Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Funderingsonderzoek Zaanstad 2019-2021 |
Citeertitel | 'Subsidieregeling funderingsonderzoek Zaanstad 2019-2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2019 | 01-11-2019 | 31-12-2021 | Nieuwe regeling | 12-12-2019 | 2019/6756 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 2 Reikwijdte van de regeling
De regeling is van toepassing op de door het college te verstrekken subsidies voor onderzoek van de houten fundering, aan de eigenaar van een particuliere woning, gebouwd voor 1970 en gelegen binnen de grenzen van de gemeente.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Voor subsidie komen in aanmerking de kosten voor het funderingsonderzoek.
De aanvraag bij een gezamenlijk uit te voeren funderingsonderzoek wordt door of namens de eigenaren van de te onderzoeken woningen ingediend in de situatie dat de te onderzoeken woningen niet behoren tot een bouwkundige eenheid maar waarbij meerdere woningen conform de richtlijn kunnen worden onderzocht met één inspectieput.
Hoofdstuk 2 Subsidie voor funderingsonderzoek
De subsidie wordt verleend onder de volgende voorwaarden:
In het onderzoeksrapport dient een integrale beoordeling van de funderingsconstructie te zijn opgenomen conform artikel 3.2 van de richtlijn (de beoordeling). In het rapport moet worden aangegeven wat de verwachte levensduur is van de fundering bij gelijkblijvende omstandigheden. Tevens moet in het rapport een advies zijn opgenomen over de eventueel te treffen maatregelen.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt subsidie geweigerd indien:
Hoofdstuk 3 Slot en overgangsbepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de subsidieaanvrager.
Artikel 14 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.
Subsidieaanvragen die zijn ingediend op basis van de verordening funderingsonderzoek 2016-2020 en niet kunnen worden verleend op grond van die regeling wegens het bereiken van het subsidieplafond, worden aangehouden tot de inwerkingtreding van deze regeling Funderingsonderzoek 2019-2021 en aangemerkt als aanvragen op grond van deze regeling.
Toelichting op de subsidieregeling funderingsonderzoek Zaanstad 2019-2021
Deze toelichting maakt onderdeel uit van de regeling.
In dit artikel worden specifieke begrippen van deze regeling gedefinieerd. In sub o van dit artikel wordt u verwezen naar de Algemene subsidieverordening Zaanstad. Deze verordening bevat algemene regels over subsidieverlening in Zaanstad. U kunt de verordening nalezen en downloaden via de website van de gemeente.
Voor woningen in een bouwblok zijn vaak 1 of 2 inspectieputten voldoende om conclusies te kunnen trekken.
In dit artikel is het toepassingsbereik van de regeling vastgelegd.
De gemeente subsidieert alleen de eigenaar van een particuliere woning, of van een deel van de bouwkundige eenheid, omdat de woning dan in de primaire levensbehoefte ‘wonen’ voorziet. De gemeente subsidieert niet wanneer het eigendom een economisch doel heeft, zoals bij commerciële verhuur.
De subsidie bestaat uit een geldelijke bijdrage in de kosten van het funderingsonderzoek. De werkelijke kosten van het funderingsonderzoek zijn hoger.
Voor subsidieregeling wordt jaarlijks een subsidiebudget vastgesteld. Als het beschikbare subsidiebudget is uitgeput dan wordt de subsidie geweigerd (zie artikel 9 lid 2).
De subsidie dient bij voorkeur digitaal te worden aangevraagd via de website van de gemeente Zaanstad; www.zaanstad.nl en zoekterm subsidie funderingsonderzoek. De informatie is nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen. De aanvraag wordt ingediend voordat wordt overgegaan tot de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden waarvoor een geldelijke bijdrage wordt gevraagd.
In dit artikel is de termijn bepaald waarbinnen het college een besluit neemt.
In dit artikel worden de grondslag voor de subsidie en de subsidiebedragen vermeld.
Het onderzoek dient op deugdelijke wijze te worden uitgevoerd en over de conclusies en bevindingen wordt een rapport opgesteld.
Voor funderingsonderzoek is een breed palet aan onderzoeksmethoden beschikbaar, variërend van alleen een gevelschouw tot funderingsopgravingen met proefbelastingen. De Gemeente wil dat het onderzoek gedaan wordt aan de hand van de richtlijn vastgesteld door de branche.
Deze richtlijn beschrijft hoe de inspectie van houten paalfunderingen dient te worden uitgevoerd en hoe deze constructie moet worden beoordeeld.
