Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijchen

Standplaatsenbeleid Wijchen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijchen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingStandplaatsenbeleid Wijchen
CiteertitelStandplaatsenbeleid Wijchen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2019-313278

Tekst van de regeling

Intitulé

Standplaatsenbeleid Wijchen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    Apv: Algemene plaatselijke verordening.

  • 2.

    Kortdurende standplaats: standplaats die voor een korte periode van maximaal zes maanden wordt ingenomen, met uitzondering van een standplaats aan de route van de Nijmeegse Vierdaagse.

  • 3.

    Langdurige standplaats: standplaats die voor een of meerdere dagdelen voor langere tijd wordt ingenomen, niet zijnde een kortdurende standplaats.

  • 4.

    Vergunning: vergunning voor het innemen van een standplaats op grond van artikel 5:18 Apv.

  • 5.

    Vergunninghouder: de persoon op wiens naam de vergunning is gesteld.

Artikel 2 Procedure aanvraag langdurige standplaats

  • 1.

    Eén keer per jaar maken we bekend dat we één of meer vergunningen voor langdurige standplaatsen kunnen verlenen voor het komende kalenderjaar.

  • 2.

    De bekendmaking doen we op de gemeentelijke de website, in weekbladen De Wegwijs en de Maas&Waler en op de website van de Vereniging voor ambulante handel. In de bekendmaking staat:

    • a.

      de locatie;

    • b.

      de beschikbare dagdelen;

    • c.

      de begindatum voor aanvragen; vanaf die datum kan een aanvraag worden ingediend;

    • d.

      de einddatum voor aanvragen; tot die datum kan een aanvraag worden ingediend;

    • e.

      hoe een aanvraag kan worden ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag moet worden gedaan met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

  • 4.

    We behandelen alleen volledige aanvragen, inclusief de op het formulier gevraagde bijlagen.

  • 5.

    Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.

  • 6.

    We behandelen alleen aanvragen die ná de begindatum zijn ingediend.

  • 7.

    We behandelen alleen aanvragen die vóór de einddatum zijn ingediend.

  • 8.

    We beoordelen of een aanvraag voldoet aan deze beleidsregel.

  • 9.

    Een aanvraag is vergunbaar als deze voldoet aan de voorwaarden genoemd in lid 2 tot en met 8.

  • 10.

    We stellen vast of loten noodzakelijk is. Loten is noodzakelijk als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie.

  • 11.

    Als loten niet noodzakelijk is, dan vergunnen we iedere vergunbare aanvraag.

  • 12.

    Als loten noodzakelijk is, dan geldt de volgende procedure:

    • a.

      We loten per locatie per dagdeel.

    • b.

      We loten door de aanvragers van hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie op briefjes te schrijven, deze op te vouwen, en in een bak te doen. Vervolgens trekt een vergunningverlener het winnende lot.

    • c.

      De aanvrager van wie het lot wordt getrokken, komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

    • d.

      Van de overige aanvragers wordt één lot getrokken als reserve. Indien de aanvrager aan wie de standplaats is toegewezen zijn aanvraag intrekt, dan krijgt de reserve de standplaats aangeboden.

    • e.

      We verlenen de vergunning aan de winnende aanvrager.

    • f.

      We weigeren de andere aanvragen.

    • g.

      We houden geen wachtlijst bij.

  • 13.

    In afwijking van het bepaalde in lid 12 geldt voor aanvragen van organisaties voor medisch onderzoek of bloedafname het volgende:

    • a.

      Deze aanvragen krijgen voorrang. Dit betekent dat als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel en voor dezelfde locatie, er niet geloot wordt.

    • b.

      De aanvraag van de genoemde organisaties komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

    • c.

      Indien nodig loten we onder de overige aanvragers voor een reserve, zoals bepaald in lid 12.

  • 14.

    We verlenen een vergunning voor maximaal vijf jaar.

  • 15.

    We verlenen een vergunning voor maximaal twee dagen per week, per locatie, per vergunninghouder.

  • 16.

    De verkooptijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. De verkooptijden zijn op zondag van 13.00 uur tot 21.00 uur.

  • 17.

    Een vergunninghouder heeft geen voorrang op een nieuwe vergunning ten opzichte van andere aanvragers, nadat zijn vergunning is verlopen.

  • 18.

    Indien een geïnteresseerde zich meldt na 1 januari van het lopende kalenderjaar, dan geldt het volgende:

    • a.

