Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019)
CiteertitelAlgemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit besluit vervangt het Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  2. boek 7 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
  3. Ambtenarenwet
  4. Gemeentewet
  5. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2020Register

18-08-2020

gmb-2020-214473

160998
01-01-202001-10-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2019-311145

154617

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019)

 

Ons kenmerk: 154617

 

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen, ieder voor zover het hem toekomende bevoegdheden betreft;

 

gelet op het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet, de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n:

 

vast te stellen het

 

  • I.

    dat de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, wordt gemandateerd en/of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen dan wel aan hen hiervoor volmacht en/of machtiging wordt verleend;

  • II.

    dat de bijbehorende (onder)tekening wordt gemandateerd of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen of hen hiervoor volmacht en/ of machtiging wordt verleend;

  • III.

    dat voor de uitoefening van de onder punt I. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de bijzondere instructies of voorwaarden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard;

  • IV.

    dat voor de uitoefening van de onder punt I. en II. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de navolgende algemene instructies worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente Zutphen;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen;

  • c.

    gemeente: gemeente Zutphen;

  • d.

    gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris/algemeen directeur;

  • e.

    hoofd BHV: hoofd bedrijfshulpverlening;

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan of de machtiginggever een feitelijke handeling te verrichten;

  • g.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

  • h.

    opdracht: de mondelinge of schriftelijke last tot het volvoeren van een taak;

  • i.

    teamleider HRM: de teamleider van het team Human Resources Management;

  • j.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten;

  • k.

    werknemer: werknemer als bedoeld in artikel 1:1 Cao gemeenten.

 

Artikel 2 Toepassing

Dit besluit is van toepassing op de bevoegdheden die betrekking hebben op:

  • a.

    personen die zijn of worden aangesteld als werknemer in dienst van de gemeente, met uitzondering van de griffier en griffiemedewerkers;

  • b.

    personen waarop het personeelshandboek van toepassing is verklaard.

 

Artikel 3 Beperking mandaat, volmacht, opdracht of machtiging

  • 1.

    Een bevoegdheid wordt altijd door het college of de burgemeester uitgeoefend, als de uitoefening leidt tot besluiten, rechtshandelingen of feitelijke handelingen:

    • a.

      die strijdig zijn met of afwijkend zijn van een algemeen verbindend voorschrift (verordening en/ of regeling), beleidsregel, reglement, richtlijn, instructie, algemene regel en/ of een privaatrechtelijke regeling, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven;

    • b.

      die afwijken van een uitgebracht extern advies;

    • c.

      met financiële gevolgen waarvoor geen (toereikende) begrotingspost is.

  • 2.

    Een gemandateerde oefent een bevoegdheid niet uit als hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang, als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid Algemene wet bestuursrecht, heeft.

 

Artikel 4 Informeren mandaatgever

  • 1.

    Een gemandateerde legt een door hem te nemen beslissing voor aan de mandaatgever als:

    • a.

      advies nodig is van anderen en het advies niet aansluit op het eigen standpunt dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt, of

    • b.

      de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven.

  • 2.

    Het niet voldoen aan de in het vorige lid bedoelde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van de krachtens mandaat genomen beslissing.

  • 3.

    De gemandateerde informeert de mandaatgever onverwijld over een door hem genomen beslissing als het van belang is dat deze daar kennis van neemt.

 

Artikel 5 Overeenstemming

  • 1.

    Als het onderwerp van mandaat, volmacht, opdracht of machtiging meer dan één team aangaat, moet er tussen de teamleiders die het aangaat onderling overeenstemming bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij het ontbreken van overeenstemming wordt geen gebruik gemaakt van het verleende mandaat, volmacht, opdracht of machtiging.

 

Artikel 6 Bevoegdheden gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is altijd bevoegd de aan de adjunct-directeur dan wel een teamleider gemandateerde of opgedragen bevoegdheden, dan wel de bevoegdheden waarvoor aan de adjunct-directeur dan wel een teamleider volmacht of machtiging is verleend, uit te oefenen.

 

Artikel 7 Ondermandaat

  • 1.

    De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, zonder schriftelijk akkoord van de mandaatgever, mandateren (ondermandaat).

  • 2.

    Overige personen aan wie een bevoegdheid is gemandateerd, kunnen deze gemandateerde bevoegdheid enkel en alleen na en met schriftelijk akkoord van de gemeentesecretaris mandateren (ondermandaat).

