Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beek

Regeling vergoeding reis- en verblijfskosten en gebruik eigen motorvoertuig/(brom-)fiets of dienstauto voor de dienst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling vergoeding reis- en verblijfskosten en gebruik eigen motorvoertuig/(brom-)fiets of dienstauto voor de dienst
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020vervanging Regeling vergoeding reis- en verblijfskosten en gebruik van de eigen motorvoertuig/(brom-)fiets voor de dienst” vastgesteld per 21 augustus 2018

26-11-2019

gmb-2019-291300

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling vergoeding reis- en verblijfskosten en gebruik eigen motorvoertuig/(brom-)fiets of dienstauto voor de dienst

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN BEEK;

gelet op het bepaalde in de artikelen 3.21 en 11.3 Cao Gemeenten ;

gelet op de instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 20 november 2019;

B E S L U I T E N

vast te stellen de volgende

 

“REGELING VERGOEDING REIS- EN VERBLIJFSKOSTEN EN GEBRUIK EIGEN MOTORVOERTUIG/(BROM-)FIETS OF DIENSTAUTO VOOR DE DIENST”.

 

Artikel 1 Categorieën

Voor de toepassing van deze regeling wordt onderscheid gemaakt in twee categorieën, te weten:

a. dienstreizen boven de lijn Roermond;

b. dienstreizen onder de lijn Roermond.

 

Artikel 2 Vervoermiddel voor dienstreizen onder de lijn Roermond

Voor reizen beneden de lijn Roermond gelden de volgende bepalingen:

a. Reizen vinden zoveel als mogelijk plaats met het openbaar vervoer of de dienstauto.

b. Bij gebruik openbaar vervoer wordt gereisd aan de hand van de NS businesscard.

c. Indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze met het openbaar vervoer kan worden ondernomen, en de dienstauto niet ter beschikking staat, mag betrokkene voor de dienstreis gebruik maken van een eigen motorvoertuig of (brom-)fiets.

d. Bij gebruik van het eigen motorvoertuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen geldt de volgende voorwaarde:

de gemeente wordt gevrijwaard voor elke vorm en mate van schade en aansprakelijkheid welke voortvloeien uit dienstreizen gemaakt met het eigen motorrijtuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. De gemeente zal met name nimmer schade aan het eigen motorrijtuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, hoe ook genaamd, vergoeden welke tijdens dienstreizen ontstaat.

e. Indien noodzakelijk, is het toegestaan tijdens een dienstreis in combinatie met het openbaar vervoer tevens gebruik te maken van een taxi.

 

Artikel 3 Vervoermiddel voor dienstreizen boven de lijn Roermond

Voor reizen boven de lijn Roermond gelden de volgende bepalingen:

a. Reizen vinden zoveel als mogelijk plaats met het openbaar vervoer.

b. Bij gebruik openbaar vervoer wordt gereisd op aan de hand van de NS businesscard.

c. Indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze per openbaar vervoer kan worden ondernomen, mag betrokkene voor de dienstreis gebruik maken van een eigen motorvoertuig of (brom-)fiets.

d. Bij gebruik van het eigen motorvoertuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen geldt de volgende voorwaarde:

de gemeente wordt gevrijwaard voor elke vorm en mate van schade en aansprakelijkheid welke voortvloeien uit dienstreizen gemaakt met het eigen motorrijtuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. De gemeente zal met name nimmer schade aan het eigen motorrijtuig in de zin van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, hoe ook genaamd, vergoeden welke tijdens dienstreizen ontstaat.

e. Indien noodzakelijk, is het toegestaan tijdens een dienstreis in combinatie met het openbaar vervoer tevens gebruik te maken van een taxi.

f. Voor reizen boven de lijn Roermond staat de dienstauto niet ter beschikking.

 

Artikel 4 Vergoeding voor dienstreizen onder de lijn Roermond

a. Bij gebruik openbaar vervoer worden de kosten aan de hand van de NS businesscard direct afgerekend tussen NS en werkgever .

b. Indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze per openbaar vervoer kan worden ondernomen, of de dienstauto niet ter beschikking staat, en de dienstreis als gevolg hiervan wordt afgelegd met een eigen motorvoertuig of (brom-)fiets dan wordt een kilometervergoeding van € 0,37 bruto per kilometer gehanteerd. Hierbij komt de belastingheffing als gevolg van deze vergoeding voor rekening van de werknemer.

c. Indien het dienstbelang er mee is gebaat dat tijdens een dienstreis in combinatie met openbaar vervoer tevens gebruik wordt gemaakt van een taxi, worden de aan dat taxigebruik verbonden kosten volledig vergoed.

d. Geen aanspraak bestaat op een vergoeding van reiskosten als bedoeld onder a, b of c indien voor het afleggen van de dienstreis gebruik wordt gemaakt van een dienstauto. Voor het laden van de elektrische auto’s is de dienstauto uitgerust met een laadpas.

e. Uitsluitend indien voor de dienstreis gebruik wordt gemaakt van een eigen motorvoertuig of (brom-)fiets, danwel een dienstauto, bestaat aanspraak op een vergoeding van de eventueel gemaakte parkeerkosten. Hierbij komt de belastingheffing als gevolg van het vergoeden van parkeerkosten voor rekening van de gemeente.

f. Bij meermansreizen geldt dat uitsluitend de bestuurder van het motorvoertuig aanspraak maakt op een vergoeding zoals vermeld onder lid b, c en e van dit artikel.

