Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

BELEIDSREGELS SANCTIES MARKTEN DEN HAAG 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBELEIDSREGELS SANCTIES MARKTEN DEN HAAG 2017
CiteertitelBeleidsregels sancties markten Den Haag 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBeleidsregels sancties markten Den Haag 2017
Externe bijlageRIS296409

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 125 van de Gemeentewet
  2. artikel 5:21 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Gravenhage/CVDR427452/CVDR427452_4.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-02-2017Nieuwe regeling

21-02-2017

Gemeenteblad 2017, 39699

Tekst van de regeling

Intitulé

BELEIDSREGELS SANCTIES MARKTEN DEN HAAG 2017

 

Het College van Burgemeester en Wethouders,

 

Overwegende dat:

  • artikel 125 van de Gemeentewet;

  • artikel 5:21 en 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit:

  • I.

    Vast te stellen het bij dit besluit gevoegde Beleidsregels sancties markten Den Haag 2017.

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad. Den Haag, 21 februari 2017

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris, de burgemeester,

 

 

mw. A.W.H. Bertram, J.J. van Aartsen

 

 

 

Beleidsregels

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt (mede) verstaan onder:

  • Marktregister: Het register zoals bedoeld in artikel 5 van de Verordening.

  • Marktreglement: Marktreglement Den Haag 2016

  • Verordening: Marktverordening Den Haag 2016

 

Artikel 2. Reikwijdte regeling

De beleidsregels sancties Markten Den Haag 2017zijnvan toepassing op alle markten zoals genoemd in artikel 1:2 van het Marktreglement.

 

Artikel 3.  

Waar in de beleidsregels sancties Markten Den Haag 2017wordt gesproken over het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom wordt toepassing gegeven aan het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht.

 

HOOFDSTUK 2. SANCTIEMATRIX

Artikel 4. Sanctiematrix

  • 1.

    Bij overtreding van het bij of krachtens de Verordening bepaalde wordt het sanctiesysteem gevolgd dat in de bijlage bij deze beleidsregels is opgenomen (sanctiematrix).

  • 2.

    Dit sanctiesysteem laat onverlet de mogelijkheid om een last onder bestuursdwang op te leggen of spoedshalve bestuursdwang toe te passen.

  • 3.

    Indien het opleggen van een last onder dwangsom in een specifiek geval niet effectief wordt geacht, kan deze sanctie achterwege gelaten worden en kan direct worden overgegaan tot schorsing of intrekking van een vergunning dan wel (tijdelijke) doorhaling in het Marktregister zoals in de matrix aangegeven.

  • 4.

    Indien een last onder dwangsom wordt opgelegd, hoeft niet het maximum van de dwangsom per overtreding te worden verbeurd, voordat overgegaan kan worden tot het toepassen van het volgende sanctiemiddel.

  • 5.

    Als een overtreding leidt tot een schorsing dan wel (tijdelijke) doorhaling in het marktregister, dan geldt deze schorsing voor alle markten zoals genoemd in artikel 1:2 van het Marktreglement en voor aaneensluitende marktdagen.

  • 6.

    Indien een overtreding plaats vindt na de laatst genoemde sanctie in de sanctiematrix, kan het college de vergunning van de vaste vergunninghouder intrekken, dan wel de dagplaatshouder/standwerker doorhalen in marktregister.

 

Artikel 5. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels sancties Markten Den Haag 2017”.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden in werking direct na bekendmaking.

  • 3.

    Het sanctiebeleid Markten Den Haag 2013 (RIS256800) wordt ingetrokken.

 

 

Toelichting

Inleiding

In het coalitieakkoord “Vertrouwen op Haagse Kracht” staat:

Ambulante handel krijgt meer ruimte. Regels versoepelen, omwille van een dynamisch straatbeeld, zonder dat het rommelig wordt en rekening houdend met de belangen van bewoners. En regels die overblijven, worden goed gehandhaafd.

 

In de nota Markten, straathandel en kiosken(RIS283882) staan vier speerpunten centraal:

1. meer werkgelegenheid en meer ruimte voor ondernemerschap;

2. een gelijk speelveld voor alle ondernemers (bestaande en nieuwe);

3. tevreden consumenten en bewoners (en toegevoegd ook de markthandelaren);

4. de kwaliteit van de buitenruimte.

