Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Weert houdende regels omtrent de heffing en invordering van reinigingsheffingen (Verordening reinigingsheffingen 2020) |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2019.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 18-12-2019 | DJ-860033 |
De raad van de gemeente Weert;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2019;
gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen in de openbare vergadering van 18 december 2019 de
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2020
Artikel 2. Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder perceel:
Een gebouwde onroerende zaak, of gedeelte daarvan, dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met een perceel wordt mede begrepen een stacaravan, een woonboot of een woonwagen, ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt, voor zover deze percelen dienen tot hoofdverblijf.
Hoofdstuk II - Afvalstoffenheffing
Artikel 3. Aard van de belasting
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5. Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende "Tarieventabel reinigingsheffingen".
De belasting als bedoeld in hoofdstuk III van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge of schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8. Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Voor de beoordeling van de vraag tot welke tariefgroep een belastingplichtige behoort geldt als peildatum 1 januari van het belastingjaar voor het gehele belastingjaar. Indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar geldt als peildatum voor het resterend deel van het belastingjaar het tijdstip van aanvang van de belastingplicht.
Artikel 9. Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid, onder b geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000,00. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later;
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene, die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 12. Maatstaf van heffing en tarief
De rechten worden geheven naar de maatstaf en het tarief, opgenomen in hoofdstuk II van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 16 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid, onder b geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000,00. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.
Artikel 17. Overgangsbepaling, inwerkingtreding, ingang van heffing en citeertitel
De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2019", vastgesteld door de raad der gemeente Weert in de openbare vergadering van 19 december 2018, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op de belastbare feiten, die zich voor die datum hebben voorgedaan.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijven, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het tweede lid genoemde datum, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 18 december 2019,
de griffier,
M.H.R.M. Wolfs-Corten
de voorzitter,
A.A.M.M. Heymans
Bijlage 1 Tarieventabel Reinigingsheffingen 2020 Behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2020”
Hoofdstuk I: Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk II Maatstaven en tarieven reinigingsrechten
De reinigingsrechten bedragen per jaar bij inzameling van bedrijfsafval;
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting.
De Weerterlandpas is voor inwoners van de gemeenten Nederweert en Weert. Met deze pas kan men afval naar de Milieustraat brengen. Elk jaar krijgt een inwoner van de gemeente Weert 6 knippen per huishouden. Hiermee kan afval naar de Milieustraat worden gebracht. Met elke knip kan men 1 m3 afval wegbrengen. De knippen gelden voor het kalenderjaar waarin deze vertrekt zijn.
Op de Milieustraat kan men extra knippen kopen voor € 20,- per knip.
Toegangstarieven en maatstaven
Behoort bij het raadsbesluit van 18 december 2019,