Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2020 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2020 |
Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2019 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 03-12-2019 | BM1905189 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;
gelet op de artikelen 12 en 18 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2018;
het navolgende Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2020 vast te stellen.
Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning Steenbergen 2020
HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALINGEN
In dit besluit de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
niet-professionele zorgverlener: zorgverlener (persoon) welke niet in het bezit is van branchespecifieke diploma’s voor het verlenen van de betreffende maatschappelijke ondersteuning en/of welke voor het verlenen van de betreffende ondersteuning niet in dienst is bij een professionele zorgaanbieder of detacheringbureau, of hiervoor niet als ZZP’er geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel;
professionele zorgverlener: zorgverlener (persoon) welke in het bezit is van branchespecifieke diploma’s voor het verlenen van de betreffende maatschappelijke ondersteuning en welke voor het verlenen van de betreffende ondersteuning in dienst is bij een professionele zorgaanbieder of detacheringbureau, of hiervoor als ZZP’er geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel;
HOOFDSTUK 3: PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Overeenkomstig artikel 12, lid 5, artikel 18, lid 1, lid 2 en lid 3 van de Verordening, is de hoogte van een pgb:
Overeenkomstig artikel 12, lid 4, sub a, van de Verordening, dient in het door de cliënt aangeleverde budgetplan in ieder geval vermeld te worden:
Verantwoording van het pgb voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, kortdurend verblijf en beschermd wonen vindt plaats door middel van een door de SVB beschikbaar gesteld formulier waarbij de in het formulier opgenomen gegevens dienen te worden vermeld. De SVB beoordeelt of het door de cliënt gedeclareerde pgb overeenkomt met het verstrekte pgb.
Verantwoording van het pgb voor een aard- en nagelvaste voorziening ten behoeve van wonen of het bezoekbaar maken van een woning door de cliënt aan het college vindt plaats binnen zes maanden (bij kosten minder dan (€ 20.000,-) of twaalf maanden (bij kosten vanaf € 20.000,-) na dagtekening van het besluit en omvat minimaal:
Verantwoording van het pgb voor (rolstoel)taxivervoer door een cliënt aan het college vindt plaats binnen 3 maanden na dagtekening van het besluit en daaropvolgend ten minste ieder kwartaal, en omvat minimaal een (verzamel)factuur en een rittenregistratie, waaruit moet kunnen worden opgemaakt wat het aantal kilometers is dat in de afgelopen maanden is afgelegd met het betreffende vervoersmiddel.
Het college vraagt (aanvullend) verantwoording voor de besteding van het pgb op indien daar naar aanleiding van de declaratie/ verantwoording (bij de SVB en/of het college) van het pgb door de cliënt reden toe bestaat. De cliënt zal worden verzocht andere gegevens zoals bijvoorbeeld een bankafschrift te overleggen aan het college ten behoeven van de controle van de verantwoording.
In bijzondere gevallen kan ten gunste van de cliënt worden afgeweken van hetgeen bij of krachtens dit besluit is bepaald, indien strikte toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.