 

In de nota Markten, straathandel en Kiosken 2016-2021 (RIS283882)hebben wij o.a. aangegeven dat er behoefte is aan duidelijkheid over wat wel en niet mag in de buitenruimte en dat het stellen en handhaven van duidelijke grenzen nodig is om de leefbaarheid te waarborgen en om ondernemers gelijke kansen en gelijke mogelijkheden te bieden. Een van de speerpunt uit deze nota is Een gelijk speelveld voor alle ondernemers. Regels moeten helder zijn, duidelijk, voor iedereen gelden. Zij moeten handhaafbaar zijn en ook daadwerkelijk gehandhaafd worden. Gedogen willen we niet meer.

 

Met het vaststellen van de beleidsregels sancties Markten Den Haag 2017 willen wij richting ondernemers en publiek transparant zijn en kunnen laten zien dat voor iedereen dezelfde regels gelden. Deze beleidsregels gaan er van uit dat bij herhaaldelijk overtreden van de regelgeving en vergunningsvoorwaarden de vergunning (tijdelijk) wordt ingetrokken, of ondernemers (tijdelijk) worden doorgehaald in het Marktregister. Het is essentieel dat er geen nieuwe ongewenste uitwassen en scheefgroei ontstaan. Deze beleidsregels zullen bijdragen aan een ondernemersvriendelijkere, schonere, veiligere en consumentvriendelijkere markten een volle en diverse markt.

 

Gelet op de nieuwe Marktverordening Den Haag 2016 en het nieuwe Marktreglement 2016 is het Sanctiebeleid Markten 2013 niet meer actueel en aan vervanging toe.

 

Handhavingsinstrumenten

In artikel 17 van de Marktverordening Den Haag 2016 staat een strafbepaling voor het strafrechtelijke traject. Daarnaast staan in de Marktverordening een aantal dwingrechtelijke bepalingen. Deze worden niet opgenomen in deze beleidsregels. Gelet op de doelgroep en de relatie tussen de doelgroep en de gemeente is de bestuurlijke boete niet het gewenste handhavingsinstrument. Aangezien het in het algemeen gaat over een vaste groep ondernemers die langdurig op de markt staat, zijn sancties die gericht zijn op het herstellen, voorkomen en ongedaan maken of beëindiging van de overtreding meer passend. Wij zullen gebruik maken van de maatregelen: last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, intrekken van de vergunning en doorhalen in marktregister . Indien de genomen maatregel niet leidt tot het gewenste resultaat, zullen er zwaardere maatregelen genomen worden.

 

Wettelijk kader:

Op basis van artikel 125 Gemeentewet is het college bevoegd tot toepassing van bestuursdwang. Indeartikelen5:21 en 5:32 van de Algemene wet Bestuursrecht staat dat het college bevoegd is om een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom op te leggen.

 

Soorten maatregelen

De last onder dwangsom wordt gehanteerd voor de lichtere en ook bij het merendeel van middelzware overtredingen. De last onder bestuursdwang wordt gehanteerd bij zware overtredingen, een aantal middelzware overtreding en en uiteindelijk bij herhaling van de overtreding.

 

Differentiatie in zwaarte van overtredingen

  • De beleidsregels kennen een indeling in drie categorieën van overtredingen: licht, middel en zwaar. Lichtere overtredingen zijn kleine overtredingen die niet direct van invloed zijn op de kern van de markt en zich vooral richten op de inrichting van de standplaats. De overtreder zal bij een eerste overtreding een schriftelijke dan wel mondelinge waarschuwing krijgen voordat een handhavingsmaatregel wordt toegepast.

  • Middelzware overtredingen zijn overtredingen die de kern van de markt raken. De overtredingen richten zich met name op de inrichting van de markt. Afhankelijk van de overtreding zal een last onder dwangsom dan wel bestuursdwang worden toegepast.

  • Zware overtredingen zijn overtredingen die de kern van de markt raken. Dit zijn overtredingen waarbij het ordelijk verloop van de markt wordt verstoord of dreigt te worden verstoord of de veiligheid in gevaar wordt gebracht, te maken hebben met illegale praktijk en of te maken hebben met persoonlijke aanwezigheid/voldoen aan de persoonlijke eisen en de branchering. Deze overtredingen dienen over het algemeen direct te worden beëindigd of er volgt (tijdelijke) schorsing dan wel doorhaling in het marktregister of intrekken van de vergunning.

 

Recidive

Bij herhaling van de overtreding zal een zwaarderesanctie worden toegepast. Dit tot doel om de overtreding te beëindigen of in de toekomst te voorkomen.

 

Onmiddellijke ontruiming standplaats

In artikel 15 van de Marktverordening Den Haag 2016 is aangegeven dat burgemeester en wethouders in een aantal gevallen gelasten de standplaats onmiddellijk te ontruimen. Los van dit artikel kan burgemeester en wethouders conform de sanctiematrix een sanctie opleggen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.