Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Bewonersinitiatieven Rotterdam 2020 |
Citeertitel | Nadere regels bewonersinitiatieven Rotterdam 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Subsidieverordening Rotterdam 2014: gemeenteblad 2013, nummer 128 / CVDR306362
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 26-11-2019 | 2019-167 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de wethouder Economie, Wijken en Kleine Kernen van 19 november 2019; registratienr. 340885;
gelet op de artikelen 3, 4 en 6 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 en de Verordening op de gebiedscommissies 2014 en bijhorende taken en bevoegdhedenlijst;
overwegende, dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen ter uitvoering van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 met betrekking tot bewonersinitiatieven in verband met het instellen van een subsidieplafond en procedurele aspecten;
Artikel 5 Beoordeling aanvraag
Bij de beoordeling van de aanvraag betrekt de commissie in ieder geval de volgende criteria:
Deze nadere regels zijn gebaseerd op de Subsidieverordening Rotterdam 2014 en zijn opgesteld om:
De nadere regels hebben geen betrekking op de zogenaamde opzoomerinitiatieven.
De besluitvorming over de subsidieaanvragen op grond van deze nadere regels is een bevoegdheid van de gebiedscommissies, wijkraden en wijkcomités. Deze bevoegdheid is aan de commissies gedelegeerd via de verordening op de gebiedscommissies. Tegen het besluit is bezwaar mogelijk bij de Algemene Bezwaarschriftencommissie.
In dit artikel worden de verschillende vormen van bewonersinitiatieven gedefinieerd. Daarnaast wordt het begrip sociaal ondernemer benoemd. Een uitgebreidere beschrijving hiervan staat opgenomen in de bijhorende beleidsregel bewonersinitiatieven. Ook deze sociaal ondernemer kan een subsidieaanvraag indienen ten behoeve van een bewonersinitiatief.
Eveneens is hier het begrip commissie opgenomen. Dat houdt in een gebiedscommissie, wijkraad of wijkcomité. Wat dus kan verschillen per wijk.
Artikel 2 Toepassingsgebied nadere regels
In dit artikel wordt duidelijk gemaakt op welke initiatieven deze nadere regels betrekking hebben. De zogenaamde opzoomerinitiatieven tot 250 euro vallen hier dus niet onder.
Artikel 3 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Voor elke commissie wordt door de raad het totaalbedrag voor alle commissies en door het college een bedrag per commissie beschikbaar gesteld. Van dit bedrag kunnen de commissies een subsidieplafond vaststellen wat de commissie beschikbaar stelt voor subsidies in het kader van bewonersinitiatieven.
Als het budget op is worden verdere aanvragen afgewezen. Hierbij werkt het systeem “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. Een subsidieplafond kan bijvoorbeeld ook per maand of per buurt worden ingesteld.
Artikel 4 Eisen aan de aanvraag
Als de commissie meerdere aanvragen voor hetzelfde doel binnenkrijgt, zal deze de aanvraag gezamenlijk behandelen. Daarbij zal met de indieners van de aanvraag worden besproken hoe de bewonersinitiatieven gezamenlijk kunnen worden opgepakt.
Een wijkoverstijgende aanvraag wordt bij meerdere c.q. de betrokken commissies ingediend en (het aangevraagde bedrag wordt verdeeld over de betrokken commissies.
Artikel 5 Beoordeling aanvraag
In dit artikel staan algemene criteria genoemd voor de beoordeling van aanvragen. Deze bepaling bevat ook een verwijzing naar de bijbehorende beleidsregel bewonersinitiatieven waarin uitgebreider is opgenomen wat volgens het college de uitgangspunten voor deze regeling zijn. Binnen deze nadere regels zijn de commissies bevoegd om aanvullende beleidsregels ter concretisering vast te stellen.
Artikel 6 Aanvullende voorwaarden wijk- en buurtinitiatieven
Subsidies voor wijk- en buurtinitiatieven zijn gemaximeerd tot en met € 10.000. Aanvragen voor een hoger bedrag vallen onder gebiedsinitiatieven. Ten behoeve van de subsidieaanvragen voor wijk- en buurtinitiatieven stelt de gemeente administratieve ondersteuning ter beschikking.
Met vrijwillige inzet wordt bedoeld dat er sprake is van vrijwilligerswerk en geen werk waarvoor loon e.d. wordt betaald. Uitbetaling vindt slechts plaats aan rechtspersonen. Voor uitbetaling wordt bijvoorbeeld aangesloten bij rechtspersonen binnen het bestaande buurtnetwerk. Bewoners hoeven uiteraard niet een rechtspersoon op te richten als zij een aanvraag indienen. Deze voorwaarde is gesteld om problemen te voorkomen die zouden kunnen ontstaan bij de uitbetaling aan particulieren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld vragen van de belastingdienst over deze inkomsten of andere instellingen, die beslag kunnen laten leggen bij betalingsachterstanden. Vaak vinden burgers het ook niet prettig dat subsidies op hun privé-bankrekening worden overgemaakt.
Artikel 7 Aanvullende voorwaarden gebiedsinitiatieven
Gebiedsinitiatieven worden verondersteld complexer te zijn, met meer ruimte voor innovatie, samenwerking en gebruik van moderne ICT- en communicatiemiddelen. Hierdoor liggen de benodigde subsidiebedragen hoger dan € 10.000. Om die reden worden ook andere voorwaarden gesteld aan deze initiatieven. Behandeling van deze initiatieven loopt via het gemeentelijk subsidiebureau.
In dit artikel worden niet-limitatief de weigeringsgronden voor een subsidieaanvraag genoemd. Het eerste lid bevat bepalingen waarop de aanvraag moet worden afgewezen, het tweede lid zijn zogenaamde kan bepalingen. Deze bepalingen kan de commissie gebruiken om een aanvraag gemotiveerd af te wijzen in de genoemde gevallen. Ook bij de bepalingen waarop de aanvraag moet worden afgewezen is motivatie noodzakelijk of wel of niet tot afwijzing overgegaan moet worden.
De door het college vastgestelde kaders voor bewonersinitiatieven bepalen grotendeels de criteria om al dan niet tot subsidieverlening over te gaan. E.e.a. laat onverlet dat ook de criteria op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014 relevant zijn voor de beoordeling van de aanvraag.
Dit gemeenteblad 2019, nummer 167, is uitgegeven op 28 november 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)