Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het verlenen van stadsbrede autodeelvergunningen (Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam) |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amsterdam/296035/296035_6.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | nieuwe regeling | 10-12-2019 |
Indien vóór 1 februari 2020 in totaal meer dan 2.500 stadsbrede autodeelvergunningen zijn aangevraagd, wordt door middel van loting, uitgevoerd door een notaris, bepaald aan welke aanvragers het aantal aangevraagde stadsbrede autodeelvergunningen worden verleend en welke vergunningen worden geweigerd op grond van artikel 32, achtste lid van de Parkeerverordening 2013.
De datum als bedoeld in artikel 27, derde lid, onder d van de Parkeerverordening 2013 is 1 maart 2023.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 december 2019.
De voorzitter
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Eind 2014 is het experiment ‘elektrisch autodelen zonder standplaats’ geëvalueerd met als belangrijkste conclusie dat het experiment bijdraagt aan het verminderen van autobezit in Amsterdam. Met het vaststellen van de Agenda Autodelen (februari 2019) heeft de gemeenteraad besloten de stadsbrede autodeelvergunning op te nemen in de Parkeerverordening 2013.
In de Agenda Autodelen is bepaald dat voor de stadsbrede autodeelvergunning een vergunningenplafond wordt vastgesteld van maximaal 2.500 vergunningen. Om iedere autodeelorganisatie dezelfde kans te geven om deze vergunning te krijgen, zal tussen de aanvragers worden geloot indien in januari 2020 in totaal meer dan 2.500 stadsbrede autodeelvergunningen worden aangevraagd. Alleen aanvragen die zijn ingediend tussen 1 januari 2020 en 1 februari 2020 doen mee met de loting.
Op de aanvragen die na 1 februari 2020 worden ingediend, worden de vergunningen – net als de andere parkeervergunningen waarvoor een vergunningenplafond is ingesteld - verleend op volgorde van ontvangstdatum van de complete aanvraag. Er is geen wachtlijst voor stadsbrede autodeelvergunningen.
Wanneer bij de loting bijvoorbeeld 2.200 stadsbrede autodeelvergunningen zijn verleend, en de volgende ‘gelote’ aanvraag omvat 400 stadsbrede autodeelvergunningen, krijgt deze autodeelorganisatie de keuze: 300 stadsbrede autodeelvergunningen verleend krijgen of de aanvraag intrekken. In dat laatste geval vervolgt de notaris de loting.
In de Agenda Autodelen is vastgelegd dat de stadsbrede autodeelvergunning voor een periode van drie jaar wordt verleend om autodeelorganisaties de zekerheid te geven over de periode waarbinnen zij hun diensten kunnen aanbieden en de investering kunnen terugverdienen. Binnen deze periode wordt de stadsbrede autodeelvergunning geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie besluit de gemeente of de stadsbrede autodeelvergunning wordt voortgezet.
In de Agenda Autodelen is vastgelegd dat (meer) inzicht in het gebruik nodig is om te kunnen bepalen in hoeverre deze regeling bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en luchtkwaliteit. Daarnaast is het van belang dat er ook meer inzicht komt op de effecten van autodelen op het gebied van mobiliteit en wat de effecten zijn op de parkeerdruk in de stad.
Er zal door de gemeente een technische specificatie worden geleverd met betrekking tot de levering.