdstip van de dag worden voltrokken. Vinden deze buiten de vastgestelde openingstijden, zoals bedoeld in het eerste lid onder a, plaats, dan moet uiterlijk zes weken voor de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie hiervoor schriftelijk verzoek worden ingediend bij de afdeling Dienstverlening.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van hetgeen vermeld in het eerste lid.

Artikel 7 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2.

    Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Schagen overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Schagen.

    • b.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties worden in een spreekkamer c.q.vergaderruimte in het gemeentehuis van de gemeente Schagen voltrokken op de maandagochtend om 09.00 uur en om 10.00 uur door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

    • c.

      de voltrekking beperkt zich tot het uitvoering geven aan de wettelijke formaliteiten (zoals het geven van het “jawoord” en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap).

    • d.

      de voltrekking duurt maximaal 15 minuten.

    • e.

      de voltrekking wordt bijgewoond door minimaal 2 en maximaal 4 getuigen.

    • f.

      In de weken, waarin het gemeentehuis gesloten is op de maandag (bijvoorbeeld 2e Paasdag, 2ePinksterdag etc.) zijn géén kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties mogelijk.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou

leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand 2019.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking 1 dag na publicatie. Tevens zal op deze datum het Reglement burgerlijke stand 2018 vervallen.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 29 oktober 2019.

De burgemeester,

De secretaris,

Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand Schagen 2019

 

Algemeen:

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximumgevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het hoofd van de afdeling Dienstverlening wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De nieuwe Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

 

Artikelsgewijs:

Artikel 1: Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de afdeling Dienstverlening

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).

  • 3.

    Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

    • a.

      De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente

    • b.

      De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2: Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand Schagen 2016 lid 1, stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Dienstverlening tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Dit is niet van toepassing voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierin wordt uitleg gegeven in artikel 3 van het reglement burgerlijke stand.

 

Artikel 3: Benoeming

Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Dienstverlening Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Het derde lid geeft aan dat bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, een verzoek kunnen indienen voor het benoemen van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hiervoor is de bevoegdheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemandateerd aan het afdelingshoofd Dienstverlening. Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.

 

Artikel 4: Locatie

Sinds 30 juli 2013 is het besluit genomen voor het vrijstellen van locaties. Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan.

 

Artikel 5: Leiding van de dienst

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het afdelingshoofd van de afdeling Dienstverlening aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6: Openstelling

De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college van Burgemeester en Wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald.

 

Artikel 7: Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van rechten wegens de verrichtingen van den ambtenaar van den burgerlijke stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Schagen geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid. Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat een van de betrokkenen in de Basisregistratie Personen van Schagen is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze voltrekking.

 

Artikel 8 Hardheidsclausule

In uitzonderingsgevallen kan het gerechtvaardigd zijn om af te wijken van deze regeling. Individuele omstandigheden kunnen er toe leiden dat er een uitzondering gemaakt wordt op bovenstaande artikelen.