Deze bepaling is opgenomen om te stimuleren dat eigenaren van één blok woningen gezamenlijk onderzoek laten verrichten, omdat bij de aanpak van de funderingsproblematiek een gezamenlijke aanpak noodzakelijk is.
Deze bepaling is opgenomen omdat de kosten voor een onderzoek in dit geval, zowel voor de eigenaar als voor de gemeente kunnen worden verlaagd, terwijl het onderzoek voldoet aan de richtlijn.
In dit artikel staan verdere criteria voor subsidieverlening genoemd. Indien daaraan niet wordt voldaan volgt afwijzing van de aanvraag.
De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inhoud en uitkomsten van het onderzoeksrapport, nog voor de daaruit voortvloeiende gevolgen.
Informatie over de fundering van de woning wordt geplaatst op de website van de gemeente, omdat deze informatie ook voor andere burgers en instellingen van belang kan zijn. Subsidieregeling heeft als doel een goed beeld te verkrijgen krijgen van de kwaliteit van funderingen in Zaanstad, publicatie heeft dat zelfde doel.
Dit artikel noemt de weigeringsgronden. Indien een weigeringsgrond van toepassing is dan wordt de subsidieaanvraag afgewezen.
Een eigenaar wordt aangemerkt als commerciële verhuurder indien hij niet de bewoner is van de woning, niet ingeschreven is op dit adres in de gemeentelijke basisadministratie, of een deel van de bouwkundige eenheid, en meer dan 1 pand verhuurt.
Een eigenaar die de ontvangst van zijn complete subsidieaanvraag door de gemeente schriftelijk bevestigd krijgt mag starten met het uitvoeren van funderingsonderzoek. Deze bevestiging geeft echter nog geen garantie op het verkrijgen van de subsidie.
Indien u wilt weten of er voor het desbetreffende pand al eerder subsidie is verstrekt voor funderingsonderzoek kunt u hierover informatie inwinnen bij het funderingsloket van gemeente Zaanstad.
Meer informatie bij de website van de gemeente en het funderingsloket van gemeente Zaanstad.
U kunt aanspraak maken op subsidie voor funderingsonderzoek of op subsidie voor funderingsherstelmaatregelen die duurzaam zijn (niet van beide). Via Stappensubsidie verduurzamen Zaanse woningen 2019-2021 kan er subsidie aangevraagd worden voor maatregel 6a (vloerverwarming in combinatie met funderingsherstel) en/of 6b (schuimbeton in combinatie met funderingsherstel).
Bijvoorbeeld omdat er voor de woning al een handhavingstraject is gestart.
Nadat een subsidie is verleend en de activiteiten zijn afgerond, volgt de verantwoording van de subsidie. De subsidie dient bij voorkeur digitaal te worden gereed gemeld via de website van de gemeente Zaanstad via het persoonlijke zaaknummer en de verstrekte pincode. Daarbij worden digitaal ingeleverd het rapport met de bevindingen en conclusies van het funderingsonderzoek, de rekeningen en de betaalbewijzen. De kosten voor het onderzoek worden dus voorafgaand aan de subsidievaststelling betaald.
Op basis van de verantwoording genoemd in artikel 10, stelt het college de definitieve subsidie vast. Het vastgestelde restbedrag aan subsidie (10%) wordt daarna binnen zes weken betaald, mits subsidie conform verlening wordt vastgesteld.
Bevoorschotting van 90% van het subsidiebedrag vindt plaats binnen zes weken na de verlening op basis van de getekende offerte bij de aanvraag. Indien lager wordt vastgesteld dan verleend zal het restbedrag daarop aangepast worden.
Wanneer de subsidievaststelling lager is dan de subsidieverlening, dan worden de onverschuldigde voorschotbetalingen teruggevorderd.
Het is denkbaar dat in uitzonderlijke situaties de toepassing van de regeling tot onbillijke situaties leidt, die de aanvrager op geen enkele manier valt te verwijten. In dergelijke gevallen kan het college afwijken van de regeling.
Indien er zich situaties voordoen waarin deze regeling niet voorziet dan wordt de situatie door de ambtelijke organisatie voorgelegd aan het college ter besluitvorming.
Aanvragen op grond van een verordening of regeling worden ook op grond van dezelfde verordening of regeling behandeld. Indien het subsidieplafond bereikt is voor de verordening funderingsonderzoek 2016-2020 kan een aanvraag, op grond van deze verordening, aangehouden worden om alsnog behandeld te worden als de regeling funderingsonderzoek 2019-2021 van kracht is.
Dit is de officiële naam van deze regeling.
De regeling treedt op het genoemde moment in werking.