Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2020 |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 | 2019/28287 |
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2020. Dit Uitvoeringsprogramma is het tweede VTH uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019-2021 is opgesteld. Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.
In dit uitvoeringsprogramma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2020. Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “preventie, burgerparticipatie, ondermijning en informatie-gestuurd werken” worden opgestart. Ook speerpunten die in het collegeakkoord zijn opgenomen zoals, blik meer naar buiten, openstaan voor ontwikkelingen en initiatieven door een servicegerichte opstelling en het toepassen van mediation en maatwerk.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving is in 2020 weer sterk in beweging. Ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen, voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging, ontwikkelingen binnen MAAK Zaanstad. Maar ook het vergroten van de burgerparticipatie, informatie toegankelijk maken en het zoveel als mogelijk voorkomen van juridische procedures.
Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.
1.1 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2020
Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij vijf van de zes afdelingen van de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2020 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.
Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca en handhaving thema’s die onder het taakveld ‘openbare orde’ vallen.
Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten toezicht en handhaving
Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2019-2021 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet, toezicht op monumenten of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden. Naast deze reguliere taken staan er in het Uitvoeringsprogramma 2020 een aantal projecten.
In 2019 is er veel gemeentelijk beleid vastgesteld. Hierdoor geeft de gemeente met vergunningverlening, toezicht en handhaving (extra) aandacht aan:
De gemeente Zaanstad zet in op de aanpak van ondermijnende criminaliteit. In het programma Ondermijning staat een gebiedsgerichte aanpak centraal. Het betreft de handhaving op overige ernstige openbare orde zaken en georganiseerde criminaliteit, de controle op coffeeshops, handhaving op illegale prostitutie en het sluiten van bedrijven of (drugs) panden.
2. Aanpak jeugdoverlast op het gebied van veiligheid en gezondheid
In de gemeente werken jeugdboa’s. Dit zijn specialistische buitengewoon opsporingsambtenaren die worden ingezet om een beeld te vormen van jeugdgroepen. De jeugdboa’s hebben dagelijks contact met jeugd op straat en zij bezoeken de diverse overlastplekken. De jeugdboa’s werken met de zogenoemde ‘PlusMinMee methodiek’. Met behulp van deze methode brengen de boa’s precies in beeld hoe een jeugdgroep is ingedeeld. Namelijk welke positieve (plus) en negatieve (min) jongeren effect hebben in de jeugdgroep. Ook ontstaat er een beeld van de meelopers en voor welk gedrag (plus of min) ze vatbaar zijn. De jeugdboa’s hebben door hun stad brede inzet goed zicht op de samenstelling van – en overlap in samenstelling van groepen over wijkgrenzen heen. Daarnaast zijn de jeugdboa’s in het weekend en avond- en nachtelijke uren (tot 02.00 uur) en door afspraken met de meldkamer van de politie ook direct inzetbaar bij meldingen van jeugdoverlast.
Met diverse ketenpartners zet de gemeente in op preventie van het gebruik van verdovende middelen. In 2020 gaan we door met het opleggen van een last onder dwangsom aan personen die door de politie aangehouden zijn voor het verkopen van verdovende middelen. Repressief wordt er gehandhaafd bij supermarkten en slijterijen voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen. Op deze manier hoopt de gemeente bij te kunnen dragen aan de veiligheid en gezondheid van de jongeren in Zaanstad.
Uitvoering geven aan het in 2019 vastgestelde beleid voor schaarse vergunningen, onder andere voor coffeeshops, shishalounges, speelautomaten en vuurwerk verkoop.
4. Uitvoering evenementenbeleid
Een veilig verloop van evenementen en het voorkomen van overlast voor de woon- en leefomgeving heeft in de nieuwe beleidsregels Evenementenvergunningen de hoogste prioriteit. In het beleid zijn een aantal verbeterpunten opgenomen die worden in 2020 opgepakt. Zoals de balans tussen ambitie van de ondernemer en veiligheid in de omgeving.