 

Artikel 5 Vergoeding voor dienstreizen boven de lijn Roermond

a. Bij gebruik openbaar vervoer worden de kosten aan de hand van de NS businesscard direct afgerekend tussen NS en werkgever.

b. Indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze per openbaar vervoer kan worden ondernomen, en de dienstreis als gevolg hiervan wordt afgelegd met een eigen motorvoertuig of (brom-)fiets dan wordt een all-in vergoeding verleend ter hoogte van het maximaal belastingvrij te vergoeden kilometerbedrag .

c. Indien het dienstbelang er mee is gebaat dat tijdens een dienstreis in combinatie met het openbaar vervoer tevens gebruik wordt gemaakt van een taxi, worden de aan dat taxigebruik verbonden kosten volledig vergoed.

d. Uitsluitend indien de dienstreis met openbaar vervoer wordt afgelegd en in dit kader met het eigen motorvoertuig of (brom-)fiets naar het NS-station wordt gereden, bestaat aanspraak op een kilometervergoeding conform richtlijnen voor dienstreizen onder de lijn Roermond, alsmede een vergoeding van de eventueel gemaakte parkeerkosten. Hierbij komt de belastingheffing als gevolg van het vergoeden van parkeerkosten voor rekening van de gemeente.

e. Bij meermansreizen geldt dat uitsluitend de bestuurder van het motorvoertuig aanspraak maakt op een vergoeding zoals vermeld onder lid b, c en d van dit artikel.

 

Artikel 6 Aanvullende richtlijnen voor het gebruik van de dienstauto

a. De ter beschikking gestelde duurzame elektrische dienstauto dient bij voorkeur te worden ingezet voor dienstreizen beneden de lijn Roermond. Het is de verantwoordelijkheid van de werknemer of hij/zij kiest voor duurzame kilometers.

b. De dienstauto staat niet ter beschikking voor dienstreizen boven de lijn Roermond, alsmede dienstreizen welke een hele dag duren (studiedagen, rechtbank, etc.).

c. Een dienstauto wordt vooraf gereserveerd via het reserveringssysteem van contractant.

d. De gebruikershandleiding en gebruikersvoorwaarden van de contractant zijn van toepassing bij gebruik van de dienstauto’s gebruikt. De elektrische dienstauto’s dienen bij het gemeentehuis altijd aan de laadpaal te worden geplaatst, zodat de accu voor de volgende gebruiker opgeladen is.

e. Degene die de dienstauto bestuurd, is verantwoordelijk voor de auto op dat moment, dient deze netjes en verzorgd te beheren en te gebruiken en dient bijzonderheden en/of schades aan de dienstauto direct te melden via het reserveringssysteem van de contractant. .

f. Overtredingen die de bestuurder van de dienstauto begaat, worden niet gedragen door de gemeente en komen derhalve voor rekening van de bestuurder.

g. Indien de dienstauto betrokken raakt bij een ongeluk handelt de bestuurder e.e.a. af volgens de maatschappelijk geldende procedures en dient de bestuurder hiervan direct melding te doen bij de afdeling BMO.

h. Bij pech tijdens de dienstreis kan pechhulp worden ingeschakeld via de 24 uurs support van de contractant.

i. Indien een dienstreis ’s ochtends vroeg vanaf het huisadres wordt uitgevoerd, kan de dienstauto de avond voorafgaande aan de reis mee naar huis worden genomen. E.e.a. dient voorafgaand aan de dienstreis te zijn goedgekeurd door de afdeling BMO.

j. Indien een dienstreis langer duurt dan een normale werkdag, kan de dienstauto aan het einde van de dienstreis mee naar huis worden genomen en de dag daarna worden teruggebracht. E.e.a. dient voorafgaand aan de dienstreis te zijn goedgekeurd door de afdeling BMO.

Artikel 7 Verblijfskosten

a. De in verband met een dienstreis noodzakelijk gemaakte kosten voor maaltijden en logies en voor kleine uitgaven overdag en ’s avonds worden vergoed volgens de richtlijnen van de belastingdienst .

b. In geval van overwerk, vergadering of incompany cursus in de avonduren worden de verblijfskosten als gevolg van een maaltijd/diner vergoed conform de richtlijnen van de belastingdienst3 indien de werknemer door zijn werk niet tussen 17.00 en 20.00u thuis kan eten.

 

Artikel 8 Regeling Studiefaciliteiten

Met betrekking tot de noodzakelijke reis- en verblijfskosten, bedoeld in de Regeling studiefaciliteiten Gemeente Beek is het bepaalde in de artikelen 1 t/m 5 en 7 van deze regeling van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat het niet is toegestaan de dienstauto als vervoermiddel voor de reis in te zetten.

 

Artikel 9 Declaratie en bewijsstukken

Een vergoeding van de reiskosten als bedoeld in artikelen 4 en 5, alsmede een vergoeding van de verblijfskosten als bedoeld in artikel 7 vindt uitsluitend plaats onder overlegging van de vereiste bewijsstukken (uitgezonderd een vergoeding voor kleine uitgaven overdag).

De gespecificeerde declaratie wordt binnen een maand, na afloop van de maand waarop de declaratie betrekking heeft, ingediend bij de afdeling BMO / taakveld P&O.

 

Artikel 10 Slotbepaling

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Per genoemde datum vervalt de “Regeling vergoeding reis- en verblijfskosten en gebruik van de eigen motorvoertuig/(brom-)fiets voor de dienst” vastgesteld per 21 augustus 2018.

 

Beek,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN BEEK,

Ron de Louw Christine van Basten-Boddin

Gemeentesecretaris Burgemeester