Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Soest houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging (Besluit mandaat, volmacht en machtiging)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Soest houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging (Besluit mandaat, volmacht en machtiging)
CiteertitelBesluit mandaat, volmacht en machtiging
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit mandaat, volmacht en machtiging, zoals vastgesteld op 20 november 2018, alsmede de nadien op grond van dit besluit verleende ondermandaten.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2019-315445

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Soest houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging (Besluit mandaat, volmacht en machtiging)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Soest, alsmede de burgemeester van de gemeente Soest en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Soest, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

overwegende dat het gewenst is het Besluit mandaat, volmacht en machtiging, zoals vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders, van de burgemeester en van de heffings- en invorderingsambtenaar van 20 november 2018, te actualiseren omdat:

 

  • 1.

    de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) met ingang van 1 januari 2020 in werking treedt en het wenselijk is om dit besluit, althans het bijbehorende bevoegdhedenregister daarop aan te laten sluiten;

  • 2.

    het wenselijk is dit besluit en het bijbehorend bevoegdhedenregister periodiek te actualiseren om in overeenstemming te blijven met (overige) veranderingen in wet- en regelgeving, de samenleving en de gemeentelijke organisatie;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten:

tot het verlenen van

  • -

    mandaat, voor zover het betreft het nemen van besluiten,

  • -

    volmacht, voor zover het betreft het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen,

  • -

    machtiging, voor zover het betreft het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen);

één en ander overeenkomstig de bijlage bij dit besluit, en met inachtneming van de volgende bepalingen:

Artikel 1 Definities

In dit besluit en de bijlage worden de volgende afkortingen en begrippen gehanteerd:

  • a.

    Afdelingshoofd: de hoofden van de afdelingen Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Realisatie, Ruimte en Samenleving van de gemeente Soest;

  • b.

    B&W: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Soest, in dit besluit ook "het college" genoemd;

  • c.

    Belastingdeurwaarder: belastingdeurwaarder van de gemeente Soest;

  • d.

    BOA: buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente Soest;

  • e.

    Burg.: de burgemeester van de gemeente Soest;

  • f.

    Directie: de directie van de gemeente Soest, hieronder wordt tevens verstaan de gemeentesecretaris/algemeen directeur;

  • g.

    Heffings- en invorderingsambtenaar: de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Soest;

  • h.

    Medewerker: iemand in dienst van de gemeente Soest, niet zijnde de gemeentesecretaris, een directeur, afdelingshoofd, programmamanager of teamleider;

  • i.

    Portefeuillehouder: lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Soest dat voor bepaalde onderwerpen verantwoordelijk is;

  • j.

    Programmamanager: lid van het strategisch managementteam van de gemeente Soest;

  • k.

    Teamleider: de teamleiders van de verschillende teams binnen de hierboven genoemde afdelingen.

Artikel 2 Mandaat, volmacht of machtiging

  • 1.

    Mandaat, volmacht of machtiging wordt door het college respectievelijk de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar verleend conform het bijgevoegde bevoegdhedenregister.

  • 2.

    Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat of ondermandaat moet, voor zover van toepassing, tevens worden gelezen volmacht of machtiging. Het betreft een volledig (onder)mandaat respectievelijk een volledige volmacht of machtiging, inclusief de bevoegdheid om te ondertekenen.

  • 3.

    Waar in dit besluit (en de bijlage) wordt gesproken van “Afdelingshoofd”, “Teamleider” of “Medewerker”, geldt het verleende (onder)mandaat, behoudens uitzonderingen, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid geschiedt in de uitoefening van de betreffende functie.

Artikel 3 Uitzonderingen

Mandaat wordt niet verleend in de navolgende gevallen:

  • -

    het beslissen naar aanleiding van een beroepschrift;

  • -

    het beslissen op een bezwaar dat ontvankelijk en (deels) gegrond is;

  • -

    het beslissen op een bezwaar in het geval waarin het primaire besluit door het college of de burgemeester is genomen.

Artikel 4 Afwijkingen

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in de bijlage geldt het verleende mandaat niet in de volgende gevallen:

    • -

      in geval van afwijking van een advies, indien inwinning van dat advies is voorgeschreven;

    • -

      in geval van afwijking van het beleid, de richtlijnen of de voorschriften, tenzij uit het bijgevoegde bevoegdhedenregister anders blijkt.

  • 2.

    Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt het verleende mandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, de Minister, de Commissaris der Koningin of Gedeputeerde Staten.

Artikel 5 Voorleggen van zaken aan portefeuillehouder

  • 1.

    De gemandateerde dan wel ge(vol)machtigde legt, als het gaat om een bevoegdheid van B&W (of de burgemeester), de betreffende zaak voordat een besluit wordt genomen dan wel (rechts)handeling wordt verricht voor aan de verantwoordelijke portefeuillehouder (of de burgemeester indien het een bevoegdheid van de burgemeester betreft), indien het besluit of de (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt.

  • 2.

    Indien deze dat nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming voorgelegd aan B&W of, wanneer het gaat om een bevoegdheid van de burgemeester, aan de burgemeester.

Artikel 6 (Onder)mandatering

  • 1.

    De directie/het afdelingshoofd/de teamleider is bevoegd de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden onder te mandateren.

  • 2.

