Organisatie | Veiligheidsregio Haaglanden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent organisatie (Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden) |
Citeertitel | Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden 2019 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2019 | nieuwe regeling | 15-05-2019 |
Artikel 2 Indeling ambtelijke organisatie
De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid vormen gezamenlijk de hoogste ambtelijke leiding van de veiligheidsregio. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid wijzen ieder een plaatsvervanger aan, die in geval van hun afwezigheid, hun bevoegdheden uitoefent. De aanwijzing van een plaatsvervanger behoeft de goedkeuring van het Algemeen Bestuur.
De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid dragen zorg voor een goede afstemming tussen de taken van de onder hen vallende organisatieonderdelen en oefenen in gezamenlijkheid het beheer uit over de totale organisatie. Hierbij is de commandant brandweer eerstverantwoordelijke en treedt in die zin op in de rol van algemeen directeur van de Veiligheidsregio Haaglanden.
Verschillen van mening tussen de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid over bijvoorbeeld gezamenlijk te voeren beleid welke deze niet zelf kunnen oplossen, worden aan de hand van aparte adviezen van de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur. Deze kan daarop zelf een besluit nemen of het geschil voorleggen aan het Algemeen Bestuur.
De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid overleggen in het directieoverleg van de veiligheidsregio over o.a. de aan het Algemeen Bestuur voor te leggen voorstellen, organisatiebrede strategische vraagstukken, middelen, beleid, afstemming tussen plannings- en verantwoordingsdocumenten en advisering met betrekking tot overstijgende onderwerpen.
In het directieoverleg hebben naast de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid in ieder geval zitting: de secretaris, de directeur bedrijfsvoering en de concerncontroller. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid kunnen besluiten anderen dan deze functionarissen voor de vergaderingen uit te nodigen.
Artikel 5 Gemeenschappelijke meldkamer
Een overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden benoemde directeur van de meldkamer, is verantwoording verschuldigd aan het Bestuur van de Veiligheidsregio na overleg met de overige leden van de Veiligheidsdirectie. Hij voert zijn taken uit met inachtneming van de wettelijke regels en de samenwerkingsafspraken tussen de bestuurlijke partners in de meldkamer.
De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid zijn ieder primair verantwoordelijk voor het beheer van inkomsten en uitgaven en voor een doelmatige en rechtmatige taakuitoefening, voor zover het hun eigen onderdeel van de organisatie betreft. Voor de directie bedrijfsvoering zijn zij gezamenlijk verantwoordelijk.
Op grond van artikel 16 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016 dient het Dagelijks Bestuur een organisatieverordening vast te stellen die in ieder geval bevat:
Hoe de leden van de veiligheidsdirectie hun taak verrichten en hoe hun functies zich tot elkaar verhouden (leden van de veiligheidsdirectie zijn op grond van artikel 19 Gemeenschappelijke regeling: de commandant brandweer, de directeur publieke gezondheid, de coördinerend functionaris en de chef van de politie-eenheid Den Haag)
Met het voorleggen van deze conceptverordening wordt beoogd op sobere wijze inhoud te geven aan deze verplichting.
De organisatiestructuur van de Veiligheidsregio is beschreven in de artikel 2 t/m 5.
Binnen de directie bedrijfsvoering is de uitvoering van het beleid met betrekking tot HRM,
financiën, communicatie, automatisering, DIV, juridisch en facilitair belegd. Vanuit bedrijfsvoering worden kaders ontwikkeld en vindt ondersteuning voor de hele organisatie plaats.
Over de directeur van de meldkamer is artikel 5 opgenomen.
De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de gemeenschappelijke meldkamer berust bij het bestuur van de veiligheidsregio. In de gemeenschappelijke meldkamer werken de brandweertaak, de politie en de Regionale Ambulancevoorziening samen. De meldkamer is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute hulpvragen ten behoeve van de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, de daadwerkelijke ambulancezorg en de politie, het bieden van een adequaat hulpaanbod, en het begeleiden en coördineren van de hulpdiensten.
De verhouding tussen de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid is uitgewerkt in de artikelen 2, 6 en 7.
De aanwijzing van de bestuurder in de zin van de WOR staat in artikel 8.
Wijziging ten opzichte van de organisatieverordening 2018
Artikel 2 van deze Organisatieverordening over de eerstverantwoordelijke voor de uitoefening van het totale beheer is verduidelijkt. Om aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk is in dit kader de rol van algemeen directeur Veiligheidsregio Haaglanden toegevoegd. Hierbij wordt nadrukkelijk een rol bedoeld en niet een vrijgestelde functionaris.