5. Snel varen in het poldergebied
In verband met overlast in het poldergebied van Zaanstad met betrekking tot te hard varen en andere veiligheidsissues te water, wordt in 2020 een voorlichtings- en handhavingstraject opgezet. Samen met de ketenpartners gaan we integraal handhaven en zodoende de middelen, capaciteit en bevoegdheden delen. In het voorjaar van 2020 start de gemeente met een voorlichtingscampagne op scholen. Dit om bewustwording over het gevaar van snel varen bij onder andere jongeren te creëren.
We gaan ook onderzoeken of een registratiesysteem voor pleziervaartuigen kan worden gerealiseerd, zodat overtreders en eventueel ouders kunnen worden aangesproken.
In 2020 gaan we ons ook voorbereiden op nieuwe wetgeving die in 2021 in gaat. Het gaat dan om:
1. Voorbereiden op de Omgevingswet voor vergunningverlening, toezicht en handhaving
2020 staat voor een groot deel in het teken van voorbereiden op de Omgevingswet. Een omgevingsvisie is in voorbereiding. Ook de contouren van het omgevingsplan worden neergezet. De eerste tranche van de Verordening Fysieke leefomgeving is gereed en treedt al in werking op 1 januari 2020. In aansluiting hierop worden toepasbare regels gemaakt. Voor vergunningverlening en toezicht wordt een nieuw werkproces opgesteld en een nieuw softwaresysteem aangeschaft en ingericht. Aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet is in voorbereiding. Medewerkers worden voorbereid op hun nieuwe rol en het effect op toezicht en handhaving brengen we in kaart.
2. Uitvoeren van proefprojecten in het kader van de Wet Kwaliteitsborging
Vanaf 1 januari 2021 gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb) in. Voordat deze wet in kan gaan is besloten dat gemeenten moeten oefenen met deze wet. Iedere gemeente moet 10% van zijn vergunningaanvragen als proefproject uitvoeren. Dat wil zeggen dat je bij het proces rond vergunningaanvragen met een private kwaliteitsborger te maken krijgt.
De toets aan de bouwtechnische eisen waaraan het bouwwerk moet voldoen vervalt voor de gemeente. De kwaliteitsbureaus gaan dit doen. In plaats van deze toets legt de vergunninghouder aan de gemeente verantwoording af over de naleving van de technische regels.
Voor de uitvoering van de proefprojecten heeft de VNG spelregels bedacht. Deze gelden voor iedere gemeente en bevatten voornamelijk afspraken over de informatie-uitwisseling en samenwerking.
Naar aanleiding van de proefprojecten wordt in juli 2020 door het ministerie bepaald of een succesvolle invoering mogelijk is. Dan wordt ook uitspraak gedaan over de benodigde capaciteit. Dan is ook duidelijk wat het gaat betekenen voor het VTH beleid, de werkprocessen en de leges. Voor Zaanstad maken we in 2020een impactanalyse waaruit moet blijken hoeveel capaciteit benodigd is. In verband met de gefaseerde overgang en implementatie van de wetgeving zal extra capaciteit al voor 2021 nodig zijn.
In 2020 spelen er divers ontwikkelingen die van invloed zijn voor de uitvoering van vergunningenverlening, toezicht en handhaving.
Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State uitspraak gedaan tegen het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Door het vernietigen van de PAS systematiek kan de gemeente bij het verlenen van haar omgevingsvergunningen en vaststellen van bestemmingsplannen geen gebruik meer maken van deze stikstofbeoordelingssystematiek. Daarom moet er nu per project een voortoets en eventueel daaropvolgend een passende stikstof impactbeoordeling worden gemaakt. Alleen voor categorie 1 en 2 bouwwerken (verbouwen woning en vergunningsvrij bouwen) is de voortoets niet nodig.
De Vereniging Bouw- en woningtoezicht Nederland heeft nieuwe richtlijnen voor bouw en sloopveiligheid opgesteld. Deze zullen waarschijnlijk op termijn onder de Omgevingswet in het Besluit Bouwwerken leefomgeving (Bbl) worden opgenomen. Tot die tijd kunnen gemeenten de richtlijnen vaststellen als toetsingskader voor het (bouw- en sloop)veiligheidsplan als onderdeel van een omgevingsvergunning. Onze ambitie is dat er veilig wordt gebouwd. We willen de richtlijnen dan ook laten vaststellen als beleid, uitgebreid met regels voor de werkzaamheden op de bouw zelf. Dit in samenwerking met de Arbeidsinspectie.
