Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Beleidsregels Wmo 2020 gemeente Koggenland) |
Citeertitel | Beleidsregels Wmo 2020 gemeente Koggenland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Koggenland 2019.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 | D19.013090 |
In deze Beleidsregels wordt verstaan onder:
onafhankelijke cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie en advies die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventie zorg, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, wonen, werk en inkomen;
Pgb-plan: onderdeel van het perspectiefplan waaruit blijkt dat de cliënt zich gemotiveerd op het standpunt stelt dat hij de maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget wenst geleverd te krijgen en waaruit blijkt dat diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren veilig, doeltreffend en cliëntgericht geleverd zullen worden;
zzp-er: een zelfstandig werkende hulpverlener die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel waarbij de activiteiten blijkens deze inschrijving bestaan uit het verlenen van ondersteuning die past binnen de kaders van de verordening , die voldoet aan de basiseisen en die geen eerste- of tweedegraads bloed- of aanverwant is van degene aan wie hij ondersteuning biedt;
Hoofdstuk 2 Profielen, intensiteiten, voorzieningen
Artikel 2 Algemene voorzieningen
Een algemene voorziening is een vrij toegankelijk dienst of activiteit gericht op maatschappelijke ondersteuning, hieronder valt in ieder geval de onafhankelijke cliëntondersteuning en de beschikbaarheid van het Zorgteam ten behoeve van:
Hoofdstuk 3 Toegang tot maatschappelijke ondersteuning via de gemeente
In de artikelen 10 tot en met 13 wordt de procedurele toegang tot maatschappelijke ondersteuning via de gemeente geschetst. Het proces bestaat uit de volgende stappen: melding, vooronderzoek, gesprek, verslaglegging/perspectiefplan, aanvraag maatwerkvoorziening en het proces rondom herindicatie.
Artikel 11. Onderzoek, gesprek, perspectiefplan
Het college verzamelt alle voor het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie. Zo nodig wordt de cliënt gevraagd alle gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college hiervoor nodig zijn en waarover de cliënt op dat moment redelijkerwijs de beschikking kan krijgen ter beschikking te stellen aan het college;
Hoofdstuk 3. Persoonsgebonden budget (pgb)
In de verordening maatschappelijke ondersteuning 2020 gemeente Koggenland zijn in de artikelen 10 en 11 regels opgenomen over persoonsgebonden budget. In de artikelen 14 tot en met 17 worden enkelen van de regels nader uitgewerkt.
Wanneer er sprake is van Pgb wordt het perspectiefplan of Pgb-plan door het college getoetst op Pgb-vaardigheden en de kwaliteitseisen aan de zorgaanbieder/ zzp’er of aan de inzet door het sociaal netwerk.
Artikel 14 Vereiste Pgb-vaardigheden
Het college toetst de pgb-vaardigheid van de cliënt of zijn beoogde budgetbeheerder en beoordeelt of de cliënt danwel de beoogde budgetbeheerder in staat is te achten tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake en of deze in staat is te achten de aan een pgb verbonden taken op verantwoorde wijze uit te voeren;
Een budgethouder is in staat om de doelstellingen en de resultaten te kunnen vertalen in een Pgb-plan. De budgethouder moet voordat het pgb wordt toegekend het Pgb-plan overleggen inclusief een daarbij horende zorgovereenkomst. Het invullen van het Pgb-plan en zorgovereenkomst vereist
Deze vaardigheid brengt de volgende eisen mee die gesteld worden aan een budgethouder of
Een budgethouder of budgetbeheerder moet in staat zijn een administratie te kunnen voeren. Deze vaardigheid brengt de volgende eisen mee:
In staat zijn om de doelstellingen in het ondersteuningsplan te volgen en te bewaken.
Deze vaardigheid brengt de volgende eisen mee:
c.Werkgeverschap (3 dagen ondersteuning of meer)
De budgethouder moet in staat zijn de werkgeversverplichtingen voortkomend uit het Pgb te kunnen vervullen (indien van toepassing). Deze vaardigheid brengt de volgende eisen mee:
Artikel 15. Kwaliteitseisen aan de zorgaanbieder die via Pgb werkt
Eisen voor niet-professionele ondersteuning:
Aanvulllende eisen voor professionele ondersteuning:
Artikel 16 Vereisten aan wettelijke vertegenwoordiger of gemachtigde als budgethouder
Als de budgethouder niet zelf het Pgb kan beheren is het mogelijk een vertegenwoordiger aan te stellen die het budget beheert. De budgetbeheerder kan een wettelijk vertegenwoordiger zijn of een gemachtigde. Aan de budgetbeheerder worden de volgende eisen gesteld:
Hoofdstuk 4 Kwaliteit van de ondersteuning, de toezichthouder en calamiteiten
Hoofdstuk 5 Overige regelingen
Artikel 23. Bijdrage op basis van het abonnementstarief
De bijdrage voor een maatwerkvoorziening of pgb ten behoeve van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt is verschuldigd door de onderhoudsplichtige ouders, daaronder begrepen degene tegen wie een op artikel 394 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gegrond verzoek is toegewezen, en degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag uitoefent over een cliënt;
De tarieven van de maatwerkvoorzieningen waar deze beleidsregels op van toepassing zijn worden jaarlijks geïndexeerd op basis van het landelijke prijsindexcijfer (CPI). De daadwerkelijke compensatie voor loon- en prijsindex blijkt in de septembercirculaire in het lopende jaar.
