Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Provinciale Staten van de provincie Groningen houdende regels voor de gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Groningen Seaports |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Groningen Seaports |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 53 van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2016 | 18-12-2019 | nieuwe regeling | 16-12-2015 |
De raden van de gemeenten Delfzijl en Eemsmond, en provinciale staten van de provincie Groningen;
De provincie Groningen en de gemeenten Delfzijl en Eemsmond wensen thans dat, voor zover het niet betreft op het openbaar lichaam Havenschap Groningen Seaports rustende publieke taken in verband met het nautisch beheer, de scheepvaart, de havens en de vaarwegen, te komen tot een verzelfstandiging van de activiteiten binnen het verband van de gemeenschappelijke regeling en het openbaar lichaam Havenschap Groningen Seaports, waarbij de exploitatie en het beheer van de havens en de bijbehorende industrieterreinen zoveel als mogelijk zullen worden verricht door een daartoe op te richten naamloze vennootschap: Groningen Seaports N.V.;
Het openbaar lichaam Havenschap Groningen Seaports wil zich daarbij in het vervolg beperken tot het (doen) uitoefenen van de publieke taken, alsmede tot het oprichten, het zijn van aandeelhouder en het vervullen van het aandeelhouderschap in de met het oog op de havens en bijbehorende industrieterreinen opgerichte en op te richten privaatrechtelijke rechtspersonen, waaronder begrepen Groningen Seaports N.V., alsmede het binnen de grenzen van de in verband daarmee te sluiten overeenkomsten financieel faciliteren daarvan;
de gemeenschappelijke regeling Havenschap Delfzijl/Eemshaven te wijzigen, zodat deze bij toetreding van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Eemsmond en Delfzijl en gedeputeerde staten van de provincie Groningen als volgt komt te luiden:
Ter uitvoering van het in artikel 4.1 omschreven doel heeft de GR tot taak:
het uitvoeren van alle op haar rustende publiekrechtelijke taken waaronder die welke verband houden met het nautisch beheer, voor zover verband houdende met de havens in het beheersgebied, voor zover die publiekrechtelijke taken niet, al dan niet rechtstreeks, aan (personen aangesteld bij) Groningen Seaports NV opgedragen mochten zijn of worden; en
het oprichten van en deelnemen in privaatrechtelijke rechtspersonen, in het bijzonder in Groningen Seaports NV, die als doelstelling heeft de exploitatie en het op privaatrechtelijke wijze (doen) uitvoeren van de ondernemingsgerichte activiteiten in de meest ruime zin van het woord van de in artikel 4.1 genoemde havens en daarbij behorende industrieterreinen.
Aan de GR zijn en worden hierbij, door de deelnemers, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, de bevoegdheden overgedragen, die zij hebben en die ter uitvoering van haar in artikel 4.2 onder 1 omschreven taken nodig zijn, in het bijzonder:
de publiekrechtelijke bevoegdheden in verband met het nautisch beheer, de scheepvaart, de havens en de vaarwegen, voor zover berustend bij de deelnemers, zoals die op grond van de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement, de Wrakkenwet, het Loodsplichtbesluit 1995, het Voorschriftenbesluit Registerloodsen, de Wet voorkoming verontreiniging door schepen, de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (RVGZ), de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, de Waterstaatswet, de Havenbeveiligingswet en het Besluit verkeersinformatie en verkeersaanwijzingen scheepvaart, alsmede andere regelingen de scheepvaart en scheepvaartladingen betreffende, en wel voor zover betrekking hebbende op het beheergebied; alsmede
Het algemeen bestuur kan, met instemming van de deelnemers, besluiten dat verandering wordt gebracht in de aan de GR overgedragen bevoegdheden, met dien verstande dat het algemeen bestuur niet kan besluiten tot uitbreiding van de overgedragen bevoegdheden. Van de instemming dienen de deelnemers vooraf schriftelijk blijk te geven.
Voor zover aansluitend aan het beheergebied, direct of indirect, door Groningen Seaports NV andere terreinen en/of water geëxploiteerd zullen worden als haven, industrieterreinen en bijbehorende voorzieningen, stellen de deelnemers reeds thans vast dat het beheergebied alsdan zal kunnen worden uitgebreid tot die terreinen en/of water.
De aanwijzing, als bedoeld in de artikelen 8 en 9, geschiedt zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen dertien (13) weken na installatie van een nieuwe raad of nieuwe staten, althans, voorzover niet binnen negen (9) weken na de installatie een nieuw college van burgemeester en wethouders of een nieuw college van gedeputeerde staten is gevormd, binnen zes (6) weken nadat dat alsnog is gebeurd. Aftredende leden kunnen opnieuw worden benoemd.
Het lidmaatschap van het algemeen bestuur eindigt ook door het verloop van de periode als bedoeld in artikel 10.2 en voorts op het moment dat de raad of de staten die het lid hebben aangewezen, het vertrouwen van iemand als lid van het algemeen bestuur heeft opgezegd, of op het moment dat iemands lidmaatschap van de raad, de staten of enig college eindigt.