Naast landelijke ontwikkelingen hebben we ook te maken met gemeentelijke ontwikkelingen die mogelijk in 2020 op ons af gaan komen. Afhankelijk van de aanpassingen en de voortgang op onderstaande ontwikkelingen zal binnen de beschikbare capaciteit ruimte gezocht moeten worden om een bijdrage te kunnen leveren. Voor een aantal ontwikkelingen zal inzet van toezicht en handhaving niet met de bestaande capaciteit kunnen plaatsvinden of gaat het ten koste van andere taken.
Ontwikkelingen rondom de Zaanse schans (zoals opgenomen in de Ontwikkelstrategie Zaanse Schans 2019):
Op de Zaanse Schans wordt een onderzoek gedaan naar een plan voor het beheersen van de drukte (het maximale aantal toelaatbare bezoekers). Dit in verband met de waarborging van de openbare orde en veiligheid in en om de Zaanse Schans. Op basis van de resultaten zal de gemeente met o.a. de brandweer van de Veiligheidsregio Zaansteek-Waterland bepalen hoe en of zij de taken gaat uitvoeren. Hoeveel extra capaciteit hiervoor nodig is moet nog worden bepaald.
Aansluitend zoekt de gemeente naar oplossingen voor de parkeerdrukte op en rondom de Zaanse Schans. Door de toenemende aantallen bezoekers zijn er steeds minder parkeerplekken beschikbaar en is er soms sprake van onveilige situaties. Afhankelijk van de gekozen oplossingen bepalen de afdelingen Vergunningen en Straattoezicht of er extra inzet zal plaatsvinden en de daarbij benodigde extra capaciteit bepalen.
Aanvullende beleidsregels voor het behoud van het authentieke karakter van de Zaanse Schans worden in 2020 opgesteld. De Zaanse Schans is een beschermd dorpsgezicht. De gemeente gaat aanvullende regels opstellen voor het al dan niet toestaan van vormen van ambulante handel. De vergunningverlening en het toezicht houden op deze beleidsregels zorgt mogelijk ook voor extra werkzaamheden bij afdelingen Vergunningen en Straattoezicht. Hoeveel extra capaciteit hiervoor nodig is moet nog worden bepaald.
Uitvoering geven aan het ‘actieplan toegankelijkheid Zaanstad’ zodat mensen met een handicap zich zelfstandig kunnen verplaatsen in de openbare ruimte. In het VN-verdrag voor mensen met een handicap staat dat iedereen zich zelfstandig kan verplaatsen in de openbare ruimte waaronder ook openbare gebouwen en kantoren. De gemeente Zaanstad heeft in het actieplan beschreven hoe zij invulling geeft aan dit VN-verdrag. Voor toezicht en handhaving gaat het dan bijvoorbeeld om het vrij houden van trottoirs door hinderlijk geparkeerde fietsen te verwijderen en invalidenparkeerplaatsen en geleidelijnen vrij te houden van obstakels.
In 2019 is gestart met het 1 ingang principe voor omgevingsvergunning gerelateerde (aan)vragen. Hierin krijgen bewoners en bedrijven de mogelijkheid om als voorbereiding op hun vergunningaanvraag enkele zaken voor te leggen aan de gemeente. Eventuele beperkingen en/of (on)mogelijkheden van het initiatief worden hierdoor vooraf duidelijk gemaakt. In 2020 komt een verdere uitwerking van het informele voortraject en het verbeteren van de informatie op de website hierover.
Afhankelijk van de aanpassingen en de voortgang op deze ontwikkelingen zal binnen de beschikbare capaciteit ruimte gezocht moeten worden om hier een bijdrage aan te kunnen leveren. Dit betekent dat inzet ten koste gaat van andere reguliere taken.
Voor de meeste ontwikkelingen zal inzet niet met de bestaande capaciteit voor vergunningenverlening, toezicht en handhaving kunnen plaatsvinden. We kunnen uitvoering geven aan deze ontwikkelingen, maar dan is extra capaciteit nodig.
1.3 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2020 is de volgende formatie beschikbaar.
Tabel 1. Beschikbare fte's per januari inclusief inhuur
* de Bibob coördinator valt onder de afdeling Openbare Orde en Veiligheid.
Hieronder staan de aantallen te verwachten vergunningaanvragen en meldingen, gerangschikt naar type bouwwerk en aard en naar complexiteit van de aanvragen. Op dit moment zijn er 406 lopende toezichtzaken. Er liggen nog 354 dossiers waarvan de vergunning is afgegeven en nu wordt gewacht op het sein start bouw. De stikstof problematiek, tekort aan personeel in de bouw, start met 10% proefprojecten Wet Kwaliteitsborging, energienormen EPC – BENG en de wet Bibob kunnen invloed hebben op onderstaande aantallen.
plannen strijdig met het bestemmingsplan maar wel binnen 8 weken afhandelen | ||
plannen die middels een project-afwijkingsprocedure worden afgehandeld, 6 maanden termijn | ||
Tabel 2. aantallen te verwachten vergunningaanvragen en meldingen
* Onderstaande kaart geeft de vier MAAK gebieden aan waar tot 2040 woningbouw gerealiseerd gaat worden: Centrum Zaandam, Krommenie/Wormerveer, Zaanstad-midden en Poelenburg-Achtersluispolder.
Inzet toezicht tijdens de realisatiefase
Alle risicovolle bouwwerken die vergund zijn, worden tijdens de realisatiefase minimaal één keer gecontroleerd. Voor alle overige niet risicovolle bouwwerken kijken onze constructeurs op hoofdlijnen naar berekeningen en goede resultaten uit het verleden van een bekende uitvoerende partij. Deze manier van werken is in de geest van de Wet kwaliteitsborging, waarbij de verantwoordelijkheid voor een veilig bouwwerk bij de uitvoerende partij ligt. Daarnaast controleren de inspecteurs geen bouwwerken waarvan de vergunningen administratief zijn afgehandeld (BLITTS) of vergunningsvrij zijn verklaard. Het niet uitvoeren van een daadwerkelijke naschouw op deze bouwwerken betekent ook dat handhaving op dergelijke dossiers, mocht dat ooit nodig zijn, lastiger is vanwege het ontbreken van een naschouw. Meldingen over dergelijke dossiers krijgen bij handhaving dus ook een lage prioriteit. Na de startmelding, een melding (klacht) van omwonenden of na een eigen constatering dat de bouw is gestart neemt de inspecteur contact op met de betreffende partij(en). Tijdens dit contact worden de verdere controle momenten besproken. Elk bouwproject is voorzien van een toezichtdossier met daarin een gedegen verslaglegging inclusief eindrapportage van de controle(s). Hoeveel controle momenten er zijn is afhankelijk van het soort bouwwerk.
Voor 2020 zijn de onderstaande doelstellingen opgenomen:
Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit, indien nodig wordt hierbij samengewerkt met de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Ook geeft de gemeente Zaanstad indien nodig adviezen hierover aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Taken die wij van de VrZW hebben overgenomen zijn ‘laden en lossen van vuurwerk’, gebruiksvergunning voor een tijdelijke inrichting en ‘ontheffing voor de route vervoer gevaarlijke stoffen’.
De VrZW zal voor alle te bezoeken locaties beoordelen en adviseren of er meer of minder contactmomenten nodig zijn aan de hand van de risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. Dat kan betekenen dat locaties niet twee maal maar éénmaal worden gecontroleerd. Daarnaast worden de kinderdagverblijven ook dit jaar op een andere manier gecontroleerd. De VrZW zal een ontruimingsoefening houden bij de kinderdagverblijven.
De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders.
Wij voeren voor de OVER gemeenten1 de constructieve toetsing uit voor de WABO.
