Organisatie | Woudrichem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Woudrichem 2008 |
Citeertitel | Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Woudrichem 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Verordening cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Woudrichem
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2009 | 01-07-2008 | 01-07-2008 | Vervangt het Uitvoeringsreglement cliëntenraad Wet werk en bijstand 2007 | 06-01-2009 Onbekend | Geen. |
01-01-2007 | 01-07-2008 | Nieuwe regeling | 01-08-2006 Onbekend | Geen. |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem;
gelet op de ‘Verordening cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Woudrichem’, ingaande 1 juli 2008;
gelet op het advies van de cliëntenraad Wet werk en bijstand gemeente Werkendam / Woudrichem d.d. 28 mei 2008,
vast te stellen het “Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Woudrichem 2008”, met bijbehorende toelichting.
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
a. cliënt: degene die een periodieke uitkering ontvangt van de gemeente Woudrichem in het kader van de wetten of regelingen waarvan de uitvoering aan de Unit Samenleving is opgedragen, alsmede de in de gemeente Woudrichem woonachtige burgers die geïndiceerd zijn voor arbeid in het kader van de Wet sociale werkvoorziening.
b. externe instellingen: organisaties van uitkeringsgerechtigden, alsmede overige organisaties, die dienstverlening aan c.q. belangenbehartiging van inwoners met een laag inkomen mede als doelstelling hebben.
c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichem.
d. bestuurlijk overleg: het periodiek overleg tussen de wethouders sociale zaken van de gemeenten Werkendam en Woudrichem.
e. unit samenleving: de unit binnen de organisatie van de gemeente Werkendam die belast is met de beleidsvoorbereiding en de uitvoering van de wetten en regelingen die behoren tot de lokale sociale zekerheid.
f. hoofd unit samenleving: de leidinggevende van de unit samenleving.
Hoofdstuk 2 SAMENSTELLING, BENOEMING EN ZITTINGSDUUR
Artikel 2 Gezamenlijke cliëntenraad
De cliëntenraad is een gezamenlijke cliëntenraad van de gemeenten Werkendam en Woudrichem.
De externe instellingen die elk één vertegenwoordiger in de cliëntenraad kunnen afvaardigen zijn:
a. de gezamenlijke vakorganisaties;
b. de gezamenlijke ouderenbonden;
d. Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Altena;
e. Trema, sector Algemeen Maatschappelijk Werk.
De colleges nodigen de externe instellingen uit een vertegenwoordiger en een
De voorzitter van de cliëntenraad:
- is een onafhankelijk persoon; hieronder wordt verstaan dat hij geen cliënt is, noch lid van het gemeentebestuur of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur;
- heeft affiniteit en enige bekendheid met het vakgebied van de unit samenleving,
a: Cliënten die zitting hebben in de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit het lidmaatschap van de cliëntenraad. Daarnaast ontvangen zij per bijgewoonde vergadering presentiegeld. Dit geldt tevens voor de vertegenwoordigers van de externe instellingen die geen dienstverband hebben bij deze instellingen.
b: De vertegenwoordigers van de externe instellingen met een dienstverband bij deze instellingen, ontvangen geen presentiegeld. Zij ontvangen een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit het lidmaatschap van de cliëntenraad.
c: De voorzitter ontvangt een vergoeding conform de richtlijnen van het reglement "vergoedingsregeling niet-ambtelijke leden commissies". Daarnaast ontvangt hij een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit zijn werkzaamheden ten behoeve van de cliëntenraad.
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, nieuwe cliëntleden en plaatsvervangende cliëntleden. De benoeming vindt plaats op basis van een voordracht van de cliëntenraad. Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, de vertegenwoordigers van de externe instellingen op basis van de voordracht als bedoeld in artikel 2, tweede lid.
a: Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, de voorzitter van de cliëntenraad voor een periode van vier jaar. De cliëntenraad stelt hiervoor een voordracht op. De voordracht voor voorzitter komt tot stand op basis van een open sollicitatieprocedure. De voorzitter kan voor maximaal één periode herbenoemd worden.
b: De cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.
a: De cliënten die lid zijn van de cliëntenraad worden benoemd voor een periode van drie jaar.
b: Iedere cliënt is herbenoembaar voor maximaal één periode (totale zittingsduur maximaal zes jaar).
c: De vertegenwoordigers van de externe instellingen worden benoemd voor vier jaar. Herbenoeming is mogelijk.
d: Ieder jaar treden maximaal twee cliënten af volgens een door de cliëntenraad opgesteld aftredingsschema, voor het eerst op 1 januari 2008.
Hoofdstuk 3 DOELSTELLING, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 5 Taken en bevoegdheden cliëntenraad
De cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van alle door de unit samenleving uit te voeren wetten en regelingen. Het advies van de cliëntenraad wordt eerst besproken in het bestuurlijk overleg en daarna voorgelegd aan het college.
Tot deze onderwerpen behoren niet:
- klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben;
- onderwerpen die te maken hebben met de uitvoering en de bedrijfsvoering door het werkvoorzieningsschap; deze onderwerpen komen aan de orde in het overleg van de Ondernemingsraad van het werkvoorzieningsschap.
De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Het jaarverslag bevat in elk geval een overzicht van de besluiten waarover de cliëntenraad heeft geadviseerd. De cliëntenraad legt het jaarverslag voor 1 april aan het college voor.
Tot de taak van de voorzitter behoort:
a. het in overleg met de secretaris vaststellen van de agenda;
b. het bepalen van dag en uur van de vergadering;
c. het leiden van de vergadering;
d. het handhaven van de orde tijdens de vergadering;
e. het schorsen van de vergadering;
f. het peilen van meningen en het meedelen van de uitslag van de stemmingen;
Tot de taak van de secretaris behoort:
a. het in overleg met de voorzitter vaststellen van de agenda;
b. het openbaar bekendmaken van de vergadering;
c. het bijwonen van de vergadering en zorgdragen voor de besluitenlijst;
d. het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;
e. het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;
f. het in zijn algemeenheid met raad en daad bijstaan van de voorzitter en de leden van de cliëntenraad;
Hoofdstuk 4 VERGADERINGEN, VERGADERORDE EN BESLUITVORMING
a: Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen en onderwerpen ter bespreking voor te dragen. Deze voorstellen c.q. bespreekpunten worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend met het verzoek deze op de agenda te plaatsen.
b: De secretaris plaatst deze voorstellen, in overleg met de voorzitter, op de agenda van de eerstvolgende vergadering.
Het college voorziet de leden van de cliëntenraad van de informatie die noodzakelijk is om adequaat te kunnen vergaderen.
Het college kan, na afstemming in het bestuurlijk overleg, ter uitvoering van dit uitvoeringsreglement of in zaken waarin dit uitvoeringsreglement niet voorziet, nadere voorschriften geven.
Wijziging of intrekking van dit uitvoeringsreglement vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.