      Een geïnteresseerde kan een aanvraag indienen voor een open plek; dat is een vrij dagdeel op een bepaalde locatie.

    • b.

      Deze aanvragen behandelen we op volgorde van binnenkomst.

    • c.

      In afwijking van het bepaalde in lid 1 tot en met 7 en lid 9 tot en met 13 verlenen we een vergunning voor een periode tot en met 31 december van het lopende kalenderjaar.

    • d.

      Voor het komende kalenderjaar geldt gewoon de procedure zoals genoemd in lid 1 tot en met 17.

  • 19.

    We kunnen deze procedure voor langdurige standplaatsen ook houden met een andere startdatum dan 1 januari van het komende kalenderjaar.

Toelichting

De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn.

De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.

We hebben ervoor gekozen om één keer per jaar een vergunningprocedure te doen voor alle beschikbare plekken. Dat zijn de vrije dagen/dagdelen per locatie. In lid 17 staat hoe we omgaan met een geïnteresseerde die zich gedurende het kalenderjaar meldt voor een beschikbare plek. Die kan een vergunning krijgen tot het einde van het kalenderjaar. En hij kan meedoen met de procedure voor de komende jaren.

Artikel 3 Procedure aanvraag kortdurende standplaats

  • 1.

    Eén keer per jaar maken we bekend dat we één of meer vergunningen voor kortdurende standplaatsen kunnen verlenen voor een periode die start in het komende kalenderjaar.

  • 2.

    De bekendmaking doen we op de gemeentelijke website, in weekbladen De Wegwijs en de Maas&Waler en op de website van de Vereniging voor ambulante handel. In de bekendmaking staat:

    • a.

      de locatie;

    • b.

      de beschikbare periode en eventueel dagen/dagdelen;

    • c.

      de begindatum voor aanvragen; vanaf die datum kan een aanvraag worden ingediend;

    • d.

      de einddatum voor aanvragen; tot die datum kan een aanvraag worden ingediend;

    • e.

      hoe een aanvraag kan worden ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag moet worden gedaan met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

  • 4.

    We behandelen alleen volledige aanvragen, inclusief de op het formulier gevraagde bijlagen.

  • 5.

    Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid zijn aanvraag aan te vullen, mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.

  • 6.

    We behandelen alleen aanvragen die ná de begindatum zijn ingediend.

  • 7.

    We behandelen alleen aanvragen die vóór de einddatum zijn ingediend.

  • 8.

    We beoordelen of een aanvraag voldoet aan deze beleidsregel.

  • 9.

    Een aanvraag is vergunbaar als deze voldoet aan de voorwaarden genoemd in lid 2 tot en met 8.

  • 10.

    We stellen vast of loten noodzakelijk is. Loten is noodzakelijk als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor dezelfde periode of dagdelen voor dezelfde locatie.

  • 11.

    Als loten niet noodzakelijk is, dan vergunnen we iedere vergunbare aanvraag.

  • 12.

    Als loten noodzakelijk is, dan geldt de volgende procedure:

    • a.

      We loten per locatie per periode of dagdeel.

    • b.

      We loten door de aanvragers van hetzelfde dagdeel voor dezelfde locatie op briefjes te schrijven, deze op te vouwen, en in een bak te doen. Vervolgens trekt een vergunningverlener het winnende lot.

    • c.

      De aanvrager van wie het lot wordt getrokken, komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

    • d.

      Van de overige aanvragers wordt één lot getrokken als reserve. Indien de aanvrager aan wie de standplaats is toegewezen zijn aanvraag intrekt, dan krijgt de reserve de standplaats aangeboden.

    • e.

      We verlenen de vergunning aan de gelote aanvrager.

    • f.

      We weigeren de andere aanvragen.

    • g.

      We houden geen wachtlijst bij.

  • 13.

    In afwijking van het bepaalde in lid 12 geldt voor aanvragen van organisaties voor medisch onderzoek of bloedafname het volgende:

    • a.

      Deze aanvragen krijgen voorrang. Dit betekent dat als er meerdere vergunbare aanvragen zijn voor hetzelfde dagdeel en voor dezelfde locatie, er niet geloot wordt.

    • b.

      De aanvraag van de genoemde organisaties komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

    • c.

      Indien nodig loten we onder de overige aanvragers voor een reserve, zoals bepaald in lid 12.

  • 14.

