Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gouds mandatenbesluit |
Citeertitel | Gouds mandatenbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2024 | artikel 67, 68 | 11-06-2024 | 8347 | ||
30-05-2024 | 21-06-2024 | artikel 28, 29 | 21-05-2024 | 8234 | |
07-03-2024 | 30-05-2024 | artikel 43, 47, 81 | 27-02-2024 | 7973 | |
01-01-2024 | 07-03-2024 | artikel 7, 11, 13, 25, 27, 29, 30, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 67, 71, 74, 75, 78, 79, 81 | 12-12-2023 | 7765 | |
26-09-2023 | 01-01-2024 | artikel 38 | 05-09-2023 | ||
05-07-2023 | 26-09-2023 | artikel 22, 28, 38, 44 | 27-06-2023 | 7296 | |
24-05-2023 | 05-07-2023 | artikel 36, 43, 48, 49 | 09-05-2023 | 7078 | |
07-04-2023 | 24-05-2023 | artikel 10, 24 | 28-03-2023 | 7038 | |
05-04-2023 | 07-04-2023 | artikel 44, 45, 47 | 28-03-2023 | 7047 | |
03-03-2023 | 05-04-2023 | artikel 40, 40A | 21-02-2023 | 6928 | |
21-02-2023 | 03-03-2023 | artikel 29 | 17-01-2023 | ||
22-12-2022 | 21-02-2023 | artikel 11, 15, 17, 26, 27, 29, 30, 30A, 31, 32, 33, 34, 38, 43, 44, 47, 49, 50, 52, 56, 67, 71, 73 | 13-12-2022 | 6742 | |
29-09-2022 | 22-12-2022 | artikel 36, 49 | 20-09-2022 | 6445 | |
12-07-2022 | 29-09-2022 | artikel 38, 44 | 28-06-2022 | 5667 | |
07-07-2022 | 12-07-2022 | artikel 49 | 27-06-2022 | 6272 | |
09-06-2022 | 07-07-2022 | artikel 27, 30, 67 | 24-05-2022 | ||
31-03-2022 | 09-06-2022 | artikel 45, 46, 47 | 15-03-2022 | 6064 | |
22-02-2022 | 31-03-2022 | artikel 21, 24, 28, 30, 36, 43, 44, 48, 51, 53, 71, 72, 73, 74, 75, 88 | 01-02-2022 | 5926 | |
10-09-2021 | 22-02-2022 | artikel 47 | 31-08-2021 | 5412 | |
24-07-2021 | 01-07-2021 | 10-09-2021 | artikel 44, 46 | 16-07-2021 | |
09-07-2021 | 24-07-2021 | artikel 44 | 16-03-2021 | 4791 | |
18-06-2021 | 09-07-2021 | artikel 28, 49 | 18-05-2021 | ||
30-03-2021 | 18-06-2021 | artikel 36 | 16-02-2021 | 4772 | |
05-02-2021 | 01-01-2021 | 30-03-2021 | artikel 10, 11, 13, 16, 22, 27, 28, 29, 36, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 51, 52, 65, 67, 68, 69, 70, 75a | 26-01-2021 | 4706 |
01-12-2020 | 05-02-2021 | artikel 43, 44, 45, 46, 47, 67 | 17-11-2020 | 4516 | |
24-07-2020 | 01-12-2020 | artikel 36, 48 | 14-07-2020 | 4050 | |
15-07-2020 | 24-07-2020 | artikel 47 | 07-07-2020 | 4190 | |
10-04-2020 | 15-07-2020 | artikel 5, 24, 25, 83, 84, 85, 86, 87, 88 | 24-03-2020 | 3877 | |
26-03-2020 | 10-04-2020 | artikel 29 | 03-03-2020 | 3773 | |
01-01-2020 | 26-03-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 | 3320 |
Bij de uitoefening van de bevoegdheden krachtens mandaat worden de regels c.q. voorschriften krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen etc. van rijks- of provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen, interne richtlijnen en voorschriften daaronder begrepen.
