Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent elektrische laadpalen voor elektrisch vervoer (Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Beekdaelen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent elektrische laadpalen voor elektrisch vervoer (Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Beekdaelen)
CiteertitelBeleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Beekdaelen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-12-2019nieuwe regeling

03-12-2019

gmb-2019-301290

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent elektrische laadpalen voor elektrisch vervoer (Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Beekdaelen)

Beleid tot uitwerking van de bevoegdheid van het college tot het aanwijzen van elektrische laadpalen.

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • -

    Aanvraag: de bij de gemeente ingediende aanvraag voor toestemming tot het plaatsen van een laadpaal op grond die in eigendom is van de gemeente;

  • -

    Elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;

  • -

    Laadpaal: openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen: een laadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten;

  • -

    Oplaadlocatie: locatie in de openbare ruimte waar een laadpaal en één of meer parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische auto's aanwezig zijn;

  • -

    Oplaadpunt: een op de laadpaal aanwezige voorziening waarmee de houder van een elektrische auto deze van stroom kan voorzien;

  • -

    Opladen: het gedurende een aaneengesloten periode opladen van een elektrisch voertuig bij een openbaar toegankelijke laadpaal;

  • -

    Bewoner: degene die werkelijk woonachtig is in de gemeente Beekdaelen, blijkens inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:

    • 1.

      degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven, of

    • 2.

      degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is/eigenaar is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf, of

    • 3.

      degene die een contract heeft met het — erkende — autoverhuurbedrijf. Het autoverhuurbedrijf moet dan wel eigenaar zijn.

Artikel 2 Elektrische auto

  • a.

    Op een aanvraag wordt toestemming verleend als de elektrische auto een volledig elektrisch bereik heeft van minimaal 25 kilometer en een snelheid kan halen van minimaal 60 kilometer per uur.

  • b.

    De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.

  • c.

    De elektrische auto mag niet voorzien zijn van een handelaarskenteken (groene kentekenplaat).

Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein

Op een aanvraag wordt géén toestemming verleend wanneer de aanvrager:

  • a.

    Over een privéparkeergelegenheid op het woonadres kan beschikken.

  • b.

    Beschikt over voldoende ruimte om op eigen grond een inrit te realiseren, rekening houdende met de beleidsregels voor het maken of veranderen van een uitweg

  • c.

    Feitelijk niet op het opgegeven adres woont en als zodanig in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is geregistreerd.

  • d.

    Feitelijk niet op het opgegeven adres in het register van de Kamer van Koophandel is geregistreerd (zakelijk-belanghebbende).

Artikel 4 Eén laadpaal per perceel of woning

Per perceel of woning geldt een maximum van één laadpaal in de openbare ruimte.

Artikel 5 Locatiebepaling

  • a.

    Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend indien er een openbaar toegankelijk oplaadpunt is binnen maximaal 100 meter loopafstand van het perceel of de woning van de aanvrager;

  • b.

    Een laadpaal wordt indien mogelijk binnen een straal van 100m loopafstand van de aanvrager geplaatst, dus niet per se voor de deur van de aanvrager;

  • c.

    Als adres van de woning geldt voor een bewoner-belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3 sub c;

  • d.

    Als adres van het perceel geldt voor een zakelijk-belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3 sub d;

  • e.

    De gemeente geeft de voorkeur aan de plaatsing op een goed zichtbare locatie, liefst dichtbij een kruispunt van wegen;

  • f.

    Wanneer een oplaadpunt veelvuldig wordt gebruikt kan de gemeente een extra oplaadpunt toestaan in de directe nabijheid.

  • g.

    De gemeente heeft de laatste keuze over de uiteindelijke locatie.

Artikel 6 Plaatsen laadpaal

Een elektrische laadpaal mag alleen in de openbare ruimte geplaatst worden door een bedrijf waarmee de gemeente een overeenkomst tot het plaatsen van laadpalen heeft afgesloten.

Artikel 7 Openbaarheid

  • a.

    Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische auto's.

  • b.

    Het oplaadpunt moet gebruikt kunnen worden binnen de Europese afspraken op het gebied van interoperabiliteit.

  • c.

    De oplaadlocatie mag niet zijn voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor een of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto's is bedoeld.

Artikel 8 Dubbele laadvoorziening

Wenselijk is dat een laadpaal is voorzien of kan worden voorzien van een dubbele laadvoorziening zodat er gelegenheid is voor het laden van twee elektrische auto's tegelijk.

Artikel 9 Kosten plaatsen, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt

  • a.

    Alle kosten voor het plaatsen, onderhouden, beheren van en schade veroorzaakt door de laadpaal en aan het oplaadpunt, die niet worden gedragen door degene die de laadpaal en het oplaadpunt realiseert (bijvoorbeeld de netbeheerder en/of de leverancier), zijn voor rekening van de aanvrager.

  • b.

    De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor kosten, onderhoud en schade die het realiseren en gebruiken van de laadpaal met zich mee kan brengen.

  • c.

    De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst met de leverancier ervan is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de leverancier of de aanvrager komen.

Artikel 10 Realisatie

Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een oplaadpaal op de oplaadlocatie werkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij is de aanwezigheid van (hoofd)kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk van belang.

Artikel 11 Deelauto

Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van één elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Er kan van deze regeling worden afgeweken wanneer toepassing ervan gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • a.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking

  • b.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Beekdaelen".