Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Gouda houdende regels omtrent werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie Gouda 2019) |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Gouda 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-2019 | nieuwe regeling | 06-11-2019 |
gelezen het voorstel van het presidium van d.d. 8 oktober 2019,
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet;
gelet op afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Het delegeren aan de werkgeverscommissie van de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e van de Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Gouda van 6 november 2019
De raad der gemeente voornoemd,
griffier
mr. drs. E.J. Karman-Moerman
voorzitter
M. Salet
Toelichting Verordening werkgeverscommissie Gouda
Sinds de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur in 2002 zijn de rollen, taken en posities van de raad en het college gescheiden en beschikken beide organen over een eigen ambtelijke organisatie ter ondersteuning. De raad is daarom ook werkgever van de griffier en van de medewerkers die op de griffie werken. De VNG en de Vereniging van Raadsleden (VvR) en de Vereniging van Griffiers (VvG) hebben in de periode 2008-2010 gewerkt aan het in kaart brengen van alle aspecten, regels en verbanden die en rol spelen bij de positionering van de griffier en de griffie in het decentraal bestuur. De VNG heeft in een aantal ledenbrieven adviezen gegeven ten aanzien van het werkgeverschap van de griffie. Ook hebben de VvG en VNG een handreiking opgesteld met de titel: “De (rechts)positie griffie(r) in het decentraal bestuur. In deze handreiking worden aanbevelingen gedaan om een goede invulling te geven aan het werkgeverschap voor de griffier en de griffiemedewerkers. Eén van de gedane aanbevelingen is om, ter uitoefening van het dagelijkse werkgeverschap, over te gaan tot het instellen van een werkgeverscommissie en de vaststelling van een Verordening werkgeverscommissie.
Conform de aanbeveling van de VNG wordt voorgesteld de bevoegdheden die verband houden met het werkgeverschap bij een werkgeverscommissie te beleggen. Deze commissie krijgt de juridische vorm van een bestuurscommissie ex artikel 83 van de Gemeentewet en bestaat uitsluitend uit leden van de raad. Een dergelijke commissie is door zijn omvang sneller in de gelegenheid besluiten te nemen dan de raad zelf. De raad delegeert een deel van haar werkgeverstaken aan deze commissie. Kenmerkend voor delegatie is dat de commissie de werkgeversbevoegdheden onder eigen verantwoordelijkheid gaat uitoefenen.
De commissie kan op zijn beurt weer werkgeverstaken, ten aanzien van de medewerkers van de griffie, mandateren aan de griffier. Onder de werkgeverstaken wordt verstaan de uitvoering van de rechtspositie-regels en arbeidsvoorwaarden voor zover de uitvoering betrekking heeft op de individuele medewerkers.
Benoeming leden werkgeverscommissie
De raad benoemt de leden van de werkgeverscommissie. Ingevolge artikel 1 van de Verordening werkgeverscommissie Gouda worden twee, drie of vier raadsleden benoemd als lid van de commissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad. Gelet op het duale stelsel kan de burgemeester geen lid zijn van de werkgeverscommissie. Wel is in artikel 2 lid 4 de burgemeester uitdrukkelijk benoemd als informant en adviseur. Dit omdat een goede samenwerking tussen de burgemeester en de griffier een belangrijke basis is voor het goed functioneren van de gemeenteraad.
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. Gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur/informant.
Het is wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan o.a. worden bereikt door het betrekken van de HR adviseur bij voorgenomen besluitvorming.
Artikelen 5 en 6: Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en wat hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen.
Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Artikel 8 en 9, vergaderfrequentie en verantwoording
Bij vergaderfrequentie is een minimum van 2 keer per jaar opgenomen in het kader van de functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier. Aangenomen mag worden dat er vaker vergader moet worden, dat is aan de werkgeverscommissie.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikelen 10, 11,12: Overige bepaling, Inwerkingtreding en Citeertitel