Terugkoppeling naar de verantwoordelijke portefeuillehouder vindt vooraf plaats :
voor wat betreft personele aangelegenheden, indien er rekening mee gehouden moet worden, dat de ambtenaar die het betreft, van zijn of haar bevoegdheid op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht om zijn of haar belangen rechtstreeks bij het tot aanstelling bevoegde orgaan te bepleiten, gebruik zal maken.
In geval een volmacht is verleend om namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, houdt deze bevoegdheid tevens in het namens de gemeente in plaats van de burgemeester ondertekenen van stukken. Ingeval van het afsluiten van een overeenkomst, wordt de overeenkomst als volgt ondertekend:
Indien de bevoegdheid tot ondertekening is toegekend aan een ander persoon dan degene die krachtens mandaat de beslissing heeft genomen, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: namens ‘Burgemeester en wethouders van Gouda’, dan wel namens ‘De burgemeester van Gouda’, gevolgd door de functieaanduiding en naam van de mandataris overeenkomstig diens besluit (datum besluit mandataris aangeven), gevolgd door de functieaanduiding en naam van degene die ondertekent.
Tenzij anders bepaald, is ondermandaat alleen toegestaan aan hiërarchisch ondergeschikten. Het verlenen van ondervolmacht is echter niet beperkt tot hiërarchisch ondergeschikten. Verlening van ondermandaat of ondervolmacht is toegestaan voor zover de aard van de bevoegdheid zich daartegen niet verzet.
Artikel 13 Portefeuillehouders, voor zover het de portefeuille betreft – geen ondermandaat
Een portefeuillehouder is bevoegd te besluiten namens de gemeente en het college rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening.
Een portefeuillehouder is bevoegd namens het college te besluiten over het indienen van regionale reacties en zienswijzen over beleid en regelgeving van andere overheden, mits de reactie of zienswijze in lijn is met Goudse en/of regionale beleidskaders en over de strekking van de betreffende reactie of zienswijze overeenstemming is bereikt in de bestuurlijke overleggen van de regio Midden-Holland.
Artikel 15 Portefeuillehouder financiën, belastingen en grondzaken ondermandaat toegestaan (met uitzondering van lid 1)
Artikel 17 Portefeuillehouder RO en strategisch grondbeleid – geen ondermandaat
De portefeuillehouder RO en strategisch grondbeleid is bevoegd te beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning voor het afwijken van een bestemmingsplan (artikel 2.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) wanneer deze wordt verleend met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a onder 3º (Wabo-projectbesluit of projectafwijkingsbesluit).
De portefeuillehouder RO en strategisch grondbeleid is bevoegd tot het aangaan van intentie-overeenkomsten en anterieure overeenkomsten voor zover het betreft reguliere omgevingsvergunningen of een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) met een behandeltermijn van 8 weken. Het besluit wordt voorgelegd aan het college.
Artikel 18 Portefeuillehouder sport – geen ondermandaat
De portefeuillehouder sport is bevoegd jaarlijks de tarieven van de scholen voor het gebruik van sporthallen, gymzalen en sportparken vast te stellen en de tarieven voor de verhuur van kleedkamers op buitensportaccommodaties, indien het een verhoging betreft met de reguliere index.
Artikel 20 Portefeuillehouder Klimaat (water, groen en bodemdaling) – geen ondermandaat
De portefeuillehouder Klimaat (water, groen en bodemdaling) is bevoegd te beslissen over toepassing van de hardheidsclausule uit de Subsidieverordening Groenfonds Gouda.
Artikel 21 Portefeuillehouder Jeugd en welzijn, maatschappelijke ondersteuning en Publieke gezondheid – geen ondermandaat
Artikel 22 Portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling – geen ondermandaat
De portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling is op grond van artikel 13 lid 5 van de Huisvestingsverordening Gouda bevoegd verhuurders toestemming te geven om bij de toewijzing van woningen in specifieke complexen voorrang te geven aan specifieke doelgroepen. Bij de toestemming wordt vastgelegd om welke complexen en welke doelgroepen het gaat.
De portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling is op grond van artikel 15 lid 3 van de Huisvestingsverordening Gouda bevoegd verhuurders toestemming te geven om bij de toewijzing van woningen in specifieke complexen voorrang te geven aan een specifieke doelgroep met economische of maatschappelijke binding aan de gemeente. Bij de toestemming wordt vastgelegd om welke complexen en welke doelgroepen het gaat.
De portefeuillehouder wonen en wijkontwikkeling is op grond van artikel 17 lid 1 van de Huisvestingsverordening Gouda bevoegd afspraken te maken met woningcorporaties over het beschikbaar stellen van een aantal woningen voor woningzoekenden die vallen onder het regionaal convenant ter bevordering van de uitstroom uit maatschappelijke instellingen en de huisvesting van ex-gedetineerden.
2.2.1 Ambtelijke mandaten aan directeuren
Artikel 25 Gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeuren– geen ondermandaat
De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren zijn bevoegd binnen het toegekende budget overeenkomsten te sluiten voor de inkoop van re-integratie- en inburgeringsinstrumenten in het kader van wet- en regelgeving op het gebied van re-integratie en inburgering en het verrichten van alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen.
2.2.2 Ambtelijke mandaten aan afdelingshoofden
Artikel 26 Afdelingshoofden– geen ondermandaat
Een afdelingshoofd is bevoegd de volgende bevoegdheden, zoals omschreven in de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 (ASV) en het daarbij behorende uitvoeringsbesluit, uit te oefenen voor zover deze aangelegenheden betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling:
nader uitwerken en ondertekenen van beschikkingen ter uitvoering van beslissingen op subsidieverzoeken ten aanzien van specifieke op de begroting voorkomende budgetten op grond van een subsidieregeling als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Gouda 2003 vanaf bedragen hoger dan € 25.000,-, die in mandaat door een portefeuillehouder zijn genomen.
Artikel 27 Afdelingshoofden– ondermandaat toegestaan
Een afdelingshoofd is bevoegd verweerschriften en andere stukken te verzorgen en in te dienen in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening
Een afdelingshoofd is bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in hoorzittingen in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening
Een afdelingshoofd is in de situatie, dat het college of de burgemeester belanghebbende is bij mogelijke openbaarmaking van documenten door een ander bestuursorgaan, bevoegd een zienswijze bij dat bestuursorgaan naar voren te brengen als bedoeld in artikel 4.4, derde lid, van de Wet open overheid, voor zover de documenten, die mogelijk openbaar worden gemaakt, betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.
Artikel 29 Afdelingshoofd beheer openbare ruimte (BOR) – ondermandaat toegestaan
Het machtigen van het afdelingshoofd Beheer openbare ruimte om de gemeente Gouda ter zake te vertegenwoordigen in het vervullen van verplichtingen en formaliteiten waaronder het aanbrengen van een CE-markering als fabrikant in de zin van de Machinerichtlijn 2006/42/EG (artikel 2 onder i en j, artikel 5 lid 1 onder f en artikel 16 van de Machinerichtlijn).
Het afdelingshoofd BOR is bevoegd toestemming te verlenen op grond van artikel 3.96, vierde lid onder c. Verordening fysieke leefomgeving (Uitzondering op de vergunningsplicht (vergunningsvrij vellen)). Hieronder valt tevens de bevoegdheid tot overeenkomstige toepassing van artikelen 3.99 en 3.100 Verordening fysieke leefomgeving.
Artikel 30 Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA) – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd CJA is bevoegd alle procesbesluiten op grond van de verordening nadeelcompensatie Gouda en de Algemene wet bestuursrecht te nemen na ontvangst van een aanvraag om nadeelcompensatie. Onder procesbesluiten vallen alle besluiten, mededelingen en handelingen in het kader van de indiening en behandeling van een aanvraag.
Artikel 30A. Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA) geen ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd CJA is bevoegd om te besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures, (hoger) beroepsprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten met in achtneming van de volgende instructies:
Artikel 32 Afdelingshoofd facilitaire zaken (FAZ) – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd FAC is bevoegd eHerkenningsmiddelen voor medewerkers aan te schaffen, het eHerkenningsmiddel van de bijbehorende medewerker te registreren evenals de diensten waartoe deze persoon is gemachtigd en de machtigingen voor eHerkenningsmiddelen, zoals het intrekken, tijdelijk opschorten en uitbreiden van deze machtigingen te beheren.