    We verlenen een vergunning voor maximaal 6 maanden.

  • 15.

    De verkooptijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur. De verkooptijden zijn op zondag van 13.00 uur tot 21.00 uur.

  • 16.

    Een vergunninghouder heeft geen voorrang op een nieuwe vergunning ten opzichte van andere aanvragers, nadat zijn vergunning is verlopen.

  • 17.

    Indien een geïnteresseerde zich meldt nadat de verdelingsprocedure zoals bedoeld in lid 1 tot en met 14 is afgelopen, dan geldt het volgende:

    • a.

      Een geïnteresseerde kan een aanvraag indienen voor een open plek; dat is een vrije periode of dag op een bepaalde locatie.

    • b.

      Deze aanvragen behandelen we op volgorde van binnenkomst.

    • c.

      In afwijking van het bepaalde in lid 1 tot en met 7 en lid 9 tot en met 14 verlenen we een vergunning.

    • d.

      Voor het komende kalenderjaar geldt gewoon de procedure zoals genoemd in lid 1 tot en met 16.

Toelichting

Zie ook toelichting bij artikel 2.

We hebben ervoor gekozen om één keer per jaar een vergunningprocedure te doen voor alle kortdurende standplaatsen. In lid 17 staat hoe we omgaan met een geïnteresseerde die zich na de verdelingsprocedure meldt voor een nog niet vergunde kortdurende standplaats. Die kan alsnog een vergunning krijgen.

Artikel 4 Beoordelen aanvraag

  • 1.

    We toetsen een aanvraag aan de weigeringsgronden uit de Apv:

    • a.

      Openbare orde;

      Openbare orde is een aanduiding voor de normale gang van zaken van het maatschappelijk leven op een bepaalde plaats en onder gegeven omstandigheden. Het criterium openbare orde wordt vaak gehanteerd in combinatie met het beperken of voorkomen van overlast en de verkeersveiligheid. Per aanvraag zal moeten worden bekeken of het belang van de openbare orde dusdanig groot is dat een vergunning moet worden geweigerd of dat vergunningverlening kan plaatsvinden onder het stellen van voorwaarden betreffende de openbare orde.

      Een aanvrager van een langdurige standplaats moet bij zijn aanvraag twee locaties noemen waar hij een langdurige standplaats heeft of heeft gehad. We kunnen bij de betreffende gemeenten navraag doen naar de aanvrager. Indien we op basis daarvan ernstige vrees hebben dat de aanvrager, mocht hij wel een standplaatsvergunning krijgen, de openbare orde zou aantasten, dan kunnen we de aanvraag weigeren.

    • b.

      Openbare veiligheid;

      Standplaatsen hebben in de praktijk een verkeersaantrekkende werking. Hierdoor kunnen ongewenste oversteekbewegingen door voetgangers ontstaan en fietsverkeer in voetgangersgebieden. Ook parkerende en geparkeerde auto’s kunnen overlast veroorzaken. Handhaving van de bereikbaarheid per auto, doorstroming, en mogelijkheid van toelevering van te verkopen producten zijn aspecten die worden meegewogen bij de beoordeling van een aanvraag.

      Onder openbare veiligheid valt ook brandveiligheid en sociale veiligheid.

    • c.

      Bescherming milieu en volksgezondheid;

      Aan mobiele verkooppunten kunnen eisen worden gesteld ter bescherming van het milieu. Deze eisen betreffen in hoofdzaak de gevolgen van bakken. Afhankelijk van de omstandigheden moeten er onder meer voorzieningen worden getroffen voor bijvoorbeeld vetafscheiding van het afvalwater en het voorkomen van stankoverlast. Dit wordt van geval tot geval beoordeeld afhankelijk van de situatie ter plaatse.

      Daarnaast worden er in de standplaatsvergunning voorschriften opgenomen omtrent het schoonhouden van de standplaats, het plaatsen van afvalbakken en het opruimen van afval in de omgeving afkomstig vanuit de standplaats verkochte producten.

    • d.

      Bestemmingsplan;

      Een standplaats moet voldoen aan het bestemmingsplan. De aangewezen locaties voor langdurige en kortdurende standplaatsen zijn opgenomen in het bestemmingsplan of hiervoor is een omgevingsvergunning verleend om af te wijken van het bestemmingsplan.

  • 2.

    Per locatie verlenen we één vergunning per dagdeel.

  • 3.

