Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Standplaatsenbeleid Wijchen |
Citeertitel | Standplaatsenbeleid Wijchen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Wijchen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-04-2022 | artikel 2, 3, 7, toelichting | 12-04-2022 | |||
01-01-2020 | 22-04-2022 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Artikel 2 Procedure aanvraag langdurige standplaats
Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.
Wanneer op basis van de in lid 1 t/m 18 bepaalde procedure geen aanvraag wordt ingediend, of na het volgen van deze procedure geen vergunning wordt verleend voor een standplaats, dan wordt deze aangemerkt als vrije standplaats. We publiceren een overzicht van vrije standplaatsen op de gemeentelijke website.
De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn.
De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.
We volgen een vergunningprocedure voor een vrijkomende standplaats. We publiceren dat de standplaats vrij is, en dat binnen een bepaald tijdvak een aanvraag kan worden ingediend. Als er meerdere vergunbare aanvragen voor dezelfde locatie en dag/dagdeel zijn, dan gaan we loten.
Is een standplaats voor bepaalde dagen/dagdelen na afloop van de vergunningprocedure nog vrij? Dan is het (voor die dagen/dagdelen) een vrije standplaats. Daarvoor kan op ieder moment een aanvraag worden ingediend. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst.
Een actueel overzicht van vrije standplaatsen staat op de gemeentelijke website.
De geldigheid van een vergunning is maximaal 9 jaar. SEO Economisch Onderzoek heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoek gedaan naar de terugverdientijd bij schaarse vergunningen in de ambulante handel. De conclusie van dit onderzoek is dat de terugverdientijd 9 tot 12 jaar is.
Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we de geldigheidsduur van een schaarse vergunning afstemmen op de terugverdientijd. Daarom hanteren we een geldigheidsduur van 9 jaar. Deze geldt voor langdurige en kortdurende standplaatsen.
We toetsen een aanvraag aan de weigeringsgronden uit de Apv:
Openbare orde is een aanduiding voor de normale gang van zaken van het maatschappelijk leven op een bepaalde plaats en onder gegeven omstandigheden. Het criterium openbare orde wordt vaak gehanteerd in combinatie met het beperken of voorkomen van overlast en de verkeersveiligheid. Per aanvraag zal moeten worden bekeken of het belang van de openbare orde dusdanig groot is dat een vergunning moet worden geweigerd of dat vergunningverlening kan plaatsvinden onder het stellen van voorwaarden betreffende de openbare orde.
Een aanvrager van een langdurige standplaats moet bij zijn aanvraag twee locaties noemen waar hij een langdurige standplaats heeft of heeft gehad. We kunnen bij de betreffende gemeenten navraag doen naar de aanvrager. Indien we op basis daarvan ernstige vrees hebben dat de aanvrager, mocht hij wel een standplaatsvergunning krijgen, de openbare orde zou aantasten, dan kunnen we de aanvraag weigeren.
Standplaatsen hebben in de praktijk een verkeersaantrekkende werking. Hierdoor kunnen ongewenste oversteekbewegingen door voetgangers ontstaan en fietsverkeer in voetgangersgebieden. Ook parkerende en geparkeerde auto’s kunnen overlast veroorzaken. Handhaving van de bereikbaarheid per auto, doorstroming, en mogelijkheid van toelevering van te verkopen producten zijn aspecten die worden meegewogen bij de beoordeling van een aanvraag.
Onder openbare veiligheid valt ook brandveiligheid en sociale veiligheid.
Bescherming milieu en volksgezondheid;
Aan mobiele verkooppunten kunnen eisen worden gesteld ter bescherming van het milieu. Deze eisen betreffen in hoofdzaak de gevolgen van bakken. Afhankelijk van de omstandigheden moeten er onder meer voorzieningen worden getroffen voor bijvoorbeeld vetafscheiding van het afvalwater en het voorkomen van stankoverlast. Dit wordt van geval tot geval beoordeeld afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Daarnaast worden er in de standplaatsvergunning voorschriften opgenomen omtrent het schoonhouden van de standplaats, het plaatsen van afvalbakken en het opruimen van afval in de omgeving afkomstig vanuit de standplaats verkochte producten.
Artikel 5 Locaties langdurige standplaatsen Wijchen
We verlenen alleen een vergunning voor een langdurige standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:
Locaties 1 tot en met 6, 8 en 9 zijn bestaande locaties, die ook in het oude beleid al waren aangewezen. Deze locaties zijn nog steeds geschikt voor standplaatsen. Op sommige locaties hebben we de situering van de standplaats aangepast aan de (gewijzigde) feitelijke situatie.