Artikel 35 Afdelingshoofd informatievoorziening en automatisering (INA) – geen ondermandaat
Het afdelingshoofd INA is bevoegd te bepalen of en langs welke weg elektronische berichten aan de gemeente kunnen worden verzonden. Het daarbij vaststellen van het niveau van betrouwbaarheid van een elektronisch bericht en het vaststellen of een elektronische handtekening noodzakelijk is, en zo ja, welke.
Het afdelingshoofd INA is bevoegd te bepalen of en langs welke weg elektronische berichten aan een of meer geadresseerden kunnen worden verzonden. Het daarbij vaststellen van het niveau van betrouwbaarheid van een elektronisch bericht en het vaststellen of een elektronische handtekening noodzakelijk is, en zo ja, welke.
Artikel 36 afdelingshoofd werk en financiën ( WNF) – ondermandaat toegestaan (met uitzondering van lid 2 en 3)
Artikel 37 Afdelingshoofd maatschappelijk beleid (MBL) – geen ondermandaat
Het afdelingshoofd MBL is bevoegd het register bij te houden en een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau op te nemen in dat register en gegevens te wijzigen, met de bijbehorende taken, als bedoeld in artikel 1.46, derde en vierde lid, en artikel 1.47, tweede lid, van de Wet kinderopvang.
Het afdelingshoofd MBL is bevoegd op verzoek van een houder of indien is gebleken dat de houder niet langer het kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau exploiteert de beschikking waarin positief is beslist op de aanvraag tot exploitatie, in te trekken en dat kindercentrum, die voorziening voor gastouderopvang of het gastouderbureau uit het register te verwijderen, als bedoeld in artikel 1.47, derde lid, van de Wet kinderopvang.
Artikel 40A Afdelingshoofd regionale werkorganisatie (RWO)
Het afdelingshoofd RWO is bevoegd toezichthouders aan te wijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving van de verplichtingen ten aanzien van kwaliteit en rechtmatigheid als bedoeld in de Wmo 2015 en toezicht op de naleving van de verplichtingen ten aanzien van rechtmatigheid als bedoeld in de Jeugdwet.
Artikel 41 Afdelingshoofd Leerlingzaken – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd Leerlingzaken is bevoegd de RMC-effectrapportage op te stellen en in te dienen (conform de artikelen 118i van de Wet op het voortgezet onderwijs, 8.3.3 van de Wet educatie en beroepsonderwijs en 162c van de Wet op de expertisecentra) bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Dienst Uitvoering Onderwijs.
Artikel 43 Afdelingshoofd Dienstverlening (DV) – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd DV is bevoegd alle in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheden uit te oefenen. Voor de uitoefening van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8, tweede lid onder e, artikel 2.40, vierde lid en artikel 4.2 van de Wet basisregistratie personen is ondermandaat niet toegestaan.
Het afdelingshoofd DV is bevoegd te beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van het Besluit op de Lijkbezorging en het verlenen van toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden op grond van de Wet op de lijkbezorging.
Het afdelingshoofd DV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 5.25 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).
Het afdelingshoofd DV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 5.26 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).
Het afdelingshoofd DV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 5.29 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).
