Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Avres

Verordening op de cliëntenparticipatie 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAvres
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening op de cliëntenparticipatie 2020
Citeertitel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 47 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Verordening cliëntenparticipatie

21-11-2019

bgr-2019-1036

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de cliëntenparticipatie 2020

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

 

Gelet op artikel 11, lid 2 onder b. van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Gelezen de zienswijzen uitgebracht door de raden van de gemeenten Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden;

 

Gelezen het advies van de cliëntenraad Avres;

 

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres van 7-11-2019

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de volgende Verordening op de cliëntenparticipatie Avres 2020

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

de Gemeenschappelijke Regeling: de gemeenschappelijke regeling Avres;

de cliëntenraad: de cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling;

het algemeen bestuur: het algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling;

het dagelijks Bestuur: het dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling;

Avres: de uitvoerder van de gemeenschappelijke regeling;

gemeenten: de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten;

cliënten: personen die een uitkering of voorziening ontvangen op grond van de Participatiewet1.

Artikel 2 Doelstellingen

 

De cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:

De behartiging van de belangen van de cliënten die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge de Participatiewet. De behartiging van de belangen van de cliënten die gebruik maken van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

In het kader van het lokale minimabeleid, de behartiging van de belangen van alle inwoners met een minimuminkomen, die woonachtig zijn binnen het werkgebied van de gemeenschappelijke regeling.

Het versterken van de eigen positie ten opzichte van Avres en de lokale overheden binnen het rechtsgebied van de Gemeenschappelijke Regeling.

Erkenning van de positie van de cliëntenraad door organisaties waarmee uit hoofde van de doelstellingen van de cliëntenraad wordt samengewerkt.

 

Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden

 

 

Artikel 3  

 

De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur, alsmede de directeur van Avres over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffende de Participatiewet. Het gaat om regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.

De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden met betrekking tot bezwaarschriften, klachten en andere zaken die betrekking hebben op een individueel persoon.

De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Dit verslag wordt ter kennisname gebracht van het algemeen bestuur van Avres.

 

Artikel 4 Ondersteuning cliëntenraad door het dagelijks bestuur van Avres

 

Het dagelijks bestuur van Avres zorgt voor ondersteuning van de cliëntenraad.

Het dagelijks bestuur stelt ten behoeve van het functioneren van de cliëntenraad jaarlijks een budget beschikbaar, op basis van een door de cliëntenraad opgestelde begroting. In het in artikel 3, lid 3 bedoelde jaarverslag, vindt jaarlijks de financiële verantwoording over het beschikbare budget plaats.

Het dagelijks bestuur van Avres draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.

Een verzoek om advies vindt door het dagelijks bestuur plaats:

Gelijktijdig met het verzoek aan de raden van de deelnemende gemeenten, indien het een zienswijzeprocedure betreft;

Gelijktijdig met het verzoek aan de ambtelijk vertegenwoordigers uit de deelnemende gemeenten, indien het geen zienswijzeprocedure betreft.

 

Hoofdstuk 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

 

 

Artikel 5 Samenstelling

 

De cliëntenraad bestaat uit maximaal 12 leden.

Iedere gemeente binnen het rechtsgebied van Avres is vertegenwoordigd in de cliëntenraad met 4 personen.

De gemeenten spannen zich in voor een vertegenwoordiging in de cliëntenraad.

Een jongere tot 27 jaar vertegenwoordigt de jongeren in de cliëntenraad. Als hiervoor geen kandidaat beschikbaar is, wordt een lid van de cliëntenraad (tijdelijk) belast met de vertegenwoordiging van jongeren.

De leden zijn ingezetenen van de gemeenten.

De leden van de cliëntenraad zijn voor zover mogelijk een afspiegeling van de betrokken doelgroep vanuit de Participatiewet.

De leden mogen geen ambtelijke werkrelatie hebben met Avres en geen binding met de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.

De cliëntenraad selecteert door middel van een procedure een kandidaat en verzoekt de directeur van Avres de kandidaat als lid van de cliëntenraad voor te dragen aan het dagelijks Bestuur.