    Voor standplaatsen op privéterrein is schriftelijke toestemming van de eigenaar nodig.

Artikel 5 Locaties langdurige standplaatsen Wijchen

We verlenen alleen een vergunning voor een langdurige standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:

 

nr.

Dorp

Omschrijving locatie

Opmerkingen / beperkingen

1.

Wijchen

Winkelcentrum Tunnelweg (Noord)

 

2.

Wijchen

Winkelcentrum Homberg (Achterlo)

 

3.

Wijchen

Winkelcentrum Zuiderpoort (zuid)

 

4.

Wijchen

bij gemeenschapshuis ‘De Schakel’

 

5.

Wijchen

Havenweg (bedrijventerrein Oost)

 

6.

Wijchen

Holenbergseweg

 

7.

Wijchen

Diemewei bij parkeerplaats basisschool

Verkooptijden op maa t/m vrij

15.00u – 21.00 u

8.

Alverna

plein Groenewoudseweg/Franciscusstraat

 

9.

Batenburg

kermisterrein aan de Touwslagersbaan

Niet tijdens kermis

10.

Bergharen

Dorpsstraat

 

11.

Wijchen

Parkeerterrein bij wijkcentrum Wijchen Oost, Urnenveldweg 10

 

12.

Wijchen

Parkeerterrein bij bouwmarkt Nieuweweg 151

privéterrein

13.

Bergharen

Parkeerterrein bij supermarkt Molenweg 21A

privéterrein

14.

Hernen

parkeerterrein bij winkel De Dreef 5

privéterrein

15.

Hernen

parkeerterrein bij dorpshuis de Mijlpaal

 

16.

Balgoij

parkeerterrein bij dorpshuis Ballegoyke

 

17.

Niftrik

parkeerterrein bij dorpshuis de Waaijershof

 

Toelichting

Locaties 1 tot en met 6, 8 en 9 zijn bestaande locaties, die ook in het oude beleid al waren aangewezen. Deze locaties zijn nog steeds geschikt voor standplaatsen. Op sommige locaties hebben we de situering van de standplaats aangepast aan de (gewijzigde) feitelijke situatie.

Locatie 9 is nieuw. Hier wordt al regelmatig een standplaats ingenomen. Hiervoor hebben we geen vergunning verleend. We hebben de locatie getoetst aan de hand van de voorwaarden in artikel 7 en de locatie voldoet hieraan, zolang de standplaats alleen buiten schooltijden wordt ingenomen.

Locaties 10 tot en met 13 waren in het oude beleid niet aangewezen. Maar hiervoor zijn wel vergunningen verleend. De meeste locaties zijn privéterrein. Voor zover dit openbare ruimte is, geldt de Apv wel. Daarom hebben we deze locaties nu wel in dit beleid opgenomen.

De locaties 14 tot en met 16 zijn nieuw. In Balgoij en in Niftrik was geen standplaatslocatie. In Hernen was alleen een locatie op privéterrein. We hebben de afgelopen jaren weinig verzoeken gehad waaruit blijkt dat er behoefte is aan standplaatslocaties in deze dorpen. Maar misschien wordt de behoefte pas duidelijk als we locaties aanwijzen. Standplaatsen kunnen bijdragen aan de leefbaarheid in de dorpen. Daarom kiezen we ervoor deze nieuwe locaties aan te wijzen. We hebben de locaties bepaald aan de hand van de voorwaarden in artikel 7.

Artikel 6 Locaties kortdurende standplaatsen Wijchen

We verlenen alleen een vergunning voor een kortdurende standplaats op de volgende locaties, zoals weergegeven op de kaarten in de bijlage:

  • a.

    nr.

    Dorp

    Omschrijving locatie

    Opmerkingen / beperkingen

    18.

    Wijchen

    Parkeerterrein Dorsvlegel

    november tot en met januari

    19.

    Wijchen

    Europaplein

    november tot en met januari

  • b.

    een locatie voor een langdurige standplaats zoals bedoeld in artikel 5, voor zover deze beschikbaar is.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzen nieuwe locaties

We kunnen nieuwe locaties aanwijzen voor langdurige of kortdurende standplaatsen. Nieuwe locaties moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • a.

    De standplaats ligt niet aan een drukke weg die bestemd is voor doorgaand verkeer.

  • b.

    In de nabijheid van de standplaats is voldoende parkeergelegenheid.

  • c.