Artikel 44 Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – geen ondermandaat
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd, gelet op artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 41 van de Alcoholwet, artikel 33 van de Huisvestingswet, artikel 18.6 van de Omgevingswet, artikel 34 van de Wet op de kansspelen, artikel 18 van de Wet goed verhuurderschap, artikel 25 van de Afvalstoffenverordening Gouda 2011, artikel 6.2 van de Verordening fysieke leefomgeving Gouda, artikel 6:2 van de Algemene plaatselijke verordening en artikel 10 van de Parkeerverordening 2012 personen aan te wijzen als toezichthouder, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Alcoholwet, Huisvestingswet 2014, Omgevingswet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Wet goed verhuurderschap, Afvalstoffenverordening Gouda 2011, Verordening fysieke leefomgeving Gouda, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Parkeerverordening 2012, Wegsleepverordening gemeente Gouda inclusief eerste wijziging en de op deze wetten en verordeningen gebaseerde (nadere) regelgeving en besluiten. Voor zover hij toezichthouders voor het toezicht op het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet aanwijst, is hij, gelet op artikel 18.7 van de Omgevingswet, bevoegd om in zijn aanwijzingsbesluit aan toezichthouders de bevoegdheid toe te kennen tot het betreden van woningen zonder toestemming van de bewoner.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd om personen, die door de gemeente als buitengewoon opsporingsambtenaren worden ingehuurd, op naam aan te wijzen als onbezoldigd ambtenaar, als bedoeld in paragraaf 6.3 van de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, artikel 1, tweede lid, van de Ambtenarenwet 2017 en artikel 2, aanhef en onder d, van het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd handhavingsbeschikkingen te nemen zoals bedoeld in artikel 125 Gemeentewet en titel 5.3. van de Algemene wet bestuursrecht, te weten last onder bestuursdwang, invorderingsbeschikking en kostenverhaal vanwege overtredingen van de Wet milieubeheer en de hierop gebaseerde Afvalstoffenverordening Gouda 2011 en nadere regels.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd verkeersregelaars aan te stellen als bedoeld in artikel 56, eerste lid, onder b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
N.B. voor het aanstellen van verkeersregelaars in verband met evenementen is het hoofd van de Afdeling Veiligheid en Wijken gemandateerd.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd personen aan te wijzen, die belast zijn met het feitelijk toepassen van bestuursdwang en die toegang tot elke plaats dienen te verkrijgen, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is, als bedoeld in artikel 5:27, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd meegevoerde en opgeslagen zaken te verkopen in situaties waarin bestuursdwang is toegepast en hij is bevoegd de zaak om niet aan een derde in eigendom over te dragen of te laten vernietigen als naar zijn oordeel verkoop niet mogelijk is, als bedoeld in artikel 5:30 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 45 Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ) – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd feitelijke bestuursdwang toe te passen, waaronder het zichtbaar en fysiek sluiten van panden, naar aanleiding van een op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 opgelegde last onder bestuursdwang, waarbij binnen de gestelde begunstigingstermijn geen of onvoldoende opvolging is gegeven aan de last.
Het afdelingshoofd STZ is in spoedeisende gevallen bevoegd feitelijk bestuursdwang toe te passen, waaronder het zichtbaar en fysiek sluiten van panden, naar aanleiding van een op grond van de Opiumwet, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Gemeentewet, Wet Milieubeheer of de Afvalstoffenverordening Gouda 2011 genomen besluit tot het toepassen van spoedeisende bestuursdwang zonder voorafgaande last, als bedoeld in artikel 5:31, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Indien de situatie zo spoedeisend is, dat een (schriftelijk) besluit niet kan worden afgewacht, is hij bevoegd terstond (super)spoedeisende bestuursdwang toe te passen, als bedoeld in artikel 5:31, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het afdelingshoofd STZ is, in situaties waarin bestuursdwang is of wordt toegepast, bevoegd zaken mee te voeren, op te slaan, te bewaren, terug te geven aan de rechthebbende en deze teruggave op te schorten totdat de verschuldigde kosten zijn voldaan, als bedoeld in artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het afdelingshoofd STZ is bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een last dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet in samenhang met titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 4:5 en artikel 4:6 (destructie van dode gezelschapsdieren), artikel 5:2 (voertuigwrakken en excessief parkeren), artikel 5:6 (fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen), artikel 5:6a (parkeerexcessen fietsen, bromfietsen of vergelijkbare voertuigen) van de Algemene plaatselijke Gouda 2020. Ook is hij bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en daarmee teven het opleggen van een last onder dwangsom wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 (gebruik openbare plaats in strijd met publieke bestemming), artikel 3.83 (met een vaartuig ligplaats innemen buiten aangewezen gebied), artikel 3.84 (zonder omgevingsvergunning of een ligplaatsovereenkomst een ligplaats innemen), artikel 3.96 (zonder omgevingsvergunning een houtopstand vellen of doen vellen), artikel 3.101 (naleven verplichtingen met betrekking tot houtopstanden) van de Verordening fysieke leefomgeving.
