Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten 2020 |
Citeertitel | Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Deze regeling vervangen de Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten 2016
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | nieuwe regeling | 10-12-2019 |
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. (Gemeentewet, artikel 108, juncto 147). Het college heeft beleidsregels opgesteld voor de uitvoering van deze bevoegdheid.
Omdat er steeds meer vragen van burgers komen om te mogen trouwen in de buitenlucht is het nodig de bestaande beleidsregels te herzien. Daarnaast ontvangen wij verzoeken van eigenaren/beheerders van gebouwen die al regelmatig als trouwlocatie fungeren binnen de gemeente Aalten om een vaste aanwijzing te verkrijgen. Hieraan wordt in deze beleidsregels tegemoet gekomen.
Waar in deze regeling wordt gesproken over huwelijk(en) wordt ook het registreren van partnerschap(pen) bedoeld.
Het college van burgemeester en wethouders verleent de coördinator van team Dienstverlening mandaat voor de in artikel 1 genoemde bevoegheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ met uitsluitend als doelstelling er huwelijken te kunnen voltrekken en partnerschappen te kunnen registreren. Een krachtens mandaat tot stand gekomen aanwijzing als ‘huis der gemeente’ kan betrekking hebben op één bepaalde dag (datum) of op één gebeurtenis. Op verzoek van een zakelijk rechthebbende kan aanwijzing voor onbepaalde tijd plaatshebben.
Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten
De trouwlocaties worden in de gemeente Aalten onderscheiden in:
De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:
Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, na overleg met de bode en het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.
Als een (bruids)paar kiest voor een locatie anders dan de trouwzaal in het gemeentehuis, zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor zijn rekening. Het (bruids)paar is aansprakelijk voor eventuele schade die door eigen toedoen en/of door zijn gasten aan de locatie wordt toegebracht.
Om als vaste trouwlocatie te kunnen worden aangewezen moet een gebouw bouwtechnisch in goede staat verkeren, in voldoende mate brandveilig zijn, zijn voorzien van goede verlichting en verwarming, toegankelijk zijn voor mindervaliden (met toiletvoorziening die is afgestemd op mensen met een beperking) en beschikken over een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Aalten geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Aalten gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen (bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw).
Waar in deze regeling wordt gesproken over huwelijk(en) wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld.
Voor het beoordelen van een locatie, waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ wordt verzocht, wordt deze geïnspecteerd en onderzocht op toegankelijkheid, aanwezigheid van voldoende meubilair voor (bruids)paar, gasten en (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, aanwezigheid van voldoende lichtbronnen en verwarming, aanwezigheid van een (om)kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, eisen in relatie tot de bouwconstructie, brandveiligheid, brandblusapparatuur, aanwezigheid van vluchtwegen en eventueel andere zaken die ervoor kunnen zorgdragen dat een ceremonie veilig en ordentelijk kan verlopen.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten 2020” en treedt in werking op 1 januari 2020 onder gelijktijdige intrekking van de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten 2016”.