Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGELS SANCTIES MARKTEN DEN HAAG 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels sancties markten Den Haag 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Beleidsregels sancties markten Den Haag 2017 |
Externe bijlage | RIS296409 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-02-2017 | Nieuwe regeling | 21-02-2017 |
Indien het opleggen van een last onder dwangsom in een specifiek geval niet effectief wordt geacht, kan deze sanctie achterwege gelaten worden en kan direct worden overgegaan tot schorsing of intrekking van een vergunning dan wel (tijdelijke) doorhaling in het Marktregister zoals in de matrix aangegeven.
In het coalitieakkoord “Vertrouwen op Haagse Kracht” staat:
Ambulante handel krijgt meer ruimte. Regels versoepelen, omwille van een dynamisch straatbeeld, zonder dat het rommelig wordt en rekening houdend met de belangen van bewoners. En regels die overblijven, worden goed gehandhaafd.
In de nota Markten, straathandel en kiosken(RIS283882) staan vier speerpunten centraal:
1. meer werkgelegenheid en meer ruimte voor ondernemerschap;
2. een gelijk speelveld voor alle ondernemers (bestaande en nieuwe);
3. tevreden consumenten en bewoners (en toegevoegd ook de markthandelaren);
4. de kwaliteit van de buitenruimte.
In de nota Markten, straathandel en Kiosken 2016-2021 (RIS283882)hebben wij o.a. aangegeven dat er behoefte is aan duidelijkheid over wat wel en niet mag in de buitenruimte en dat het stellen en handhaven van duidelijke grenzen nodig is om de leefbaarheid te waarborgen en om ondernemers gelijke kansen en gelijke mogelijkheden te bieden. Een van de speerpunt uit deze nota is Een gelijk speelveld voor alle ondernemers. Regels moeten helder zijn, duidelijk, voor iedereen gelden. Zij moeten handhaafbaar zijn en ook daadwerkelijk gehandhaafd worden. Gedogen willen we niet meer.
Met het vaststellen van de beleidsregels sancties Markten Den Haag 2017 willen wij richting ondernemers en publiek transparant zijn en kunnen laten zien dat voor iedereen dezelfde regels gelden. Deze beleidsregels gaan er van uit dat bij herhaaldelijk overtreden van de regelgeving en vergunningsvoorwaarden de vergunning (tijdelijk) wordt ingetrokken, of ondernemers (tijdelijk) worden doorgehaald in het Marktregister. Het is essentieel dat er geen nieuwe ongewenste uitwassen en scheefgroei ontstaan. Deze beleidsregels zullen bijdragen aan een ondernemersvriendelijkere, schonere, veiligere en consumentvriendelijkere markten een volle en diverse markt.
Gelet op de nieuwe Marktverordening Den Haag 2016 en het nieuwe Marktreglement 2016 is het Sanctiebeleid Markten 2013 niet meer actueel en aan vervanging toe.
In artikel 17 van de Marktverordening Den Haag 2016 staat een strafbepaling voor het strafrechtelijke traject. Daarnaast staan in de Marktverordening een aantal dwingrechtelijke bepalingen. Deze worden niet opgenomen in deze beleidsregels. Gelet op de doelgroep en de relatie tussen de doelgroep en de gemeente is de bestuurlijke boete niet het gewenste handhavingsinstrument. Aangezien het in het algemeen gaat over een vaste groep ondernemers die langdurig op de markt staat, zijn sancties die gericht zijn op het herstellen, voorkomen en ongedaan maken of beëindiging van de overtreding meer passend. Wij zullen gebruik maken van de maatregelen: last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, intrekken van de vergunning en doorhalen in marktregister . Indien de genomen maatregel niet leidt tot het gewenste resultaat, zullen er zwaardere maatregelen genomen worden.
Op basis van artikel 125 Gemeentewet is het college bevoegd tot toepassing van bestuursdwang. Indeartikelen5:21 en 5:32 van de Algemene wet Bestuursrecht staat dat het college bevoegd is om een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom op te leggen.
De last onder dwangsom wordt gehanteerd voor de lichtere en ook bij het merendeel van middelzware overtredingen. De last onder bestuursdwang wordt gehanteerd bij zware overtredingen, een aantal middelzware overtreding en en uiteindelijk bij herhaling van de overtreding.
Differentiatie in zwaarte van overtredingen
De beleidsregels kennen een indeling in drie categorieën van overtredingen: licht, middel en zwaar. Lichtere overtredingen zijn kleine overtredingen die niet direct van invloed zijn op de kern van de markt en zich vooral richten op de inrichting van de standplaats. De overtreder zal bij een eerste overtreding een schriftelijke dan wel mondelinge waarschuwing krijgen voordat een handhavingsmaatregel wordt toegepast.
Zware overtredingen zijn overtredingen die de kern van de markt raken. Dit zijn overtredingen waarbij het ordelijk verloop van de markt wordt verstoord of dreigt te worden verstoord of de veiligheid in gevaar wordt gebracht, te maken hebben met illegale praktijk en of te maken hebben met persoonlijke aanwezigheid/voldoen aan de persoonlijke eisen en de branchering. Deze overtredingen dienen over het algemeen direct te worden beëindigd of er volgt (tijdelijke) schorsing dan wel doorhaling in het marktregister of intrekken van de vergunning.
Bij herhaling van de overtreding zal een zwaarderesanctie worden toegepast. Dit tot doel om de overtreding te beëindigen of in de toekomst te voorkomen.
Onmiddellijke ontruiming standplaats
In artikel 15 van de Marktverordening Den Haag 2016 is aangegeven dat burgemeester en wethouders in een aantal gevallen gelasten de standplaats onmiddellijk te ontruimen. Los van dit artikel kan burgemeester en wethouders conform de sanctiematrix een sanctie opleggen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.