Artikel 47 Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken (VNW) – ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om het overleg met Gedeputeerde Staten te voeren over een bij Gedeputeerde Staten aangevraagde ontheffing van het verbod om met een luchtvaartuig op te stijgen of te landen, anders dan van of op een luchthaven, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met de volgende artikelen van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020: artikel 1:3 (voorschriften en beperkingen), 2:7 (ordeverstoring evenement e.a.), 2:9 (exploitatievergunning), 2:10 (sluitingstijden), 2:12 (verboden gedragingen), 2:13 (handel binnen openbare inrichtingen), 2:20a (vrijstelling proeverijen in slijtlokaliteiten), 2:23 (vervoeren of bij zich hebben van inbrekerswerktuigen), 2:28a (verboden messen en andere zaken als steekwapens), 2:31 (gevaarlijke honden), 2:32 (gevaarlijke honden op eigen terrein), 2:34 (voederverbod vogels), 2:36 (verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister), 2:37 (voorschriften als bedoeld in artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht, 2:39 (gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling), 2:39a (carbidschieten), 2:39b (vervoeren of bij zich hebben van carbid of soortgelijke stoffen), 2:40 (drugshandel op straat), 5:2(voertuigwrakken), 5:3 (kampeermiddelen e.a.) en 5:4 (parkeren van reclamevoertuigen).
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd te beslissen tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens overtreding van artikel 3.25 VFLO, voor zover het betreft het op straat plaatsen van inboedels in het kader van huisuitzettingen.
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang en daarmee tevens het opleggen van een dwangsom, op grond van artikel 125 Gemeentewet, wegens handelen of nalaten in strijd met artikel 3.25 VFLO (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) en 3.42 VFLO (recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen).
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om vergunningen, ontheffingen en andere besluiten, die in dit artikel zijn vermeld, in te trekken op grond van de volgende artikelen: artikel 31 Alcoholwet, artikel 3 en 7 wet Bibob, artikel 30f Wet op de kansspelen, artikel 1:5 APV, artikel 3.23 Verordening Fysieke Leefomgeving Gouda, artikel 7 Verordening speelautomaten Gouda 2012 en artikel 14 Winkeltijdenverordening Gouda 2022.
Het afdelingshoofd VNW is bevoegd zorg te dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap (Wgv). In dat kader is hij, gelet op artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met titel 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 12, eerste lid, 18, derde lid, en 20, eerste lid, van de Wgv, bevoegd, bij constatering van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap, tot het geven van een schriftelijke waarschuwing, tot het opleggen van een last onder bestuursdwang, tot het opleggen van een last onder dwangsom, tot het opleggen van een bestuurlijke boete, tot het verplichten van de verhuurder om een woon- of verblijfsruimte of een gebouw in beheer te geven aan een beheerder en tot het openbaar maken dat een bestuurlijke boete is opgelegd of dat een ruimte of gebouw in beheer is gegeven.
Artikel 48 Afdelingshoofd Opgroeien en start arbeidsmarkt ( OSA) – ondermandaat toegestaan (met uitzondering van lid 3 en 5)
Het afdelingshoofd OSA is bevoegd een verzoek in te dienen gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging van de kinderrechter om een jeugdige die woonplaats in de gemeente heeft in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven (plaatsing in het vrijwillig kader).
Deze machtiging wordt verleend voor zover er sprake is van het indienen van een verzoek (ex artikel 6.1.8, eerste lid, van de Jeugdwet) gericht op het verkrijgen van een machtiging in het vrijwillig kader. Dit betreft de gevallen dat er sprake is van instemming met opneming en verblijf van de jeugdige door de wettelijk vertegenwoordiger.