De betrokken raad of de staten voorziet zo spoedig mogelijk in een (tussentijdse) vacature, doch uiterlijk binnen zes (6) weken na het ontstaan daarvan. Het lid dat ontslag neemt als bedoeld in artikel 11.1 als lid van het algemeen bestuur blijft lid van het algemeen bestuur tot zijn opvolger zijn benoeming heeft aanvaard.
Het algemeen bestuur beslist over de wijze waarop door de voorzitter het stemrecht op de aandelen in Groningen Seaports NV zal worden uitgeoefend. Besluiten over de uitoefening van het stemrecht in verband met het aantal, de aanbeveling, benoeming of voordracht door de GR van een commissaris in Groningen Seaports NV en al hetgeen overigens ter besluitvorming van de algemene vergadering van Groningen Seaports NV is aangaande een commissaris in Groningen Seaports NV en de raad van commissarissen in Groningen Seaports NV, en besluiten tot wijziging van de statuten van Groningen Seaports NV of ontbinding van Groningen Seaports NV kunnen, in aanvulling op het bepaalde artikel 14.2, uitsluitend genomen worden indien tenminste respectievelijk een (1) lid dat benoemd is volgens artikel 8.1, artikel 8.2 en 8.3. voor een daartoe strekkend besluit stemt.
Indien, bijvoorbeeld door wijziging van de Wet, de besluitvorming over de onderwerpen genoemd in artikel 15.4 bij het dagelijks bestuur zou komen te liggen, kunnen de betreffende besluiten uitsluitend genomen worden met unanimiteit van stemmen in een vergadering waarin alle, al dan niet plaatsvervangende, leden van het dagelijks bestuur aanwezig zijn.
Het dagelijks bestuur verstrekt aan het algemeen bestuur, en het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur verstrekken aan de raden en de staten, gevraagd en ongevraagd, de informatie die voor een juiste beoordeling van het bestuursbeleid nodig is. Voor zover het algemeen belang zich daartegen niet verzet wordt deze informatie tevens verstrekt op verzoek van een of meer leden van het algemeen bestuur, de raden of de staten.
Het dagelijks bestuur biedt jaarlijks vóór 15 april de door een registeraccountant gecontroleerde rekening over het afgelopen boekjaar aan de raden en staten aan. De raden en staten kunnen hun gevoelens en bezwaren tegen de jaarrekening vóór 15 juni kenbaar aan het algemeen bestuur, met een afschrift aan het dagelijks bestuur.
Het algemeen bestuur beslist zo spoedig mogelijk na 15 juni maar in elk geval vóór 1 juli, kennis genomen hebbende van de in artikel 31.1 bedoelde gevoelens en bezwaren, en stelt de jaarrekening vast, waarna de jaarrekening binnen twee weken na vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli aan de Minister van Binnenlandse Zaken wordt toegestuurd.
Indien en voor zover de GR niet in staat is om haar (opeisbare) verplichtingen (waaronder begrepen verplichtingen strekkende tot gehele of gedeeltelijke aflossing van hoofdsommen, betaling van rente en/of kosten en/of afwikkeling van posities) jegens de bancaire financiers van de GR, waaronder begrepen wederpartijen in het kader van derivatentransacties, tijdig en adequaat na te komen, zijn de gemeenten en de provincie onvoorwaardelijk en onherroepelijk verplicht om de GR, in een verdeling met overeenkomstige toepassing van artikel 32, binnen tien (10) kalenderdagen na een daartoe strekkend verzoek, afkomstig van de GR, van voldoende gelden te voorzien om de GR in staat te stellen aan vorenbedoelde verplichtingen te voldoen.
Een batig liquidatie saldo zal bij liquidatie ten gunste worden gebracht in de verhouding zestig staat tot veertig (60:40) tussen de provincie enerzijds en de gemeenten anderzijds. Het ten gunste van de gemeenten komende aandeel in het batig saldo wordt verdeeld naar evenredigheid van het inwonertal op 1 januari van het betrokken jaar
Een besluit tot opheffing kan niet inhouden een verplichting tot bijdrage van de gemeenten en de provincie in een negatief liquidatie saldo, behoudens voorafgaande goedkeuring van ieder van de deelnemers. Indien besloten wordt tot een verplichting tot een bijdrage in een negatief liquidatiesaldo is artikel 38.4 van overeenkomstige toepassing op de verdeling.
De in verband met de regeling geldende verordeningen, reglementen en besluiten, die van kracht zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van de regeling, blijven na genoemd tijdstip van kracht, voor zover deze niet uitdrukkelijk mochten zijn of worden ingetrokken of de grondslag voor de toepassing daarvan door de wijziging van de regeling is komen te vervallen.