    Het mandaat aan de directie/het afdelingshoofd/de teamleider wordt tevens geacht te zijn verleend aan zijn/haar vervanger voor zover dit noodzakelijk is in verband met diens waarneming.

  • 3.

    Indien B&W, de burgemeester of de verantwoordelijke portefeuillehouder dit wenst, dient de directie/het afdelingshoofd/de teamleider op diens verzoek en op diens instructie te rapporteren over de wijze waarop gebruik is gemaakt van de aan hem/haar gemandateerde dan wel ge(vol)machtigde bevoegdheden.

  • 4.

    Het bepaalde in dit besluit, inclusief de vorige leden van dit artikel, geldt mutatis mutandis ook voor derden aan wie bevoegdheden zijn (onder)gemandateerd.

  • 5.

    Ieder ondermandaat, verleend aan een derde, wordt onmiddellijk gemeld bij de gemeentelijke functionele afdeling en bij de afdeling Juridische Zaken. De derde aan wie (onder)mandaat wordt verleend wordt door de mandaatgever op deze verplichting gewezen.

Artikel 7 Overgangsrecht

Verleende machtigingen, volmachten en mandaten worden geacht te blijven gelden ten aanzien van bevoegdheden waarvan de juridische grondslag is gewijzigd, maar die inhoudelijk gelijk zijn gebleven, totdat een nieuwe beslissing ten aanzien van dat mandaat of die volmacht of machtiging is genomen.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Besluit mandaat, volmacht en machtiging" of kortweg "Mandaatbesluit".

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit (inclusief de bijlage) treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 2.

    Op het moment van inwerkingtreding van het besluit, zoals genoemd in het eerste lid, wordt het Besluit mandaat, volmacht en machtiging, zoals vastgesteld op 20 november 2018, alsmede de nadien op grond van dit besluit verleende ondermandaten, ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders en bij besluit van de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van 17 december 2019.

Burgemeester en wethouders van Soest,

de secretaris,

K. van Veen

de burgemeester,

R.T. Metz

De burgemeester van Soest,

R.T. Metz

De heffings- en invorderingsambtenaar van Soest,

L.A.A.H. Westbroek

Bijlage 1 BESLUIT (ONDER)MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

De hoofden van de afdelingen Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Realisatie, Ruimte en Samenleving van de gemeente Soest;

 

Gelet op het Besluit mandaat, volmacht en machtiging (hierna: het Mandaatbesluit), zoals vastgesteld door de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaar, respectievelijk het college van burgemeester en wethouders op 17 december 2019;

 

BESLUITEN:

 

Binnen de grenzen van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging (onder)mandaat, volmacht en machtiging te verlenen overeenkomstig het bevoegdhedenregister dat deel uitmaakt van voornoemd besluit.

 

het hoofd van de afdeling

Bedrijfsvoering,

N.A.M. Grimmius,

 

het hoofd van de afdeling

Dienstverlening,

L. Vermond,

 

 

 

het hoofd van de afdelingen

Realisatie en Samenleving,

W. Verdenius,

 

het hoofd van de afdeling Ruimte,

H. Sluizeman,

 

Bijlage 2 BEVOEGDHEDENREGISTER AMBTELIJKE ORGANISATIE BEHOREND BIJ HET BESLUIT MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

Vastgesteld: 17 december 2019

 

N.B.1 De kolommen Mandaat en Ondermandaat behelzen ook machtigingen en volmachten en zijn daarop van overeenkomstige toepassing.

N.B.2 Waar in dit register “Afdelingshoofd”, “Teamleider” of “Medewerker” staat, wordt bedoeld ieder voor zover in de uitoefening van diens functie.

N.B.3 Waar in dit register “Afdelingshoofd” staat, moet ook worden gelezen “Programmamanager”.

 

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Mandaat

Ondermandaat

Nadere voorwaarden en bijzonderheden

 

 

 

 

 

 

 

ALGEMEEN (geldt voor alle afdelingen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene wet bestuursrecht

 

 

 

 

1.

Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift, voor zover het bezwaar ongegrond of niet-ontvankelijk is

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd

 

Met afdelingshoofd wordt bedoeld het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering

2.

Het opstellen van verweerschriften ten behoeve van juridische procedures

Burg./B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

3.

Voeren van verweer in juridische procedures

Burg./B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

4.

Ondertekenen van een schriftelijke ontvangstbevestiging per post of e-mail (artikel 4:3a Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

5.

Buiten behandeling laten aanvraag bij onvolledigheid (artikel 4:5 Awb)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

6.

Verlengen van de beslistermijn op een aanvraag (artikel 4:14 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

7.

Opschorten van de beslistermijn op een aanvraag (artikel 4:15 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

8.

Beëindiging van de opschorting van de beslistermijn (artikel 4:15 Awb)

B&W/Burg.

Directie /Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

9.

Ondertekenen van de schriftelijke ontvangstbevestiging van een ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

10.

Het nemen van een besluit inzake het al dan niet toekennen van een dwangsom (artikel 4:18 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

11.

Het nemen van een besluit inzake het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen (artikel 4:20 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

12.

Verlengen van de beslistermijn op een beslissing op bezwaar (artikel 7:10 lid 3 en 4 Awb)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

13.