Het afdelingshoofd OSA is bevoegd de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) te gebruiken. Onder gebruik wordt in ieder geval verstaan: het verzenden en ontvangen van elektronische berichten via de CORV waaronder het ontvangen van notificaties, het monitoren, verwerken, registreren en archiveren van elektronische berichten via de CORV en het op basis daarvan verrichten van feitelijke handelingen (bijvoorbeeld het contact opnemen met betrokken partijen en het voeren van overleg).
Artikel 49 Afdelingshoofd Zorg en Ondersteuning (ZNO) - ondermandaat toegestaan
Het afdelingshoofd ZNO is bevoegd besluiten op grond van artikel 4 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 4 van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 4 van de Wet op de expertisecentra, de Verordening leerlingenvervoer Gouda 2015 en de Beleidsregels leerlingenvervoer Gouda 2015 te nemen.
Het afdelingshoofd ZNO is bevoegd toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht aan te wijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, waarbij geen onder mandaat is toegestaan.
2.2.3 Ambtelijke mandaten overig
Artikel 50 Budgethouders – ondermandaat toegestaan
Artikel 53 Voorzitter Jeugdbeschermingstafel – geen ondermandaat
Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:
De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente een individuele voorzieningen te treffen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft:
Dit mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader.
Artikel 54 Klachtencoördinator – geen ondermandaat
De klachtencoördinator is bevoegd de ontvangst van klachten te bevestigen en de correspondentie omtrent de behandeling van klachten te verzorgen.
Artikel 55 Leerplichtambtenaar – geen ondermandaat
De leerplichtambtenaar is bevoegd ter uitvoering van de artikelen 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet
Artikel 56 Privacycoördinator– geen ondermandaat
De juridisch adviseurs van het privacyteam zijn bevoegd inbreuken op persoonsgegevens (datalekken) te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van artikel 33 van de Algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 57 Projectleider A en beleidsmedewerkers A en B m.b.t. het vakgebied RO – geen ondermandaat
De projectleider A en de beleidsmedewerkers A en B zijn bevoegd digitale ruimtelijke plannen en het manifest conform artikel 1.2.1 lid 1 en artikel 1.2.2 lid 1 van het Besluit ruimtelijke ordening te waarmerken en te publiceren, onder de voorwaarde, dat gebruik wordt gemaakt van het afgegeven PKI-certificaat van Gemnet dat een voor de gemeente unieke cijfercombinatie bevat.
Artikel 59 Directeuren van de Bergings Combinatie Utrecht – ondermandaat toegestaan
De directeuren van de Bergings Combinatie Utrecht zijn bevoegd de bestuursrechtelijke bevoegdheden in verband met het wegslepen, bewaren en teruggeven van motorrijtuigen uit te oefenen, conform de Wegsleepprocedure motorrijtuigen gemeente Gouda 2017.
Artikel 60 Manager Centrale Diensten van de Coöperatie ParkeerService U.A. – ondermandaat toegestaan
De manager Centrale diensten van de Coöperatie ParkeerService U.A. is bevoegd de in de art. 3, 4, 5 en 6 van de Parkeerverordening 2012 aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.
Artikel 61 Directeur Publieke Gezondheid Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden - ondermandaat toegestaan
De directeur Publieke Gezondheid van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden is bevoegd de onder hem ressorterende personen aan te wijzen als personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Artikel 62 Directeur Jeugdbescherming West – ondermandaat toegestaan
De directeur van Jeugdbescherming West is bevoegd een individuele voorziening ex artikel 2.3 Jeugdwet te treffen, inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet vrijblijvende jeugdhulp in het vrijwillig kader.
Artikel 63 Directeur Leger des Heils Jeugdbescherming en Jeugdreclassering – ondermandaat toegestaan
De directeur van het Leger des Heils Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een individuele voorziening ex artikel 2.3 Jeugdwet te treffen, inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is. Dit indien en voor zover de voorziening betrekking heeft op niet vrijblijvende jeugdhulp in het vrijwillig kader.
Artikel 64 Regiodirecteur en plaatsvervangend regiodirecteur Kwintes – ondermandaat toegestaan aan leidinggevenden van Kwintes Vrouwenopvang Midden Holland en de vrouwenhulplverlener
De regiodirecteur en plaatsvervangend regiodirecteur van Kwintes zijn bevoegd toegang tot de opvang te verlenen of te weigeren.