 

Artikel 8 Ondertekening

Bij de ondertekening wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde tekst.

 

Artikel 9 Vervanging bij afwezigheid

  • 1.

    De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een adjunct-directeur.

  • 2.

    De adjunct-directeuren vervangen elkaar in onderling overleg.

 

  • V.

    dat dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020;

 

  • VI.

    dat het Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016, zoals vastgesteld op 15 december 2015, wordt ingetrokken op 1 januari 2020;

 

  • VII.

    dat dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019.

 

 

Aldus besloten op 17 december 2019.

Het college van burgemeester en wethouders,

de burgemeester, de secretaris,

Bevoegdhedenregister

 

01 BEVOEGDHEDENREGISTER RECHTSPOSITIE PERSONEEL

 

Besluit college d.d.

Regeling

Artikelen

Aard wijziging

Publicatie besluit d.d.

Inwerkingtreding

18 augustus 2020

Integrale vaststelling

26 augustus 2020

1 oktober 2020

Omschrijving bevoegdheid

Grondslag

Alleen de artikelen

Rechtsfiguur

Van

Aan

Instructies of voorwaarden

1.1

Bedrijfshulpverlening

1.1.1

aanwijzen als bedrijfshulpverlener

Arbeidsomstandighedenwet

15

volmacht

opdracht machtiging

college

gemeentesecretaris

teamleider HRM

hoofd BHV

1.1.2

toekennen van vergoeding bedrijfshulpverlening, als bedoeld in de Bezoldigingsregeling

bezoldigingsregeling

volmacht opdracht machtiging

college

gemeentesecretaris

teamleider HRM

hoofd BHV

1.2

Hypotheek

1.2.1

uitvoering geven aan de gemeentelijke hypotheekregeling

hypotheekregeling

volmacht opdracht machtiging

college

burgemeester

gemeentesecretaris

teamleider HRM

1.2.2

besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeentesecretaris

teamleider HRM

  • °

    inclusief onderhandelen

  • °

    met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid

1.3

Rechtspositie medewerker ambtelijke organisatie

1.3.1

besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeentesecretaris

adjunct-directeur

  • °

    enkel en alleen waar het hem niet zelf betreft

  • °

    inclusief onderhandelen met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • °

    inclusief het aangaan van overeenkomsten van opdracht voor diensten (inhuur personeel), al dan niet voor (on)bepaalde tijd

1.3.2

uitvoering geven aan het personeelshandboek

personeelshandboek

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

gemeentesecretaris

adjunct-directeur

Bij gemeentesecretaris en adjunct-directeur:

  • °

    enkel en alleen waar het hem niet zelf betreft

Bij adjunct-directeur:

  • °

    met uitzondering van opzegging door de werkgever wegens een dringende reden of ontslag op staande voet (artikel 7:678 BW) en schorsing als ordemaatregel (artikel 11.4 Cao gemeenten)

  • °

    met uitzondering van aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst

1.3.3

toekennen van een gratificatie tot (een waarde van) € 500,- netto

personeelshandboek

volmacht opdracht machtiging

college

burgemeester

gemeentesecretaris

teamleider

Bij gemeentesecretaris:

  • °

    enkel en alleen waar het hem niet zelf betreft

Bij teamleider:

  • °

    na overleg met de gemeentesecretaris of adjunct-directeur

1.4

Rechtspositie griffier en medewerker griffie

1.4.1

ondertekenen van arbeidsovereenkomst met de griffier

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

171, lid 2

volmacht

opdracht

machtiging

burgemeester

voorzitter van de werkgeverscommissie

1.4.2

ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met medewerkers van de griffie

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

107e, lid 2

171, lid 2

volmacht

opdracht

machtiging

burgemeester

griffier

1.5

Aanwijzen archivaris

1.5.1

aanwijzen van de archivaris

Archiefwet

32, lid 3

mandaat

volmacht

opdracht

machtiging

college

gemeentesecretaris

teamleider HRM

1.6

Rechtspositie SW-medewerkers

1.6.1

ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een detacheringsovereenkomst met SW-medewerkers

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

160, lid 1, onder d. en 171

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

Teamleider GelreWerkt!

1.6.2

uitvoering geven aan c.q. besluiten nemen op grond van de cao SW

cao SW

volmacht

opdracht

machtiging

college

burgemeester

Teamleider GelreWerkt!