Correspondentie in verband met klachtenbehandeling op grond van de Awb (artikelen 9:6, 9:8 lid 3, 9:9, 9:10, 9:11, 9:12a en 9:12)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Correspondentie

 

 

 

 

14.

Algemene/routinematige correspondentie

Burg./B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

15.

Correspondentie betreffende het indienen van bedenkingen en zienswijzen (mededeling terinzagelegging, e.d.) en bezwaarprocedures

Burg./B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

16.

Aanschrijvingen: eenvoudige correspondentie

Burg./B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Personele aangelegenheden

 

 

 

Daar waar onder dit kopje als bevoegd orgaan ‘Burg.’ wordt vermeld, heeft te gelden dat dit uitsluitend de bevoegdheid ex artikel 171 Gemeentewet betreft

17.

Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van arbeidsovereenkomsten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

18.

Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten inzake het inhuren van tijdelijk personeel

 

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Vanaf een bedrag van € 50.000,- per ingehuurde medewerker dient de inkoopadviseur te worden geraadpleegd

19.

Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst wegens een dringende reden ex artikel 7:677, eerste lid, BW (ontslag op staande voet)

B&W/Burg.

Directie

 

 

20.

Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd (artikel 7:676 BW)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

21.

Het indienen van een verzoekschrift ex artikel 7:671a of 7:671b BW

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

22.

Het voorleggen van een geschil aan de geschillencommissie als bedoeld in artikel 11.5 CAO Gemeenten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd /

Teamleider

 

 

23.

Het aangaan en ondertekenen van vaststellingsovereenkomsten ter beëindiging van arbeidsovereenkomsten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

24.

Het staken of schorsen van loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 BW

B&W/Burg.

Directie

 

 

25.

Het op non-actief stellen of schorsen van medewerkers

B&W/Burg.

Directie

 

 

26.

Het opstellen en ondertekenen van aanzeggingsbrieven ex artikel 7:668, eerste lid, BW

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd /

Teamleider

 

27.

Het opstellen en uitreiken van getuigschriften ex artikel 7:656 BW

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd /

Teamleider

 

 

28.

Het opstellen van verweerschriften ten behoeve van juridische procedures

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

29.

Beslissingen inzake schades aan kleding ontstaan in diensttijd

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

30.

Beslissingen inzake studiefaciliteiten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

31.

Beslissingen en correspondentie inzake gratificaties

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

32.

Het aangaan en ondertekenen van stageovereenkomsten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

33.

Beslissingen inzake bevorderingen

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

34.

Beslissingen inzake formatie- en functiewijzigingen

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

35.

Beslissingen op verzoeken inzake ouderschaps- en zwangerschaps-/bevallingsverlof

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

36.

Beslissingen inzake vakantieverlof

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

37.

Beslissingen op verzoeken om toekenning buitengewoon verlof

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

38.

Het beoordelen van medewerkers, het voeren van beoordelingsgesprekken, het invullen van het beoordelingsformulier en het vaststellen van de beoordeling

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wet openbaarheid van bestuur

 

 

 

 

39.

Besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

40.

Correspondentie op grond van de Wob, niet zijnde besluiten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene verordening gegevensbescherming

 

 

 

 

41.

Besluiten en correspondentie op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

42.

Het melden van datalekken op grond van de AVG bij de Autoriteit Persoonsgegevens

B&W

Functionaris Gegevensbescherming

 

 

43.

Het onverwijld mededelen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens op grond van artikel 34 AVG aan de betrokkene

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

44.

Het aangaan en ondertekenen van verwerkersovereenkomsten in het kader van de AVG

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Deze bevoegdheid volgt de bevoegdheid van de ‘hoofdovereenkomst’

45.

Het wijzigen en vaststellen van het register van verwerkingen op grond van de AVG

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Inkoop (gunning van werken, leveringen, diensten)

 

 

 

 

46.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot en met een bedrag van € 214.000,- (geldt voor de jaren 2020 en 2021), althans het drempelbedrag Europees aanbesteden leveringen en diensten voor decentrale overheid zoals elke twee jaar wordt vastgesteld door de Europese Commissie

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Let op: in bepaalde gevallen dient het college een besluit te nemen voorafgaand aan het aangaan van de overeenkomst (zie bijv. artikel 7 Financiële verordening gemeente Soest)

47.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten vanaf (en inclusief) een bedrag van € 214.000,-, althans het drempelbedrag Europees aanbesteden (zie hiervoor onder nr. 46), tot en met een bedrag van € 1.000.000,-

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd

 

Zie nr. 46

48.

Het al dan niet verlenen van toestemming voor 1-op-1 gunnen van inkopen tot een bedrag van € 70.000,- in geval van leveringen en diensten en tot een bedrag van € 150.000,- voor werken, sociale en andere specifieke diensten

B&W

Medewerker

 

Met medewerker wordt in dit geval de inkoopadviseur van de gemeente Soest bedoeld

 

 

 

 

 

 

 

Overig

 

 

 

 

49.

Betaalbaarstelling van rekeningen binnen budget

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

50.

Beleidsvoornemens / investeringen, aangaan van financiële verplichtingen ten laste van de vastgestelde begroting: uitvoering (binnen beschikbaar gesteld krediet/budget)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

51.

Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten, voor zover het de eigen afdeling en het eigen team betreft en binnen het toegekende budget blijft

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

52.

Het uitoefenen van de bevoegdheden en het uitvoeren van de handelingen genoemd in het Agressieprotocol van de gemeente Soest met de bijbehorende bijlagen, waaronder:

B&W/Burg.

 

 

 

53.

- de feitelijke (mondelinge) aanzegging dat iemand het gebouw dat in beheer is bij de gemeente moet verlaten,

 

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

54.

- het doen van aangifte namens de gemeente,

 

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

55.

- het schriftelijk informeren en waarschuwen van de agressieve klant en het aanzeggen van verdere maatregelen

 

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

56.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFDELING BEDRIJFSVOERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Beleid en Advies

 

 

 

 

57.

Uitvoering verplaatsings-kostenverordening

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

58.

Interne milieuzorg

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

59.

Arbo, bedrijfsgezondheidszorg en bedrijfsmaatschappelijk werk

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

60.

Het behandelen van aansprakelijkstellingen van derden

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Belasting, Financiën & Facilitair

 

 

 

 

61.

Aanmelden en afwikkelen van schadegevallen waarvoor of waartegen de gemeente is verzekerd

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

Met medewerker wordt hier bedoeld de verzekeringsambtenaar

62.

Aanmelden voor verzekering tegen verschillende risico's

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

Met medewerker wordt hier bedoeld de verzekeringsambtenaar

63.

Correspondentie omtrent alle door de gemeente in te vorderen posten

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

64.

Verzoek tot uitvaardigen rechterlijke bevelen m.b.t. betaling en afhandeling daarvan

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

65.

Correspondentie omtrent aangaan rechtsgedingen m.b.t. schuldvorderingen en afhandeling daarvan

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

66.

Uitvaardigen dwangbevelen (bestuursdwang) en daarop betrekking hebbende correspondentie

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

67.

Staten t.b.v. de statistiek

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

68.

Correspondentie met accountant inzake toezending van jaarrekeningen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

69.

Correspondentie met accountant over uitgebrachte controlerapporten

B&W

Directie / Medewerker

 

Met medewerker wordt de controller van de gemeente Soest bedoeld

70.

Correspondentie omtrent het kwijtschelden conform kwijtscheldingsregeling, alsmede kwijtschelding schulden zijnde belastingverminderingen (a.g.v. correcties bezwaar/beroep)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

71.

Toezending en opvragen van financiële stukken en informatie (incl. C.B.S.), één en ander zowel in- als extern

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

72.

Vaststelling belastingaanslag door het opmaken van een aanslagbiljet op grond van de Algemene wet rijksbelastingen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

Op grond van de wet en een B&W-besluit is de heffings- en invorderingsambtenaar bestuursorgaan. Dit geldt ook voor de volgende nummers (t/m 101)

73.

Vaststellen recht op teruggave

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

74.

Uitnodigen tot het doen van aangifte

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

75.

Inzage vragen in bescheiden en gegevensdragers

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

76.

Onder voorwaarden verlengen van de aangiftetermijn

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

77.

Vaststelling belastingaanslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

78.

Ambtshalve vaststelling aanslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

79.

Besluit geen aanslag op te leggen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

80.

Opleggen voorlopige aanslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

81.

Navorderingsaanslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

82.

Uitspraak doen op bezwaarschriften

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

83.

Vaststellen heffingsrente

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

84.

Inzage vorderen in gegevensdragers

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

85.

Toegang vorderen tot gebouwen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

86.

Ambtshalve vermindering

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

87.

Opleggen verzuimboete via voor beroep vatbare beschikking

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

88.

Opleggen vergrijpboete

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

89.

Besluiten tot inzetten van strafrecht

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

90.

Vaststellen van beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Awb, o.a. aanwijzen belastingplichtige, ambtshalve besluiten

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

91.

Invordering van belastingen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

92.

Naast bevoegdheden uit deze wet ook alle bevoegdheden die iedere schuldeiser heeft op grond van andere wettelijke bepalingen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

93.

Aansturing deurwaarder

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

94.

Toezending belastingaanslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

95.

Versnelde invordering bij bijvoorbeeld faillissement of vertrek naar buitenland

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

96.

Aanmaning

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

97.

Uitvaardigen dwangbevel

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

98.

Vordering bij derden

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

99.

Toepassen van verrekening

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

100.

Uitstel verlenen onder voorwaarden van betaling

Heffings- en invorderings-ambtenaar

 

 

 

101.

Betalingsregeling treffen

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

102.

Verlenen kwijtschelding

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

103.

Stuiten verjaringstermijn

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

104.

Vaststellen invorderingsrente

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

105.

Hoofdelijk aansprakelijk stellen (derden)

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

106.

Leggen conservatoir beslag

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Belastingdeurwaarder

 

 

107.

Inzage vorderen in gegevens

Heffings- en invorderings-ambtenaar

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Proces- en informatiemanagement

 

 

 

 

108.

Alle taken en bevoegdheden op grond van artikel 6 Wet Basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG), met uitzondering van het vaststellen van de openbare ruimten van de gemeente

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

Zie het delegatiebesluit gemeenteraad d.d. 21 juni 2012 inzake delegatie bevoegdheden artikel 6 Wet BAG

109.

Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet BAG

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

110.

Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

111.

Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet BGT)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

112.

Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie ondergrond (Wet BRO)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

113.

Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

114.

Het ondertekenen van verklaringen van vernietiging, terbeschikkingstelling, overdracht en vervreemding van archiefbescheiden

B&W

Directie / Archiefbeheerder (gem.secr.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFDELING DIENSTVERLENING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Burgerzaken

 

 

 

 

115.

Bijhouden van de basisregistratie personen, verstrekkingen uit de basisregistratie personen en versturen van kennisgevingen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

116.

Legalisatie van handtekeningen

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

117.

Het in ontvangst nemen van aanvragen, het beslissen op aanvragen en/of het verstrekken, wijzigen en/of uitreiken van reisdocumenten (hoofdstuk IV en V van de Paspoortwet)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

118.

Beslissingen inhoudende weigering of vervallenverklaring van reisdocumenten (hoofdstuk VI van de Paspoortwet)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

119.

Uitvoering wetgeving (WVW, WVR, etc.) verband houdende met de afgifte, weigering, ongeldig c.q. vervallenverklaring van een rijbewijs (art. 26 Regelement rijbewijzen)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

120.

Afgifte van een "laissez passer" voor lijken als bedoeld in art. 3 overeenkomst van Straatsburg (art. 11 Besluit op de lijkbezorging)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

121.

Besluiten en correspondentie op grond van de Wet op de lijkbezorging (WLB), het Besluit op de lijkbezorging en de Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Soest

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

122.

Beslissing op aanvraag tot het stemmen in een stembureau naar keuze (art. K8 Kieswet)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

123.

Beslissing op aanvraag tot het stemmen bij volmacht (art. L11 Kieswet)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

124.

Uitgifte (nieuwe) oproepingskaarten (art. J7 Kieswet)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

125.

Verklaringen onder ede (art. 2.8 Wet BRP)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

126.

Benoeming leden stembureau (art. E4 Kieswet)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

127.

Aanwijzing stemlokalen (art. J4 Kieswet)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

128.

Indeling gemeente in kiesdistricten (art. E2 Kieswet jo. Kiesbesluit)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

129.

Vaststellen vergoeding voorzitter en leden stembureaus (op grond van de toelichting bij artikel E3 Kieswet) en vergoeding gebruik stemlokalen (art. J4 Kieswet)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

130.

Het doen van openbare kennisgevingen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit naar aanleiding van besluiten van het centraal stembureau

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

131.

Verzoeken om inlichtingen uit de strafregisters, verklaring omtrent gedrag (art. 8 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

132.

Besluiten tot optiebevestiging en het uitreiken van de optiebevestiging op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

133.

Adviseren over naturalisatieverzoek aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

134.

Uitreiken uittreksel naturalisatiebesluit op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

135.

Uitvoeringsbesluiten en beschikkingen op grond van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

136.

Verstrekken van wettelijk vereiste opgaven ingevolge de Wet BRP, voor zover de werkzaamheden van de afdeling betreffende

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

137.

Accorderen/aftekenen van voorgeschreven verslagen/rapportages ingevolge Informatiebeveiligings-

handboek

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

138.

Mededeling omtrent het opgenomen staan in registraties

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

139.

Mededeling aan verzoekers of gegevens aan derden zijn verstrekt

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

140.

Besluiten betreffende afgifte, intrekking, weigering en wijziging van gehandicapten-parkeerkaarten en verlenging daarvan, alsmede verzoek om medisch advies CIZ (Regeling gehandicapten-

parkeerkaart, daarbij gelet op artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 49 en 55 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de artikelen 85 en 86 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

141.

Aanwijzen gehandicapten-

parkeerplaatsen bord E6 RVV'90

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

142.

Het behandelen van urgentieaanvragen op grond van de Huisvestingsverordening Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

143.

Het aanwijzen van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente, voor één dag

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

144.

Het aanwijzen van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, als bedoeld in het Reglement Burgerlijke Stand Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

145.

Het incidenteel aanwijzen van een trouwlocatie op de in het aanwijzingsbesluit genoemde datum, als bedoeld in het Reglement Burgerlijke Stand Soest 2017

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

146.

Registratie en bewaring van gevonden en verloren voorwerpen op grond van de artikelen 5:5 tot en met 5:12 van het Burgerlijk Wetboek (BW)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Uitvoering Sociaal Domein

 

 

 

 

147.

In afwijking van artikel 4 van dit mandaatbesluit: besluiten in afwijking van voorgeschreven adviezen van het CIZ in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

148.

De bevoegdheden op basis van de Wmo en de Jeugdwet, alsmede de daarop gebaseerde regelgeving (AMVB's, verordeningen, beleidsregels, nadere regels e.d.), waaronder in ieder geval begrepen:

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

149.

- Het voeren van (intake)gesprekken, het onderzoeken van (het zwaartepunt van) de hulpvraag en de (on)mogelijkheden van de hulpvrager, doorfaseren van de hulpvraag, maken van afspraken over in te zetten (maatwerk)voorzieningen, opstellen van onderzoeksverslag of plan (samen met betrokkene en netwerk), verwerken van persoonsgegevens in Mens Centraal, BRP en GWS

 

 

Medewerker

Bij maatwerkvoorziening wordt plan mede ondertekend door teamleider

150.

