Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zeewolde houdende regels omtrent werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie Zeewolde 2020) |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Zeewolde 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Zeewolde 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | nieuwe regeling | 19-12-2019 | V231 |
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 27 november 2019;
gelet op artikel 83, eerste lid, de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, de artikelen 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gehoord de commissie Bestuur, Ruimte en Samenleving d.d. 12 december 2019;
vast te stellen de hierna volgende ‘Verordening werkgeverscommissie Zeewolde 2020'
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
Ter uitvoering van de taken van de raad die voortvloeien uit diens werkgeverschap als bedoeld in artikel 107 Gemeentewet, zoals dit komt te luiden bij inwerkingtreding van de Aanpassingswet Wnra, worden door de raad aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden overgedragen die voortvloeien uit vorenbedoeld werkgeverschap en die hem zijn gegeven in de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste en tweede lid van de Gemeentewet. Onder de overgedragen bevoegdheden van de raad worden mede begrepen eventuele door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften. Al naar gelang de aard van de uit te voeren taak vindt de desbetreffende overdracht plaats in de vorm van mandaat, dan wel in de vorm van een volmacht.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, dient hij daartoe een verzoek in bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Rechtspositie griffie
De rechtspositieregelingen dienen bij de uitvoering daarvan, behoudens de in het derde lid vermelde uitzonderingen, als volgt te worden gelezen:
de werkgeverscommissie is beoordelaar voor de griffier;
De werkgeverscommissie is bevoegd de griffier een dienstopdracht te geven en/of een ordemaatregel op te leggen. De beslissing van de werkgeverscommissie heeft onmiddellijk feitelijke werking en formele werking als de raad, uiterlijk in de eerstvolgende plenaire vergadering, besluit die beslissing te bekrachtigen.
De werkgeverscommissie vergadert in ieder geval tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.