Het college kan in bijzondere gevallen bepalingen van deze beleidsregels buiten toepassing laten, indien deze gelet op het doel ervan tot onbillijkheden van overwegende aard kunnen leiden.
In alle gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet, beslist het college.
Bijlage 1 Normenkader huishoudelijke ondersteuning
Normenkader huishoudelijke ondersteuning
Het normenkader huishoudelijke ondersteuning in deze bijlage is opgesteld na onderzoek in 2016 door KPMG Plexus in opdracht van de gemeente Hoorn. Het onderzoek is uitgevoerd door expertgroep, en hebben professionals in de praktijk feedback gegeven.
Tijdens het onderzoek is in beeld gebracht met welke werkzaamheden huishoudelijke ondersteuning, met bijbehorende benodigde frequentie en gemiddelde tijdsbesteding, bepaalde resultaten bereikt kunnen worden (resultaatgebieden maatschappelijke ondersteuning). met de daarbij benodigde frequentie en gemiddelde tijdsbesteding. In het onderzoek is dus gewerkt met gemiddelde tijden.
De gemeenten in de regio West-Friesland hebben dit overgenomen en besloten om het normenkader van KPMG Plexus als richtlijn te gebruiken bij de vaststelling van de behoefte aan huishoudelijke ondersteuning, en daarbij zoveel mogelijk resultaat gestuurd te werken. Het uitgangspunt in de praktijk blijft het bieden van maatwerk, afgestemd op de individuele situatie van de cliënt en in overleg met de zorgaanbieder. Het CRvB is akkoord met de toepassing van dit KPMG-normenkader.
Algemene toelichting bij normenkader huishoudelijke ondersteuning
De gemiddelde tijdsbesteding per activiteit (normtijden) wordt per week weergegeven uitgaande van volledige professionele overname. Met frequentie wordt bedoeld het aantal keer dat een activiteit plaatsvindt. Een aantal activiteiten vindt dagelijks plaats, andere taken wekelijks of met een andere frequentie.
De frequenties die gekoppeld zijn aan de verschillende activiteiten zijn verwerkt in deze wekelijkse normtijden. Ook wordt inzicht gegeven in de belangrijkste factoren die tot meer tijd kunnen leiden. De frequentie per activiteit wordt in een aparte tabel weergegeven.
Wanneer de consulent constateert dat er meer of minder tijd is nodig is dan aangegeven in het normenkader dat niet expliciet is beschreven dan bestaat altijd de mogelijkheid de extra of verminderde tijd te verstrekken. Maatwerk vanuit een individuele benadering staat voorop, vanzelfsprekend met een gedegen motivatie.
In individuele cliëntsituaties kan worden bepaald:
Zorg in Natura en Persoonsgebonden budget
Het normenkader huishoudelijke ondersteuning geldt voor zowel zorg in natura als voor het vaststellen van het persoonsgebonden budget als richtlijn voor de onderbouwing van de inzet huishoudelijke ondersteuning.
De normering dient als leidraad voor het vraagverhelderingsgesprek met de cliënt. Hiermee wordt in beeld gebracht wat de benodigde activiteiten zijn door inzet van huishoudelijke ondersteuning voor het bereiken van de gewenste resultaten.
De verschillende resultaten waarvoor de maatstaf is uitgewerkt, zijn:
Resultaatgebied Schoon en Leefbaar huis
Tabel 1 Gemiddelde tijdsbesteding per activiteit in minuten
Tabel 2 frequentie per activiteit
* Per bezoek wordt naast de activiteiten ook tijd besteed aan aankomst en vertrek, het pakken van materialen en sociaal contact met de cliënt.
Resultaatgebied Beschikken over schone was
Tabel 3 gemiddelde tijdsbesteding per activiteit in minuten
Resultaatgebieden Beschikken over boodschappen en beschikken over maaltijden
Tabel 4 gemiddelde tijdsbesteding per activiteit in minuten, frequentie van de activiteit
Resultaatgebied zorg voor kinderen onder de 6 jaar
Tabel 5 gemiddelde tijdsbesteding per activiteit in minuten, frequentie van de activiteit
Resultaatgebied dagelijkse organisatie van het huishouden
Tabel 5 gemiddelde tijdsbesteding per activiteit in minuten, frequentie van de activiteit is dagelijks