Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2020
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Burgerzaken cluster Wijken en Dienstverlening 2020
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOndermandaatbesluit afdeling Burgerzaken cluster Wijken en Dienstverlening 2020

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

06-12-2019

gmb-2019-301915

422379

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2020

Het afdelingshoofd Burgerzaken van het cluster Wijken en Dienstverlening van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020 van 27 november 2019, zaaknummer 421939;

 

Besluit:

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Burgerzaken van het cluster Wijken en Dienstverlening op te dragen:

  • a.

    De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

  • b.

    De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

  •  

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020.

  •  

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  •  

  • 4.

    Te bepalen dat:

  • a.

    Het "Ondermandaatbesluit afdeling klantcontactcentrum 1 en 2 (burgerzaken) cluster Wijken en Dienstverlening" van 30 juni 2017, zaaknummer 158158 wordt ingetrokken;

  • b.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Burgerzaken cluster Wijken en Dienstverlening 2020”;

  • c.

    Dit besluit in werking treedt op 1 januari 2020.

Afdelingshoofd

I.P.G. van Pinxteren

 

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Alle medewerkers

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Geen ondermandatering

3.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

4.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

5.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

6.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Geen ondermandatering

7.

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Geen ondermandatering

8.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen ondermandatering

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen ondermandatering

3.

a. Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

a. Geen ondermandatering

b. Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

b. Geen ondermandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied en de bedrijfsvoering van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Geen ondermandatering

2.

a. Het aansprakelijk stellen van derden.

a. Geen ondermandatering

b. Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

b. Geen ondermandatering

c. Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

c. Geen ondermandatering

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen ondermandatering

4.

a. Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

a. Geen ondermandatering

b. Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

b. Geen ondermandatering

Personele bevoegdheden

1.

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden.

Geen ondermandatering

2.

Het beslissen over werving, selectie en indiensttreding.

Geen ondermandatering

3.

Het aangaan en wijzigen van arbeidsovereenkomsten.

Geen ondermandatering

4.

Het nemen van beslissingen over het opleggen van (disciplinaire) maatregelen (als bedoeld in artikel 7:629, zesde lid BW)

Geen ondermandatering

5.

Het beslissen over het beëindigen van dienstverband op eigen verzoek, op grond van het bereiken van AOW-leeftijd of in het kader van arbeidsongeschiktheid. alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe (incl. verzoek om toestemming UWV voor ontslag)

Geen ondermandatering

6.

Het toekennen van gratificaties.

Geen ondermandatering

7.

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken)

Geen ondermandatering

8.

Het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Geen ondermandatering

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Geen ondermandatering

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Geen ondermandatering

3.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

4.

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen ondermandatering

5.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Geen ondermandatering

6.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

7.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

8.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

9.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Geen ondermandatering

10.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Geen ondermandatering

11.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Alle medewerkers

Specifieke bevoegdheden

1.

Het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven en het verrichten van overige handelingen ten aanzien van aangelegenheden die verband houden met de aan de burgemeester bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en taken.

Alle medewerkers frontoffice 1

2.

Het uitoefenen van bevoegdheden voortvloeiende uit de Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens en op de verklaringen omtrent het gedrag en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers frontoffice 3

3.

Het nemen van besluiten voortvloeiende uit de Paspoortwet en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers frontoffice 1, 2 en 3

4.

a. Het nemen van besluiten in het kader van de Wet Basis Registratie Personen en uitvoeringsregelingen;

a. Alle medewerkers frontoffice 1, 2 en 3

b. Het afnemen van verklaringen onder eed of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, zoals bedoeld in artikel 2.8, lid 2, onder e van de Wet Basis Registratie Personen.

b. Alle medewerkers frontoffice 1

5.

Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Alle medewerkers frontoffice 1 en 2

6.

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis in de zin van artikel 1:63 BW.

Alle medewerkers frontoffice 1 en 2

7.

Het nemen van besluiten in het kader van de Kieswet, met uitzondering van het benoemen van de plaatsvervangend voorzitter, de leden en de drie plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel E7 van de Kieswet.

Geen ondermandatering

8.

Het nemen van besluiten voortvloeiende uit de Wet op de Lijkbezorging en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers frontoffice 1 en 2

9.

Het uitoefenen van bevoegdheden ter bestrijding van rampen en zware ongevallen in het kader van de Wet Veiligheidsrisico's en de Gemeentewet (CRIB).

Geen ondermandatering

10.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) voortvloeiende uit de Wegenverkeerswet 1994 (rijbewijzen).

Alle medewerkers