    De standplaats is veilig bereikbaar voor het publiek.

  • d.

    De standplaats is niet op een trottoir, tenzij de doorgang voor voetgangers niet belemmerd wordt.

  • e.

    De standplaats veroorzaakt geen onevenredige overlast voor omwonenden en gebruikers van omliggende gebouwen.

  • f.

    De standplaats is niet op de wekelijkse warenmarkt.

  • g.

    Een standplaats in de kern van Druten/Wijchen moet de centrumfunctie versterken.

  • h.

    De standplaats past binnen het bestemmingsplan of hiervoor is een omgevingsvergunning verleend om af te wijken van het bestemmingsplan.

Toelichting

Standplaatsen vormen een aanvulling op het bestaande reguliere aanbod. De ambulante handel kan de winkelfunctie van een gebied versterken en zorgen voor sfeer, dynamiek en levendigheid. In de kleine kernen vormen standplaatsen zelfs vaak een van de weinige voorzieningen voor de consument.

Maar standplaatsen kunnen leiden tot overlast en verkeersonveilige situaties, de openbare orde aantasten of ongewenst zijn binnen de voorgestane ruimtelijke structuur of ontsierend zijn voor het uiterlijk aanzien. Daarom is niet iedere plek geschikt als standplaats.

Deze voorwaarden gelden ook voor het beoordelen van locaties op privéterrein.

De hierboven genoemde voorwaarden zijn ook de uitgangspunten geweest voor het aanwijzen van de locaties voor langdurige en kortdurende standplaatsen zoals genoemd in artikel 5 en 6.

Artikel 8 Intrekken oude regeling

De ‘Notitie standplaatsen gemeente Wijchen 2008’ wordt ingetrokken.

Artikel 9 Overgangsrecht

  • 1.

    Vergunningen die verleend zijn vóór de datum van inwerkingtreding van dit beleid blijven gelden.

  • 2.

    We kunnen vergunningen als bedoeld in het eerste lid wijzigen door nieuwe voorschriften toe te voegen en/of de situering van de standplaats te wijzigen, voor zover dit nodig is om aan dit beleid te voldoen.

  • 3.

    Aanvragen die zijn ingediend vóór de datum van inwerkingtreding van dit beleid worden volgens het oude beleid afgehandeld, met uitzondering van de geldigheid: een vergunning voor een langdurige standplaats geldt voor maximaal vijf jaar.

Toelichting

Onder het oude beleid zijn standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd verleend. De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Hieruit blijkt dat dit niet is toegestaan. Voor meer uitleg over schaarse vergunningen verwijzen we naar de toelichting bij artikel 2.

De bestaande vergunningen voor onbepaalde tijd gaan we niet intrekken of wijzigen in een vergunning voor bepaalde tijd. We eerbiedigen de onherroepelijke vergunningen en de rechten van de vergunninghouders. Er geldt een uitsterfconstructie.

De Dienstenrichtlijn eist dat we een schaarse vergunning voor onbepaalde tijd intrekken, indien daarvan ernstige nadelige effecten op de gelijke kansen van aanvragers zijn te verwachten. Daar is in Wijchen geen sprake van. De bestaande locaties zijn niet volledig bezet en we wijzen nieuwe locaties aan. Hierdoor is er voor andere geïnteresseerden voldoende mogelijkheid om een standplaatsvergunning in de gemeente Wijchen te krijgen.

Onder het oude beleid zijn enkele standplaatsvergunningen voor meer dan twee dagen verleend op privéterrein. Ook deze vergunningen gaan we niet intrekken of wijzigen. Er geldt een uitsterfconstructie.

We kunnen de situering van een standplaats van een bestaande vergunning wijzigen als dit nodig is om te voldoen aan dit beleid of als de feitelijke situatie dit nodig maakt. Met ‘situering’ gaat het nadrukkelijk om kleine wijzigingen en niet om een hele andere locatie.

Lopende aanvragen doen we in principe af volgens het oude beleid. We gaan dus niet de aanvraagprocedure van artikel 2 of 3 volgen. Maar we verlenen de vergunning niet meer voor onbepaalde tijd. De geldigheidsduur is maximaal vijf jaar, conform dit nieuwe beleid.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Standplaatsenbeleid Wijchen’.

 

Vastgesteld op 17 december 2019.

burgemeester en wethouders

drs. R.Boer

secretaris

mr. J.Th.C.M.Verheijen

burgemeester