Locatie 9 is nieuw. Hier wordt al regelmatig een standplaats ingenomen. Hiervoor hebben we geen vergunning verleend. We hebben de locatie getoetst aan de hand van de voorwaarden in artikel 7 en de locatie voldoet hieraan, zolang de standplaats alleen buiten schooltijden wordt ingenomen.
Locaties 10 tot en met 13 waren in het oude beleid niet aangewezen. Maar hiervoor zijn wel vergunningen verleend. De meeste locaties zijn privéterrein. Voor zover dit openbare ruimte is, geldt de Apv wel. Daarom hebben we deze locaties nu wel in dit beleid opgenomen.
De locaties 14 tot en met 16 zijn nieuw. In Balgoij en in Niftrik was geen standplaatslocatie. In Hernen was alleen een locatie op privéterrein. We hebben de afgelopen jaren weinig verzoeken gehad waaruit blijkt dat er behoefte is aan standplaatslocaties in deze dorpen. Maar misschien wordt de behoefte pas duidelijk als we locaties aanwijzen. Standplaatsen kunnen bijdragen aan de leefbaarheid in de dorpen. Daarom kiezen we ervoor deze nieuwe locaties aan te wijzen. We hebben de locaties bepaald aan de hand van de voorwaarden in artikel 7.
Artikel 6 Locaties kortdurende standplaatsen Wijchen
We verlenen alleen een vergunning voor een kortdurende standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzen nieuwe locaties
We kunnen nieuwe locaties aanwijzen voor langdurige of kortdurende standplaatsen. Nieuwe locaties moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Standplaatsen vormen een aanvulling op het bestaande reguliere aanbod. De ambulante handel kan de winkelfunctie van een gebied versterken en zorgen voor sfeer, dynamiek en levendigheid. In de kleine kernen vormen standplaatsen zelfs vaak een van de weinige voorzieningen voor de consument.
Maar standplaatsen kunnen leiden tot overlast en verkeersonveilige situaties, de openbare orde aantasten of ongewenst zijn binnen de voorgestane ruimtelijke structuur of ontsierend zijn voor het uiterlijk aanzien. Daarom is niet iedere plek geschikt als standplaats.
Deze voorwaarden gelden ook voor het beoordelen van locaties op privéterrein.
De hierboven genoemde voorwaarden zijn ook de uitgangspunten geweest voor het aanwijzen van de locaties voor langdurige en kortdurende standplaatsen zoals genoemd in artikel 5 en 6.
Artikel 8 Intrekken oude regeling
De ‘Notitie standplaatsen gemeente Wijchen 2008’ wordt ingetrokken.
Onder het oude beleid zijn standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd verleend. De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Hieruit blijkt dat dit niet is toegestaan. Voor meer uitleg over schaarse vergunningen verwijzen we naar de toelichting bij artikel 2.
De bestaande vergunningen voor onbepaalde tijd gaan we niet intrekken of wijzigen in een vergunning voor bepaalde tijd. We eerbiedigen de onherroepelijke vergunningen en de rechten van de vergunninghouders. Er geldt een uitsterfconstructie.
De Dienstenrichtlijn eist dat we een schaarse vergunning voor onbepaalde tijd intrekken, indien daarvan ernstige nadelige effecten op de gelijke kansen van aanvragers zijn te verwachten. Daar is in Wijchen geen sprake van. De bestaande locaties zijn niet volledig bezet en we wijzen nieuwe locaties aan. Hierdoor is er voor andere geïnteresseerden voldoende mogelijkheid om een standplaatsvergunning in de gemeente Wijchen te krijgen.
Onder het oude beleid zijn enkele standplaatsvergunningen voor meer dan twee dagen verleend op privéterrein. Ook deze vergunningen gaan we niet intrekken of wijzigen. Er geldt een uitsterfconstructie.
We kunnen de situering van een standplaats van een bestaande vergunning wijzigen als dit nodig is om te voldoen aan dit beleid of als de feitelijke situatie dit nodig maakt. Met ‘situering’ gaat het nadrukkelijk om kleine wijzigingen en niet om een hele andere locatie.
Lopende aanvragen doen we in principe af volgens het oude beleid. We gaan dus niet de aanvraagprocedure van artikel 2 of 3 volgen. Maar we verlenen de vergunning niet meer voor onbepaalde tijd. De geldigheidsduur is maximaal vijf jaar, conform dit nieuwe beleid.