- Opdracht verlenen aan (en contracten afsluiten met) derden (waaronder hulpverleners en leveranciers), begeleiden van trajecten/uitvoering plannen (waaronder monitoring, nazorg en zo nodig overdracht aan andere gemeente), verwerken van persoonsgegevens in Mens Centraal, BRP en GWS

 

 

Medewerker

 

151.

- Nemen van besluiten (afgeven van beschikkingen)

 

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

152.

- Contacten met betrokkene en derden (zoals familieleden, mantelzorger, school, (huis)arts of andere (medische) hulpverlener, hulpdiensten, zorgverzekeraar, leverancier enz.), verwerken van persoonsgegevens in Mens Centraal, BRP en GWS

 

 

Medewerker

 

153.

- Toeleiding naar het juiste team

 

 

Medewerker

 

154.

- Noodzakelijke ondersteuning aan mantelzorgers

 

 

Medewerker

 

155.

Het nemen van besluiten, met uitzondering van het toepassen van de hardheidsclausule, op grond van de Huisvestingsverordening van de gemeente Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Vergunning & Handhaving

 

 

 

 

156.

Het verlenen van (tijdelijke) vergunningen en het toewijzen van principe-aanvragen in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) overeenkomstig bestemmingsplan

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

157.

Het verlenen van een omgevingsvergunning en het toewijzen van principe-aanvraag op grond van artikel 4 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor), met uitzondering van de transformatie van bestaande bouwwerken naar meer dan vijf woningen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

158.

Het weigeren van een omgevingsvergunning en het afwijzen van een van principe-aanvraag in geval van een negatief advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

159.

Het weigeren van een omgevingsvergunning en het afwijzen van een principe-aanvraag voor bouwen in strijd met het Bouwbesluit 2012

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

160.

Het weigeren van een omgevingsvergunning voor strijdig gebruik bij weigering aanvrager om een planschade- of exploitatieovereenkomst te ondertekenen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

161.

Het weigeren van een omgevingsvergunning en het afwijzen van een van principe-aanvraag in geval van een negatief ambtelijk advies van de afdeling Ruimte

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

162.

Het toepassen van artikel 6.2 van de Wabo

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

163.

Het verdagen van beslissingen in het kader van de Wabo

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

164.

Het wijzigen, aanvullen en intrekken van vergunningen, (maatwerk)voorschriften en ontheffingen

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

165.

Het routinematig weigeren van vergunningen op grond van schriftelijk beleid

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

166.

Het verlenen van ontheffingen op grond van het Bouwbesluit

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

167.

Het verstrekken van adviezen aan een ander bevoegd gezag alsmede het verstrekken van een verklaring dat er geen bedenkingen zijn

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

168.

Aanschrijvingen, vooraankondigingen, verweerschriften in verband met handhaving in het kader van de Wabo

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

169.

Het behandelen van meldingen activiteit milieu

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

170.

Het behandelen van sloopmeldingen

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

171.

Het behandelen van meldingen in het kader van artikel 1.18 van het Bouwbesluit 2012

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

172.

Het behandelen van meldingen op grond van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

173.

Subsidieverlening gemeentelijke monumenten

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

174.

Schriftelijk bevel tot stilleggen bouwen, aanleggen, veranderen van bestemming en/of gebruik zonder of in afwijking van vereiste vergunning of ontheffing

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

175.

Beschikking tot toepassing van bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31a Algemene wet bestuursrecht

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

176.

De bevoegdheid tot het toepassen van spoedeisende bestuursdwang ingevolge artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht, voor zover het gaat om overtredingen op basis van de hoofdstukken 4 en 5 van de Algemene plaatselijke verordening Soest (APV Soest)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Direct na toepassing de burgemeester inlichten

177.

Het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang, voor zover het gaat om overtredingen van de artikelen 5:5, 5:11 en 5:12 van de APV Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

BOA

 

178.

Beschikking tot vaststelling van de kosten als bedoeld in artikel 5:25 lid 6 van de Awb

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

179.

Beschikking tot invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de Awb

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

180.

Opschorten c.q. verlengen van de begunstigingstermijn bij handhavingsbesluiten

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

181.

Correspondentie inzake wijziging Bouwverordening

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

182.

Opstellen en aangaan planschadeovereenkomst

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

183.

Beslissing op verzoek om vergoeding kosten en schade ex artikel 15.20 en 15.21 Wet milieubeheer

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

184.

Besluiten op grond van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

185.

Het opmaken van een proces-verbaal voor het meevoeren en opslaan van voertuigen (bevoegdheid ex artikel 5:29 Awb jo artikel 5 Besluit wegslepen van voertuigen)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

BOA

 

186.

Het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 22 lid 2 Afvalstoffenverordening Soest 2016

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

187.

Besluiten en correspondentie inzake kostenverhaal van relatief eenvoudige, veel voorkomende overtredingen van de Afvalstoffenverordening Soest 2016 (artikel 10 lid 1 en 2)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

188.

Beslissingen en correspondentie omtrent meldingen op grond van artikel 7c van de Wet op de kansspelen (klein kansspel)

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

189.

Besluiten inzake vergunningen op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

190.

Besluiten en correspondentie inzake vergunningaanvragen speelautomaten

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

191.

