Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Oudewater 1999 |
Citeertitel | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Oudewater 1999 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De bron van bekendmaking is onbekend. De datum van inwerkingtreding van de regeling is bij benadering bepaald.
Nadere regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen;
Nadere regels voor de aard, afmeting en het aanbrengen van grafbedekkingen;
Nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaats.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-1999 | 30-03-2011 | Nieuwe regeling | 25-11-1999 Onbekend. | Raad onbekend Decos 175 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a. begraafplaats: de algemene begraafplaats te Hekendorp.
b. eigen graf: een graf, grafkelder daaronder begrepen, waarvoor aan een natuurlijk of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen begraven en begraven houden van lijken van inwoners van de gemeente;
c. algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer waarin aan een ieder gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van lijken van inwoners van de gemeente;
d. urnennis: een urnennis bij de gemeente in beheer waarin aan een ieder gelegenheid wordt geboden tot het doen bijzetten van asbussen met of zonder urnen van een overleden inwoner van de gemeente;
e. urn: een voorwerp ter berging van één of meer asbussen;
f. asbus: een bus ter berging van as van een overledene;
g. grafbedekking: gedenkteken en grafbeplanting op een graf, een verstrooiingsplaats of gedenkplaats;
h. beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt;
Hoofdstuk 3 Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 7 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene, die wil doen begraven of as wil doen bijzetten, geeft daarvan uiterlijk om 09.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving of bijzetting zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet. de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Artikel 8 Geluid- en muziekinstallatie
Het gebruik van eventuele geluid- of muziekinstallatie moet uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan de dag waarop van de installatie gebruik zal worden gemaakt, worden aangevraagd bij de beheerder.
Hoofdstuk 4 Indeling en uitgifte der graven
Artikel 11 Indeling graven en asbezorging
Burgemeester en wethouders bepalen bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken er kunnen worden bijgezet in de eigen graven. Zij bepalen tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de eigen graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging.
Burgemeester en wethouders kunnen bij nader vast te stellen regels de algemene en eigen graven onderverdelen in categorieën. Zij bepalen voor de verschillende categorieën de situering en oppervlakte.
Artikel 15 Termijnen eigen graven
Burgemeester en wethouders verlenen, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats zulks toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van twintig jaar het recht op een eigen graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het eigen graf is uitgegeven.
Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd telkens met een termijn van tien jaren. mits de aanvraag voor het verstrijken van de lopende termijn wordt ingediend. Indien voor het aflopen van de uitgiftetermijn bijzetting in het graf plaatsvindt, eindigt de termijn 20 jaar nadat de laatste begraving heeft plaatsgevonden.
Artikel 16 Termijnen algemene graven
De uitgifte van algemene graven geschiedt voor een termijn van 20 jaar.
Burgmeester en wethouders kunnen aan de rechthebbende op een eigen graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig de door hen te stellen voorwaarden. Burgemeester en wethouders bepalen de plaats van een |eventuele grafkelder.
Artikel 18 Overschrijving van verleende rechten
Het recht op een eigen graf kan op aanvraag van de rechthebbende worden overgeschreven ten name van de echtgenoot of levenspartner danwel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan de vorengenoemde personen is slechts mogelijk, indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het eigen graf worden overgeschreven op naam van de echtgenoot of levenspartner dan wel en bloed- of aanverwant tot en met de derde graad, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen één jaar na het overlijden en de rechthebbende. Overschrijving ten name van een ander dan de in de vorige zin bedoelde personen is slechts mogelijk, indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Artikel 19 Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het eigen graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doen burgemeester en wethouders schriftelijk mededeling| aan de rechthebbende.
Artikel 20 Sluiting van graven
Op aanvraag van de rechthebbende kunnen burgemeester en wethouders een graf gesloten verklaren. Gedurende de tijd dat een graf gesloten is, mag daarop geen andere grafbedekking worden geplaatst en mag daarin geen andere begraving plaatshebben of asbus worden bijgezet dan die van de stoffelijke overschotten van de personen die de rechthebbende in zin aanvraag met name heeft genoemd.