Artikel 65 Directeur Maatschappelijk Centrum Rotterdam e.o. onderdeel van Leger des Heils, St. Welzijns- en gezondheidszorg – ondermandaat toegestaan aan de manager primair proces en de unitleider van de opvanglocaties in Gouda
Artikel 66 Directeuren-bestuurders Mozaïek wonen en Woonpartners Midden-Holland – ondermandaat toegestaan
Artikel 67 Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam – ondermandaat toegestaan
De Stedelijk Directeur Cluster Ruimte en Economie van de gemeente Amsterdam is bevoegd:
tot het vertegenwoordigen van het college in relatie tot ingediende bezwaarschriften naar aanleiding van het gebruik van de bevoegdheden als vermeld in dit artikel. Onder vertegenwoordigen vallen alle mededelingen en handelingen in het kader van de behandeling van het bezwaarschrift. Onder andere het vertegenwoordigen in hoorzittingen in het kader van bezwaar- en beroepsprocedures en verzoeken om een voorlopige voorzieningen en het indienen van verweerschriften en andere stukken.
Artikel 71 Manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis – ondermandaat toegestaan
De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis en manager van het crisis interventie team zijn bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.
Artikel 72 Medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden– geen ondermandaat
De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden zijn bevoegd om uitvoering te geven aan de gemeentelijke taak in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Daartoe wordt in ieder geval gerekend het uitvoeren van de artikelen 5:1 en 5:2 van hoofdstuk 5 van de Wvggz (Voorbereiden Zorgmachtiging) voor zover het de taken van het college van burgemeester en wethouders betreft.
Artikel 73 Manager Crisisdienst – ondermandaat toegestaan
De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.
Artikel 74 Regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling – ondermandaat toegestaan aan de coördinator van De Reling
De regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling is bevoegd toegang tot de opvang te verlenen of te weigeren.
De directeur van de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, achtste lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2023.
In geval van afwezigheid van een budgethouder, oefent de door de algemeen directeur aangewezen plaatsvervanger diens bevoegdheden uit.
Artikel 81 – budgethoudersregeling
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd een budgethoudersregeling op te stellen. In deze regeling staan verantwoordelijkheden en verplichtingen van de budgethouder beschreven met betrekking tot (het beheer van) toegekende budgetten en de kaders rondom verschuivingen tussen de toegekende budgetten.
Artikel 83 Burgemeester – geen ondermandaat
De burgemeester is bevoegd alle personele uitvoeringshandelingen te verrichten voor zover het gaat om de individuele rechtspositie van de gemeentesecretaris/algemeen directeur met betrekking tot:
Artikel 84 Portefeuillehouder Personeel & bedrijfsvoering – geen ondermandaat
De portefeuillehouder Personeel & bedrijfsvoering is bevoegd alle personele uitvoeringshandelingen te verrichten voor zover het gaat om de individuele rechts-positie van de gemeentesecretaris/algemeen directeur met betrekking tot:
het uitvoering geven aan de bepalingen m.b.t. alle regelingen dan wel handreikingen met uitzondering van De Goudse Gedragscode 2020, de Regeling klachten ongewenst gedrag decentrale overheid 2020, de Regeling melding vermoeden misstand Gouda 2020, de Regeling privacygebruik e-mail, telefoon en internet Gouda 2020, de Regeling stage Gouda 2020 en het Sociaal Statuut gemeente Gouda 2000;
Artikel 85 Gemeentesecretaris/algemeen directeur – geen ondermandaat
Artikel 86 Directeuren – geen ondermandaat
Artikel 87 Afdelingshoofden – geen ondermandaat
Het afdelingshoofd is bevoegd tot het toekennen van een afscheidsgratificatie aan werknemers die vóór 11-01-1978 in dienst zijn getreden van de gemeente Gouda en zonder onderbreking in dienst van de gemeente zijn gebleven. De aanspraak hierop wordt toegekend bij ouderdoms-pensioen of volledige arbeidsongeschiktheid.