Het opvragen van uittreksels Justitiële Documentatie

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

192.

Besluiten inzake ontheffing ten behoeve van schenken van zwak-alcoholische drank bij bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

193.

Besluiten en correspondentie met betrekking tot uitoefening horeca- of slijtersbedrijf als bedoeld in artikel 3 Drank- en Horecawet

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Geen (onder)mandaat indien toepassing is gegeven aan de Wet Bibob

194.

Besluiten en correspondentie op grond van de APV Soest, met uitzondering van artikel 2:30 en de afdelingen 15 en 16 van Hoofdstuk 2

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

Geen (onder)mandaat indien toepassing is gegeven aan de Wet Bibob

195.

Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten, voor zover zij samenhangen met een evenement

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

196.

Het voeren van correspondentie omtrent en het verlenen van verkeersontheffingen op grond van artikel 9.1 Regeling voertuigen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

197.

Het aanstellen van verkeersregelaars op basis van artikel 56 BABW en de Regeling Verkeersregelaars, en het intrekken van de aanstelling

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

198.

Besluiten en correspondentie op grond van de Winkeltijdenwet en daarop gebaseerde regelgeving, inclusief gemeentelijke verordeningen

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

199.

Verlening van een vergunning voor tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

200.

Aanschrijvingen overhangend groen: 1e aanschrijving (verzoek)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

201.

Inschrijving wachtlijst weekmarkt

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

202.

Toewijzing standplaats op de weekmarkt

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

203.

Toestemming ingevolge de Luchtvaartwet en aanverwante regelgeving

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

204.

Verklaring van geen bezwaar ingevolge de Luchtvaartwet en aanverwante regelgeving

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

205.

Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de:

  • -

    Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • -

    Crisis- en Herstelwet;

  • -

    Wet ruimtelijke ordening;

  • -

    Erfgoedverordening Soest;

  • -

    Algemene plaatselijke verordening Soest;

  • -

    Wet basisregistratie personen;

  • -

    Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • -

    Drank- en Horecawet;

  • -

    Afvalstoffen-

    verordening;

  • -

    Marktverordening;

  • -

    Wet bodembescherming;

  • -

    Wet milieubeheer;

  • -

    Wet geluidhinder;

  • -

    Wet natuurbescherming;

  • -

    Meststoffenwet;

  • -

    Woningwet;

  • -

    Bouwverordening

B&W/Burg.

Directie/ Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFDELING REALISATIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

206.

Gladheidsbestrijding

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

207.

Besluiten op verzoeken tot aanleg/verwijdering openbaar groen of speelplaatsen, binnen onderhoudsbudget

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

208.

Beschikkingen + eerste aanschrijving t.a.v. leggen kabels en leidingen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

209.

Beschikkingen + eerste aanschrijving t.a.v. aansluiting rioleringen en lozing bemalingswater

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

210.

Het verkopen van hout

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

211.

Het uitnodigen van aannemers voor een bestek bij een onderhandse aanbesteding

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

212.

Het ondertekenen van de nota van inlichtingen bij aanbestedingen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

213.

Het ondertekenen van een bestek

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

214.

Het verstrekken van opdrachten, inkopen, onderhoud, etc. tot een bedrag van € 5.000,- binnen de goedgekeurde begrotingspost

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

215.

Besluiten en correspondentie op grond van de Wet op de lijkbezorging (WLB), het Besluit op de lijkbezorging en de Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Soest

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

216.

Het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang, voor zover het gaat om overtredingen van de artikelen 5:5, 5:11 en 5:12 van de APV Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

AFDELING RUIMTE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

217.

Het verlenen van subsidie op grond van de subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

218.

Het nemen van besluiten op grond van de navolgende verordeningen:

  • -

    Verordening subsidiëring groene daken gemeente Soest;

  • -

    Verordening subsidiëring afkoppelen hemelwater gemeente Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

219.

Het voeren van correspondentie op grond van de navolgende verordeningen:

  • -

    Verordening subsidiëring groene daken gemeente Soest;

  • -

    Verordening subsidiëring afkoppelen hemelwater gemeente Soest;

  • -

    Verordening afvoer hemelwater en grondwater gemeente Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

220.

Het voeren van correspondentie omtrent bestemmingsplannen in procedure

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

221.

Waarmerken digitale ruimtelijke plannen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

222.

Aanvragen rijkssteun volkshuisvesting / restauratie

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

223.

Eenvoudige correspondentie omtrent onherroepelijke bestemmingsplannen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

224.

Verlenen ontheffing van de verplichting tot instandhouding van parkeerplaatsen op eigen terrein

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

225.

Het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18 Wegenverkeerswet 1990 (WVW 1990)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

226.

Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten op grond van artikel 18 WVW 1990 die van kortere duur zijn dan 4 maanden

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

227.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing op grond van artikel 149 WVW 1990

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

228.

Het verlenen van verkeersontheffingen in het kader van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

229.

Het voeren van correspondentie omtrent verkeersontheffingen in het kader van artikel 149 WVW 1990 en artikel 87 RVV 1990

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

230.

Het voeren van correspondentie inzake verkeerssituaties en verkeersbesluiten

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

231.

Het aangaan en ondertekenen van een samenwerkings-

overeenkomst voor Laadpalen Elektrische auto’s

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

232.