Artikel 21 Vergunning grafbedekking
Niet blijvende beplantingen op een graf, die in een verwaarloosde staat verkeren kunnen door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende twaalf weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende indien deze daartoe tevoren een mondelinge of schriftelijke aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
Artikel 23 Verwijdering grafbedekking
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking wordt gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd op een op het te ruimen graf te plaatsen bordje door burgemeester en wethouders bekend gemaakt, tenzij het adres van de rechthebbende bij burgemeester en wethouders bekend is. In dat geval maken zij aan hem uiterlijk een jaar voor het genoemde tijdstip per brief hun voornemen bekend.
Op grond van een daartoe door de rechthebbende bij burgemeester en wethouders ingediende aanvraag, blijft de grafbedekking na verwijdering nog gedurende twaalf weken ter beschikking van degene aan wie een vergunning als bedoeld in artikel 21 was verleend. De aanvraag kan worden ingediend gedurende de in het tweede lid genoemde termijn.
Het onderhoud, waaronder wordt verstaan: het schoonhouden van het gedenkteken; het in ordelijke staat houden, het zo nodig snoeien en opbinden van planten, alsmede het verwijderen van verdorde bladeren, planten en plantendelen geschiedt door de gemeente tegen betaling door de rechthebbende van het daarvoor jaarlijks verschuldigde recht.
Hoofdstuk 6 Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 26 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van burgemeester en wethouders om een graf te ruimen wordt gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden op een bij het te ruimen graf te plaatsen bordje ter kennis van de belanghebbenden gebracht, tenzij het adres van de rechthebbende op het graf aan hen bekend is. In dat geval delen zij mee wanneer de termijn van uitgifte gaat verstrijken. Als de rechthebbende geen verzoek indient om de termijn te verlengen maken zij uiterlijk een jaar voor het genoemde tijdstip per brief het voornemen tot ruiming bekend.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de overblijfselen, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in de algemene urnennis kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad v|a de gemeente Oudewater, gehouden op 25 november 1999.
Secretaris, mevrouw L.A.M. Bakker
Voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt
- Nadere regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen. 1
Burgemeester en wethouders van Oudewater;
gelet op artikel 1, tweede lid van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Oudewater 1999,.
vast te stellen de nadere regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen.
Artikel 1. Begripsomschrijving.
Deze nadere regels verstaan onder:
a. eigen graf: een graf, grafkelder daaronder begrepen, Waarvoor aan een natuurlijk of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen begraven en begraven houden van lijken van inwoners van de gemeente;
b. algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer, waarin aan een ieder gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van lijken van inwoners van de gemeente;
c. urnennis: een urnennis bij de gemeente in beheer, waarin aan een ieder gelegenheid wordt geboden tot het doen bijzetten van asbussen met of zonder urnen van een overleden inwoner van de gemeente;
d. urn: een voorwerp ter berging 'van één of meer asbussen;
e. asbus: een bus ter berging van as van een overledene.
Artikel 2. Indeling en uitgifte der graven
1. De algemene graven: graven, waarin gelegenheid wordt gegeven om lijken te begraven voor de tijd van twintig jaren.
2. De eigen graven: graven, uitgegeven voor de tijd van twintig jaren, bestemd voor het begraven van ten hoogste l lijk.
Artikel 3. De bezorging van as
1. Bij de uitgifte van een urnennis wordt gelegenheid gegeven tot het doen bijzetten van 1 asbus met of zonder urn voor de tijd van 20 jaren.
1. Deze nadere regels treden in werking op de achtste dag na die van haar bekendmaking.
2. Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oudewater, gehouden op 25 november 1999,
secretaris, mevrouw L.A.M. Bakker
- Nadere regels voor de aard, afmeting en het aanbrengen van grafbedekkingen. 2
Burgemeester en wethouders van Oudewater,
gelet op het gestelde in de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Oudewater 1999:
vast te stellen de nadere regels voor de aard, afmeting en het aanbrengen van grafbedekkingen.
