Organisatie | Opmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Opmeer houdende regels omtrent veiligheid (Integraal Veiligheidsplan 2020-2022) |
Citeertitel | Integraal Veiligheidsplan 2020-2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Integraal Veiligheidsplan 2016.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-12-2019 | nieuwe regeling | 14-11-2019 | 19.0007001 |
Opmeer is een mooie gemeente. Een gemeente met betrokken inwoners, vrijwilligers, ondernemers en partners. We hebben hun betrokken bij het ontwikkelen van dit plan door in gesprek te gaan met hen. Onze inwoners hebben hun belangen geuit door het invullen van de flitspeiling op Facebook Veilig in Opmeer. We hebben gesproken met onze dorpsraden en ook onze ondernemers zijn bevraagd. Dit leverde ons veel aanvullende belevingsinformatie op. We zijn het er allemaal wel over eens dat er veel goed gaat in Opmeer, maar veiligheid is niet iets wat af raakt. Veiligheid is continu voor ons allemaal een punt van aandacht. Onze gemeente veilig houden doen we met elkaar. We prijzen ons gelukkig met zoveel inwoners die vinden dat veiligheid niet alleen een taak van de gemeente is.
Een rode draad is het vergroten van de verkeersveiligheid en verkleinen van de ergernissen van hardrijders en overige verkeersovertredingen. Dit wordt dan ook een onderwerp die wij blijven agenderen en monitoren. Ook de landelijke trends op gebied van onder andere ondermijning ontgaan ons niet. Het neemt niet weg dat we ook keuzes moeten maken, we kunnen niet alles doen. Niet alle onderwerpen die zijn aangekaart zijn genoemd in het nieuwe IVP. Dit doen we onder meer om enige flexibiliteit te behouden en om in te kunnen spelen op onverwacht nieuwe ontwikkelingen. Want veiligheid blijft voor een groot deel van de tijd inspringen en oppakken van het onverwachtse.
Opmeer is verantwoordelijk voor verschillende taken. Een van die taken is gericht op Veiligheid. In 2017 is gebleken dat ongeveer de helft van onze inwoners vindt dat Opmeer voldoende toezicht houdt op het naleven van regels 1 . We zien alleen wel dat niet alleen veiligheid aan verandering onderhevig is ook heeft de samenleving andere verwachtingen van de overheid. Dat houdt in dat we meer investeren in onze relatie met de samenleving, in onze manier van werken en onze manier van bereikbaar zijn. Dit maakt dat de prioriteiten binnen de diverse doelstellingen verschuiven en vragen om hun specifieke aandacht. Wij willen recht doen aan al deze ontwikkelingen en trends en hebben daarom een aangepaste versie Integraal Veiligheidsplan opgesteld. Dit hebben wij uiteraard niet alleen gedaan. Wij hebben gebruik gemaakt van de beleving van veiligheid in onze gemeente onder onze inwoners, dorpsraden en ondernemers. Dit door onder meer een digitaal laagdrempelig belevingsonderzoek. Hiervoor is de facebook poll Veilig in Opmeer opgezet. We hebben op een praktische, eenvoudige en laagdrempelige wijze ons kunnen verplaatsen in de knelpunten. Dit heeft geresulteerd in een kwalitatiever integraal veiligheidsplan.
Met het Integraal Veiligheidsplan sluiten we aan op diverse speerpunten genoemd in het collegeprogramma 2018-2022. Een onderlegger voor dit plan is het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) van de Politie. Ook dit IVP is net als het IMV in opzet per thema ruim beschreven. Zo kunnen we blijven inspelen op dat wat onze inwoners van ons vragen. Het plan is daarnaast gedeeld met onze vak afdelingen aan hun is gevraagd om eerste hulp te bieden bij het schrijven.
Het vorige Integrale Veiligheidsplan (hierna te noemen IVP) beschreef vijf thema’s. Vanwege de huidige trends en ontwikkelingen is er in dit nieuwe plan gekozen voor vier thema’s die beter aansluiten op onze lokale focuspunten. Voor ieder thema is de beleving beschreven, onze uitgangspunten zijn uit onder andere beleid, coalitieakkoord en collegeprogramma gehaald. We beschrijven onze resultaten. Én geven weer waar onze focus ligt voor de komende jaren (uitvoering).
