Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oudewater

Verordening Brandweerrechten Oudewater 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOudewater
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Brandweerrechten Oudewater 2005
CiteertitelVerordening Brandweerrechten 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bron van bekendmaking is onbekend. De datum van inwerkingtreding is bij benadering bepaald.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1 aanhef en onderdelen a en b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-06-2005Nieuwe regeling

26-05-2005

Onbekend

Raad Decos 154

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Brandweerrechten Oudewater 2005

De raad van de gemeente Oudewater;

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 5 april 2005

Gehoord de commissie Bestuur en Middelen;

Gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Brandweerrechten Oudewater 2005 

Artikel 1 Belastbaar feit

  • 1

    Onder de naam brandweerrechten worden geheven;

    a. rechten voor het gebruik overeenkomstig de bestemming van de openbare dienst bestemde bezittingen van de gemeentelijke brandweer of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die bij de gemeentelijke brandweer in beheer of in onderhoud zijn:

    b. rechten voor het genot van door de gemeentelijke brandweer verstrekte diensten. 

  • 2

    Géén rechten als bedoeld in het eerste lid worden geheven ter zake van:

    a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;

    b. het beperken van brandgevaar;

    c. het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand;

    d. al hetgeen met de onderdelen a, b en c verband houdt;

    e. het beperken van gevaar voor mens en dier bij ongevallen, anders dan bij brand;

    f. de bestrijding en beperking van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen. 

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtige is:

a. degene die gebruik maakt van de bezittingen, werken of inrichtingen van de brandweer ten behoeve van diensten als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a;

b. degene die een dienst aanvraagt dan wel degene te wiens behoeve dienst is verleend, als bedoeld in artikel 1, eerste lid onderdeel b. 

Artikel 3 Maatstaf van heffing en tarief

  • 1

    De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven. Zoals deze zijn opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 4 Wijze van heffing

  • 1

    De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld.

  • 2

    Indien zich ten aanzien van eenzelfde belastingplichtige meerdere belastbare feiten voordoen, kunnen de rechten terzake daarvan worden geheven bij wege van één gedagtekende schriftelijke kennisgeving.

Artikel 5 Termijn van betaling

  • 1

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de rechten worden betaald op het moment van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 6 Kwijtschelding

Bij de invordering van de rechten wordt géén kwijtschelding verleend.

Artikel 7 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges inzake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2

    De datum van ingang van de heffing is 1 juni 2005

  • 3

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Brandweerrechten 2005”.

Volgens voorstel door de raad besloten in de openbare vergadering van 26 mei 2005.

De voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt

mevrouw mr. K.C. Dallinga-Ritman mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt

 

Tarieventabel 1  

Behorende bij de “Verordening Brandweerrechten 2005”.

Hoofdstuk 1 Personele diensten

1.1 het verrichten van waak- en waakdiensten binnen een periode van een maand, per personeelslid per uur € 20,00

1.2 het uitoefenen van toezicht en het geven van leiding, per personeelslid per uur € 29,00

1.3 het verrichten van overige diensten – binnen een periode van een maand, per personeelslid per uur € 20,00

1.4 Instructeur, per uur € 50,00

1.5 het verrichten van brandweerwerkzaamheden in repressieve situatie

• Tijdens kantooruren € 20,00

• Buiten kantooruren € 18,00

Hoofdstuk 2 Beschikbaar stellen van voertuigen

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van (exclusief personeel):

2.1 een tankautospuit, per uur € 158,00

2.2 een hulpverleningsvoertuig, per uur € 117,00

2.3 bijzonder materieel € 45,00

Hoofdstuk 3 Blusmiddelen

Het tarief bedraagt voor:

3.1 het beschikbaar stellen van een brandblusmiddel, pet etmaal € 5,00

3.2 het na gebruik vullen van een brandblusmiddel nacalculatie

3.3 het halen of brengen van één of meer blusmiddelen € 9,00

3.4 het beschikbaar stellen van een brandslang, verdeelstuk of straalpijp, per stuk per dag € 5,00

Hoofdstuk 4 Ademluchttoestellen

Het tarief bedraagt voor:

4.1 het reinigen, ontsmetten en testen van een ademluchttoestel met inbegrip van een gelaatstuk, controlebeurt per toestel € 25,00

4.2 het vullen van ademluchtflessen, per fles € 7,00

Hoofdstuk 5 Overige diensten

Het tarief bedraagt voor (exclusief personeel)

5.1 het beschikbaar stellen van een instructielokaal, per uur (inclusief gebruik audiovisuele middelen en koffie/thee) € 25,00

5.2 het verrichten van metingen, per meting € 20,00

5.3 gebruik oefenmaterialen op aanvraag

5.4 Het bij herhaling moeten uitrukken voor loos alarm nacalculatie

5.5 het verrichten van verwijdering- en schoonmaakwerkzaamheden inclusief de daarbij verbruikte middelen (bijv. reinigen wegdek) nacalculatie

5.6 het nodeloos uitrukken naar een verbranding van snoeihout € 250,00

Hoofdstuk 6 Gebruik en verzekering

De volgende eenmalige kosten zijn de huurder:

6.1 eventuele beschadiging en/of reparaties ten gevolge van molest nacalculatie

6.2 in geval van reparaties, verlies of diefstal worden alle kosten berekend die nodig zijn ter vervanging van het gehuurde nacalculatie

Verzekering:

• De gehuurde apparaten worden onverzekerd meegegeven

• De huurder is verantwoordelijk voor een adequate verzekering tegen diefstal of verlies

Indien een dienstverlening, in welke vorm dan ook, gepaard gaat met de levering en/of verwerking van materialen, is daarvoor verschuldigd de geldende kostprijs op basis van nieuwwaarde, verhoogd met ambtelijke kosten van 6%

Alle in deze tabel opgenomen tarieven zijn exclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is en gelden per aangegeven eenheid of gedeelte daarvan.

_____________________________________________________________________________

Behorende bij besluit van de raad van de gemeente Oudewater d.d. 26 mei 2005

De griffier, mevrouw mr. K.C. Dallinga-Ritman

De voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt