Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Besluit van de gemeenteraad va de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Digitale beleidskader zonnevelden Wijk bij Duurstede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad va de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Digitale beleidskader zonnevelden Wijk bij Duurstede
CiteertitelDigitale beleidskader zonnevelden Wijk bij Duurstede
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 Kansenkaart zonnevelden Bijlage 2 Gebiedoverzichtstabel zonnevelden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-12-2019nieuwe regeling

03-12-2019

gmb-2019-301248

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad va de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Digitale beleidskader zonnevelden Wijk bij Duurstede

De gemeenteraad van Wijk bij Duurstede heeft op 3 december 2019 het digitale beleidskader zonnevelden (www.zonneveldenwijkbijduurstede) inclusief de zonnevelden kansenkaart en het gebiedsoverzicht vastgesteld.

Tegelijk met het digitale beleidskader zonnevelden heeft de gemeenteraad de procedure initiatieven zonnevelden vastgesteld. Deze procedure is onlosmakelijk verbonden aan het digitale beleidskader.

 

De hoofdpunten uit het vastgestelde beleid zijn:
  • dit digitale beleidskader dient als communicatie/informatie instrument richting omwonenden en initiatiefnemers om hen kennis te laten maken met zonnevelden en te laten zien welke aspecten de gemeente van belang vindt (omgeving)

  • vastgestelde maximale oppervlakte zonnevelden in het gehele buitengebied en per gebied voor deze periode tot en met december 2022 (zie grenswaarden hieronder)

  • verplichting van een participatieplan en invulling van de eis ‘50% lokaal eigendom’ (zie uitleg onder ‘financiële participatie‘)

  • lijst van aspecten waarop de gemeente mede wil bepalen hoe het zonneveld ingericht en landschappelijk ingepast wordt, samen met de initiatiefnemer en omwonenden (zie: voorwaarden)

Grenzen aan het aantal hectares zonneveld  

De gemeente stelt een grens aan de totale omvang van zonnevelden in het buitengebied van Wijk bij Duurstede voor deze raadsperiode. Daarna wordt er een nieuwe afweging gemaakt.

Grens voor deze raadsperiode tot en met maart 2022:

  • -

    maximaal 60 hectare zonneveld in het gehele buitengebied (zie onderbouwing onder ‘klimaatdoel‘)

  • -

    in de twee kansrijke gebieden (groen op de kansenkaart) is maximaal 40 hectare aan zonnevelden toegestaan per gebied

  • -

    in gebieden met beperkte kansrijkheid (oranje op de kansenkaart) is maximaal 10-15 hectare aan zonnevelden toegestaan

  • -

    de maximale omvang van de zonnevelden is exclusief de ruimtelijke inpassing aan de buitenzijde van het zonneveld (zie ‘voorwaarden‘)

 

Door 60 hectare als bovengrens te stellen voor deze periode, kunnen inwoners, bedrijven en de gemeente wennen aan zonnevelden en wat dit betekent voor ons landschap. Naast de omvang, geeft de gemeente ook voorwaarden voor inrichting en inpassing. De omgeving neemt deel aan de inrichting en opbrengsten (omwonenden). Hiervoor stelt de initiatiefnemer verplicht een participatieplan op.

 

Kanttekeningen:

  • -

    De gemeenteraad kan initiatieven onderbouwd afwijzen, ook als het plafond van 60 hectare nog niet is bereikt, als ze van mening is dat andere belangen teveel worden geschaad en er betere locaties voor handen zijn (omgeving);

  • -

    Dit plafond kan de gemeenteraad onderbouwd aanpassen, bijvoorbeeld naar aanleiding van de ervaringen met de eerste zonnevelden of de afspraken binnen de Regionale Energie Strategie.

  • -

    Strategische opgaven: door de U10 wordt onderzocht waar in de regio ruimte is om te voorzien in de groei binnen de regio. Daar waar een initiatief voor een zonneveld andere toekomstige ontwikkelingen kan frustreren, zal de afweging moeten worden gemaakt tussen de belangen.

Kansenkaart en gebiedsinfo  

De kansenkaart geeft in concept aan welke gebieden meer en minder geschikt zijn voor zonnevelden. Dit gaat om geschiktheid qua leefomgeving. De kansenkaart zegt niets over de afstand tot het elektriciteitsnetwerk en over de business case.

De gebiedspagina’s geven informatie over het karakter van het gebied en over de voorwaarden die de gemeente in dit gebied stelt aan zonnevelden. Ook is er een overzicht van de gebieden op 1 a4 (gebiedsoverzicht zonnevelden).

Gemeente bepaalt de kaders voor de inrichting en inpassing  

In ieder geval de volgende keuzes zijn onderwerp van gesprek tussen gemeente en initiatiefnemer, deels met omwonenden en andere belanghebbende organisaties (zoals het waterschap):

  • -

    locatie van het zonneveld (is het agrarische grond? Dan geldt verplicht overleg met andere agrariërs);

  • -

    grootte van het zonneveld;

  • -

    hoogte van de installatie;

  • -

    afstand tussen de rijen zonnepanelen (landschap & bodem – zonlicht, water);

  • -

    positie op het kavel en ten opzichte van de zon (oost-west of zuid);

  • -

    integraal ontwerp van het zonneveld / meervoudig ruimtegebruik: landschap, recreatie, natuur, educatie, bodem/landbouw;

  • -

    inrichten van de infrastructuur / aansluiting op het net (inkoopstation, omvormers);

  • -

    inpassen in het landschap = onttrekken uit het zicht met gebiedseigen beplanting (bijv. houtwallen);

  • -

    bodemkwaliteit in stand houden of verbeteren (biologisch, chemisch, water: schoonmaak- en bestrijdingsmiddelen t.b.v. onderhoud zijn natuurlijk of biologische afbreekbaar);

  • -

    invloed op natuur & biodiversiteit minimaliseren én compenseren;

  • -

    positieve invloed op natuur & biodiversiteit creëren (bijvoorbeeld omzomen met kruidenrijke gewassen);

  • -

    wijze van fundering (relatie met archeologie en bodemkwaliteit);

  • -

    wijze van afwatering (watersysteem én archeologie);

  • -

    bereikbaarheid van zonneveld voor veiligheidsdiensten inclusief bluswater (incl. maken van afspraken over afschakeling elektriciteit);

  • -

    harde afspraken over einde zonneveld: verwijdering en hergebruik van panelen (conform richtlijn AEEA, bijv. via lidmaatschap Stichting SAR en/of Stichting ZRN) en het herstellen van de bodemkwaliteit;

  • -

    wijze van betrekken van omwonenden in het proces (participatieplan);

  • -

    wijze waarop de eis van financiële deelname (50% lokaal eigendom) vorm krijgt (zie ‘financiële participatie);

  • -

    opgewekte stroom wordt met certificaat van oorsprong op de markt aangeboden;

  • -

    de ‘Gedragscode Zon op Land’ van Holland Solar, met betrekking tot de fysieke en procesmatige wijze van ontwikkeling, inpassing, vormgeving en beheer van projecten van zon op land, wordt nageleefd.

Het volledige digitale beleidskader is te zien op www.zonneveldenwijkbijduurstede.nl.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 december 2019,

De raad voornoemd,

griffier, 

mevr. M.A.C. van Esterik

voorzitter,

mevr. A. van Vliet-Kuiper