Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lopik houdende regels omtrent de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten (Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2020) |
Citeertitel | Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsheffingen 2019.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2019 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 17-12-2019 |
De raad van de gemeente Lopik;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2020.
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Onder de naam 'reinigingsrechten' worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld.
Artikel 14 Ontstaan van de belastingschuld voor de overige rechten
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 17 Nadere regels heffen en invorderen
Het bestuur van de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel
De “Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsheffingen 2019” van 18 december 2018 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 17 december 2019.
de griffier,
MW. MR. G.M.G. DOLDERS
de voorzitter,
DR. L.J. DE GRAAF
Bijlage 1: TARIEVENTABEL 2020 behorende bij de “Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2020”.
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
Hoofdstuk 1Maatstaf en tarief afvalstoffenheffing
1.1 Het basisbedrag bedraagt per belastingjaar per perceel
(zie Hoofdstuk II, artikelen 3 en 4) € 140,00.
1.2 het onder 1.1 vermelde basisbedrag wordt verhoogd met een
bedrag voor één of meerdere containers of gedeelde voorziening
bedoeld voor de afvoer van restafval van:
1.3 Onverminderd het bepaalde in de artikelen 1.1 en 1.2 bedraagt
de belasting voor het omruilen/inleveren van een afvalcontainer
1.3.1 bij meerdere keren op andere momenten als vermeld in artikel 6,
lid 1, sub k van het uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening,
indien het omruilen/inleveren geschiedt aan huis € 36,72
Hoofdstuk 2Maatstaven en tarieven reinigingsrechten
2.1.1 het ter verwijdering overdragen van andere motorrijtuigen
op meer dan twee wielen dan autowrakken als bedoeld
in artikel 21 van de "Afvalstoffenverordening gemeente
2.1.2 het achterlaten van andere afvalstoffen dan huishoudelijke
afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter
beschikking gestelde plaats, per kubieke meter (of evenredig deel ervan met een minimum van € 5,- ) € 34,68
2.1.3 het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen, per zak
2.1.4 het achterlaten van asbest, per vierkante meter € 1,53
2.1.5 het achterlaten van autowielen met band, per wiel € 2,04
Behoort bij het raadsbesluit van 17 december 2019.