Organisatie | Druten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Standplaatsenbeleid Druten |
Citeertitel | Standplaatsenbeleid Druten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Druten
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-04-2022 | artikel 2, 3, 7 | 29-03-2022 | |||
01-01-2020 | 22-04-2022 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Artikel 2 Procedure aanvraag langdurige standplaats
Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.
Wanneer op basis van de in lid 1 t/m 18 bepaalde procedure geen aanvraag wordt ingediend, of na het volgen van deze procedure geen vergunning wordt verleend voor een standplaats, dan wordt deze aangemerkt als vrije standplaats. We publiceren een overzicht van vrije standplaatsen op de gemeentelijke website.
De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn.
De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.
We hebben ervoor gekozen om een vergunningprocedure te doen voor een vrijkomende standplaats. We publiceren dat de standplaats vrij is, en dat binnen een bepaald tijdvak een aanvraag kan worden ingediend. Als er meerdere vergunbare aanvragen voor dezelfde locatie en dag/dagdeel zijn, dan gaan we loten.
Is een standplaats voor bepaalde dagen/dagdelen na afloop van de vergunningprocedure nog vrij? Dan is het (voor die dagen/dagdelen) een vrije standplaats. Daarvoor kan op ieder moment een aanvraag worden ingediend. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst.
Een actueel overzicht van vrije standplaatsen staat op de gemeentelijke website.
De geldigheid van een vergunning is maximaal 9 jaar. SEO Economisch Onderzoek heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoek gedaan naar de terugverdientijd bij schaarse vergunningen in de ambulante handel. De conclusie van dit onderzoek is dat de terugverdientijd 9 tot 12 jaar is.
Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we de geldigheidsduur van een schaarse vergunning afstemmen op de terugverdientijd. Daarom hanteren we een geldigheidsduur van 9 jaar. Deze geldt voor langdurige en kortdurende standplaatsen.
We toetsen een aanvraag aan de weigeringsgronden uit de Apv:
Openbare orde is een aanduiding voor de normale gang van zaken van het maatschappelijk leven op een bepaalde plaats en onder gegeven omstandigheden. Het criterium openbare orde wordt vaak gehanteerd in combinatie met het beperken of voorkomen van overlast en de verkeersveiligheid. Per aanvraag zal moeten worden bekeken of het belang van de openbare orde dusdanig groot is dat een vergunning moet worden geweigerd of dat vergunningverlening kan plaatsvinden onder het stellen van voorwaarden betreffende de openbare orde. Een aanvrager van een langdurige standplaats moet bij zijn aanvraag twee locaties noemen waar hij een langdurige standplaats heeft of heeft gehad. We kunnen bij de betreffende gemeenten navraag doen naar de aanvrager. Indien we op basis daarvan ernstige vrees hebben dat de aanvrager, mocht hij wel een standplaatsvergunning krijgen, de openbare orde zou aantasten, dan kunnen we de aanvraag weigeren.
Standplaatsen hebben in de praktijk een verkeersaantrekkende werking. Hierdoor kunnen ongewenste oversteekbewegingen door voetgangers ontstaan en fietsverkeer in voetgangersgebieden. Ook parkerende en geparkeerde auto’s kunnen overlast veroorzaken. Handhaving van de bereikbaarheid per auto, doorstroming, en mogelijkheid van toelevering van te verkopen producten zijn aspecten die worden meegewogen bij de beoordeling van een aanvraag. Onder openbare veiligheid valt ook brandveiligheid en sociale veiligheid.
Bescherming milieu en volksgezondheid;
Aan mobiele verkooppunten kunnen eisen worden gesteld ter bescherming van het milieu. Deze eisen betreffen in hoofdzaak de gevolgen van bakken. Afhankelijk van de omstandigheden moeten er onder meer voorzieningen worden getroffen voor bijvoorbeeld vetafscheiding van het afvalwater en het voorkomen van stankoverlast. Dit wordt van geval tot geval beoordeeld afhankelijk van de situatie ter plaatse. Daarnaast worden er in de standplaatsvergunning voorschriften opgenomen omtrent het schoonhouden van de standplaats, het plaatsen van afvalbakken en het opruimen van afval in de omgeving afkomstig vanuit de standplaats verkochte producten.
Artikel 5 Locaties langdurige standplaatsen
We verlenen alleen een vergunning voor een langdurige standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:
Artikel 6 Locaties kortdurende standplaatsen
We verlenen alleen een vergunning voor een kortdurende standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzen nieuwe plaatsen
We kunnen nieuwe locaties aanwijzen voor langdurige of kortdurende standplaatsen. Nieuwe locaties moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Standplaatsen vormen een aanvulling op het bestaande reguliere aanbod. De ambulante handel kan de winkelfunctie van een gebied versterken en zorgen voor sfeer, dynamiek en levendigheid. In de kleine kernen vormen standplaatsen zelfs vaak een van de weinige voorzieningen voor de consument.
Maar standplaatsen kunnen leiden tot overlast en verkeersonveilige situaties, de openbare orde aantasten of ongewenst zijn binnen de voorgestane ruimtelijke structuur of ontsierend zijn voor het uiterlijk aanzien. Daarom is niet iedere plek geschikt als standplaats.
Deze voorwaarden gelden ook voor het beoordelen van locaties op privéterrein.
De hierboven genoemde voorwaarden zijn ook de uitgangspunten geweest voor het aanwijzen van de locaties voor langdurige en kortdurende standplaatsen zoals genoemd in artikel 5 en 6.
Artikel 8 Stroomvoorziening voor standplaatsen
Op alle overige standplaatsen is geen stroomvoorziening aanwezig. Een vergunninghouder kan eventueel met particulieren een regeling treffen. Alle kosten voor aanleg van deze voorzieningen komen voor rekening van de vergunninghouder. Indien een nieuwe vergunninghouder de voorzieningen niet overneemt, dan moet de oude vergunninghouder de standplaats opleveren in originele staat.
Onder het oude beleid werden standplaatsvergunningen voor één jaar verleend. Deze blijven gewoon gelden. Als deze vergunningen aflopen dan gaan we op basis van dit nieuwe beleid vergunningen verlenen. Dus volgens de procedures van artikel 2 en 3, en met een geldigheidstermijn voor langdurige standplaatsen van vijf jaar.
We kunnen de situering van een standplaats van een bestaande vergunning wijzigen als dit nodig is om te voldoen aan dit beleid of als de feitelijke situatie dit nodig maakt. Met ‘situering’ gaat het nadrukkelijk om kleine wijzigingen en niet om een hele andere locatie.
Lopende aanvragen doen we af volgens het oude beleid. We gaan dus niet de aanvraagprocedure van artikel 2 of 3 volgen.