Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening Auditcommissie Vijfheerenlanden 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening Auditcommissie Vijfheerenlanden 2019)
CiteertitelVerordening Auditcommissie Vijfheerenlanden 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 213 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2019nieuwe regeling

12-12-2019

gmb-2019-310456

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening Auditcommissie Vijfheerenlanden 2019)

De raad van de gemeente Vijfheerenlanden;

Gelet op de artikelen 84 en 213 Gemeentewet

Besluit vast te stellen de verordening Auditcommissie Vijfheerenlanden

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie van advies aan de raad zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, genaamd de auditcommissie.

Artikel 2 Taken auditcommissie

  • 1.

    De auditcommissie heeft een toezichthoudende en controlerende bevoegdheid. De commissie adviseert aan en overlegt namens de gemeenteraad over alle activiteiten die van invloed zijn op de beheersing van (financiële) rechtmatigheid en doelmatigheid.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      Afstemmingsoverleg met de accountant over aandachtspunten voor de controle (pre-auditgesprek, voorafgaande aan controle);

    • b.

      Afstemming met de accountant over de boardletter en het accountantsrapport en –verklaring (na afronding van de controle);

    • c.

      Evaluatie van het functioneren van de accountant;

    • d.

      Bewaking, monitoren en rapporteren ten aanzien van opvolging van opmerkingen, adviezen en aanbevelingen van accountant en andere externe toezichthouders;

    • e.

      Advisering over kwaliteitsverbetering van de beleids- en begrotingscyclus, waaronder de beoordeling van de informatiewaarde van de planning- en control producten;

    • f.

      Advisering over beoordeling van de jaarrekening en jaarverslag;

    • g.

      Advisering over aanpassing van het programma van eisen voor de accountantscontrole, controleprotocol en normenkader;

    • h.

      Advisering over de keuze van de accountant en contractverlenging;

    • i.

      Advisering over opbouw en inrichting van de programmabegroting en de jaarstukken.

  • 3.

    De Auditcommissie bevordert dat: onderzoeken van de accountant, de Rekenkamer en onderzoeken van het College (art. 212 en 213a gemeentewet) op elkaar worden afgestemd.

  • 4.

    De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 3 Benoeming, samenstelling, en zittingsduur

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie op voordracht van het presidium.

  • 2.

    Per fractie kan één lid worden voorgedragen. Benoembaar zijn raads- en commissieleden.

  • 3.

    De leden van de auditcommissie wijzen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4.

    Het secretariaat van de auditcommissie berust bij de griffie.

  • 5.

    Op uitnodiging van de auditcommissie kunnen vertegenwoordigers van het college, ambtelijke organisatie, de Rekenkamer, de accountant of andere deskundigen als adviseur deelnemen aan de vergaderingen van de auditcommissie.

  • 6.

    De leden van de auditcommissie worden voor de zittingsduur van de raad benoemd. Het lidmaatschap eindigt bij beëindiging van het lidmaatschap van de raad dan wel commissielidmaatschap, op eigen verzoek of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 7.

    Tussentijds opengevallen plaats in de auditcommissie wordt zo spoedig mogelijk opgevuld.

Artikel 4 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De auditcommissie vergadert zo vaak als zij zelf nodig acht.

  • 2.

    Als minder dan de helft van het aantal leden van de commissie aanwezig is, wordt de vergadering niet gehouden en wordt zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering belegd;

  • 3.

    De auditcommissie heeft de mogelijkheid om in beslotenheid te vergaderen.

  • 4.

    In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, ambtenaren, de Rekenkamer en de accountant.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de auditcommissie en ter kennisname gestuurd aan de raad.

Artikel 5 Wijze van advisering

  • 1.

    De auditcommissie informeert en adviseert de raad via de raadscommissie AZ.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie kan een toelichting geven in de raadscommissie AZ.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 13 december 2019.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Auditcommissie Vijfheerenlanden 2019’.

Aldus besloten door de raad van Vijfheerenlanden

in zijn openbare vergadering van 12 december 2019

de raadsgriffier

K.I. (Krista) Goossens

de voorzitter

S. (Sjors) Fröhlich