Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening clientparticipatie Wet Werk en Bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening, Wet Investeren in Jongeren gemeente Kerkrade |
Citeertitel | Verordening clientparticipatie Wwb, nWsw en Wij |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening clientparticipatie WWB
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 18-11-2009 Zuid-Limburger 16-12-2009 | 09Rb048 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Wwb : de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de Wwb tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (WIK).
Hoofdstuk 2 Samenstelling en werkwijze
daarenboven kan wederzijds een verzoek worden gedaan tot een tussentijds overleg. Afhankelijk van de agenda voor het periodiek overleg zal de gemeentelijke vertegenwoordiging uitgebreid kunnen worden met andere portefeuillehouders, directeuren van sectoren, hoofden van afdelingen of vak-ambtenaren. De cliënten raad kan zich laten bijstaan door een terzake deskundige, niet zijnde ambtelijke ondersteuning van de gemeente Kerkrade.
Hoofdstuk 3 Taken en bevoegdheden
De cliënten raad heeft tot taak het gemeentebestuur en zo mogelijk instellingen en organisaties van advies te dienen bij de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van een samenhangend beleid ten behoeve van uitkeringsgerechtigden krachtens de Wwb, nWsw gerechtigden en jongeren krachtens de Wij, verder te noemen gerechtigden, en andere minima en het fungeren als het door het gemeentebestuur erkend overlegplatform, gericht op de belangenbehartiging, participatie en verbetering van de positie van gerechtigden en andere minima in de Kerkraadse samenleving.
De cliënten raad tracht haar taak te realiseren door:
a. het desgevraagd en ongevraagd uitbrengen van adviezen en rapportage aan het gemeentebestuur, instellingen en organisaties terzake hun beleid, waarmee de belangen van uitkeringsgerechtigden en andere minima gemoeid zijn;
b. het onderhouden van contacten en het voeren van overleg met de gemeentelijke overheid, met adviesorganen, instellingen en organisaties welke (ook) ten behoeve van uitkeringsgerechtigden, nWsw gerechtigden en andere minima werkzaam zijn;
c. het gebruik maken van de mogelijkheden tot beleidsbeïnvloeiding en inspraak;
d. het onderzoeken en bevorderen van de mogelijkheden tot verbetering van de participatie en de positie van uitkeringsgerechtigden, nWsw gerechtigden en andere minima in de Kerkraadse samenleving.
De cliënten raad brengt haar advies uit:
a. binnen 4 weken na een desbetreffend schriftelijk verzoek van het gemeentebestuur, met betrekking tot aangelegenheden, waarvoor een openbare voorbereidingsprocedure in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht (Wwb) van kracht is;
b. binnen 8 weken na een desbetreffend schriftelijk verzoek van het gemeentebestuur, met betrekking tot aangelegenheden waarvoor geen openbare voorbereidingsprocedure van kracht is. In de cliënten raad voor het uitbrengen van het advies als hier onder 4b bedoeld, meer tijd nodig heeft, wordt door het college van B en W, in overleg, aan afwijkende tijdsduur vastgesteld.
In het geval dat burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van de cliënten raad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliënten raad is afgeweken. Het advies van de cliënten raad zal integraal bij het voorstel aan de gemeenteraad worden opgenomen. De overwegingen welke ertoe geleid hebben van het advies van de cliënten raad af te wijken worden in een afzonderlijk schrijven aan de cliënten raad meegedeeld.
Indien de cliënten raad kennis krijgt van een voorstel van burgemeester en wethouders, waarvoor geen openbare voorbereidingsprocedure in het kader van de Awb van kracht is, en waarover door de cliënten raad geen adviesaanvrage is ontvangen, doch waarvoor op grond van artikel 1 en 3 van dit convenant wel een advies had dienen te worden gevraagd, geeft zij hiervan terstond kennis aan burgemeester en wethouders. Het advies wordt dan binnen 8 weken na de betreffende kennisgeving uitgebracht, dan wel op verzoek van de cliënten raad binnen genoemde termijn een tussentijds overleg gepland. Op burgemeester en wethouders rust in dit geval de verplichting tot opschorting van besluitvorming omtrent het voorstel.
De bestuursleden van de cliënten raad genieten geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben recht op een presentiegeld vastgesteld volgens de normen van de landelijke vrijwilligersvergoeding. Dit presentiegeld heeft geen gevolgen voor de hoogte van de Wwb alsmede geen gevolgen voor de berekening van inkomensondersteunende voorzieningen.
Artikel 4 Nadere voorschriften
De directeur van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.
Artikel 5 Wijziging/Intrekking
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliënten raad daarover is gehoord.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Kerkrade in haar vergadering van 18 november 2009.
De burgemeester De griffier
JJM Som mr. drs. B. Jacobs- van Dongen
Toelichting bij de verordening
De Wet werk en bijstand (artikel 47 van de Wwb), de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (artikel 5.3 van de nWsw) en de Wet investeren in jongeren (artikel 12 van de Wij) geeft aan dat de gemeenteraad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente cliëntenparticipatie wordt vormgegeven zoals:
In de voorliggende verordening komen al deze punten aan bod.
De verordening sluit nauw aan bij het actuele convenant welk is ondertekend op 4 juni 2002.