De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de directeur van Avres door het dagelijks bestuur voor vier jaar benoemd. Deze periode kan met twee keer vier jaar worden verlengd.

Bij gebleken ongeschiktheid en/of misdraging kan de benoeming van een lid van de cliëntenraad bij besluit van het dagelijks bestuur wordenvernietigd.

De cliëntenraad wijst bij meerderheid van stemmen uit haar midden een dagelijks bestuur van de cliëntenraad aan.

 

Hoofdstuk 4Vergaderingen

Artikel 6 Vertegenwoordiging cliëntenraad bij inkooprelatie

 

Indien een gemeente overeenkomstig het bepaalde in artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling op basis van een overeenkomst inkoopt, dan kunnen personen vanuit die gemeente tijdens de vergadering aanwezig zijn als toehoorder.

 

 

 

Artikel 7 De overlegvergadering

 

Afhankelijk van de behoefte, echter in ieder geval drie maal per jaar, overlegt de cliëntenraad met de directeur van Avres of diens vertegenwoordiger. Deze vergadering wordt de overlegvergadering genoemd. De cliëntenraad kan op verzoek agendapunten aangeven die hij met de directeur wil bespreken.

Ten behoeve van de overlegvergadering wijst de directeur een contactambtenaar aan die belast is met het voorbereiden van de overlegvergaderingen en die als aanspreekpunt voor de communicatie tussen de cliëntenraad en Avres fungeert.

De cliëntenraad en de directeur van Avres hebben beiden de mogelijkheid om onderwerpen voor de overlegvergadering te agenderen. Daartoe dienen zij beiden uiterlijk twee weken voor de geplande datum van de overlegvergadering, deze agendapunten schriftelijk aan te leveren bij de contactambtenaar.

De vergaderstukken, evenals andere informatie voor het overleg, worden uiterlijk twee weken vóór de overlegvergadering aan de deelnemers verzonden.

De overlegvergaderingen zijn als regel openbaar tenzij een van beide partijen vooraf bij de agendering aangeeft (een deel van) de vergadering besloten te willen houden.

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

 

 

Artikel 8 Wijzigings- en intrekkingsprocedure

 

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

 

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

 

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Avres 2020.

Onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016”, treedt deze verordening in werking met ingang van 1 januari 2020.

 

 

 

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

 

In artikel 1 onderdeel g. wordt gesproken over de Participatiewet. Hieronder vallen ook de aanverwante regelingen van de IOAW2, de IOAZ3 en de BBZ4. De doelgroep van de WSW5 valt hier niet onder. Deze doelgroep heeft een gesloten systeem van participatie, mede in relatie tot de Wet op de Ondernemingsraden.

 

Artikel 3

 

De bepalingen op grond van artikel 3 brengen met zich mee dat eveneens geen adviesrecht bestaat met betrekking tot:

de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover deze bij de uitvoering geen ruimte voor decentraal beleid geven;

procedures die betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van Avres; en

zaken die vallen onder de Wet op de ondernemingsraden

 

Artikel 4

 

Met de invoering van een nieuw vierde lid, wordt de cliëntenraad bij hun adviesrecht in een gelijkwaardige positie geplaatst

als de ambtelijk vertegenwoordigers uit de deelnemende gemeenten, indien het een adviesverzoek zonder zienswijzeprocedure betreft;

als de raden van de deelnemende gemeenten, indien het een adviesverzoek met zienswijzeprocedure betreft.

 

Artikel 5

 

In het tweede ld is concreet invulling gegeven aan de nieuwe situatie die is ontstaan na de gemeentelijke herindelingen per 1 januari 2019.

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld te Meerkerk tijdens de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres op 21 november 2019

De voorzitter, De secretaris,

L. Lanser S.N. Spanjaard


1

Hieronder vallen ook de aanverwante regelingen: de IOAW, de IOAZ en het Bbz.

2

Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers

3

Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen

4

Bijstandsbesluit Zelfstandigen

5

Wet sociale werkvoorziening