1. als beheerder van de begraafplaats te Hekendorp aan te wijzen het hoofd van de afdeling Grondbeheer en diens vervanger;
2. de toegangstijden van de begraafplaatsen te bepalen op: van zonsopgang tot zonsondergang,'
3. dat in de eigen graven 1 lijk mag worden bijgezet;
4. dat in algemene graven 1 lijk mag worden bijgezet;
5. dat in een urnennis l asbus met of zonder urn mag worden bijgezet;
6. de algemene en eigen graven niet onder te verdelen in categorieën;
7. voor de aard, de afmetingen en het aanbrengen van grafbedekkingen de volgende regels vast te stellen:
op het grondvlak mogen geen bomen geplant worden;
wat betreft heesters en eenjarig goed is goedkeuring van de beheerder nodig.
8. het grondvlak van een gedenkteken op een eigen graf mag niet groter zijn dan 80 cm bij 175 cm. Het grondvlak van een gedenkteken op een algemeen graf mag niet groter zijn dan 80 cm bij 175 cm. Het gedenkteken moet geplaatst worden op een gewapende betonplaat.
9. een staande steen dient zodanig te worden bevestigd op de fundering of het liggende grondvlak dat de verbinding voldoende star is. De minimumdikte van een staande steen moet bedragen:bij een hoogte van 60 cm 4 cm;
bij een hoogte van 60 cm tot 80 cm 5 cm.
bij een hoogte van 80 cm tot 100 cm 6 cm
terwijl de maximum hoogte 100 cm bedraagt.
10. de bovenkant van afdekplaten van graven mag zich niet hoger bevinden dan het omliggende maaiveld.
11.Deze nadere regels treden in werking op de achtste dag na die van haar bekendmaking.
12. Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als Regels voor de aard afmeting en het aanbrengen van grafbedekkingen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oudewater, gehouden op 25 november 1999.
secretaris, mevrouw L.A.M. Bakker
- Nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaats. 3
Burgemeester en wethouders van Oudewater;
gelet op artikel 21, tweede lid van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Oudewater 1999;
vast te stellen de nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaats.
De verordening verstaat onder:
a. grafbedekking: gedenkteken en winterharde graf beplanting;
b. gedenkteken: voorwerp op het graf voor het aanbrengen van opschriften of figuren, daaronder begrepen kettingen en hekwerken;
c. grafbeplanting: winterharde beplanting welke door de rechthebbende en / of de gemeente op een graf wordt aangebracht.
1. Bij de schriftelijke aanvraag voor een vergunning tot het hebben van een gedenkteken wordt een werktekening ingediend.
2. Op deze werktekening dienen ten minste voor te komen:
a. een boven, voor- en zij aanzicht met alle hoogte-, breedte-, dikte- en lengtematen;
b. de soort, kleur, bewerking van het te gebruiken materiaal;
c. de vermelding of de letters en dergelijke ingehakt, opgehakt of van metaal zijn;
d, de woordindeling van het opschrift en de plaats van figuratie(s);
e. de soort van het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop.
De beslissing op de aanvraag wordt door burgemeester en wethouders schriftelijk meegedeeld.
1. Voor de gedenktekens mogen alleen duurzame materialen worden gebruikt, zoals natuursteen, metaal, keramiek, duurzame kunststoffen of een verduurzaamde houtsoort.
2. De lengte en de breedte van het gedenkteken mogen die van het graf niet overschrijden.
3. De onderdelen moeten vast aan het gedenkteken zijn verbonden.
Artikel 5 Losse bloemen en planten
Op een graf kunnen potplanten en bloemen in vazen worden geplaatst. Het is toegestaan op een graf losse bloemen te leggen en eenjarige gewassen te planten.
Artikel 6 Winterharde gewassen
De winterharde gewassen die op de graven worden geplant mogen bij volle wasdom de voor het graf beschikbare oppervlakte niet overschrijden of moeten door besnoeiing binnen de oppervlakte kunnen worden gehouden.
1. Deze nadere regels treden in werking op de achtste dag na die van haar bekendmaking.
2. Zij kunnen worden aangehaald als regels grafbedekkingen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oudewater, gehouden op 25 november 1999,
secretaris, Mevrouw L.A.M. Bakker