Organisatie | Waadhoeke |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent gegevensverstrekking (Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen gemeente Waadhoeke 2019) |
Citeertitel | Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Waadhoeke 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement basisregistratie personen van de gemeente het Bildt van 11 oktober 2016, de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Franekeradeel van 27 november 2014 en de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Menameradiel van 23 september 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-12-2019 | nieuwe regeling | 03-12-2019 |
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Waadhoeke.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waadhoeke en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Waadhoeke aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Waadhoeke over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente Waadhoeke beheerde voorzieningen.
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Waadhoeke woont.
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Waadhoeke woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Waadhoeke op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Waadhoeke wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Waadhoeke heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Waadhoeke woonachtig zijn, dient de gemeente Waadhoeke het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Ook voor de verstrekking aan het datadistributiesysteem wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van de gemeente Waadhoeke mogen alleen gebruik maken van het datadistributiesysteem zoals vermeld in het autorisatiebesluit.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Waadhoeke.
De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Waadhoeke 2019, die uit deze regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
om de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Waadhoeke 2019.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Waadhoeke en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Waadhoeke was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.
De vorige regelingen gegevensverstrekking BRP wordt hiermee ingetrokken:
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Waadhoeke 2019.
aldus vastgesteld in de vergadering van 3 december 2019.
Burgemeester,
mevrouw M.C.M. Waanders
De secretaris,
mevrouw A. Doesburg
Bijlage 1 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Waadhoeke hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.
*) Beperkte inzage = naam, adres, woonplaats en overlijdensdatum en indicatie geheimhouding
**) Beperkte inzage+ = naam, adres, woonplaats, naam partner, huwelijksdatum, overlijdensdatum,
indicatie geheimhouding (element 07.70.10) en kindgegevens.
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Bijlage 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Bijlage 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waadhoeke.
Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Waadhoeke 2019. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding).
Bijlage 5 Algemene voorwaarden voor verstrekken
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het verstrekken van persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan een derde zoals vastgelegd in artikel 3.8 en 3.9 Wet BRP.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan:
De gemeente verstrekt alleen de gegevens die noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor de ontvanger de gegevens nodig heeft. Wanneer het doel volgens de gemeente te bereiken is met anonieme gegevens of alleen adresgegevens, dan blijft de verstrekking beperkt tot deze gegevens.
3 Voorwaarden voor verstrekking
De ontvanger mag de persoonsgegevens alleen verwerken wanneer wordt voldaan aan onderstaande voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden zijn onderdeel van de Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen van de gemeente Waadhoeke.