Toekennen van de VROM-starterslening aan aanvrager op basis van de regels van de Verordening VROM Starterslening Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

233.

Beslissen tot het wel of niet voordragen voor een duurzaamheidslening bij SVn van aanvragers (op basis van de criteria die in de Verordening Duurzaamheidslening Soest zijn genoemd)

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

234.

Het voeren van correspondentie met betrekking tot aanvragen op grond van de Verordening Duurzaamheidslening Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

235.

Besluit tot vaststelling van hogere grenswaarden als bedoeld in artikel 110a Wet geluidhinder

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

236.

Het nemen van besluiten op grond van de Wet geluidhinder

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

237.

Het voeren van correspondentie met betrekking tot de Wet geluidhinder

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

238.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot een bedrag van € 10.000,- ten behoeve van de uitvoering van een project en voor zover het binnen de projectbegroting blijft

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

Met medewerker wordt bedoeld een projectleider van het projectbureau

239.

Beleidsvoornemens / investeringen aangaan van financiële verplichtingen ten laste van en binnen de vastgestelde projectbegroting

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

Met medewerker wordt bedoeld een projectleider van het projectbureau

240.

Het nemen van besluiten, met uitzondering van het toepassen van de hardheidsclausule, op grond van de Huisvestingsverordening van de gemeente Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFDELING SAMENLEVING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

241.

(Seizoens)beschikbaar-

stelling overdekte en onoverdekte ruimte sportaccommodaties

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

242.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten conform bestaand beleid inzake:

  • -

    onderhoud sportvelden,

  • -

    onderhoud gebouwen,

  • -

    inventaris,

  • -

    schoolzwemvervoer,

  • -

    gymvervoer,

  • -

    kunstopdrachten,

  • -

    schoonmaak

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

243.

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten conform bestaand beleid tot een bedrag van € 10.000,- inzake:

  • -

    onderhoud sportvelden,

  • -

    onderhoud gebouwen,

  • -

    inventaris,

  • -

    schoolzwemvervoer,

  • -

    gymvervoer,

  • -

    kunstopdrachten,

  • -

    schoonmaak

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

244.

Het beslissen op verzoeken ten aanzien van reserveringen van instellingen bij subsidies

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

245.

Het verlenen, weigeren en vaststellen van subsidie, conform bestaand beleid en passend binnen het totaal van het in de begroting vermelde bedrag van de betreffende subfunctie

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

246.

Het afwikkelen van kunstopdrachten binnen beschikbaar gesteld budget

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

247.

Het vaststellen van roosters bewegingsonderwijs

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

248.

Het uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de Leerplichtwet (o.a. vrijstellingen en beschikkingen)

B&W

Medewerker

 

Met medewerker wordt in deze bedoeld de Leerplichtambtenaar van de gemeente Soest

249.

Het uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de vastgestelde/gepubliceerde verordeningen en beleidsregels inzake:

  • -

    leerlingenvervoer,

  • -

    huisvesting onderwijs,

  • -

    jubileumsubsidie,

  • -

    deskundigheid vrijwilligers,

  • -

    kleine sportvoorzieningen,

  • -

    culturele evenementen,

  • -

    sporttoernooien,

  • -

    (register) kinderopvang,

  • -

    nadere regels peuteropvang en voorschoolse educatie,

  • -

    fonds stimulering culturele voorzieningen

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

Medewerker

 

250.

Het ondertekenen van offertes en opdrachten voor diensten en werken gerelateerd aan grond en gebouwen tot een bedrag van € 10.000,-

Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

251.

Het beslissen tot het aangaan van contracten, het ondertekenen van contracten over verkoop of verhuur van stukjes grond bij woningen tot 100 vierkante meter

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

252.

Het aankopen van grond en ondertekenen van een koopovereenkomst passend binnen beleidskaders en/of bestaande budgetten, tot een maximale koopsom van

€ 25.000,-

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd

 

 

253.

Het verkopen van grond en het ondertekenen van de verkoopovereenkomst passend binnen beleidskaders, waaronder het grondprijsbeleid, tot een maximale koopsom van € 25.000,-

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

254.

Het verhuren van (delen van) gebouwd onroerend goed en het ondertekenen van de huurovereenkomst, passend binnen beleidskaders tot een huur van € 25.000,- per jaar voor een maximale huurperiode van 5 jaar

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

255.

Het verhuren van grond en ondertekenen van de huurovereenkomst, passend binnen beleidskaders tot een huur van maximaal € 25.000,- per jaar voor een maximale huurperiode van 5 jaar

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

256.

Het aangaan en ondertekenen van anterieure overeenkomsten (artikel 6.24, afd. 6.4, Wro), passend binnen besluitvorming omtrent de betreffende planologische maatregel tot een exploitatiebijdrage van maximaal € 25.000,- (kostenverhaal)

B&W/Burg.

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

257.

Het beslissen op een planschadeclaim conform extern advies

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

258.

Het in gebruik geven van gronden en pacht

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

259.

Vestiging zakelijk recht-overeenkomsten

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider

 

 

260.

Het nemen van besluiten, met uitzondering van het toepassen van de hardheidsclausule, op grond van de Huisvestingsverordening van de gemeente Soest

B&W

Directie / Afdelingshoofd / Teamleider