Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT PROGRAMMAMANAGERS 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT PROGRAMMAMANAGERS 2020
CiteertitelOndermandaatbesluit programmamanagers cluster Strategie, Beleid en Regie 2020
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOndermandaatbesluit programmamanagers cluster Strategie, Beleid en Regie 2020

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

10-12-2019

gmb-2019-301911

422378

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT PROGRAMMAMANAGERS 2020

De programmamanagers van het cluster Strategie, Beleid en Regie van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020 van 27 november 2019, zaaknummer 421939;

 

Besluit:

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van het cluster Strategie, Beleid en Regie op te dragen:

  • a.

    De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

  • b.

    De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

  •  

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020.

  •  

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken in het kader van en voor zover zij zijn toegewezen aan het desbetreffende programma, zoals opgenomen in het register 'programma-opgaven gemeente Arnhem'.

  •  

  • 4.

    Te bepalen dat:

  • a.

    Het "Ondermandaatbesluit programmamanagers cluster Strategie, Beleid en Regie" van 12 december 2017, zaaknummer 201527 en het "Ondermandaatbesluit programmamanager Veiligheid cluster Strategie, Beleid en Regie" van 19 september 2019, zaaknummer 359050 worden ingetrokken;

  • b.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit programmamanagers cluster Strategie, Beleid en Regie 2020”;

  • c.

    Dit besluit treedt op 1 januari 2020 in werking.

De programmamanagers,

E.G.H.M. Krabbenborg-Buesink

Drs. H.K. van der Linden

K.M. Molenaar

H. Sauer

F. van der Laan

M.M. Zeilstra MSC

P. van Hoof

R. Heijnen

M. Willemen

 

 

 

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Alle medewerkers

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Bestuursadviseurs

3.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

4.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

5.

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor de betreffende afdeling zorg draagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Geen ondermandatering

6.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

7.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Alle medewerkers

8.

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

9.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen ondermandatering

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen ondermandatering

3.

a. Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

a. Alle medewerkers

b. Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

b. Alle medewerkers

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op hun werkgebied en bedrijfsvoering.

- Projectleider en senior projectmanager A voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 250.000 euro niet overschrijdt;

- Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager, voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt.

2.

a. Het aansprakelijk stellen van derden.

a. Geen ondermandatering

b. Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

b. Geen ondermandatering

c. Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

c. Geen ondermandatering

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen ondermandatering

4.

a. Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

a. Alle medewerkers

b. Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

b. Alle medewerkers

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

3.

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

4.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub a en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst, Subsidieregeling Wijkinitiatieven Arnhem en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

5.

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoogbeschikkingen voor zover het betreft het bepaalde bij of krachtens de geldende Marktverordening en de geldende Haven- en Kadeverordening.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

6.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

7.

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

8.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

9.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

10.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

11.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

12.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

13.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Alle medewerkers

14.

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

15.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Bestuursadviseurs, (senior) adviseur veiligheid, procesregisseur, lokatiemanager

Specifieke bevoegdheden

1.

Het toepassen van het bepaalde in de Hoofdstukken IV en V van het Besluit grenswaarden binnen zones rond industrieterreinen en van het Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen.

Bestuursadviseurs

2.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens de Wet ruimtelijke ordening.

Bestuursadviseurs

3.

Het verstrekken, intrekken en terugvorderen van geldelijke steun in het kader van:

Bestuursadviseurs

a. de beschikking geldelijke steun eigen woningen.

b. de regeling geldelijke steun gehandicapten 1992.

c. de beschikking geldelijke steun verbetering particuliere huurwoningen 1979 (II).

d. de regeling geldelijke steun voorzieningen aan particuliere huurwoningen 1985.

e. de regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1987.

f. de op 13 oktober 1986 vastgestelde Subsidieverordening stadvernieuwing, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 6 december 1993 alsmede de Subsidieverordening stadsvernieuwing 1996.

4.

Het nemen van beslissingen op grond van het Besluit beheer sociale huursector.

Bestuursadviseurs

5.

Het beslissen op aanvragen om gemeentegarantie op grond van de geldende

Bestuursadviseurs

gemeentegarantieverordening eigen woningen en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

6.

Het nemen van besluiten tot het omzetten en wijzigen van verleende gemeentegarantie op grond van de Regeling deelneming in garanties woninggebonden subsidies.

Bestuursadviseurs

7.

Het nemen van besluiten inzake terugbetalingovereenkomsten van door de gemeente aangezuiverd verlies op grond van gemeentegaranties.

Bestuursadviseurs

8.

Het nemen van besluiten inzake borgtochtovereenkomsten op grond van de geldende Gemeentegarantieverordening eigen woning en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

Bestuursadviseurs

9.

Het toepassen van het bepaalde in artikel 42 van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing.

Bestuursadviseurs

10.

Het toepassen van het bepaalde in artikel 7 van het Besluit op de stads- en dorpsvernieuwing inzake het sparen in het stadsvernieuwingsfonds.

Bestuursadviseurs

11.

Het nemen van besluiten op grond van de subsidieverordening particuliere woningvoorraad herstructureringsgebieden.

Bestuursadviseurs

12.

Het beslissen op aanvragen om wijzigingsvergunningen op grond van de Monumentenwet en de gemeentelijke Erfgoedverordening.

Bestuursadviseurs

13.

Het vaststellen en wijzigen van het gemeentelijke restauratie-uitvoeringsprogramma op grond van het Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten.

Bestuursadviseurs

14.

Het toepassen van het bepaalde in de Hoofdstukken 4 en 11 van het Besluit geluidhinder spoorwegen.

Bestuursadviseurs

15.

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bevoegd gezag bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming.

Bestuursadviseurs

16.

Het doen van aangifte met betrekking tot heffingen op grond van de Waterwet.

Bestuursadviseurs

17.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Bestuursadviseurs

18.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden bij of krachtens de WKPB.

Bestuursadviseurs

19.

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

Bestuursadviseurs

20.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de BAG.

Bestuursadviseurs

21.

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de BAG als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

Bestuursadviseurs

22.

Het verlenen van ontheffingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet.

Bestuursadviseurs

23.

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de APV.

Bestuursadviseurs

24.

Het besluiten op verzoeken van schoolbesturen om beschikbaarstelling van (voorschotten op) de huur en/of eigendomsvergoedingen.

Bestuursadviseurs

25.

Het uitvoeren van het door de gemeenteraad vastgestelde plan van scholen primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

Bestuursadviseurs

26.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

Bestuursadviseurs

27.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

Bestuursadviseurs

28.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening procedure overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Arnhem.

Bestuursadviseurs

29.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. Wet primair onderwijs, Wet op het Voortgezet onderwijs en Wet op de expertisecentra.

Bestuursadviseurs

30.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de gemeenschappelijke regeling voor de volwasseneneducatie regio Arnhem.

Bestuursadviseurs

31.

Het toepassen van de Leerplichtwet 1969 en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften voor zover opgedragen aan het college.

Bestuursadviseurs

32.

Het opdracht verlenen tot het maken van kunstwerken inclusief het maken van schetsontwerpen tot een maximumbedrag van 50.000 euro per kunstwerk of ontwerp.

Bestuursadviseurs

33.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening Cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid.

Bestuursadviseurs

34.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Bestuursadviseurs

35.

Het goedkeuren van documenten opgesteld in het kader van het Certificatieschema Opsporen Conventionele explosieven.

Adviseur veiligheid