Veiligheid in de woon- en leefomgeving
De directe woon- en leefomgeving van inwoners dat betreft een veilige woon- en leefomgeving. Een trend die onze aandacht heeft is het langer zelfstandig thuis wonen van ouderen. We zien verder dat de problematiek rondom personen met verward gedrag groter wordt. Ook zij wonen, vaker dan vroeger het geval was, zelfstandig. Dat kan problemen geven voor hun veiligheid en voor de veiligheid en leefbaarheid in een woonomgeving. Naast jeugd en senioren vragen ook onderwerpen als radicalisering om aandacht. De veranderende bevolkingssamenstelling (wel of niet uit de regio) is eveneens een aandachtspunt, evenals het delen van informatie met professionals.
Wat we zien binnen dit thema is een lichte stijging in het aantal ‘high impact crimes’ 2 . Deze stijging is vooral in het aantal woninginbraken zichtbaar (groei van 11 in 2017 t.o.v. 2018). Het aantal bedreigingen en mishandelingen is daarentegen gedaald. Overigens, inwoners nemen steeds vaker het initiatief om bij te dragen aan de algemene veiligheid. Dit komt door onder andere de opkomst van WhatsApp-buurtpreventiegroepen in diverse woonwijken. Inwoners weten daarnaast de gemeente sneller te bereiken als het gaat om klachten over verkeerd parkeren, aanhangwagens en caravans in woonwijken (zie ook ‘Veiligheid in de Openbare ruimte’)
We hebben in de woonvisie ‘Gelukkig wonen in Opmeer 2018-2022’ niet alleen uitgangspunten opgenomen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen. Ook kijken wij naar aantrekkelijke en leefbare kernen. In het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Opmeer op Weg) zijn aandachtspunten ten behoeve van verkeersveiligheid opgenomen (zie ook: Veiligheid in de openbare ruimte).
Veiligheid in de openbare ruimte
Veiligheid in de openbare ruimte richt zich veelal op de fysieke veiligheid. De veiligheid van onze wegen en straten én de veiligheid op deze wegen en straten. Dit doen we door goede verlichting, goed onderhoud en goede samenwerking met politie en BOA op gebied van handhaving.
Ondanks deze inzet is in 2018 een lichte groei (van 32 in 2017 naar 38 in 2018) geweest in het aantal ongevallen op de weg 5 . Ook is er een kleine stijging zichtbaar in het aantal misdrijven rijden onder invloed (van 10 incidenten in 2017 naar 14 incidenten in 2018 ). 6 Verkeersveiligheid vereist daarom continu aandacht. Inwoners geven aan dat de snelheidsnormen binnen de bebouwde kom niet altijd worden opgevolgd. Dit geeft een gevoel van onveiligheid op bepaalde wegen in de gemeente. We nemen dit gevoel van onveiligheid serieus. Het neemt niet weg dat inwoners in Opmeer zeer tevreden zijn over de begaanbaarheid van straten en paden en de netheid van de buurt. Ook vinden 90,4 % van de ondervraagden dat de openbare wegen goed verlicht zijn. 7 Dit draagt bij aan het gevoel van veiligheid in de eigen woonbuurt. Bijna negen van de tien inwoners voelt zich namelijk meestal of altijd veilig in de eigen woonbuurt. Dit beeld is met het belevingsonderzoek Veilig in Opmeer bevestigd.
Het aantal inbraken in bedrijven is gedaald (van 8 in 2017 naar 5 in 2018). Dit zijn positieve cijfers. We zijn ons er alleen wel van bewust dat deze cijfers kunnen schommelen. We begrijpen ook dat winkeldiefstal, diefstal uit bedrijfspanden en bedrijfsauto’s een ergernis blijft. Inwoners geven daarbij aan dat er veelal rond het winkelcentrum parkeeroverlast wordt ervaren 8 . (Zie ook: Veiligheid en ondermijnende criminaliteit).
Veiligheid en ondermijnende criminaliteit
Begrippen als ‘ondermijnende criminaliteit’ en ‘integriteit’ hebben de laatste tijd veel aandacht gekregen. Een ontwikkeling betreft het verplaatsen van ondermijnende activiteiten uit de grote stad naar kleinere gemeenten. De professionalisering van de hennepteelt en digitalisering van de samenleving zorgen voor de nodige effecten op de maatschappij.
Door het terugdringen van administratieve lasten op het gebied van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, is er minder zicht op criminele activiteiten die in panden ontplooid worden. Of de huisvesting van arbeidsmigranten die veelal voor huisvesting afhankelijk zijn van hetzelfde bemiddelingsbureau. Dit brengt hen in een kwetsbare positie = arbeidsuitbuiting. Ook zien we een landelijke trend dat criminelen steeds vaker lokaal invloed uitoefenen via politieke partijen. Dit vraagt om bewustwording, weerbaarheid en een scherp integriteitsbeleid.
We maken de Ondermijningsgevoelige bedrijven op bedrijventerreinen inzichtelijk 9 .
De politie vergoot de personele inzet op o.a. het onderwerp Cybercrime 10 .
Deze notitie is een dynamisch document dat bijsturing op vaste momenten mogelijk maakt.
Bij het aanbieden van de begrotingsteksten besteden we per jaar aandacht aan de prioriteiten. Op die manier spelen we in op de actuele ontwikkelingen rondom veiligheid in de gemeente Opmeer.
De insteek is om continue interactie te realiseren met betrokken inwoners, ondernemers en ketenpartners binnen de veiligheidsthema’s. We verantwoorden de uitvoering van het beleid via de jaarrekening/programmabegroting.
BIJLAGE 1. Flitspeiling Veilig in Opmeer
In de maand juni 2019 is een kort en praktisch ingericht belevingsonderzoek gehouden via de Facebookpagina Veilig in Opmeer. Onze doelstelling was erop gericht om met onze inwoners zo laagdrempelig mogelijk in contact te komen en te betrekken bij het integraal veiligheidsplan. We hebben hiervoor vragen en stellingen verwerkt in een zogenaamde flitspeiling. Door middel van een oproep in het Westfries weekblad en bericht aan onze dorpsraden hebben we zoveel mogelijk inwoners geïnformeerd en weten te betrekken. Door middel van deze vereenvoudigde vorm hebben we vlot inzicht gekregen in de beleving van veiligheid in onze gemeente.
Een ieder die zich betrokken heeft gevoeld bij het onderwerp heeft gereageerd. In totaal hebben 389 van de gewenste 300 inwoners/betrokkenen de poll ingevuld. En dit binnen een week. We hebben 484 bezoekers gehad op de facebook pagina. Gemiddeld duurde het invullen twee minuten, waarvan 86% de poll via hun mobiel heeft ingevuld. We zijn erg blij met dit hoge respons.
BIJLAGE 2. Flitspeiling Veilig in Opmeer uitkomsten
De uitkomsten treft u hieronder. Deze zijn op een schaal van 1 tot 5. Respectievelijk: 1. Zeer onveilig tot 5. Zeer Veilig
Ook is zichtbaar het percentage reacties per kern en per leeftijd groep. Daarnaast is het percentage zichtbaar aan gewenste participatie in een WhatsApp buurtpreventie groep.
BIJLAGE 3. Uitkomsten Dorpsraden/Gemeenschapsraad
Op 24 juni 2019 is een avond georganiseerd waarbij o.a. de voorzitters van onze dorpsraden/gemeenschapsraad waren vertegenwoordigd. Wij hebben aan hun de thema’s van het IVP gepresenteerd en de cijfers van de gemeente, politie en de flitspeiling. We hebben interactief via de mentimeter in kaart kunnen brengen waar de prioriteiten vanuit de dorpsraden/gemeenschapsraad zitten. Wij hebben hen twee vragen voorgelegd. De thema opbouw van het IVP is gebaseerd op deze input.
Vraag 1: Wat zijn voor u de twee belangrijkste thema’s in het IVP?
Vraag 2: Noem drie aandachtspunten veiligheid die binnen het IVP de hoogste prioriteit moet hebben. In een Wordle is de uitkomst naar voren gebracht. Hoe groter het woord, hoe vaker genoemd. Verkeer is een belangrijk thema.
BIJLAGE 4. Uitkomst poll ondernemers/winkeliers
Onze ondernemers en winkeliers zijn ook uitgenodigd deel te nemen aan een digitale enquête over Veiligheid en Ondernemen. Helaas is het aantal reacties tegen gevallen. De reacties die wij wel hebben ontvangen zijn richtinggevend verwerkt in het IVP vanwege hun toegevoegde waarde. Deze reacties zijn verder niet cijfermatig onderbouwd in dit plan.
In dit plan is uiteraard gebruik gemaakt van de jaarcijfers Politie Noord-Holland Noord gemeente Opmeer en overige bronnen. Wat maakt dat het thema Veiligheid en Ondernemen wel naar waarde is onderbouwd maar de beleving beperkt is beschreven.