Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het werkgeverschap van de raad (Verordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het werkgeverschap van de raad (Verordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020)
CiteertitelVerordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening organisatie en werkgeverschap griffie gemeente Zutphen 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 147 van de Gemeentewet
  8. artikel 156 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

16-12-2019

gmb-2019-311106

156683

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het werkgeverschap van de raad (Verordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020)

 

De raad van de gemeente Zutphen,

 

gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie van 14 oktober 2019;

 

gelet op artikelen 83, 107 t/m 107e, 147 en 156 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de:

 

Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het werkgeverschap van de raad (Verordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020)

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Auditcommissie: de commissie als bedoeld in de Verordening op de Auditcommissie 2014 gemeente Zutphen;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen;

  • c.

    fractievoorzitter: de voorzitter van een politieke groepering die zitting heeft in de raad van de gemeente Zutphen;

  • d.

    griffiemedewerkers: de op de griffie benoemde personen, met uitzondering van de griffier;

  • e.

    griffier: de griffier van de gemeente Zutphen zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • f.

    Presidium: Het Presidium als bedoeld in artikel 1:7 van het Reglement van Orde raad Zutphen 2019;

  • g.

    raad: de raad van de gemeente Zutphen;

  • h.

    Rekenkamercommissie: De rekenkamerfunctie voor de gemeente Zutphen zoals bedoeld in artikel 81oa van de Gemeentewet;

  • i.

    secretaris: de gemeentesecretaris van de gemeente Zutphen als bedoeld in artikel 102 van de Gemeentewet.

  • j.

    voorzitter van de raad: de voorzitter van de gemeenteraad als bedoeld in artikel 9 van de Gemeentewet;

  • k.

    werkgeverscommissie: de commissie als bedoeld in artikel 3 van deze verordening;

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers, zoals dit door de raad aan haar is gedelegeerd. Het benoemen, schorsen en ontslaan van de griffier en dienst plaatsvervanger, zoals bedoeld in artikel 107 respectievelijk 107d lid 1 van de Gemeentewet is een bevoegdheid van de raad. Besluiten in het kader van het werkgeverschap worden namens de raad door de voorzitter van de werkgeverscommissie ondertekend.

  • 2.

    Tot de bevoegdheden van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan voorstellen voor aanpassing van de formatie van de griffie aan de raad voorleggen;

  • 4.

    De werkgeverscommissie voert overleg met de griffier over de voortgang van uitvoering van werkzaamheden;

  • 5.

    De werkgeverscommissie mandateert de haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de griffiemedewerkers aan de griffier. Besluiten op basis van deze mandatering worden namens de raad ondertekend door de griffier.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit minimaal twee en ten hoogste vier op voordracht van het Presidium door de raad te benoemen raadsleden, waaronder ten minste twee fractievoorzitters;

  • 2.

    De leden zijn afkomstig uit verschillende fracties en komen bij voorkeur voort uit zowel de coalitie- als oppositiefracties;

  • 3.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter;

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek van een lid;

    • b.

      als het raadslidmaatschap van het lid eindigt;

    • c.

      indien het Presidium van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om het lidmaatschap van de werkgeverscommissie te vervullen en de raad hiertoe vervolgens besluit;

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant;

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorisch zaken van de griffie;

  • f.

    het regelen van zijn vervanging door één van de andere leden in geval van zijn absentie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning, bijvoorbeeld op HRM gebied.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden als bedoeld in artikel 3;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden opgelegd;

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert ten minste twee maal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording en advies

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen. In voorkomende gevallen kan de werkgeverscommissie kiezen om verslag en/of advies uit te brengen aan het Presidium.

Artikel 11 Schriftelijke raadpleging

  • 1.

    In naar het oordeel van de voorzitter hiertoe geschikte gevallen kan de commissie schriftelijk worden geraadpleegd;

  • 2.

    Indien deze schriftelijke raadpleging bij één of meer leden op bezwaar stuit, vindt de behandeling van het betreffende onderwerp plaats in de volgende vergadering.

Artikel 12 Deelname aan beraadslagingen in de vergadering door derden

  • 1.

    De commissie kan derden uitnodigen in de vergadering het woord te voeren over een agendapunt;

  • 2.

    Het voorstel om een derde uit te nodigen om het woord te voeren bij de behandeling van een agendapunt kan op voorstel van de voorzitter of een lid worden genomen;

  • 3.

    De beslissing om een derde het woord te laten voeren wordt door de commissie genomen voor aanvang van de bespreking van het betreffende agendapunt en buiten de aanwezigheid van deze derde.

Artikel 13 Rechtspositionele zaken

  • 1.

    Voor de griffier en de griffiemedewerkers zijn de algemene lokale arbeidsvoorwaarden en regelingen zoals deze gelden bij de voor het college werkzame ambtenaren van overeenkomstige toepassing, behoudens daar waar de raad hier uitzonderingen op heeft vastgesteld.

  • 2.

    Voordat wijzigingen op algemene arbeidsvoorwaarden en regelingen worden vastgesteld, wordt de Werkgeverscommissie in de gelegenheid gesteld daarover advies uit te brengen.

  • 3.

    Voor de griffier en griffiemedewerkers is geen sprake van compensatie voor het uitvoeren van werkzaamheden voortvloeiend uit het de ondersteuning van de raad, buiten de vastgestelde normale werktijden, anders dan een recht op verlof gelijk aan het aantal uren van het overwerk.

Artikel 14 Personeelsbeoordeling

  • 1.

    Jaargesprekken met de griffier worden gevoerd door de werkgeverscommissie;

  • 2.

    Jaargesprekken met de griffiemedewerkers worden gevoerd door de griffier.

  • 3.

    Eem griffiemedewerker die belast is met de ondersteuning van de Rekenkamercommissie en/of Auditcommissie is hiërarchisch ondergeschikt aan de griffier, maar legt voor wat betreft de inhoud van zijn werkzaamheden voor deze commissie verantwoording af aan de commissie respectievelijk haar voorzitter.

Artikel 15 Privaatrechtelijke zaken

Bij privaatrechtelijke overeenkomsten ten behoeve van de raad is de griffier namens de raad de functionaris aan wie het college en de burgemeester het aangaan en het ondertekenen van dergelijke overeenkomsten kunnen mandateren.

Artikel 16 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de uitleg beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 17 Intrekking oude regeling

De Verordening organisatie en werkgeverschap griffie gemeente Zutphen 2014, zoals vastgesteld bij besluit van17 november 2014, wordt ingetrokken.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Werkgeverscommissie gemeente Zutphen 2020.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen, gehouden op 16 december 2019

De voorzitter, de griffier,