De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Om adequaat in te spelen op actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor horeca, bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor het toezicht in de openbare ruimte wordt 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten. De afdelingen Vergunningen en Advies en Toezicht hebben deze ruimte niet binnen de huidige capaciteit omdat het aantal fte is afgestemd op de wettelijke taken. Wanneer extra inzet nodig is gaat dit ten koste van de reguliere werkzaamheden.
Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn
De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgesteld in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:
2. Wat gaan de afdelingen Vergunningen, Advies en Toezicht doen in 2020?
3. Wat gaat Straattoezicht doen in 2020?
4. Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2020?
Bestaande bouw/ruimtelijke ordening: De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van burgers. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch bevestigd aan de melder. Bij situaties die na dossieronderzoek nog onduidelijk zijn, volgt een controle ter plaatse. De toezichthouder gaat het gesprek aan met de overtreder voorafgaand aan de start van een formeel handhavingstraject. Bij een handhavingsverzoek wordt altijd een handhavingstraject gestart en wordt de geconstateerde overtreding schriftelijk bevestigd. Daarnaast vindt er op enkele thema’s en projecten actief toezicht plaats. In de wijken vindt geen actief toezicht plaats, maar wordt uitsluitend afgegaan op (overlast)meldingen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt. Funderingen: De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Bij de aanpak van funderingen werken de afdelingen Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer samen met de afdeling Gebruikstoezicht. De toezicht taken zijn uitsluitend bedoeld om onveilige situaties (bezweken funderingen) te kunnen signaleren d.m.v. monitoring van het zakkinggedrag van bouwblokken via meetbouten. Actieve communicatie naar bewoners over de zakkingsnelheid van hun fundering vindt normaal gesproken vooraf plaats door het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel. Milieu- en bodemtoezicht: Milieu: Bedrijven zijn onderverdeeld in risicovolle branches (vooral vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid) tot laag- risicovolle branches. De bedrijven worden gecontroleerd volgens 4 uitvoeringsniveaus. Bedrijven die vallen onder de risicovolle branches worden gecontroleerd volgens het hoogste uitvoeringsniveau (niveau 4, jaarlijkse controle) en bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branches worden alleen reactief gecontroleerd volgens het laagste uitvoeringsniveau (niveau 1, naar aanleiding van ingediende overlastmeldingen). Bodem: De bodemtoezichthouder houdt toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën wordt bij iedere melding toezicht gehouden. Bij de minder risicovolle categorieën wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden. Het toezicht op bedrijven en bodem ligt bij de Omgevingsdienst NZKG. Brandveilig gebruik: periodiek, objectgericht en projectmatig. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) houdt toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. In Zaanstad vallen ongeveer 539 objecten onder de vergunningplicht van brandveilig gebruik en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onderverdeeld in risicoklassen 1 t/m 4, waarbij klasse 1 het hoogste risico is en klasse 4 het laagste risico is. Kinderopvang: de GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een voorziening voor kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider er toezicht zal worden gehouden. | |
In 2019 gaat de gemeente verder met het monitoren van funderingen en waar nodig treden we handhavend op. | |
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) zal 184 objecten met een gebruiksvergunning en 91 objecten met een gebruiksmelding controleren aan de hand van risico’s, ervaringen en naleefgedrag. Verder zal VrZW meedoen bij de controles rondom ondermijning en wordt het project inpandige gangen afgerond. In samenwerking met de OD NZKG zal de VrZW alle bekende vuurwerkopslagen in de gemeente Zaanstad controleren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de VrZW specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van toezicht op de brandveiligheid van bestaande bouwwerken. | |
Ondersteunen van de afdeling Omgevingsplannen door het inventariseren van locaties aan de hand van de planning van de actualisatie van bestemmingsplannen/omgevingsplannen (en zogenaamde veegplannen). | |
Controle van meldingen Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)· en bouwwerken met een tijdelijke vergunning. | |
Toezicht op sloopwerkzaamheden risicovol bouwwerk die zonder sloopmelding /sloopvergunning worden uitgevoerd en waarbij (vermoedelijk) asbest aanwezig is. | |
Reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers o.a. op het onveilig gebruik van bouwwerken en percelen, slechte (technische) staat van bouwwerken, zorgplicht en verpauperde panden. | |
Voortzetten toezicht houden op de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoeksplicht naar breedplaatvloeren, controles op uit te voeren maatregelen onderzoekplicht galerijvloeren flatgebouwen en brandveiligheid gevels. Inventariseren van aanwezige kleine spa’s in de gemeente (kleine zwembaden). | |
Informatie geven aan de provincie en toezicht houden op de vanuit de provincie opgelegde thema projecten o.a. constructieve veiligheid platte daken, illegaal gebruik van agrarische opstallen en evenementen en omgevingsrecht. | |
Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. De GGD Zaanstreek-Waterland controleert op kindercentra en gastouderbureaus. Het aantal inspecties bij gastoudervoorzieningen worden in 2020 geïntensiveerd door meer inspecties jaarlijks uit te voeren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang. | |
Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 20202. | |
Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2020. | |
Toezicht op bedrijventerreinen waar mogelijk illegale bewoning plaatsvindt. | |
Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken
|
5. Wat gaat het team Horeca en ondermijning doen in 2020?
6. Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2020?
Gebiedsgericht en informatie-gestuurd. Vanaf een patrouillevaartuig houden boa’s en toezichthouders dagelijks toezicht op het water. Het toezicht voeren zij uit op basis van eigen waarnemingen, meldingen en vooraf verkregen informatie. De inzet van toezicht op het water is afhankelijk van: - Het seizoen; in het voorjaar en zomer is er meer inzet bij evenementen, toezicht op de waterrecreanten, cruiseschepen en motorchartervaart en zwemmers. In de winter ligt het accent meer op controleren van ligplaatsen en schouwwerkzaamheden. - Het tijdstip van de dag; de ochtend is bijvoorbeeld geschikt voor het uitvoeren van inspectie werkzaamheden binnenvaart en aanspreken van snelheidsovertreders. De middag en avond lenen zich meer voor controle op de verlichting van vaartuigen en te diep geladen schepen. | |
Toezicht op gebruik vaarweg en vaarregels en vaargedrag beroepsvaart. Toezicht op diepgang schepen Wilhelminasluis, plaats vaarweg (voldoende zicht rondom schip, stuurboordwal en niet in dode hoek varen) gebruik verlichtingen en reddingsvest en negeren van verkeersaanwijzingen. | |
Beschikbaar houden van gereserveerde afmeerplekken voor o.a. cruiseschepen en rondvaartboten. Toezicht op gebruik van Automatic Identification System (AIS) voor veiligheid. Toezicht op personenvervoer veren en rondvaartboten. Door een toename van veerponten en rondvaartboten komen er meer toeristen naar Zaanstad. Waarmee de focus komt te liggen op de veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip. Controle bepalingen Havenverordening in de zeehavens. | |
Actief begeleiden van bijzondere en gevaarlijke transporten over de Zaan en begeleiden van (duik)werkzaamheden. Dit vindt plaats door inzet van patrouillevaartuigen als vanuit de Centrale Post brugbediening. Ook controle op vergunningsvoorwaarden. | |
Controleren van en handhavend optreden tegen schepen die ongeoorloofd en/of zonder vergunning een ligplaats innemen. | |
Snelle motorboten, waterskiën. Aanspreken op vaargedrag van zowel schippers van recreatievaartuigen en beroepsvaart. | |
Aanspreken van zwemmers op hun gedrag. Inzet van filmpjes gericht op zwemmen en springen en klimmen van/op bruggen. | |
Voortzetten roodlicht campagne (campagne gericht op schoolkinderen en volwassen). | |
Controle vaargedrag buitengebied3 | Zichtbaar aanwezig en actief contoleren van snelheid, vaargedrag, gebruik dodemansknopen reddingsvest in het buitengebied tijdens het vaarseizoen en juiste kentekens op schepen. Samenwerken bij de aanpak vaarsnelheid met waterpartners door gebruik te maken van elkaars vaartuigen in het gebied. |
Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken
|